Insekter på visiret- smarte triks

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av BC45 »

Noen som har noen fine triks på hvordan fjerne insekter fra visiret mens dere er på tur? Jeg har med med en fuktig fiberklut og det fungerer forsåvidt bra bortsett fra at det blir litt vått i lomma :)

Chubby-mc
Innlegg: 45
Registrert: 25 sep 2015, 13:48
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Chubby-mc »

Jeg pleier å ha med meg fuktige engangs-servietter ment for brillerens. Tar null plass og fungerer fint til å fjerne det verste fra visiret på tur.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av AJ »

Stopp langs veien ved en bekk og vask av visiret med forsiktig håndvask.

Gjør det samme hjemme, under vannkrana på vaskerommet: med visiret igjen (lukket) og bruker hånda og vasker forsiktig vekk insekter og andre urenheter fra visiret under rennende kaldt vann.
En enkel, suveren og rimelig måte å holde visiret rent :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av KevinmsR6 »

Lurt og polere visiret :) på denne måten preller all vannet av og insektene er letter og fjerne:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Hal73 »

Jeg lærte trikset med å bløte tre-fire "flater" med toalettpapir, legge det over visiret og la det sitte slik i 4-5 min. Da har alt løsnet og man tørker lett vekk all insekt-driten. Genialt, gratis og enkelt!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Bjerknez »

Har alltid med meg en liten mikrofiber klut og en liten spruteflaske man vann på tur.. lettere og fjerne innsekter og skitt hvis man har satt inn visiret med en voks eller sealer.

Prøv og ungå å gnikke insekter og skitt av med makt. Det lager riper og minsker levetiden på visiret. Fjern driten med en gang, eller evt. bløtlegg visiret noen minutter.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av pingvin »

Denne funker veldig bra. En våtserviett og en tørr serviett. 2 lommer i posen så om ruller toppen av posen så tett holder den noen dager, 2 stk holder for ukes tur. http://www.s100.no/hjelmrensklut.html

Denne varer lengre og er veldig bra men tar litt mer plass. http://www.v2mal.com/product/ME-CG-V2-S ... packs-x-10
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av cannon »

Mitt beste råd til insektene er å sikte godt, gi bånn gass med alle vinger og treffe midt i visiret. Da splatter de garantert godt utover, uten sjanse for å skli ut til siden med bare små skader. De bør holde seg unna mopeder og folk med halvhjelm.
Sykler med store vindskjermer gjør det vanskelig å treffe visiret....styr unna.
Billig-hjelmer med kina-visir er heller ikke smart å krasje med....fort gjort å smette gjennom visiret. Det er også fort gjort å bli lurt av sånne som kjører med åpningshjelm.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Bjerknez »

Ikke gjør dette så vanskelig folkens. Det beste er å ha med en liten lommespruteflaske og en mikrofiberklut på tur. Spray visiret med vann når du stopper og la vannet ligge på visiret til du har fylt opp tanken, spist en pølse eller tatt deg en kaffe. Sprut på en dash til før du tørker av. Gjør dette på hver stopp hvis du har fått uvedkommende på visiret.

Ingen grunn til å bruke kjemikalier for å fjerne innsekter hvis man gjør det regelmessig før dem tørker inn.

Unngå gnikking, da dette på sikt lager små riper i visiret.

Jeg har prøvd slike våtservietter selv og dem fungerer utrolig dårlig. Grunnen er at dem inneholder fauktighetskrem og oljer og det lager bare striper i visiret. Da ville jeg heller satset på på våtservetter med alkohol. Altså slike man bruker på brilleglass etc. Men igjen, vann og mikrofiber gjør susen :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Stian87 »

cannon skrev: 03 aug 2017, 09:13 Mitt beste råd til insektene er å sikte godt, gi bånn gass med alle vinger og treffe midt i visiret. Da splatter de garantert godt utover, uten sjanse for å skli ut til siden med bare små skader. De bør holde seg unna mopeder og folk med halvhjelm.
Sykler med store vindskjermer gjør det vanskelig å treffe visiret....styr unna.
Billig-hjelmer med kina-visir er heller ikke smart å krasje med....fort gjort å smette gjennom visiret. Det er også fort gjort å bli lurt av sånne som kjører med åpningshjelm.
Hahaha :lol opplever av og til at større ting treffer meg, om det er insekter eller steinsprut må gudene vite, ubehagelig er det ihvertfall
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Skogstrollet »

cannon skrev: 03 aug 2017, 09:13 Mitt beste råd til insektene er å sikte godt, gi bånn gass med alle vinger og treffe midt i visiret. Da splatter de garantert godt utover, uten sjanse for å skli ut til siden med bare små skader. De bør holde seg unna mopeder og folk med halvhjelm.
Sykler med store vindskjermer gjør det vanskelig å treffe visiret....styr unna.
Billig-hjelmer med kina-visir er heller ikke smart å krasje med....fort gjort å smette gjennom visiret. Det er også fort gjort å bli lurt av sånne som kjører med åpningshjelm.
:lol



Uansett, enig med at man ikke trenger å gøre ting vanskelig.
Selv har jeg en mikrofiberklut liggendes i tailbagen min, og pleier å ha med meg en flaske drikkevann da jeg er ute å kjører. Blir det for mye insekter så bruker jeg bare litt av vannet på kluten og tørker av visiret. Servetter for briller fungerer også fint, og tar jo ikke noen plass i lommen/vesken.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Stian87 »

Jeg har ikke det problemet dere har med dette tydeligvis. Joa nok av innsekter som treffer hjelmen min, jeg gidder stort sett ikke bry meg. Vasker vel visiret og hjelmen med en klut en gang i blant (annen hver uke eller en gang i måneden eller noe sånt) Alt går helt greit av :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av cannon »

Å ha med noe for dette formålet er jo helt overflødig. Det er alltid vannbøtter og papir på bensinstasjonene. Passer bra å få bort "the bugs" ved fyllestopp.
Personlig synes jeg det er mye verre å få bort rester etter uvettige fotgjengere, unger på sykkel og eldre damer med stokk......

Denne løsningen er den beste til nå, mot alt fra knott til pensjonister:
https://www.youtube.com/watch?v=bT_TKsg5pkc

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Greenone »

Jeg hiver meg på denne, har også med en liten mikrofiberklut (type beregnet for glass som ikke loer) i plastpose til formålet. Fuktes med vann fra toalett på bensinstasjon ved behov. Funker helt gull og tar tilnærmet ingen plass. Bøttene med sølevann fra vindusvask utenfor stasjonen holder jeg unna mitt visir.

Edit: Altså vann fra springen på toalettet, ikke fra skåla :lol
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
243
Innlegg: 22
Registrert: 29 jun 2017, 10:45
Motorsykkelen din: Honda CBF1000A

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av 243 »

Greenone skrev: 03 aug 2017, 19:57
:lol
I have a feeling we’re not in Kansas anymore

Svar