Tips til ny hjelm?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tips til ny hjelm?

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 06 aug 2018, 21:28
Stian87 skrev: 06 aug 2018, 21:13
Edit: Vil også påpeke at bevist forsøk på å undra seg moms og andre avgifter er straffbart og noe vi vel ikke bør oppfordre til?
Tror de aller fleste seriøse forhandlere i utlandet ikke går med på å nedskrive verdien på bestilt vare om kjøperen fra Norge ber om at pakka merkes som "Gift" i forsøk på å unndra seg norsk MVA...
Vil forresten understreke at jeg ikke mente du oppfordret til det AJ :)

Det har hendt at jeg ikke har mottatt krav om moms på enkelte varer levert gjennom noen selskaper, hva som er årsaken til det vet jeg ikke. Posten er i hvert fall rimelig på den ballen. Har også skjedd at enkelte varer kjøpt gjennom ebay eller wish ikke har blitt momsbelagt, men der er det jo litt varierende hvor proff selger er
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til ny hjelm?

Legg inn av Bjerknez »

Prøvde en Biltema hjelm for noen dager siden når jeg var i Molde og skulle kjøpe meg en vindtett underdel. Mulig den har vunnet testen med tanke på sikkerhet, men det var som å tre på seg en plastbøtte på hodet i forhold til Schuberth.

En annen ting som er bra med Schuberth er at synsfeltet er større enn på de fleste andre helhjelmer. Dette har dem nok kanskje ikke tatt høyde for med tanke på sikkerhetstesten vil jeg tro. Det viktigste er jo og forhindre at ulykker skjer i utgangspunktet. Det er også viktig at hjelmen faktisk passer til hodeformen din. En Schuberth som passer perfekt, er nok kanskje sikkrere enn en Biltemahjelm som kanskje ikke passer like bra.

Man kan ikke bare ta en dusin med hjelmer og slenge i bakken for å se hvilken hjelm man burde kjøpe. Uten at jeg sier at det er akkurat slik en test foregår, så virker det som om dem har testet hvor sikre hjelmene er i forhold til hverandre og ikke hvor sikker den nevnte hjelmen er på akkurat ditt hode.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tips til ny hjelm?

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 07 aug 2018, 08:09 Man kan ikke bare ta en dusin med hjelmer og slenge i bakken for å se hvilken hjelm man burde kjøpe. Uten at jeg sier at det er akkurat slik en test foregår, så virker det som om dem har testet hvor sikre hjelmene er i forhold til hverandre og ikke hvor sikker den nevnte hjelmen er på akkurat ditt hode.
I tillegg er det jo ikke slik at en ulykke er lik en annen. Noen hjelmer er bra på det meste men beskytter dårligere mot støt fra siden for eksempel. Noen beskytter bedre mot vridning osv. Det finnes nok tilfeller der en billigere hjelm beskytter bedre mot en bestemt type skade enn en dyrere. Men dette blir fort ekstremt komplisert og er jo umulig for en vanlig forbruker å forholde seg til.

Tror det eneste vi kan gjøre er å kjøpe en hjelm som sitter godt på nøtta, er komfortabel og har greie/gode resultater på krasjtester. Så avgjør jo økonomien sikkert valget for enkelte også.

Selv hadde jeg flaks og fikk en Shoei til halv pris utpå høsten i fjor...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til ny hjelm?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg testet også nye Schuberth C4 Pro for ett par tre uker siden på Speed MC i Sandefjord. FIn hjelm, men totalt overpriset. Mye grunnet den innebygde intercom'en. Rundt 8.000 spenn spenn for hjelmen. Ikke var det spesielt imponeredne lyd i høytalerene heller. Omtrent som den lyden jeg har i min i dag.

Så hvis jeg skal ha en ny hjelm i dag, så må det bli C3 Pro igjen. Det beste med hjelmen er det store visiret som gir et bra synsfelt. Jeg prøvde en NeoTec også og det var nesten som å se ut av et kjellervindu i forhold.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tips til ny hjelm?

Legg inn av niko »

Bjerknez skrev: 07 aug 2018, 09:33 Jeg testet også nye Schuberth C4 Pro for ett par tre uker siden på Speed MC i Sandefjord. FIn hjelm, men totalt overpriset. Mye grunnet den innebygde intercom'en. Rundt 8.000 spenn spenn for hjelmen. Ikke var det spesielt imponeredne lyd i høytalerene heller. Omtrent som den lyden jeg har i min i dag.

Så hvis jeg skal ha en ny hjelm i dag, så må det bli C3 Pro igjen. Det beste med hjelmen er det store visiret som gir et bra synsfelt. Jeg prøvde en NeoTec også og det var nesten som å se ut av et kjellervindu i forhold.
Jeg har kjørt rundt med plastbøtte en stund og i grunnen vært ganske fornøyd. På søndag gikk den opp i liminga og jeg måtte ha meg ny hjelm. Endte opp med en Shoei Neotech II (20 % avslag men fortsatt veldig dyr). For en forskjell fra plastbøtta! Hjelmer burde nesten vært subsidiert. Er man ung, blakk og fersk er typisk hjelm noe man sparer penger på. Eller som meg som syns det blei dyrt nok med lappen, sykkel og klær på en sesong. Min erfaring som fersk er at jeg får mange gode råd om ryggskinne, riktige klær og sko men veldig lite fokus på hjelm. Hjelm er hjelm, liksom. Det har jeg nå skjønt er helt feil.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tips til ny hjelm?

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 07 aug 2018, 09:33 Så hvis jeg skal ha en ny hjelm i dag, så må det bli C3 Pro igjen. Det beste med hjelmen er det store visiret som gir et bra synsfelt. Jeg prøvde en NeoTec også og det var nesten som å se ut av et kjellervindu i forhold.
Jeg vet nok ikke hva jeg går glipp av...

Får teste en Schubert neste gang jeg skal ha hjelm, men NeoTecen holder vel i noen år forhåpentligvis :crazy:
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Tips til ny hjelm?

Legg inn av Barbarozza »

I Norge har man tendenser for å gå for hjelmer i øvre prissjikte. Og man blir merke fokusert uten at det nødvendigvis har sååå mye med kvalitet å gjøre. Hvordan hjelmen passer hodeformen din er avgjørende. Ville tatt en titt på Nolan N44 multifunksjonshjelm, noe bedre utsyn får du ikke. Agv har kult design og de beste åpningshjelmene mht sikkerhet. Caberg har noen fine osv. Schubert hjelmen min er i grunn en skuffelse, En S2 med dårlig sikkerhet på sidene.Dårlig sikkerhet går litt igjen hos Schubert Og Shoei er bra men er altfor stramme i kinnpartiet for min del. Hadde en xr1100 før. Så derfor har jeg rett og slett begynt å se meg om etter alternativer, og det finnes. Du kan sjekke en haug med nettsider ang tester rundt funksjonalitet , sikkerhet kan du se på hos Sharp uk. Schubert C4 er betraktelig bedre en C3 forresten
Memento mori

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tips til ny hjelm?

Legg inn av niko »

Sakkle skrev: 07 aug 2018, 09:47
Bjerknez skrev: 07 aug 2018, 09:33 Så hvis jeg skal ha en ny hjelm i dag, så må det bli C3 Pro igjen. Det beste med hjelmen er det store visiret som gir et bra synsfelt. Jeg prøvde en NeoTec også og det var nesten som å se ut av et kjellervindu i forhold.
Jeg vet nok ikke hva jeg går glipp av...

Får teste en Schubert neste gang jeg skal ha hjelm, men NeoTecen holder vel i noen år forhåpentligvis :crazy:
Jeg testa Schuberth. Var enten for tjukk i huet eller for trang i nøtta :D

Brukeravatar
kestrom1
Innlegg: 40
Registrert: 01 okt 2018, 08:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015

Re: Tips til ny hjelm?

Legg inn av kestrom1 »

Har hatt litt forskjellige hjelmer opp igjennom. Fram til nylig hadde jeg Schubert J1 (halvhjelm). Når det var på tide å bytte endte jeg opp med Arai Tour x-4. Den desidert mest behagelige hjelmen jeg noen gang har hatt. Godt utsyn, stille og tight. Den virker som ett gjennomført kvalitetsprodukt. Den er nokså dyr, men har ikke angret ett sekund siden jeg kjøpte den. Sjekket mange tester og brukeranmeldelser før jeg kjøpte, og tror alle jeg fant rangerte hjelmen blant de beste på markedet.
Når alt det er sagt så er det en ting som enkelte har nevnt tidligere som er det mest avgjørende. Passer hjelmen på hodet ditt? En hjelm som er stille og komfortabel for meg kan være støyende og ubehagelig for andre. Hjelmer må prøves, men dessverre så er det begrenset hvor mye en får prøve før man kjøper.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips til ny hjelm?

Legg inn av FredrikE24 »

Er i og for seg fornøyd med C3 Pro med Cardo-kragen. Fortsatt like fin etter daglig bruk gjennom snart 4år sesonger + en vintersesong.
Hva min neste hjelm blir vet jeg ikke. Kunne fort blitt en Schubert C4, men den var ikke så "wow" at jeg fikk en "må ha" følelse akkurat. C3 Proen gjør jobben. Er litt tjukk i huet, så Shoei klemmer litt på de gale stedene føler jeg.

Eiks
Innlegg: 18
Registrert: 09 jun 2017, 08:47
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T100

Re: Tips til ny hjelm?

Legg inn av Eiks »

Er det noen som har prøvd Bullit hjelmene til Bell? Eller noen av de andre retrohjelmene deres?!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips til ny hjelm?

Legg inn av dypen »

Så litt på testen til NAF, tenkte på de to øverste Shoei og HJC sammen med Schubert som jeg stusset over havnet langt nede i testen. Legger tester til side for å prøve hva som passer best til meg og fargen bør helst være hvit som er godt synlig i trafikken. Schubert, Shoei, HJC, LS2 sammen med gamle merker som AGV og Bell liker jeg godt. Jeg har en Shoei Adventure hjelm fra før så vet jeg at de har fire skall størrelser hvor jeg er i L størrelse 59-60. Tror ikke alle andre produsenter har tilsvarende antall skall størrelse ?
7B16514B-DDFB-403C-967D-EB627ED364FF.jpeg
60A5635A-379B-460C-A388-A477D2FF5862.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar