Vinterdekk

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
snøgg
Innlegg: 23
Registrert: 30 des 2014, 08:47
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Africa Twin

Vinterdekk

Legg inn av snøgg »

Noen som kan si noe vettugt om piggfrie vinterdekk kontra gatepigg, på en gammel Transalp? Tenker å prøve noe vinterkjøring til jobb, mest asfalt, men litt småveier litt oppe i lia, hvor litt snø og sørpe kommer før og ligger noen uker etter at den er gått i dalen.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterdekk

Legg inn av cannon »

Vet ikke noe spes om dette, men jeg hadde nok valgt piggdekk. Kjører piggfritt på bilen, men på MC ville jeg kun stolt på pigg.
Begrunnelse; sklir forhjulet ut så ligger du der. Sånn er det på tråsykkel også, og der har jeg noen hundre mils erfaring på vinterføre.
Er det egentlig noen grunn til å velge piggfritt på MC for vinterkjøring?

snøgg
Innlegg: 23
Registrert: 30 des 2014, 08:47
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Africa Twin

Re: Vinterdekk

Legg inn av snøgg »

Takk for svar. Grunnen til at jeg lurer på piggfrie, er at det nok blir mye kjøring på snøfrie veier. Vet ikke om piggfrie da er bedre? Vet ikke heller om piggene slites fort på asfalt, eller faller av?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterdekk

Legg inn av AJ »

snøgg skrev: 16 nov 2017, 14:44 Vet ikke om piggfrie da er bedre? Vet ikke heller om piggene slites fort på asfalt, eller faller av?
Piggene vil nok slites ned etter hvert på bar asfalt. Denslags er nok uunngåelig... ;) .
Men om de holder seg på plass eller faller ut kommer vledig mye an på hvordan dekkene kjøres inn. Ja, piggdekk må kjøres inn på riktig måte, uavhengig av underlag som snø, is eller bar asfalt.
Forsiktige igangsettinger og ditto akselerasjoner og forsiktige nedbremsinger de første 2-300 km. er det som skal til. Ikke minst for at piggene skal befeste stillingen sin i dekket. Dvs. "skru" seg så optimalt som mulig på plass. Dermed festes de bedre og blir sittende lenger.
I ditt tilfelle med den kjøringen du beskriver vil jeg tro det holder lenge med "husmorpigg" (pigger som i vanlige bildekk).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Vinterdekk

Legg inn av E-strom »

snøgg skrev: 16 nov 2017, 13:28 Noen som kan si noe vettugt om piggfrie vinterdekk kontra gatepigg, på en gammel Transalp? Tenker å prøve noe vinterkjøring til jobb, mest asfalt, men litt småveier litt oppe i lia, hvor litt snø og sørpe kommer før og ligger noen uker etter at den er gått i dalen.
Jeg har kjørt DRZ med piggdekk i en vinter, og trampsyklet med piggdekk i mange vintre. Piggdekkene sitter dårligere på asfalt - både ved innbremsing og sving, men de holder deg på hjulene. Selv kjører jeg med ordinære (lovlige) gatepigger. En kompis har "litt lange" pigger på KTM'en, og kan omtrent ikke kjøre på asfalt - han trenger snø for at piggene skal ha noe å trenge ned i, men da har han til gjengjelde absolutt bedre feste enn noen andre jeg vet om...

Selv kjører jeg DRZ'en på Mitas Army Special :prf
(og tramperten på Nokia Hakkapelita, men det er vel "off-topic" her)

Ville ikke vinterkjørt to-hjuling uten pigg :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterdekk

Legg inn av FredrikE24 »

Venter på at gatepigga skal komme i Posten. Enn så lenge har jeg kjørt Continental TCK80 uten pigg(jeg har 18" felg forran og bak, type smale). Jeg har problemer med å få tak i Trelleborg/Mitas i min dimensjon. Jeg er i og for seg godt fornøyd med TKC80!

Jeg kan ikke si at jeg har hatt akkutt behov for piggdekk til tross for at jeg har kjørt MYE på is hittil. Jeg vil ikke tro at det i det store og hele hjelper deg så godt som man gjerne vil tro(gatepigg). Man må roe seg ned, lugne ned kjøringa og kjøre jevnt, så går vinterkjøring fint.

snøgg
Innlegg: 23
Registrert: 30 des 2014, 08:47
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Africa Twin

Re: Vinterdekk

Legg inn av snøgg »

Takk for mange nyttige svar.

Svar