Utstyr for en nybegynner

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Utstyr for en nybegynner

Legg inn av Zerocool1984 »

Hei!

Jeg skal straks starte med A lappen, og i den anledning ønsker jeg å kjøpe personlig utstyr.

Jeg ønsker å investere i gode produkter som er kjent for god sikkerhet og kvalitet. Safety er første prioritet her!

Kan dere anbefale meg produkter?

Jeg har tenkt å kjøpe SHOEI hjelm, enten GT air eller RF 1200. Hva syns dere, og hvilke av de to er "best"?

Hva med jakke, bukse, hansker, ryggbeskyttelse og sko?

På forhånd takk!

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Utstyr for en nybegynner

Legg inn av Dansekris »

Jeg har GT air og er veldig fornøyd. Tror det er et godt allround-valg.

Når det gjelder øvrig bekledning ville jeg ha trålet Finn.no.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utstyr for en nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

Zerocool1984 skrev: 31 mai 2018, 09:29 Hei!

Jeg skal straks starte med A lappen, og i den anledning ønsker jeg å kjøpe personlig utstyr.

Jeg ønsker å investere i gode produkter som er kjent for god sikkerhet og kvalitet. Safety er første prioritet her!

Kan dere anbefale meg produkter?

Jeg har tenkt å kjøpe SHOEI hjelm, enten GT air eller RF 1200. Hva syns dere, og hvilke av de to er "best"?

Hva med jakke, bukse, hansker, ryggbeskyttelse og sko?

På forhånd takk!
Kjøp den hjelmen som passer best til hodet ditt :thumleft

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Utstyr for en nybegynner

Legg inn av 45316 »

Poenget til Bjerknes er viktig. Det er forskjell på hodeformen til folk. Hadde først en Schubert som førte til sterkt press på øvre del av panna. Har nå en Shoei som sitter som et skudd. Prøv hjelm før du kjøper.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Utstyr for en nybegynner

Legg inn av Zerocool1984 »

Takk for tips når det gjelder hjelm folkens.. men pr dags dato, hvilken hjem som er verdens "sikreste"?

Og når det gjelder resten av utstyr, så ønsker jeg mest mulig nivå av sikkerhet.. hva med jakke og bukse? Noe merke som skiller seg ut?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utstyr for en nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

Zerocool1984 skrev: 31 mai 2018, 09:40 Takk for tips når det gjelder hjelm folkens.. men pr dags dato, hvilken hjem som er verdens "sikreste"?

Og når det gjelder resten av utstyr, så ønsker jeg mest mulig nivå av sikkerhet.. hva med jakke og bukse? Noe merke som skiller seg ut?
Det hjelper lite om en hjelm er verdens sikreste, om den ikke passer hodet ditt skikkelig. En hjelm skal være behagelig å ha på og ikke presse på bestemte områder.

Jeg ser det er noen som linker til sider hvor Schuberth kommer dårlig ut i tester med tanke på sikkerhet. Men det er noe jeg ikke vektlegger stort. Jeg tar ikke på meg en hjelm som ikke passer skikkelig fordi den er sikrest.

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Utstyr for en nybegynner

Legg inn av Zerocool1984 »

Bjerknez skrev: 31 mai 2018, 09:47
Zerocool1984 skrev: 31 mai 2018, 09:40 Takk for tips når det gjelder hjelm folkens.. men pr dags dato, hvilken hjem som er verdens "sikreste"?

Og når det gjelder resten av utstyr, så ønsker jeg mest mulig nivå av sikkerhet.. hva med jakke og bukse? Noe merke som skiller seg ut?
Det hjelper lite om en hjelm er verdens sikreste, om den ikke passer hodet ditt skikkelig. En hjelm skal være behagelig å ha på og ikke presse på bestemte områder.

Jeg ser det er noen som linker til sider hvor Schuberth kommer dårlig ut i tester med tanke på sikkerhet. Men det er noe jeg ikke vektlegger stort. Jeg tar ikke på meg en hjelm som ikke passer skikkelig fordi den er sikrest.
Nei det er klart at hjelmen skal passe, har ikke tenkt å ha en hjelm som gjør meg vondt hehe.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Utstyr for en nybegynner

Legg inn av 45316 »

Kan lese litt her https://sharp.dft.gov.uk/ database med mange hjelmer.

Vedrørende kjøreutstyr så har jeg egentlig ikke så mange meninger. Første dress var kjøpt fra forsvarets overskuddslager, en tekstil dress av merket Stadler. Kostet 1000 kr. Den holdt meget godt da jeg i litt over 80 fikk låsing på forhjulet. Nå har jeg en Halvarsson tekstil dress og en Ixon skinndress. Har ikke testet hvordan de holder, har ikke noen plan om det heller. Ellers er jeg veldig godt fornøyd med TCX skoa jeg har, de var med på ulykka også, forhindret at tæra mine ble kortere. Grøsser på tanken hvis jeg hadde kjørt med joggesko eller slippers som enkelte kan finne på. Hanskene jeg har nå er av merket Lindstrands(samme som Halvarsson) de har vært helt greie men begynner å løsne i innerforet nå. Før det hadde jeg noen gamle biltema skinnhansker, de satt som et skudd på hendene og formet seg bra. De selges ikke lenger, nye modeller har tatt over og jeg har ikke prøvd de.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Utstyr for en nybegynner

Legg inn av haakeik »

En god side som inneholder informasjon om hjelmer: https://billyscrashhelmets.co.uk/
I tillegg til sikkerhet og passform er det også viktig å finne en hjelm som ikke støyer for mye. Hjelmer kan støye mye og sittestilling kan ha stor påvirkning på støy. Sitter du foroverbøyd kan en hjelm gi mindre støy, mens sitter du rett opp og ned kan samme hjelm støye mye. Prøv å finne en hjelm som kryper under 90 desibel.
https://rideapart.com/articles/5-quiete ... le-helmets

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Utstyr for en nybegynner

Legg inn av Skogstrollet »

Ser du har fått mye gode råd om hjelmer, så kan bare si meg enig med disse :thumleft

Når det gjelder resten av utstyr, så er passform nokså viktig der og. Hvis man kjøper en god allværsdress med gode justeringsmuligheter kommer man langt. Gjerne med varmforing som går å ta ut, og hvis det er et vanntett membran så er det en fordel om også dette går å ta ut. Ventilasjonslommer for varme dager er et stort pluss (og her er det ekstra viktig at et vanntett membran går å ta av, så at luften når kroppen direkte).

Hvis man vil ha best mulig beskyttelse, så skal man se på nivåen av beskyttelse som sitter i - level 2 er bedre enn level 1 for eksempel. Det beste er å ha en separat ryggskinne, så sitter den der den skal uansett, men noen jakker fungerer fint med en ryggbeskytter i lommen som oftest finnes i kjørejakkene. Se gjerne også etter hvis det finnes hoftebeskyttelse i tillegg til knebeskyttelse i buskene.
Som nevnt er justeringsmuligheter en god ting. Dette fordi man kan tilpasse jakken etter hvis man kjører med mye polstring eller kun t-skjorte, og beskyttelsen vil da sitte der den skal i stedet for å f.eks. sitte for løst når man tar ut foret ur jakken.

Er egentlig det samme for hansker og sko. Passform er viktig, og se etter nivåen av beskyttelse :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Utstyr for en nybegynner

Legg inn av Stian87 »

Sikkerhet ved et uhell er selvfølgelig viktig, men for å oppnå god sikkerhet er det også viktig at klærne dine holder deg varme og tørre, eller tilstrekkelig avkjølt. Er du for varm eller kald reduseres konsentrasjonsevnen, og risikoen for ulykker øker betydelig. Samme gjelder støy.

Av de testene jeg har sett av hjelmer kommer noen åpningshjelmer dårligere ut enn noen helhjelmer på sikkerhet. Så om du ønsker sikrest mulig hjelm, velg en helhjelm som kommer bra ut i sikkerhetstester og støyer lite

Skinndresser er vel fortsatt regnet som best mtp sikkerhet, men her er det også mye bra tekstildresser. Du må nok imidlertid regne med å bruke en del penger her. Det sies at buy nice or buy twice, og dette stemmer godt med kjøreutstyr. Imidlertid er min egen erfaring at forskjellig utstyr har forskjellig bruksområde, så du bør nok regne med å ha mer enn en dress.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Tyffen
Innlegg: 22
Registrert: 25 mai 2018, 22:04
Motorsykkelen din: Honda Transapl 650 2001

Re: Utstyr for en nybegynner

Legg inn av Tyffen »

Jeg er også helt fersk i faget, og holder på med kjøretimer. Jeg prøvde og lese meg opp på utstyr og kvalitet, men ble ikke så mye klokere av det, mange meninger der ute :roll
Jeg endte opp med full utrustning på Biltema, inkl hjelm, en hjelm som ikke kom så aller værst ut i test, og den passer godt på knollen min.
Legger ved link til testen av hjelm: https://www.naf.no/forbrukertester/test ... kkelhjelm/
Har brukt både bukse, jakke, hansker og sko under opplæringa, fungerer greit for meg, og har de nødvendige polstringer tror jeg :D
Prisen på hele pakka kom på ca.4500,- Så kan jeg heller se på annet og kanskje bedre (dyrere) utstyr etterhvert.

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Utstyr for en nybegynner

Legg inn av Zerocool1984 »

Noen som kan foreslå god butikker for mc utstyr i Oslo? Helst med folk som har peiling, og ikke prøve å tynne ut ale av pengene du har :D
Thanks!

Stamper
Innlegg: 11
Registrert: 03 jul 2017, 23:17
Motorsykkelen din: Honda

Re: Utstyr for en nybegynner

Legg inn av Stamper »

Hei, Hvis du er flexibel har du både Bullfighter på Liertoppen Kjøpesenter (Litt rimeligere utstyr, ok utvalg)
Så har du Monsterbike i Drammen (Noe dyrere, med kjører kun kjente merker, godt utvalg) Begge butikkene har veldig hyggelig folk :)

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Utstyr for en nybegynner

Legg inn av tormodg »

MC Oslo på Furuset (ved siden av Ikea) har et stort utvalg og jeg får alltid god service der. De har bra utvalg i hjelmer og kjøreutstyr i butikken slik at du kan se og prøve.

Svar