Ørepropper - tipsehjørnet...

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av FredrikE24 »

Helt enig med deg der. Jeg har lomma full, ruller to sekunder og ruller dem inn. Etter 30sek hører jeg særdeles lite. Aldri opplevd at de faller ut.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av utc »

overlay skrev: 02 aug 2018, 22:25
Nomade skrev: 02 aug 2018, 20:55 Har ikke brydd meg så mye med ørepropper og brukt vanlig skumgummi på lengre turer. Men tok meg en runde på Google i dag og bestemte meg for å kjøpe et sett NoNoise plugger som MC Oslo selger. De har fått gode anmeldelser rundt om fant jeg ut.

Bilde

Plugget de inn i ørene og synes de satt godt, ikke noe problem å dra hjelmen over, de stikker ikke ut. Og bare etter noen hundre meters kjøring tenkte jeg, jøss dette fungerer jo bedre enn forventet :D Filtrerte vekk vindstøy på en utmerket måte, kjørte rundt i variert tempo for å sjekke i forskjellig påvirkning av vindsus.
Selv om dette var bare en knapp times kjøring, så kan jeg allerede nå si att disse pluggene kommer til å bli ofte brukt, selv på småturer til butikken :)

https://nettbutikk.mcoslo.no/BESKYTTELS ... R)-(NN004)

Kjøpte lignende selv, med forskjellige demping nivåer. Fungerer supert sammen med å spille musikk når man er ute å kjører, all vindstøy forsvinner og man sitter i sin egen musikk boble :)
Nå har jeg hatt disse selv en stund. Jeg synes de er vanskelige å beholde i ørene om de ikke falt ut da jeg tok på meg hjelmen. De er også tildels vriene å få inn i ørene men det kan jo tenkes at jeg har en trang og kort øregang. Nå bærer det avsted for å kjøpe noen andre. Tar jeg ikke feil så ender jeg opp med formstøpte. Men når de sitter så gjør de jobben helt flott.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av AJ »

Jeg bruker som regel NoNoise pluggene særlig etter at jeg fikk limt på en forlenger, som gjør at jeg lettere får de ut av ørene i de tilfellene jeg har fått dyttet de litt langt inn.
Skaftet på disse proppene synes jeg er i korteste lage og vanskelig, om enn ikke umulig, å få tak i om proppene er blitt dyttet for langt inn i øregangene. Derfor har jeg forlenget de litt uten at denne forlengelsen kommer borti fóret på hjelmen og dermed kommer ut av stilling.
Forlengelsen jeg har limt på har nok også gjort at disse proppene demper vindstøyen enda mer siden lydgjennomgangen i proppene er blitt tettere.

Jeg bruker av og til også proppene fra Flare, men merker jeg får en irritasjonsreaksjon av materialet i disse. Materialet er for øvrig heller ikke like robust som NoNoise pluggene, som jeg ikke får noen irritasjonssymptomer i øregangene av.
Skummaterialet i Flareproppene har en lei tendens til å sprekke opp og må byttes ut etter noen gangers bruk og er altså ikke på langt nær like holdbare som NoNoise, ut fra det jeg har erfart.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av AJ »

Mye er skrevet om ørepropper og støyskjerming i denne og andre tråder her på MCsiden.
Likevel kan denne artikkelen åpne øyne - og ører - for enda mer nyttig og kanskje ny info:

https://www.pikipikioverland.com/earplu ... cle-safer/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Hantek ørepropper. Hvilken demping?

Legg inn av niko »

I kveld bytta jeg fra -20 dB til -26 dB demping i Hantek-proppene mine. Tok først en tur med åpen hals, altså ingen buff eller annen tetting mellom hjelm og jakkekrage. Null forskjell så vidt jeg kunne høre. :notlistening
Så en tur med en god fleece-buff . Fortsatt ingen (eller kanskje bittelitt) forskjell mellom 20/26, MEN mye mindre hjelmstøy. Konklusjon etter superenkel forskning en sen kveldstime; god tetting rundt halsen utgjør større forskjell enn -6 dB.
Jeg skreiv i en annen tråd at dempinga koster kr. 250. Det viste seg å være pr. stk. Grunnen er at vi ikke trenger å kjøpe par dersom vi mister en, og det er jo sympatisk. Ellers tilbyr Hantek 2 mnd prøvetid før jeg bestemmer meg. Vil jeg ikke ha dempinga, får jeg pengene tilbake. Nå skal jeg på tur med AJ, da skal jeg teste både propper og ny sykkel. Det blir stas! :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hantek ørepropper. Hvilken demping?

Legg inn av FredrikE24 »

Men du kjører med filter? Mao blir ikke alt dempa. Jeg sverger til skumpropper. Kun det som funker for meg. Det verste for meg er vindstøy. Litt turbulent luft blir det innimellom. Da typisk på motorvei hjem og masse biler på veien, men er den stadige susingen jeg ikke tåler. Normalt har jeg ikke turbulent luft rundt hodet.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hantek ørepropper. Hvilken demping?

Legg inn av Sakkle »

FredrikE24 skrev: 26 jun 2020, 00:56 Men du kjører med filter? Mao blir ikke alt dempa. Jeg sverger til skumpropper. Kun det som funker for meg.
En formstøpt propp med 20-26db filter demper MYE bedre enn en standard skumpropp. I alle fall i mine ører...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hantek ørepropper. Hvilken demping?

Legg inn av niko »

FredrikE24 skrev: 26 jun 2020, 00:56 Men du kjører med filter? Mao blir ikke alt dempa. Jeg sverger til skumpropper. Kun det som funker for meg. Det verste for meg er vindstøy. Litt turbulent luft blir det innimellom. Da typisk på motorvei hjem og masse biler på veien, men er den stadige susingen jeg ikke tåler. Normalt har jeg ikke turbulent luft rundt hodet.
Det koker ned til å bli veldig individuelt. Jeg har ingen problemer med jevn susing så lenge den ikke blir for høy :-). Men jeg tenker at det er smart å bruke tid på å finne sin egen "godlyd". Den er viktig for kjøreopplevelsen.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hantek ørepropper. Hvilken demping?

Legg inn av AJ »

niko skrev: 26 jun 2020, 07:33
FredrikE24 skrev: 26 jun 2020, 00:56 Men du kjører med filter? Mao blir ikke alt dempa. Jeg sverger til skumpropper. Kun det som funker for meg. Det verste for meg er vindstøy. Litt turbulent luft blir det innimellom. Da typisk på motorvei hjem og masse biler på veien, men er den stadige susingen jeg ikke tåler. Normalt har jeg ikke turbulent luft rundt hodet.
Det koker ned til å bli veldig individuelt. Jeg har ingen problemer med jevn susing så lenge den ikke blir for høy :-). Men jeg tenker at det er smart å bruke tid på å finne sin egen "godlyd". Den er viktig for kjøreopplevelsen.
Som niko sa :drg .
Jeg er blitt mer og mer avhengig av å ha den rette go'lyden i hjelmen. Lyden av fartsvinden blir man selvfølgelig aldri kvitt, men å dempe den til uskadelig og levelig nivå er fullt mulig.
Men å satse på at en hjelm alene skal greie den jobben, kan man bare glemme.
Jeg "kjenner igjen" min hjelmgo'lyd når lyden av fartsvinden inni hjelmen ligner mest på lydbildet av fartsvind og rullestøy jeg opplever når jeg kjører min 16 år gamle Hyundai :) :crazy: .
For meg er dette et greit referansepunkt. Altså å jevnføre fartsvindstøyen i hjelmen med den man har i bilen under kjøring.
Like lav fartslyd som i bilen er nok ikke realistisk, men å ha det som lydsammenligning (tilnærmet samme frekvens) og delvis mål, synes jeg er greit.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hantek ørepropper. Hvilken demping?

Legg inn av FredrikE24 »

Sakkle skrev: 26 jun 2020, 01:07
FredrikE24 skrev: 26 jun 2020, 00:56 Men du kjører med filter? Mao blir ikke alt dempa. Jeg sverger til skumpropper. Kun det som funker for meg.
En formstøpt propp med 20-26db filter demper MYE bedre enn en standard skumpropp. I alle fall i mine ører...
Ja, men hvilket frekvensområde er det filteret demper da?

En god skumpropp korrekt montert er så tett av man knapt hører noe. Før jeg fikk bråkepotte hørte jeg ikke motoren i det heletatt.

Toven

Re: Hantek ørepropper. Hvilken demping?

Legg inn av Toven »

Bilde

Graf som viser dempning til ulike filter fra lavfrekvent til høyfrekvent lyd.
Som man ser er 20 og 26 dB ganske like 2khz og opp.
Men i lavfrekvent demper 26 mer enn 20, som har med okklusjon å gjøre.
27 filteret passer ikke Pro serien propper, og står som beskrevet å passe til områder med mye høyfrekvent lyd/støy. Et 27 filter vil og gjøre det vanskeligere å oppfatte tale da det tetter mer høyfrekvent som er område til konsonanter i tale. Uten konsontanter vil tale bare oppfattes som mumling. Hantek selger og Pro Block filter som er helt tett - men det finnes ikke en graf over frekvensrespons til disse. Jeg så et nummer en gang hvor det stod omtrenlig 30 dB som et single-number-rating (SNR). Men får ikke sett hvordan det er i forskjellige frekvensområder.

Okklusjon:
Kort fortalt; jo mer man tetter igjen øregangen, jo kraftigere vil egenstemme oppleves i hodet. Prøv å snakk og gradvis tett øregangen med flippen som ligger forran øregangen. Derfor kan 20 filter oppleves bedre hvis man bruker intercom og lignende. Behov for enten 20 eller 26 kommer og på hva slags lydforhold man befinner seg i. Er nok endel i industrien som utsettes for enda mer lyd enn på mc, som også bruker kommunikasjon, hvor da 26 filter kan passe bra - bedre enn en helt tett propp som kan gjøre det ubehagelig med egenstemme.

Bilde

Uansett 20 eller 26 filter så demper de tilstrekkelig for å beskytte hørselen, med utgangspunkt video hvor GT-air2 hjelm viser ca. 96-98 dB på motorvei.

Hvordan disse ACS-filterne gjør det er jeg usikker på. I høreapparat-verden bruker vi en ventilasjonskanal som ytterst borres til størrelse som passer. Jo større hull - jo mindre okklusjonseffekt. På Hantek proppene så er det jo en ventilasjonskanal hvor filter sitter ytterst.

Kan være andre ting og at man ikke merker så stor forskjell - som passform til hjelm og så videre. Trådstarter skriver at mest forskjell ble det med tettere rundt halsen. Ikke minst er det viktig at proppene sitter som de skal! Dra godt i toppen av øret for å rette ut øregangen, og 'skru' inn proppen. Det hender og at enten støpen er dårlig eller noe har skjedd i produksjonen, som gjør at de ikke sitter riktig. Jeg merker fort at proppene ikke sitter riktig, ved å ta en knipse-test før jeg starter å kjøre - eller at jeg merker mer eksoslyd kommer igjennom enn vanlig. Samt så er lyd også individuelt; høyt/plagsomt for noen er ikke sikkert å oppleves det samme for andre.

Tja ble litt lenger enn jeg hadde tenkt.. :crazy:

My 2 cents; bruker du intercom så kan 20/26 være bra pga. mindre kraftig egenstemme. Hvis ikke, kjør Pro Block. Men igjen, det er individuelt hvor mye lyd man vil høre og. I bykjøring kan jeg forstå at f.eks. 20 filter oppleves bedre for at man hører mer av omgivelsene.

Jeg har bare gode opplevelser med Hantek, så du kan jo høre om du kan prøve Pro Block filter. Kanskje man må betale litt for posten, men ja..

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hantek ørepropper. Hvilken demping?

Legg inn av Sakkle »

Toven skrev: 26 jun 2020, 11:22 Jeg merker fort at proppene ikke sitter riktig, ved å ta en knipse-test før jeg starter å kjøre - eller at jeg merker mer eksoslyd kommer igjennom enn vanlig. Samt så er lyd også individuelt; høyt/plagsomt for noen er ikke sikkert å oppleves det samme for andre.
Kan du forklare denne knipse-testen er du snill?

Fint å få input fra noen som helt tydelig har kunnskap på området også, utover oss andre som mest synser :lol
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Toven

Re: Hantek ørepropper. Hvilken demping?

Legg inn av Toven »

Sakkle skrev: 26 jun 2020, 12:11
Toven skrev: 26 jun 2020, 11:22 Jeg merker fort at proppene ikke sitter riktig, ved å ta en knipse-test før jeg starter å kjøre - eller at jeg merker mer eksoslyd kommer igjennom enn vanlig. Samt så er lyd også individuelt; høyt/plagsomt for noen er ikke sikkert å oppleves det samme for andre.
Kan du forklare denne knipse-testen er du snill?

Fint å få input fra noen som helt tydelig har kunnskap på området også, utover oss andre som mest synser :lol
Vel, ikke akkurat noe forskninsbasert test akkurat :-# :x

Bare knipser for å høre etter om jeg kan høre knipsen! Om proppene mine ikke sitter riktig på plass i hjelmen kan jeg høre den relativt lyse knipsen. Så da forsøker jeg å dytte proppene bedre på plass. Gir i hvert fall meg en indikasjon før jeg starter å kjøre om de sitter riktig på plass :knegg

Jeg klarer å få plass til tommelen til å dytte litt ekstra etter at hjelmen er på. Merker ofte at selv om jeg holder godt på proppene så skjed det noe når man drar på hjelmen.

Edit:
Om det er forståelig, så har lave frekvenser en lang bølgelengde som gjør det vanskeligere å nær sagt stoppe. Lysere frekvenser har kort bølgelengde og derfor blokkeres enklere. F.eks. hører man ofte prompebassen fra rånere, eller fra naboen gjennom veggen, men de lyse lydene høres nesten ikke. Er vinduene åpne så hører man nok bedre de lyse lydene. Så ved å knipse, uten å ha målt frekvensresponsen til et knips, vil det lyse innholdet kunne (kanskje) høres om proppen ikke sitter godt på plass ved at det er en liten glipe mellom propp og øregang. Bare en teknikk jeg bruker, som pleier å funke hver gang med min hjelm og mine propper :)
Sist redigert av Toven den 26 jun 2020, 12:27, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hantek ørepropper. Hvilken demping?

Legg inn av oivindg »

Toven skrev: 26 jun 2020, 11:22 Tja ble litt lenger enn jeg hadde tenkt.. :crazy:
Masse interessesant stoff her. Takk!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hantek ørepropper. Hvilken demping?

Legg inn av Sakkle »

Toven skrev: 26 jun 2020, 12:18 Om det er forståelig, så har lave frekvenser en lang bølgelengde som gjør det vanskeligere å nær sagt stoppe. Lysere frekvenser har kort bølgelengde og derfor blokkeres enklere. F.eks. hører man ofte prompebassen fra rånere, eller fra naboen gjennom veggen, men de lyse lydene høres nesten ikke. Er vinduene åpne så hører man nok bedre de lyse lydene. Så ved å knipse, uten å ha målt frekvensresponsen til et knips, vil det lyse innholdet kunne (kanskje) høres om proppen ikke sitter godt på plass ved at det er en liten glipe mellom propp og øregang. Bare en teknikk jeg bruker, som pleier å funke hver gang med min hjelm og mine propper :)
Skjønner.

Ja, det med lav- vs høyfrekvent har jeg både hørt om og observert selv.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar