Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av kgjersda »

Ønsker bare å dele erfaringer gjort etter jeg startet å kjøre/kjøpe mc.

Når jeg startet å kjøre motorsykkel kjøpte jeg det rimeligeste og CE-godkjente utstyret jeg kunne finne.

Derfor endte jeg opp:
- Sko, hansker og systemhjelp fra Biltema.
- En Acerbis-jakke fra XLMoto.

Dette utstyret varte EN sesong.

De vanntette hanskene slapp inn vatn, de vannavvisende skoene var vanntiltrekkende og hjelmen veide 2kg og sendte inn det meste av støy til hodet. Denne kombinasjonen førte til en svært ubehagelig tur over fjellovergang i fjor sommer med 5 grader og regn i flere timer.

Jeg fann nylig igjen noen kvitteringene og sammenlignet litt prisene. Ja det er betydelig billigere å handle inn billig utstyr.

Hjelmen kostet 700kr.
Hanskene kostet 400kr.
Kjørestøvlene kostet 800kr.
Acerbisjakken kostet rundt 1000kr (om jeg husker riktig).

Dette er nå 3000kr jeg har kastet.

Jeg kjøpte også en Halvarssons-jakke til halv pris (2500kr), denne har jeg fortsatt til tross for at jeg senere kjøpte en ny jakke som var mye varmere og bedre egnet til vårt klima.

Da er jeg oppe i 5500kr for utstyr som ikke blir brukt. Sammen med smådill og andre dårlige kjøp er jeg godt over 6000kr.

Enda et par hansker ble kjøpt inn da vinterhanskene fra Biltema ikke passet på sommeren, samt at Biltema-hanskene trykket på feil plass. Det var ikke de dyreste eller mest kjente merket, men var god rabatt på. De startet å lekke vann og jeg måtte sende de inn igjen, de tok rundt 2-3 mnd før jeg fikk erstatning. Igjen mye tid og energi brukt på tull.


Jeg opplever gang på gang at det å være "lur" ofte ender opp i frustrasjon og bortkastet penger. Og sluttsummen ender opp dyrere enn om jeg bare hadde kjøpt "rett" utstyr med en gang.


Til slutt har jeg nå endt opp med sko i 3000kr-klassen, hjelm i 4000kr-klassen og en komplett Halvarssons-dress til rundt halv prisen (6000kr).

Dette blir da rundt 13000kr for det jeg bruker til daglig, pluss 6000kr for gammel kastet utstyr. 19.000kr der altså.

En tilfeldig titt på mc-utstyr.no med den dyreste pakkeprisen 11000kr. Hiv på en hjelm til 4000kr og jeg er oppe i 15000kr med fullt utstyr.
Da hadde jeg spart 4000kr ved å kjøpe alt nytt uten å være lur. Samt ikke energi brukt på returnering og varer og ødelagte MC-turer.


Er det andre her inne som har samme opplevelsen av dette?
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av AJ »

Tror dette er en problemstilling som er kjent for mange.

Selv handlet jeg bl.a en tekstil kjørejakke fra nettbutikken Cruiser, som var nettbutikken til han som startet dette forumet i 2004 (fireman) i 2006. Den har jeg faktisk enda! Litt slitt her og der, men ingen glidelåser som ahr sviktet og ingen revner i sømmer eller fór. Meget god kvalitet :thumleft .
Har også fortsatt hansker for kalde forhold kjøpt fra Cruiser. Mens kjørebuksa er historie for lengst...

Så begynte jeg å handle kjøreklær hos det som etter hvert ble hetende Sharkspeed. Bra look og god kvalitet på de første plaggene.
Senere ble kvaliteten langt dårligere og jeg endte nok opp med å "kaste penger ut av vinduet"...
Siden har jeg valgt det jeg opplever som et kvalitetsmerke, nemlig tyske HELD.
Selv om produktene deres produseres i land som Pakistan, Vietnam og China...

Styrer heretter elegant unna billigmerker som gjerne blir dyrt etter kort tid...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av Dansekris »

I mitt tilfelle hadde jeg ikke råd til nytt, dyrt utstyr da jeg tok lappen. Mitt råd er å styre unna det aller billigste og heller tråle Finn. Jeg fikk tak i Lindstrand-støvler, Dainese-ryggskinne og todelt dress for rundt 2500kr. Dressen har jeg solgt nå, men skinna bruker jeg daglig og har fortsatt kun det paret mc-støvler.

Jeg kjøpte også en skinnjakke fra Alpinestars til 1500kr på Finn som jeg bruker daglig. Har bare kjøpt hansker og hjelm nytt. #likebrabrukt

Bor man usentralt kommer man lang vei om man er villig til å ta mål av kroppen og be selger gjøre det samme av tøyet.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av Skogstrollet »

Vel, har ikke brent meg på billig utstyr som ikke holder, heldigvis, da jeg fikk gode råd før jeg gikk til innkjøp. Derimot har jeg bommet litt på type utstyr jeg kjøpt. Første jakken min hadde ikke ventilasjon, på de første buksene mine var ikke det vanntette membranet avtagbart og skoene passet meg ikke (de kan nok ende opp i kategorien "dårlig konstruksjon", faktisk) da borrelåsene gikk opp stadig vekk.

Jeg bruker fortsatt både jakke og bukse, på kjølige dager og turer med risiko for regn, så helt bortkastede penger er det ikke, men har jo endt opp med å komplettere med en 'sommerdress' og. Sitter med andre ord med to tekstildresser der jeg kunne ha kjøpt én som gjort jobbet skikkelig.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av kgjersda »

Dansekris skrev: 16 jun 2018, 20:37 I mitt tilfelle hadde jeg ikke råd til nytt, dyrt utstyr da jeg tok lappen. Mitt råd er å styre unna det aller billigste og heller tråle Finn. Jeg fikk tak i Lindstrand-støvler, Dainese-ryggskinne og todelt dress for rundt 2500kr. Dressen har jeg solgt nå, men skinna bruker jeg daglig og har fortsatt kun det paret mc-støvler.

Jeg kjøpte også en skinnjakke fra Alpinestars til 1500kr på Finn som jeg bruker daglig. Har bare kjøpt hansker og hjelm nytt. #likebrabrukt

Bor man usentralt kommer man lang vei om man er villig til å ta mål av kroppen og be selger gjøre det samme av tøyet.
Dette er nok rådet jeg vil gi til alle som holder på å skaffe seg utstyr på budsjett.
Om man går på en bommert på kjøpet så kan man selge det igjen for kanskje samme pris som man kjøpte.
Skogstrollet skrev: 16 jun 2018, 20:46 Vel, har ikke brent meg på billig utstyr som ikke holder, heldigvis, da jeg fikk gode råd før jeg gikk til innkjøp. Derimot har jeg bommet litt på type utstyr jeg kjøpt. Første jakken min hadde ikke ventilasjon, på de første buksene mine var ikke det vanntette membranet avtagbart og skoene passet meg ikke (de kan nok ende opp i kategorien "dårlig konstruksjon", faktisk) da borrelåsene gikk opp stadig vekk.

Jeg bruker fortsatt både jakke og bukse, på kjølige dager og turer med risiko for regn, så helt bortkastede penger er det ikke, men har jo endt opp med å komplettere med en 'sommerdress' og. Sitter med andre ord med to tekstildresser der jeg kunne ha kjøpt én som gjort jobbet skikkelig.
Du kommer med et godt poeng her Skogstrollet. Spesielt når man er ny så vet man kanskje ikkje hva som er rett utstyr for seg selv og sin motorsykkel.


Selv er jeg på utkikk etter en god skinndress som kan benyttes på bane og flotte dager. :)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av Stian87 »

Har hatt en lignende erfaring som deg Skogstrollet. Har sett behovet for å ha litt forskjellig klær.

Har nå en todelt skinndress som var det første jeg kjøpte. Denne er jeg veldig fornøyd med, men den blir litt kald på de kaldeste dagene (fra 6 grader og nedover), går ikke så godt med regn og er litt varm på de varmeste dagene (over 23 grader). Regnet kan løses med en regndress så det er ikke noe stort problem. Men jeg bruker sykkelen en del til pensling, og da er skinndressen litt upraktisk ettersom jeg ikke kan ha vanlige klær under (kun superundertøy og en tynn fleece).

Det neste jeg kjøpte var en tekstildress, som jeg også er greit fornøyd med. Denne er mer allsidig ettersom jeg kan ha jobbklær under (med unntak av dress) den er ganske vanntett (kan bli fuktig i skikkelig regnvær) og har to lag så den holder varmen greit selv i oktober. Med vanlige klær under blir imidlertid denne også for varm i over 20 grader. Her kjøpte jeg noe av de billigere modellene til Dainese, buksa er jeg veldig fornøyd med, men jakken er ikke så vanntett som jeg skulle ønske. Jeg vurderer å bytte ut jakken med en modell som er litt bedre, eller på sikt kjøpe en rukka dress eller tilsvarende.

Siste innkjøpet jeg gjorde var en separat skinnjakke og kevlar jeans, tanken var at det skulle bli brukt mer casual og i forbindelse med jobb. Buksene må jeg nok desverre byttet ut da de er blitt for store. Jeg synes også at de nok er litt for baggy, klumpete og ikke pene nok til bruk på jobb. Jeg angrer også litt på at jeg ikke kjøpte perforert jakke, for også dette settet blir for varmt i bykjøring i 30 pluss.

Med andre ord, jeg har vel brukt rundt 21 000 på utstyr (ikke medberegnet to par støvler, to par hansker og to hjelmer). Jeg føler ikke noe av det hsr vært bomkjøp, men at jeg kanskje i ettertid skulle ønske jeg hadde gjort noen annerledes valg. Det meste utstyret er Dainese, og har ikke hatt noe å utsette på kvaliteten. Det er mer at det kan være utfordrende å finne utstyr som passer alt klimaet vi hsr her i Norge, fra 5 grader og regn, til sol og 30 grader, og 0 grader og tørr luft i okotber. I tillegg til at mye av utstyret må fungere i forbindelse med jobbpendling for min del.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av Relax »

Etterpåklokskap er en ganske eksakt vitenskap :)

Det som kanskje er verre enn å kjøpe rimelig utstyr/ klær som ikke svarer til forventningene er å kjøpe dyrt utstyr man ikke er fornøyd med :) Det som passer naboen passer kanskje ikke meg uansett hvor godt fornøyd han er.. og motsatt.
Jeg ser det slik at det første settet med klær og noe av utstyret (kanskje sykkelen og) er "prøve - feile - lære" greie, og da er det greit at dette ikke er for dyrt. Når man lærer/erfarer hva som passer en selv så kan man vurdere å legge mer i det ....
jmho
"Do the right thing"

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av FredrikE24 »

Kjører Klim Badlands Pro. Dressen er svinedyr, men jeg trenger ærlig talt ikke noe mer. Den kjøler når det er 30 varme(ja, da kjører jeg fremdeles med bukse) og holder meg varm på vintern i 10 minusgrader vha. en fleece under jakka. Den er 100% vanntett. Jeg har aldri blitt våt utover én flekk med vann på størrelse med en tier i skrittet etter å ha kjørt en hel dag i pøsregn, trolig kom det inn en dråpe vann gjennom glidelåsen i buksa et øyeblikk.
Dressen er 5-6 år gammel nå. Begynner å bli relativt skitten(da ser jeg kul ut?), men du verden og mange mil den har vært ute på tur. Fremdeles like tett, og alle funksjoner fungerer, ingen ødelagte glidelåser, ikke slapp i strikkene og borrelåsene er like gode..
Det er ikke noe tvil om hva jeg skal kjøpe neste gang.
Det blir en ny Klim Badlands-dress. Den er dyr, men jeg er veldig veldig fornøyd, og jeg trenger ikke noe mer. Så vet jeg at med min helårsbruk så varer den i mange mange år uten at noe går i stykker.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av Relax »

FredrikE24 skrev: 17 jun 2018, 21:26 Kjører Klim Badlands Pro. Dressen er svinedyr, men jeg trenger ærlig talt ikke noe mer. Den kjøler når det er 30 varme(ja, da kjører jeg fremdeles med bukse) og holder meg varm på vintern i 10 minusgrader vha. en fleece under jakka. Den er 100% vanntett. Jeg har aldri blitt våt utover én flekk med vann på størrelse med en tier i skrittet etter å ha kjørt en hel dag i pøsregn, trolig kom det inn en dråpe vann gjennom glidelåsen i buksa et øyeblikk.
Dressen er 5-6 år gammel nå. Begynner å bli relativt skitten(da ser jeg kul ut?), men du verden og mange mil den har vært ute på tur. Fremdeles like tett, og alle funksjoner fungerer, ingen ødelagte glidelåser, ikke slapp i strikkene og borrelåsene er like gode..
Det er ikke noe tvil om hva jeg skal kjøpe neste gang.
Det blir en ny Klim Badlands-dress. Den er dyr, men jeg er veldig veldig fornøyd, og jeg trenger ikke noe mer. Så vet jeg at med min helårsbruk så varer den i mange mange år uten at noe går i stykker.
:)
Uttagbar membran og for?
"Do the right thing"

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av FredrikE24 »

For? Er ikke foret, membran, tror ikke det.
Tar som regel bare dressen på og av. Funker prima

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av Olav K »

Membranet på blandt andre Klim og Rukka er sveist ytterst på skallet av plagget, dette gjør av vannet preller av ytterst, og ikke trenger inn i matrialet.

At å kjøpe billig kan bli dyrt er jeg den første til å skrive under på. Jeg har gjort MANGE dumme og flere ikke fullt så dumme innkjøp av kjøreutstyr.

Men er mange faktorer som spiller inn.

Som førstegangskjøper har man gjerne brukt en liten formue på å ta førerkort kl A, og skaffet seg en MC, så det å ha flere titallstusen til overs til fancy og vanntett utstyr er gjerne ikke mulig.

Og/eller man vet ikke hvor mye kjøring det blir, og å sitte med dyrt utstyr som ikke blir brukt, er ikke smart det heller.

Jeg selv var vel gjennom 3 tekstildresser og 2 skinndresser før jeg fant Nirvana i form av Rukka sin toppmodell.
Pottetett, hele dagen, hver dag, varm og tørr uansett. Bekymrer meg ikke lengre for ei regnskur eller tre.
Det kunne gjerne vært mer lufting på varme dagee, men det går greit her i Norge.

Det neste på innkjøpslista nå, er å finne noen gode, vanntette sommerhansker.
Så får vi se hva vi ender opp med :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av kvase »

FredrikE24 skrev: 17 jun 2018, 21:26 Kjører Klim Badlands Pro. Dressen er svinedyr, men jeg trenger ærlig talt ikke noe mer. Den kjøler når det er 30 varme(ja, da kjører jeg fremdeles med bukse) og holder meg varm på vintern i 10 minusgrader vha. en fleece under jakka. Den er 100% vanntett.
Det blir en ny Klim Badlands-dress. Den er dyr, men jeg er veldig veldig fornøyd, og jeg trenger ikke noe mer. Så vet jeg at med min helårsbruk så varer den i mange mange år uten at noe går i stykker.
Ut fra enkelte har påpekt av de som kjører vinterkjøring så er innleggs beskyttelsen på fjord årets pluss flere av de tidligere modellen ikke bra da de knekker som flatbrød i kaldeste delen kulde perioden --- Gjelder skulder å albue på fjorårsmodellen lik min------ Dette fikk jeg som info fra OTC gruppa som kjører mye om vinteren
klim skade.jpg
Ellers er jeg veldig fornøyd med min Klim Badlands pro -har også noen rimelig dress kjøp både fra Lindstrands Qurizo + jakke fra Scott +Billig bukse fra XLMoto Course Two Bilde Seasons sistnevnte bukse er meget ubehagelig på de varme dagene rett på huden.
Bruker kun det ytre laget av dressen fra Lindstrands Qurizo på de varme dagene i litt mere jobbing kjøring (grus-utenfor vei) med medfølgende beskyttelse innlegg. Vurderer å få kjøpt med hel overkropps beskyttelse noe ala dette for å kunne få det enda mere behagelig på de varmeste dagene med en tynn genser over . Bilde
eventuelt denne typen som er mest attraktiv Bilde
Men KLIM Dressen den er gull vært til all kjøring
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av FredrikE24 »

Klart, om man krøller sammen dressen i 10 kuldegrader, eller rett etterpå, så blir veldig mye temmelig sprøtt.
Jeg har rift i den ene skulderputen min selv, men tar ikke det så tungt.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av Dansekris »

FredrikE24 skrev: 17 jun 2018, 21:26 Kjører Klim Badlands Pro. Dressen er svinedyr, men jeg trenger ærlig talt ikke noe mer. Den kjøler når det er 30 varme(ja, da kjører jeg fremdeles med bukse) og holder meg varm på vintern i 10 minusgrader vha. en fleece under jakka. Den er 100% vanntett. Jeg har aldri blitt våt utover én flekk med vann på størrelse med en tier i skrittet etter å ha kjørt en hel dag i pøsregn, trolig kom det inn en dråpe vann gjennom glidelåsen i buksa et øyeblikk.
Dressen er 5-6 år gammel nå. Begynner å bli relativt skitten(da ser jeg kul ut?), men du verden og mange mil den har vært ute på tur. Fremdeles like tett, og alle funksjoner fungerer, ingen ødelagte glidelåser, ikke slapp i strikkene og borrelåsene er like gode..
Det er ikke noe tvil om hva jeg skal kjøpe neste gang.
Det blir en ny Klim Badlands-dress. Den er dyr, men jeg er veldig veldig fornøyd, og jeg trenger ikke noe mer. Så vet jeg at med min helårsbruk så varer den i mange mange år uten at noe går i stykker.
Sikler også på Klim, men det er rett og slett FOR dyrt. :O

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Billig utstyr er dyrere enn dyrt utstyr?

Legg inn av kvase »

FredrikE24 skrev: 18 jun 2018, 09:49 Klart, om man krøller sammen dressen i 10 kuldegrader, eller rett etterpå, så blir veldig mye temmelig sprøtt.
Jeg har rift i den ene skulderputen min selv, men tar ikke det så tungt.
joda men tenk du er ute å kjører i 10 blå eller kaldere velter i 40 km lander på skuldra eller arm da knekker innlegget og de inn-legga har mista sin funksjon som beskyttelse.
dette gjelder Klim +Rukka å en del andre som har samme innlegg -I Klim 2018 mod så har de fått innlegg som tåler kulde.
Jeg har tråla nette om akkurat dette også fått dette bekreftet av en god innsider kilde at stemmer.
Mener det er et risiko moment som ikke enkelte produsenter opplyser om_ eller ikke hadde kjennskap til i de produserings åra
Har et eller annet sted den nye typebetegnelsen for det som er godkjent for kalde klimaer i kaoset her på pc en- også det som ikke er godkjent.
Men anbefaler Klim uansett http://www.motorcycle.com/products/new- ... l-for-2018
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Svar