Go-pro eller annet merke/type.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Sks
Innlegg: 1
Registrert: 27 apr 2018, 18:55
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA

Go-pro eller annet merke/type.

Legg inn av Sks »

:mc7 :mc7 Hvilke kamera er å anbefale til bruk på mc? (pris i forhold til kvalitet på bilde og lyd).
Har slike kamera fjernkontroll for start og stopp?
Kan det lades under fart?
Ønsker å motta erfaringer da jeg vurderer å kjøpe et slikt.

Sks

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Go-pro eller annet merke/type.

Legg inn av Bjerknez »

Hvor ser du for deg å feste kameraet?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Go-pro eller annet merke/type.

Legg inn av AJ »

Først:
velkommen hit til MCsiden.no forumet, Sks :vs . Hyggelig at du fant oss :) .

Jeg er ingen veldig ivrig actioncamera bruker, men har prøvd det jeg fikk av eldste sønnen min til jul for et par år siden, det Activeon CX Gold:

https://www.activeon.com/product/action-cam-cx-gold/

Med min begrensede kunnskap om slike ting så virket dette meget bra. Solid byggkvalitet og filmet bra.
Men ta dette for hva det er, meget begrenset erfaring med slike kameraer.

Tror de fleste som kommer til å svare i denne tråden vil anbefale GoPro Hero... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Go-pro eller annet merke/type.

Legg inn av SverreOlsen »

Som AJ sier så er det gopro det går i.
En har deksel til gopro som gjør det mulig å lade under kjøring men da er det ikke like vantett lengre. Eldre go pro( gopro 3 black) kan filme i opp til 4 k så en trenger ikke å gå for nyeste modell.
Masse utstyr samt vantett fjernkontroll, tutch skjerm og div får en kjøpt i tilegg.
Men masse brukbart både på brukt markede og nytt. Finn noe som passer til ditt bruk.
Lyd får en som oftest ikke noe bra til pga vind.
Men ekstern mikrofon finnest.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Go-pro eller annet merke/type.

Legg inn av Bjerknez »

Det beste kaneraet jeg har testet er Drift Ghost montert på hjelmen. Den nye GoPro 5 har for spinkel ramme som gir vibrasjoner hvis du fester den til sykkelen.

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Go-pro eller annet merke/type.

Legg inn av ireit »

Jeg kjøpte mitt første i 2012. Ante ingen ting om kvalitet/merker, men ønsket et som var noe mer diskre enn den tidens Go pro. Og jeg endte opp med Drift-Inovation. Etter et par år med den, fikk jeg lyst på en med noe høyere kvalitet, men fra samme produsent. Fra da av kjørte både min samboer og jeg alltid med kamra når vi ferierte. Det var noe kvalitet forskjell på disse. Og etter et års tid fikk jeg tak i et til på finn.no - kr 500. Så nå har vi to like. :D
I starten bruke jeg fjernkontrollen som fulgte med - hadde den på styre, men etter at GB prisen ikke lenger er avskrekkende har den ikke vært i bruk på mange år. Nå står kameraene alltid på når vi kjører - 32Gb holder nesten en dag. Og batterier har jeg kjøpt fra China og har i dag 12-13 slike. Og i løpet av den dag bruker mitt kamera 3 batterier.

Våre filmer finner du her: https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA

Mitt eldste kamera HD170 er ikke lenger i bruk og - så om du bor i Oslo området og har lyst å prøve det en måned tid, så bare stikk innom å hente (inkl batterier-minne-lader-fjernkontroll).
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

hanebiff
Innlegg: 35
Registrert: 03 jul 2016, 23:01
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2002

Re: Go-pro eller annet merke/type.

Legg inn av hanebiff »

GoPro fungerer utmerket til det meste. God kvalitet, kan strammes godt og jeg har ingen problemer med det. Kan kjøpes ved en fjernkontroll for å lettere filme/stoppe, men du kan og koble til telefonen og gjøre det der.

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Go-pro eller annet merke/type.

Legg inn av Faraday »

GoPro har ganske mye ekstrautstyr, til hvert sitt bruk. For eksempel støyreduserende deksel (for å blokkere vindsus), brystfeste, hjelmfeste etc etc.. Listen er lang! Så kameraet kan fort ende opp med å koste det dobbelte om man blir veldig ivrig etterhvert.

Jeg har selv luktet på budsjettmodellen GoPro HERO. Det har alle funksjonene jeg behøver.

Nå har Sony vært på markedet en god stund, og har en del gode alternativer. Uten at jeg er kjent med noen av disse.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Go-pro eller annet merke/type.

Legg inn av WikingTnT »

Har brukt GOPRO siden first edition og stoppet foreløpig på 4 via 2. Har vært fornøyd med alle og de har blitt mer brukervennlige mht meny / fjernkontroll / opptakslys etc. Brukes på båt/bil/mc ski -dykking med alle mulige type fester.
Har egentlig aldri hatt noen problemer og man kan få til mye tøffe opptak for en rimelig penge , hvis man feks kjøper noen GOPRO 2 billig brukt og monterer dem på forskjellige steder på sykkelen. De beste bildene har jeg fått i action-scener med snø-scooter,på båt og mc på bane ved å sette kameraet i bilde-serieopptak og redigere senere. Mange flotte shots :thumleft

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Go-pro eller annet merke/type.

Legg inn av Joachim »

Jeg bruker Garmin Virb XE, den viktigste grunnen er at den kan lades under bruk og fortsatt være vanntett. Olympus TG Tracker er verdt å vurdere om optikk og billedkvalitet er viktig. Den slår både Garmin og Go Pro.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Go-pro eller annet merke/type.

Legg inn av Bjerknez »

Etter testen jeg leste på tek.no, så var ikke akkurat videokvaliteten imponerende...

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Go-pro eller annet merke/type.

Legg inn av Joachim »

Jeg var litt upresis: Olympusen skal ha bedre stabilisering enn de fleste og den har forholdsvis bra med instillingsmuligheter ut over ren auto. Det stemmer nok at den har fått noe kritikk for ikke å være helt på høyden for 4K.

Svar