speil

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Finuck
Innlegg: 1
Registrert: 04 mai 2018, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha wr125r 2011

speil

Legg inn av Finuck »

hei!
jeg lurte på om disse speilene er lovlig og kan brukes uten at man får noe bot av politiet

https://www.onlymx.com/en/small-supermo ... tment.html

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: speil

Legg inn av kjellv »

Finuck skrev: 04 mai 2018, 14:30 hei!
jeg lurte på om disse speilene er lovlig og kan brukes uten at man får noe bot av politiet

https://www.onlymx.com/en/small-supermo ... tment.html
Hei, og velkommen hit.
Så vidt jeg vet er det ikke noen spesiell godkjenningsordning for speil.. :scratch Det er et krav om at det skal være minst ett funksjonelt speil på sykkelen, er det to så skal begge være i orden. Men det er vel ingen godkjenning på speil.
Jeg tror nok at om du blir stoppet langs veien vil nok politi/SVV påpeke det om de ser at det er mangelfullt speilhold. De må nok i mange tilfelle bruke skjønn etter beste evne. Dvs, har du noen billigspeil som henger og dingler eller er plassert på en måte der de ikke fungerer til det de skal fungere til så får du nok en beskjed om å utbedre det.
På verkstedet hos oss så ser vi mye rart som er montert på enkelte sykler. Kanskje spesielt på 125cc. Originale gode speil, holker, hendler, blinklys mv er byttet ut i billig ebay-juggel i flotte farger, men som dessverre ofte ikke fungerer slik det skal. Holker som ikke sitter fast på styret, bremsehendler som ikke passer slik at bremselyset enten lyser hele tiden eller ikke lyser i det hele tatt, små speil montert på undersiden av enden på styret i en så dårlig kvalitet at når motoren går så vibrerer speilet så mye at du ikke ser noe som helst i det.
Dette speilet du linker til kan godt være et slikt jeg nevnte i forrige setning. De som har montert disse hevder hardnakket at plasseringen er mye bedre enn originale speil, selv om de må flytte blikket fra 100 meter rett foran sykkelen til å se på undersiden av håndleddet for å se speilet som henger der og dingler, og i beste fall se bakover i hoftehøyde. Blikket må altså flyttes så mye at du må bevege hele hodet for å få sett speilet.
Er dette en bedre plassering enn originalt på speilarmer i skulderhøyde?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: speil

Legg inn av Juicebox »

Hva skal man med et slikt speil?! Om jeg ikke skal bruke speil så hadde jeg droppet det helt. Man får mangellapp om man blir tatt. Regelen er å ha minst et speil, og det skal være på venstre side. BRUK SPEIL SOM FUNKER!

tunmag
Innlegg: 39
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Sted: Ryfylke

Re: speil

Legg inn av tunmag »

Hadde ett som lignet på det der på supermotarden min. Funket fint. Såklart ser du muligens bedre med ett baderomspeil på styret, men jeg savnet aldri større speil på sykkelen jeg hadde.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: speil

Legg inn av kjellv »

tunmag skrev: 04 mai 2018, 21:32 Hadde ett som lignet på det der på supermotarden min. Funket fint. Såklart ser du muligens bedre med ett baderomspeil på styret, men jeg savnet aldri større speil på sykkelen jeg hadde.
Jeg ser for meg kun ett bruksområde der dette speilet kan ha noe for seg, og det er til Enduro. Et lite speil i denne plasseringen vil kunne være mindre utsatt for å komme ut av stilling om man har kontakt med vegetasjon. Ellers ser jeg ingen fortrinn med denne type speil.
Speil trenger ikke være store for å være funksjonelle. Små speil som er konvekse kan være svært gode og gi veldig god oversikt.
Men dessverre, plassering av speil på undersiden håndleddet kan umulig være mer gunstig enn tradisjonell plassering over styret, nettopp fordi du må flytte blikket unødvendig langt fra det du ellers må følge med på, og fordi en lav plassering gir mindre oversikt bakover enn en høyere plassering gjør.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: speil

Legg inn av mekkern »

Det er beskrevet i kjøretøyforskriften med minimumstørrelse på overflate av speilflaten:
2.2. Utvendige speil, såkalte “hovedspeil” (gruppe L)
2.2.1. Minimumsdimensjonene på den reflekterende flaten skal være slik at:
2.2.1.1. dens areal ikke skal være mindre enn 6 900 mm2,
2.2.1.2. diameteren på sirkulære speil ikke skal være mindre enn 94 mm,
2.2.1.3. når speilene ikke er sirkulære, skal dimensjonene være slik at en sirkel med diameter 78 mm kan inntegnes i
den reflekterende flaten.
23. 11. 2000 EØS-tillegget til De Europeiske Fellesskaps Tidende Nr. 54/224
NORSK utgave
Nr. 54/225 EØS-tillegget til De Europeiske Fellesskaps Tidende 23. 11. 2000
2.2.2. Maksimumsdimensjonene på den reflekterende flaten skal være slik at:
2.2.2.1. diameteren på et sirkulært speil ikke skal overstige 150 mm,
2.2.2.2. den reflekterende flaten i speil som ikke er sirkulære, skal ligge innenfor et rektangel som måler 120 mm x 200 mm

Deter også andre ting når det gjelder speil og innfestninger og grad av krumming og refleksjon.

men for enkelhets skyld så må speilet være minst 94mm hvis det er rundt.


Men når det gjelder plassering av speil så er mange sykler helt tragiske hvis en er over 20cm i skulderbredde.

Jeg benytter speiler som er montert under holkene for å kunne se forbi armene uten å måtte ha speiler stikkende langt utenfor styret.
Ja- jeg må flytte blikket men jeg slipper å fjærne hånden fra styret.

Vibrasjoner har jeg mest av på originalspeilet på XL`n-speil på lang stang og 1 cyl 600ccm høykompmotor... :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar