Kjøreutstyr

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av pingvin »

FredrikE24 skrev: 20 jan 2020, 10:56 Er det jeg er litt redd for med Kodiak, og som gjør at jeg også vurderer Realer.

Badlands er jo rå med lommer og bevegelighet, men om jeg skal vurdere «hvor bra» jeg ser ut, så ser jeg rimelig teit ut med Badlands på. Er litt posete. Noen misliker også Badlands-en for dette.
Gikk for helt svart jakke/bukse, da blir det litt mindre Power Ranger :thumleft Tar det igjen med litt mer fargerik hjelm ifht synlighet.

Personlig liker jeg stilen men siden også diller en del med dual sport/offroad/enduro så har jeg litt slagside i den retning, ser jo litt av Klim genene fra offroadverdenen. Og kjører Supermoto (KTM 990 SMR) som jo også har aner tilbake til offroad selv om er ganske langt unna utgangspunktet hvor man slang 17" hjul på cross sykkelen :D Men synes ikke Kodiak passer dårlig til noe, blir ikke helt feil hverken på R-sykkel eller cruiser selv om kanskje passer best på touring/naken sykkel.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av niko »

Trenger et kjapt råd. Skal kikke på brukt Rukka dress. Den har løs membran på innsiden. Dumt?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av AJ »

niko skrev: 21 jan 2020, 13:32 Trenger et kjapt råd. Skal kikke på brukt Rukka dress. Den har løs membran på innsiden. Dumt?
Usikker, men tror det beste er integrert membran i klesplaggforet framfor avtagbar membran på innsiden.
En slik vil antakelig holde vannet ute etter å ha trengt seg forbi ytterforet, men ikke regnvannets kjølende effekt på kroppen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av FredrikE24 »

Hvilken Rukka-variant ser du på?

Jeg vet at mange har klaget over at Rukkaen(hvertfall før) trekker vann til inn til indre membran, som gjør jakka tung, og litt kald i regnvær.
Tørker opp sent også.

Klim har det i ytterlaget. Selv min gamle dress har vannperler utenpå i regn.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av E-strom »

Hei!
Jeg har en slik "billig" Rukka-dress som jeg kjøpte hos Louis i Hamburg for ca 7-8000 i 2015. Den har vært vasket utallige ganger, og har vel blitt brukt ca 50000km til nå. Ingen grunn til å bytte den ut denne sesongen heller...

Denne har en "løst hengende" membran mellom ytterstoffet og innerfóret. Med innerfór mener jeg det tynne stoffet på innsiden av jakken - innenfor der igjen er det en tynn "boblejakke" som er festet med glidelås og blir tatt ut når det er varmt nok.

Rukka kaller dette for Gore-Tex Liner:
http://www.rukka.com/motorsport/materials/#!gore-tex

Membranen fungerer utmerket - jeg kan kjøre hele dager i regnvær uten å bli våt gjennom. Ja, klærne blir tunge av regn og det må henge hele natten før det tørker - og alt i ytterlommene blir søkk vått.

Men det fungerer, og det var relativt "billig". Ser samme type jakker og bukser selges på tilbud av f.eks. MC-Oslo til en brukbar "høstpris". Om jeg kjøper samme type kvalitet neste gang vet jeg ikke, men det er ikke usannsynlig...

Mer om Rukka og Gore-Tex "pro" her (den er nesten dobbelt så dyr):
http://www.rukka.com/motorsport/materials#!gore-tex-pro
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av niko »

Takker for alle gode tips og råd!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av oivindg »

Ser at MC Oslo har kampanje på BMW Enduroguard bukse og jakke. Det er dress med membran laminert i ytterlaget og brukbart med ventilasjon for 10500,- til sammen. Får bra kritikker rundt om kring. Selv om den ikke er helt på nivå med Klim, virker som det er mye dress for pengene.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av FredrikE24 »

Kjenner til flere som er fornøyde med BMW-utstyret.

Selv har jeg bare BMW sine 2in1 skinnhansker. De beste hanskene jeg har hatt hittil!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av oivindg »

oivindg skrev: 23 jan 2020, 18:48 Ser at MC Oslo har kampanje på BMW Enduroguard bukse og jakke. Det er dress med membran laminert i ytterlaget og brukbart med ventilasjon for 10500,- til sammen. Får bra kritikker rundt om kring. Selv om den ikke er helt på nivå med Klim, virker som det er mye dress for pengene.
Viste seg at dette var for godt til å være sant. MC Oslo hadde surret med prisene på nettsida. Riktig pris på tilbud er ca. 12500,-. Nedtur! :-k
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av FredrikE24 »

Ikke store forskjellen. Fikk du prøvd noe utstyr da?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev:Ikke store forskjellen. Fikk du prøvd noe utstyr da?
Det er det mentale med å tenke at du får kjøpt for 10500 og så få beskjed om at det blir 12500. Hadde de sagt 12500 fra start hadde jeg kanskje slått til og vært fornøyd.

Har ikke prøvd ennå. Ventet på at de skulle få inn flere størrelser.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av TGR »

Jeg var på samme kjøret i fjor på disse tider, altså "kjøpe-ny-dress"...... :vs

Bakgrunnen var at jeg egentlig var ganske lei av min Rukka-dress med liner. Etter skinnklær på 70 og 80-tallet, ble det plastikkjakke og bukse fra Bullson, tidlig på 90-tallet, og deretter ble det kjøreklær med GoreTex liner. Og nå var jeg altså lei av jakker og bukser som blir søkk piss blaute, blytunge, og iskalde, så fort det kommer litt skikkelig norsk sommervær.

Ergo bestemte jeg meg for at her skal innkjøpes laminerte klær. Øverst på hylla. Ferdig snakka. :thumleft

Så da gikk jeg rett på og sjekket ut Rukkas utvalg av klær i Goretex Pro. Men de syns jeg var ganske tunge og klumpete, og var kun å oppdrive i svart. Sjekket også ut en del BMW-varianter. Samme med de, faktisk enda mer bomsete, tjukke, nærmest som snøscooter-dresser, hvor jeg følte meg som en overinnpakka barnehageunge som skulle ut i søla og kulda. Ikke tema :-k

Da var det liksom bare å sikte seg inn på Klim da. Badlands. Og det ble kjøpt inn. Men vel hjemme iførte jeg meg habitten på nytt, og hadde den på en stund. Da fant jeg etterhvert ut at jeg syns hele greia hadde dårlig passform, og på toppen var den stiv og ubehagelig å ha på.

Tilbake på Speed sjekka jeg ut en dress fra Scott. Den er ikke Goretex Pro, men en rimeligere Goretex 3-lags laminat. I flg Maria på Speed hadde hun flere veldig fornøyde brukere av denne dressen, blant annet flere kjøreskolelærere.

Ok..... Den er 3-lags laminat. Jeg fikk den i lys grå, altså mindre varm i sola. Den har uttagbart for, godt med luftinger, jakka er såpass lang at den overlapper buksa godt, den har kraftigere glidelåser enn Klim og Rukka mellom jakke og bukse, og den er forbausende myk og behagelig å ha på seg, i forhold til de andre jeg hadde prøvd. I tillegg har den en høyere krage enn Klim, noe som gjør at det funker å bruke balaclava, dersom det er tema å kjøre langt i regn. Alt i alt fremsto hele greia som vesentlig mer hensiktsmessig for meg enn de andre jeg hadde sett på.

Til overmål sparte jeg en haug av tusenlapper, da den kom på ca 12.000,- i forhold til nærmere 19-20 for Rukka eller Klim.

Jeg skal ikke ljuge på meg 3 uker i sammenhengde regn, for jeg har bare brukt den 1 sesong, og ikke kjørt veldig mye. Men jeg har kjørt turer i regnvær, og er kjempefornøyd. Vannet preller av ytterstoffet, og det var jo mitt egentlig mål, å slippe å kjøre rundt med 100 kg vannballast og en iskald dress.

Så da anbefaler jeg folk å sjekke ut Scott Priority GT, for de som vurderer denne type klær. :twothumbs:

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av oivindg »

Da var valget tatt for min del. Bukse og jakke er bestilt. Så gjenstår det å se om størrelsene er riktige.

Valget falt på Klim Kodiak. Blå jakke og svart bukse. Jeg skal skrive litt om hvorfor det ble som det ble i bloggen min som er lenket til i signaturen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av FredrikE24 »

Gratulerer! Da regner jeg med at du skal kjøre masse masse masse med en slik RollsRoyce bekledning :thumleft

Får jeg spørre hvor du handlet? Jeg står mellom Realer fra Rukka og Klim Kodiak. Jeg må prøve begge deler og det er ingen som har Kodiak inne i nærheten her. Jeg kjører hver dag året rundt og ser jo at det å ha Badlands-dressen i skapet til de varme dagene og Rukka Realer(som er varmere) til typisk nordisk bruk ikke er så dumt. Samtidig som jeg absolutt liker Klim sine luftemuligheter..

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 14 mar 2020, 13:12 Gratulerer! Da regner jeg med at du skal kjøre masse masse masse med en slik RollsRoyce bekledning :thumleft
Takk. Jeg satser på at det blir mye kjøring, både småturer og noen skikkelige langturer etterhvert.
Får jeg spørre hvor du handlet? Jeg står mellom Realer fra Rukka og Klim Kodiak. Jeg må prøve begge deler og det er ingen som har Kodiak inne i nærheten her. Jeg kjører hver dag året rundt og ser jo at det å ha Badlands-dressen i skapet til de varme dagene og Rukka Realer(som er varmere) til typisk nordisk bruk ikke er så dumt. Samtidig som jeg absolutt liker Klim sine luftemuligheter..
Jeg har bestilt fra Motorspeed. De var de eneste som hadde de riktige størrelsene på lager.

Ut fra det bildet jeg har dannet meg, kun fra surfing og synsing på nettet, så virker det som det er vanskelig å få én dress som dekker fire sesonger. Du kan vel gjøre det med f.eks. Kodiak, men da må du kjøpe den en størrelse for stor for å ha plass til mer tøy under og må "slite" med det i sommersesongen. Jeg hadde tenkt meg en tur til Motorspeed i dag, men velger å forholde meg til anbefalingene om å ikke reise privat hvis det ikke er helt nødvendig.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar