Kjøreutstyr

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
KawaKjetil

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av KawaKjetil »

AJ skrev: 16 aug 2018, 18:17 Noen som har erfaring med DANE?

Produktene deres ser bra ut, men ser ut til å mangle luftelommer i jakker og bukse...
Brukbart pakketilbud på kr. 790,- hos MC-Utstyr:

https://www.mc-utstyr.no/products/dane-arreso

https://www.dane.eu/en/home
Dette så spennende ut og må sjekkes nærmere. Halve prisen og vel så det av Rukka'en.
Og Gore Tex ligger i ytterforet leser jeg på nettsiden.

Klippet fra nettsiden:
DANE står for skandinavisk design, de beste materialer, sikkerhet og suveren komfort. DANE er laget av pionerene innen GORE-TEX® og har i mange år vært en av de ledende spesialister i GORE-TEX® klær i verden. Og vi mener spesialist i bokstavelig forstand: kjørerne er vårt fokus og alle DANE sine klær og tilbehør er spesielt utviklet nettopp for dem.

Hvert år blir nye produkter underlagt omfattende praktisk testing, som involverer tusenvis av kilometer i alle mulige værforhold, før de settes i produksjon. Resultatene og erfaringene fra testkjørere er gått tilbake til designere, som deretter gjør små forandringer av klær, om nødvendig, for å oppnå en perfekt passform og optimal ytelse. Dette gjør DANE sine produkter svært komfortable og av ypperste kvalitet. DANE gjør det derfor svært godt i uavhengige sammenlignende produkttester, ofte dukker de opp som testvinneren.

DANE er et av hovedmerkene til MOTOPORT kjeden som er en av Europas største grossister med over 200 butikker verden over.



Sammenlign kvalitet og pris med hvilket merke du vil!

Vi har solgt 400 sett av DANE i Norge de siste 3 årene.

Kjøp DANE om du ønsker det aller beste.
De har ikke solgt mye i Norge vil jeg si...

vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av vm91 »

Ok jeg tar å legger inn i kalenderen. Er det slik at man trenger noe form for billett som må bookes i forveien?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av AJ »

vm91 skrev: 16 aug 2018, 22:47 Ok jeg tar å legger inn i kalenderen. Er det slik at man trenger noe form for billett som må bookes i forveien?
Går helt fint å møte opp før dørene åpnes og kjøpe billett ved inngangen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Misha1969
Innlegg: 21
Registrert: 25 feb 2017, 10:29
Motorsykkelen din: Honda cbr 919 rr fireblade
Sted: Hunndalen, Gjøvik

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av Misha1969 »

Køre med dane jakke goretex Pro Shell armaor. Har kørt med den i 2 år nu og den har ikke skuffet i vind og virkelig strid regnvejr ⛈⛈helt tæt og ingen syninger der er utætte eller er gået op. Kan kun sige god for den model jeg fik skaffet mig 😁

Købte den i Silkeborg i Dk men, ved https://www.mc-utstyr.no/categories/cordurajakker forhandler dem til ca. 5000.- NOK

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av pingvin »

vm91 skrev: 15 aug 2018, 00:30Jeg ønsker helst tekstil og ikke skinn pga vanesak. Tekstil er vel like bra? eller er jeg på villspor?
Må ikke velge, har delskinn dress med skinn på alle utsatte steder (skuldre, albuer, knær, hofte, sete, på min også rygg men mindre vanlig) og tekstil ellers så mer fleksibel, luftig og lett...best of both worlds :thumleft

Er en del alternativer fra kjente merker i delskinn, Klim Apex bla. Selv har jeg en fra mindre kjente Stadler, men denne er svindyr så ikke for alle, har det meste av bells and whistles med Goretex proshell, ventilasjonsåpninger etc.

Ifht hva som er sikrest så skal jo noen high-end tekstiler være like bra, har Superfabric utsatte steder på min Klim Badlands bruker for mer offroad formål. Men er noe betryggende med skinn da, er vel en grunn til at Rossi kjører i skinndress ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av KawaKjetil »

Misha1969 skrev: 16 aug 2018, 23:38 Køre med dane jakke goretex Pro Shell armaor. Har kørt med den i 2 år nu og den har ikke skuffet i vind og virkelig strid regnvejr ⛈⛈helt tæt og ingen syninger der er utætte eller er gået op. Kan kun sige god for den model jeg fik skaffet mig 😁

Købte den i Silkeborg i Dk men, ved https://www.mc-utstyr.no/categories/cordurajakker forhandler dem til ca. 5000.- NOK
Hvordan er det med lufting i denne? Og er det innerjakke en kan ta ut, var ikke lett å lese seg til det på nettsiden.
Ligner veldig på Rukka på bildene. Min Rukka er for varm over sånn ca 25+ grader.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av Olav K »

jeg ringte og snakka med butikken igår, og jakkene som koster ca 5000 har GoreTex membranet på innsiden av foret.
(Z-liner membran)
De har en jakke med laminert Gore Tex og Armacore forsterkninger (likt f.eks Rukka Armaxxion jakka mi) som heter Dane Nimbus, men da er det ikke så billig jakke lengre, ligger på hjemmesida deres til 979 Euro.
https://www.dane.eu/en/product/51845
Men ser ut til å ha litt mer lufting i fronten iallefall, enn Rukkajakken min (du Kjetil har vel lik?)

Kunne tenkt meg å bestille en sånn. Bare for å se om den er like bra som den jeg har
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KawaKjetil

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av KawaKjetil »

Olav K skrev: 18 aug 2018, 11:47 jeg ringte og snakka med butikken igår, og jakkene som koster ca 5000 har GoreTex membranet på innsiden av foret.
(Z-liner membran)
De har en jakke med laminert Gore Tex og Armacore forsterkninger (likt f.eks Rukka Armaxxion jakka mi) som heter Dane Nimbus, men da er det ikke så billig jakke lengre, ligger på hjemmesida deres til 979 Euro.
https://www.dane.eu/en/product/51845
Men ser ut til å ha litt mer lufting i fronten iallefall, enn Rukkajakken min (du Kjetil har vel lik?)

Kunne tenkt meg å bestille en sånn. Bare for å se om den er like bra som den jeg har
Ja, har Rukka Armas fra 2011. Eneste problemet er at glidelås i høyre ytterlomme er kaputt samt den ute på høyre arm. Men dette kan forhandler sende til Rukka for meg i vinter, så blir vel det fikset på et par tre måneder :lol (var på spabehandling i Finland i 2013/14 også...)
Er på leit etter Gore Tex som ligger i ytterjakken, men med skikkelig lufting. Men ikke Klim, det blir for tynt :D Rukka uten innefor er ok, men for lite lufting.
Enig med deg Olav, prisen blir lik Rukka når en sammenligner epler og epler.

*edit: kvalitet på glidelåser er et viktig kriterie også!

vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av vm91 »

Hei var innom Bullfighter og Yamaha Vinterbro i Oslo
Hos Yamaha så fant jeg dette
https://www.fc-moto.de/no/Dainese-Tomsk ... xtile-Pant ---str 58--2390kr. Testet 56 men den ble utsolgt mens jeg testet 54.
https://www.dainese.com/row/en/d-blizza ... 54595.html --str 56 --3999

Bullfighter:
https://www.bullfighter.no/products/sportspakke-i2
Jakkestr 4xl
Bukse 3xl

Er det vanlig at det er så store forskjeller på merker. 4 og 3xl hører ekstremt ut kontra str 56 som er XL

Hva hadde dere anbefalt? forresten er glidelåsene greie til Dainese jakkene? Har hørt at det mye problemer med glidelåsene

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av nippon81 »

KawaKjetil skrev: 16 aug 2018, 21:53
AJ skrev: 16 aug 2018, 18:17 Noen som har erfaring med DANE?

Produktene deres ser bra ut, men ser ut til å mangle luftelommer i jakker og bukse...
Brukbart pakketilbud på kr. 790,- hos MC-Utstyr:

https://www.mc-utstyr.no/products/dane-arreso

https://www.dane.eu/en/home
[/quote

Dette så spennende ut og må sjekkes nærmere. Halve prisen og vel så det av Rukka'en.
Og Gore Tex ligger i ytterforet leser jeg på nettsiden.

Klippet fra nettsiden:
DANE står for skandinavisk design, de beste materialer, sikkerhet og suveren komfort. DANE er laget av pionerene innen GORE-TEX® og har i mange år vært en av de ledende spesialister i GORE-TEX® klær i verden. Og vi mener spesialist i bokstavelig forstand: kjørerne er vårt fokus og alle DANE sine klær og tilbehør er spesielt utviklet nettopp for dem.

Hvert år blir nye produkter underlagt omfattende praktisk testing, som involverer tusenvis av kilometer i alle mulige værforhold, før de settes i produksjon. Resultatene og erfaringene fra testkjørere er gått tilbake til designere, som deretter gjør små forandringer av klær, om nødvendig, for å oppnå en perfekt passform og optimal ytelse. Dette gjør DANE sine produkter svært komfortable og av ypperste kvalitet. DANE gjør det derfor svært godt i uavhengige sammenlignende produkttester, ofte dukker de opp som testvinneren.

DANE er et av hovedmerkene til MOTOPORT kjeden som er en av Europas største grossister med over 200 butikker verden over.



Sammenlign kvalitet og pris med hvilket merke du vil!

Vi har solgt 400 sett av DANE i Norge de siste 3 årene.

Kjøp DANE om du ønsker det aller beste.
De har ikke solgt mye i Norge vil jeg si...
Jeg er vell en av de 400 som kjøpte DANE klær. Klærne holdte meg tørr i 26 Mil med regnvær, men ble fort kald da. Jeg har kjøpt et regndress som skal holde regnet ute til en eventuelt neste gang.

Anbefaler DANE, men skal jeg bytte ut, så blir det RUKKA 👍
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av Bjerknez »

Siden Goretex ikke er 100% vanntett over tid, så ville jeg ikke brukt skyhøye summer på kjøredress hvis det og holde vann ute er av høyeste prioritet. Da er det regndress til en 1000-lapp som gjelder.

Derimot har vel dyre dressen kanskje bedre sikkerhetsmekanismer innebygget. Dyrere materialer som kanskje holder lenger etc. Det vet jeg derimot ikke noe om og jeg har heller ikke lest meg opp på dette. Men dte er vel nærliggende å tro at dette er/bør være helt eller delvis sant.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Kjøreutstyr - god skredder i Oslo-området?

Legg inn av niko »

Har noen en god skredder å anbefale i Oslo-området? Foret i skinnbuksa synger på siste verset.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 08:20 Siden Goretex ikke er 100% vanntett over tid, så ville jeg ikke brukt skyhøye summer på kjøredress hvis det og holde vann ute er av høyeste prioritet. Da er det regndress til en 1000-lapp som gjelder.

Derimot har vel dyre dressen kanskje bedre sikkerhetsmekanismer innebygget. Dyrere materialer som kanskje holder lenger etc. Det vet jeg derimot ikke noe om og jeg har heller ikke lest meg opp på dette. Men dte er vel nærliggende å tro at dette er/bør være helt eller delvis sant.
Alt med måte naturligvis, men regndress er håpløst i det daglige. Det jeg trenger er en dress med god lufting og en som er vanntett og som tåler daglig bruk i mange år.
Hadde jeg kjørt en gang i uka på fine dager, da hadde ting stilt seg svært annerledes.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 apr 2019, 23:22
Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 08:20 Siden Goretex ikke er 100% vanntett over tid, så ville jeg ikke brukt skyhøye summer på kjøredress hvis det og holde vann ute er av høyeste prioritet. Da er det regndress til en 1000-lapp som gjelder.

Derimot har vel dyre dressen kanskje bedre sikkerhetsmekanismer innebygget. Dyrere materialer som kanskje holder lenger etc. Det vet jeg derimot ikke noe om og jeg har heller ikke lest meg opp på dette. Men dte er vel nærliggende å tro at dette er/bør være helt eller delvis sant.
Alt med måte naturligvis, men regndress er håpløst i det daglige. Det jeg trenger er en dress med god lufting og en som er vanntett og som tåler daglig bruk i mange år.
Hadde jeg kjørt en gang i uka på fine dager, da hadde ting stilt seg svært annerledes.
Skal du ha i pose og sekk så tror jeg ikke du kommer utenom Klim. Ikke spesielt varm da jeg mener å huske den ikke var spesielt godt foret, men den holdt vind og vann ute. Mulig GoreTex'en i Klim dressen er mer "avansert" og klarer den jobben bedre. Jeg ble vertfall ikke våt.

Bortsett fra Klim dressen og TCX støvlene mine så har jeg til dags dato ikke hatt noe som helst merket GoreTex som har holdt vannet ute 100%.

Jeg kjøpte Ata Fury dress på Sharkspeed for noen uker siden til den totale sum av 2.700 kroner. Jeg kan komme med noen foreløpige konklusjoner om denne:

Den er definitivt 100% vindtett. Det står at den er 100% vanntett, og selv om jeg har mine tvil så aner jeg en viss sannhet i det. Grunnen er nok at dressen er laget på en enklere måte. Jeg merker at jeg blir klammere (kun i beina) når jeg kjører i varmt vær med denne enn med Klim dressen jeg hadde. Uavhengig om jeg har innerforet i eller ikke. Den virker altså "tettere".

I mitt hode har dem tatt den "billige" løsningen og heller bare laget den tettere, i steden for å bruke mer avansert GoreTex som puster. Å lage noe som er vanntett er jo ikke vanskelig. men skal det samtidig puste, så blir det fort mer innviklet tror jeg.

Hvis denne Ata Fury dressen holder meg tørr etter en ettermiddag med kjøring i regn så er jeg langt over middels fornøyd, spesielt med tanke på hva jeg betalte for den. En latterlig lav sum.

Derimot er den bedre enn Klim Lattitude dressen jeg hadde på noen få punkter. Den er definitivt varmere, den kommer med avtagbart innerfor, nakkekrage og avtagbare bukseseler.

Når det kommer til byggekvalitet så vil jo tiden vise hvor bra den er, men til den prisen så forventer jeg ikke 10 års levetid. Holder den sammen i 2-3 år så er jeg veldig happy.

Jeg føler rett og slett jeg fikk mer for pengene ved å kjøpe Ata Fury dressen kontra Klim dressen.

Så kan man jo helt sikkert dra frem "sikkerhet"-kortet. Klim har utvilsomt brukt dyrere materialer. (uten at jeg vet det), men jeg føler vertfall at knebeskyttere, skulder og albuebeskytterne er noe av det samme med tanke på utseende, uten at jeg har sjekket hva dem er laget av. Ryggskinnen virket dog mer påkostet i Klim dressen jeg hadde.

Ata Fury dressen koster som nevnt 2.700 kroner og det er det jeg betaler for et sett med dekk til sykkelen. Ryker denne dressen etter en sesong eller to så blir jeg ikke imponert, men da føler jeg den har gjort jobben til prisen og da kan jeg bare kjøpe meg en ny.

Noen ganger er det enkle ofte det beste. Tror jeg.

__________________

Når til hansker så kan jeg nesten med sikkerhet si at dyrt ikke betyr best. Jeg tror GoreTex i hansker mest er en gimmick ut fra egne opplevelser. Jeg har kun hatt svindyre hansker av kjente merker i skinn og med GoreTex. Når har jeg bestillt mitt femte par hansker på fem år. De fire første parene har for lengst gått i oppløsning, bokstavelig talt. Nå skal jeg for siste gang prøve Rukka Imatra hansker til den nette sum av 2.500 kroner. Hvis dem også ikke holder det dem lover etter en sesong så er jeg ganske sikker på at to Salomon Slalomhansker fra XXL til 399,- gjør samme nytten (hvis man ser bort fra sikkerheten).

Jeg har ingenting i mot å betale i dyre dommer så lenge det funker og produktet tilfredstiller kravene jeg har og som det lover. Kunsten i mine øyne er å finne god kvalitet blandt rimeligere løsninger. Oftest bommer man, men innimellom kan man faktisk finne noe som holder mål. Men ikke på Biltema da... :knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 22 apr 2019, 07:40
Den er definitivt 100% vindtett. Det står at den er 100% vanntett, og selv om jeg har mine tvil så aner jeg en viss sannhet i det. Grunnen er nok at dressen er laget på en enklere måte. Jeg merker at jeg blir klammere (kun i beina) når jeg kjører i varmt vær med denne enn med Klim dressen jeg hadde. Uavhengig om jeg har innerforet i eller ikke. Den virker altså "tettere".

I mitt hode har dem tatt den "billige" løsningen og heller bare laget den tettere, i steden for å bruke mer avansert GoreTex som puster. Å lage noe som er vanntett er jo ikke vanskelig. men skal det samtidig puste, så blir det fort mer innviklet tror jeg.
Jeg tror nok problemene du vil oppleve størst med denne dressen er de varmeste dagene. Dvs de dagene det er varmere enn for eksempel 26 grader. Da er det denne dressen vil vise deg sine svakheter. Det vil føles som du har på deg en søppelsekk. Ingenting puster, og svetten renner på innsiden.
Det finnes utrolig mye bra kjøreklær i lavere prisklasser og som takler dagsturer, kortere turer i temperaturområde rundt +6 til +26 grader. Her er vi litt individuelle. Noen takler å fryse bedre, mens noen takler varme bedre enn gjennomsnittet.
Dressen din kommer helt sikkert til å takle ei regnbyge eller to, kanskje også vedvarende regn over lengre tid en ettermiddagstur eller dagstur også. Du har også mulighet til å bruke tekstilimpregnering for å få dressen til å takle regn ennå bedre. Men det som er spennende er hvordan den takler varme og sol, og hvordan den vil fungere på din årlige langtur der du kan oppleve ALLE værforhold i løpet av ei uke og er avhengig av denne dressen + et regnsett til hele turen.

Veldig mange skryter uhemmet av sine billige dresser i den samme prisklasse som du nå har kjøpt. Jada, de fungerer nok godt innenfor nevnte temperaturområde, og tåler nok en del regn også. Men de fleste som kjøper slike kjøreklær og finner seg godt til rette i dem kjører ikke mye. Det blir med noen kveldsturer eller dagsturer i finvær, og kanskje en helgetur i ny og ne hvis værmeldingene er bra.

Jeg kjøpte er slikt billigsett det året jeg tok lappen. Tror jeg betalte rundt 3000 for dressen. Den fungerte veldig bra syntes jeg, helt til jeg sto i rushtrafikk på vei inn i Trondheim. Ble stående på rødt lys, og fikk etterpå høre at det var 32 grader. Det kokte! Svetten rant. Svetten dryppet på brillene også, jeg begynte å se dårlig.
ALDRI skal jeg noen gang mer gjøre et forsøk på å klare meg med en billigdress! Allerede neste dag kjørte jeg innom RIDE i Trondheim og kjøpte meg ny dress. Det ble da kjøpt en dress fra iXS med GoreTex. Betalte vel rundt 7000 for den. I denne dressen har jeg nå startet sesong nr 6, og kjører rundt 10 000 km i året. Jeg kjenner dressen godt nå, og vet hva den tåler. Den tåler en del regn, og så lenge det er regnbyger med opphold mellom så tørker dressen igjen mens jeg kjører. Denne har GoreTex membranen på innsiden av ytterskallet. Det er derfor bare ytterskallet som blir vått.
-Er det varmere enn 25 grader og regn vil ikke membranen fungere så godt, det blir for liten temperaturforskjell ute/inne.
-Dressen puster veldig bra, og blir ikke klam selv de varmeste dagene.
-Kjører jeg i regn og dressen blir våt utvendig har jeg to valg. Enten kjøre videre til dressen tørker, eller stoppe og stå under tak (helst ute) til dressen tørker på kroppen for så å ha på regndress når den er blitt tørr. (dette kan gå ganske fort) Tar jeg den av meg når dressen er våt, vil fukten slå gjennom membranen og den blir gjennomvåt. Da trenger den gode tørkeforhold for å bli helt tørr til neste dag.
-Hvis jeg ikke skal kjøre videre neste dag, trenger jeg ikke bry meg stort om regn. Dressen holder meg tørr. Men er jeg på langtur og det meldes regn, pleier jeg å ta på regndressen helst før det begynner å regne. Regndress utenpå våt GoreTexdress = alt blir vått!

Men det skal bli spennende å se hvordan dressen din fungerer, kanskje særlig de varmeste dagene..

Svar