OSMAND - navigering, gps

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

OSMAND - navigering, gps

Legg inn av Joachim »

Nylig lastet jeg ned appen OSMAND. Erfaringen så langt er at dette ser ut til å være en meget god app for navigering. Den er basert på Open Street Maps, derav navnet. Det er fullt mulig å lage rutene på pc på forhånd og deretter overføre til telefonen som gpx-filer, enten med Google maps eller annen programvare. Selv har jeg brukt Garmins Basecamp.

For å få til det med Google maps må man innom tredjeparts programvare for konvertering, tungvint. Here Wego tillater heller ikke å lage rutene på forhånd, kun direkte på telefonen.

Det er flere forhold jeg liker med OSMAND, ett er at den viser ikke bare første men også neste sving/kryss/rundkjøring. Når man kjører på ukjent sted og de kommer tett er det gull verdt. En ulempe at det ikke finnes norsk TTS-stemme, for meg går det greit med både engelsk og tysk.

Jeg har funnet et par mindre feil på kartet, men ikke verre enn feilene som også finnes på Garmin sine kart. Gangveier i mitt nabolag var registrert som kjøreveier, en e-post til et forum var alt som skulle til så ble det rettet. Man kan også redigere kartene selv, det krever ikke spesiell kompetanse.

Er det andre som har erfaring med denne? Jeg brukt Garmin gps-er siden nittitallet, 276C, Zumo 660 og Zumo 590, nå ser det ut til at jeg forlater dedikert gps til fordel for telefon. Men jeg må teste litt mer først, foreløpig har jeg kun brukt den på korte turer i områder der jeg er kjent så jeg vet ikke om den duger når det virkelig gjelder.

Svar