Dress for the slide, not the ride

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Dress for the slide, not the ride

Legg inn av Faraday »

Corny emnetittel til side. Har de siste dagene saumfart forumet her og interwebsen etter diverse kjørebekledninger.

Hjelmvalget ser ut til å ha filtret seg inn til merket Airoh. Utseendemessig er de på linje med Schuberth og Shoei, hjelmene skal vist være ganske lette, og er godt priset. Modellene jeg ser på er Valor og GP500. Noen med erfaringer med dette merket? Mtp støynivå, hvor holdbare visirfestene er osv.. Har ingen planer om å kjøre med intercom.

Er og mest sannsynligvis nødt å bestille hjelm på nett hvis jeg skal unngå å kjøre rundt med Biltemahjelm. Er litt engstelig for at jeg skal bestille noe som ikke passer mitt hode i det hele tatt. Kan man evt bestille flere og sende tilbake de jeg ikke skal ha?

Og om jeg bestiller jakke. Burde man gå opp en størrelse for å få plass til noen tykke plagg under? Har sett på allværsjakker ala denne. Det blir aldri noe lengre turer enn en dagstur, men kan være greit å ha med seg klær om det skulle bli kjølig.

Noen som har innspill? Takk på forhånd :)

tunmag
Innlegg: 39
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Sted: Ryfylke

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av tunmag »

Har kjørt med Airoh hjelm i 3 sesonger nå, og er sånn tålig fornøyd, men den skal byttes ut denne sesongen. Slik jeg ser det så er den ett hakk opp fra "mopedhjelm/plastbøtte" (plasthjelmene fra 999-1500,-)

Synes den støyer litt mye, men det kan være pga jeg kjører med sotet visir og det virker som om det ikke passer 100% selv om det og er fra Airoh. Enkelt og bytte visir, selv om jeg får litt sånn der jallafølelse av kvaliteten på akuratt det punktet. Ser for meg at skal du bytte visir ofte så vil denne mekanismen bli slitt og vond å ha med å gjør.

Har intercom på min, og det er det fint plass til, sånn i tilfelle du skulle få lyst til å høre på musikk en gang i fremtiden.

For å oppsumere; jeg betalte 2500 for min, og prisen tatt i betrakning så er det en ok hjelm. Selv har jeg kommet til den beslutningen at jeg skal gå en klasse og to opp i pris for å prøve en hjelm i toppsikte :thumleft

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av Faraday »

Hvilken modell har du?

tunmag
Innlegg: 39
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Sted: Ryfylke

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av tunmag »

Movment tror jeg modellen heter. Av det to du har linket til ville jeg glemt den første og billigste du linket til, dette er det jeg kaller for mopedhjelm/plastbøtte. Legg litt penger i hjelm er mitt råd, og vil anbefale og kjøpe hjelm i butikk, da størrelse og passform er forskjellig fra person til person.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4704
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av FredrikE24 »

Om jeg bare skulle hatt noe enkelt og greit, så hadde jeg gått for Bullfighter.
De har forøvrig typiske pakkeløsninger.
https://www.bullfighter.no/products/startpakke2
https://www.bullfighter.no/products/sportspakke-i

Jeg kjører Schubert og Klim Badlands og synes selvsagt dette er det diggeste og beste. Jeg synes imidlertid at Bullfighter har meget mye bra for pengene.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av LarsE »

Har handlet en del klær hos XLMoto, ikke hatt noe problem med å levere tilbake det som ikke passer. Når det gjelder størrelse på jakken så er vel regelen at når du har armene inn til siden så skal ermene gå omtrent til midten av hånda di, og ellers skal den sitte godt i t-skjorte og ryggskinne. Du kan jo også sette deg på sykkelen og kjenne litt etter hvis du har tilgang til den.

Ekstra lag med klær skal vel egentlig ikke inni jakka, ettersom du da gjerne går for en større jakke som ikke passer uten de ekstra lagene, og du ender da opp med at beskyttelsen beveger seg langt bortifra det den skal beskytte når du kræsjer. Mange jakker har innerfor som hjelper godt da, og du kan jo også bruke ulltøy når det blir litt kaldere. Eller kjøre vanlig jakke utenpå mc-jakka.

De pakkene Fredrik linker er jo greie dem. Kjøpte bullfighter selv når jeg begynte, hadde problemer med kvaliteten på hanskene jeg kjøpte da, og har hatt noen glidelåser som har ryki på jakka (De har bytta hanskene og fiksa glidelåsene uten betaling flere ganger, null problem) men kjøpte de hanskene i ene pakken og har vært super fornøyd med dem. Begynner å bli slitt nå men har jo brukt dem i flere tusen km og flere år så er vel forventet.

Vet ikke om jeg ville kjøpt dem igjen da, siden de bare har myk beskyttelse på knokene men ellers super fornøyd. Lette å ta på og ikke for kalde, perfekt til pendling for min del hvertfall, men skulle gjerne sett at de hadde hard beskyttelse på knokene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av ejs »

:-k
Har alltid kjøpt jakker med avtagbart for. Vår og høst kjørt med for pluss noen ganger også tynn genser i tillegg.
De jakkene jeg har og de jeg har hatt, har jo alle hatt justeringer for å sitte greit :twothumbs:
Så dere kommer aldri til å se meg med longsleve eller genser utenpå jakka :lol
If it ain't broke, I'll break it.

ZZR-Erling

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av ZZR-Erling »

Airoh er utbredt i MX miljøet, bra greier. Selv kjører jeg med Suomy og er nøyd med dem.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av Stian87 »

Det er noen her som fortalte meg buy nice og buy twice. Jeg skulle ønske jeg hørte på de rådene. Det er helt greit å kjøpe noe billigere, men det er som regel en grunn ril at ting er billig. Når det gjelder hjelmer er hjc ganske prishunstig, og absolutt solide hjelmer. De når ikke opp til shoet og schubert i støydemping, men helt ok. Kjør med ørepropper uansett.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av kvase »

Jakke mmmm http://shop.speedmc.no/klaer/jakker/tek ... ivago-sort
bukse til jakke http://shop.speedmc.no/klaer/bukse/teks ... -herre-str
Ingen av disse er veldig dyre men de har en membran som kan holde deg tørr en god stund før du blir blaut ville jeg tro :scratch
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

tunmag
Innlegg: 39
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Sted: Ryfylke

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av tunmag »

Ang Bullfighter så har jeg litt erfaring men det, har bukse og jakke derifra, husker ikke modellen men er noe av det billigste, ca 2000 pr del.

Det er noe av det verste jeg har vært borti. Elendig passform, elendige glidelåser. Er såkalt vanntett membran i de, men på mine så må den var montert feil vei. På fine sommerdager er det klamt som fy, og er det våt vei så er det ei tørr stripe der så en med det klærne har kjørt. Suger vann som en svamp.

Er enig med Stian87, buy nice og buy twice

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4704
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av FredrikE24 »

Har kjørt rundt 5 mil med en middels dyr Halvarssons-dress selv. I forhold til min 3 ganger så dyre Klim-dress var den mildt sagt helt forferdelig. Ble utrolig klam i regnværet på den korte turen, og den satt helt snodig på kroppen.

Så jeg er helt enig i at man får det man betaler for. Men nå virket det jo som prisklassen skulle ligge i det lavere sjiktet.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av cannon »

tunmag skrev: 05 mar 2018, 15:33 Ang Bullfighter så har jeg litt erfaring men det, har bukse og jakke derifra, husker ikke modellen men er noe av det billigste, ca 2000 pr del.

Det er noe av det verste jeg har vært borti. Elendig passform, elendige glidelåser. Er såkalt vanntett membran i de, men på mine så må den var montert feil vei. På fine sommerdager er det klamt som fy, og er det våt vei så er det ei tørr stripe der så en med det klærne har kjørt. Suger vann som en svamp.

Er enig med Stian87, buy nice og buy twice
Støttes, og hvis trådstarter ser etter "dress for the slide" så støttes det enda mer.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av kvase »

Sjøl kjøpte jeg Klim Badlands pro 2017 etter alt for mange våte turer - Men her i vinter dukka det opp et ikke så greit risikoproblem - Albu + skulder puter tåler ikke kulde :O Klim kommer først med beskyttelse puter der i år som tåler kulde de fra i fjord å eldre knekker i stykker i kulde ved bruk ikke bra det - Gjelder innlegg med navn D30 fins for øvrig også i rukka dresser + fler
Lånt bilde fra OTC gruppa på tryneboka = Facebook
19577142_10214489570140526_3699300134119018262_o.jpg
- Så dyrt kan også være et dårlig kjøp selv om det står at det har optimalisert sikkerhet med i reklamen. :[-(
Så kjøp det du føler for bare sikkerheta er der :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av AJ »

Litt masete og veldig amerikansk, men likevel med et og annet godt poeng:



Selv har jeg gått i fella og kjøpt billig og kjent på den klamme følelsen i kjøreklær som åpenbart ikke egner seg for skikkelig varmt sommervær. Passformen har aldri vært noe problem med billigklærne, men sømmer som rakner, glidelåser som svikter, tekstilmateriale som revner der man trodde det ikke skulle være mulig og beskyttelser i albuer og knær som ikke er godt og stabilt nok festet, har vært gjentagne problemer.

Har så langt endt opp med HELD skinn bukse- og jakke og hansker, ditto kjørestøvler og tekstilklær i tillegg til hjelm som jeg er godt fornøyd med.
Fortsatt rimelig, men langt bedre enn de billigste løsningene jeg har prøvd.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar