Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
atle73
Innlegg: 5
Registrert: 22 aug 2009, 01:13
Motorsykkelen din: Honda Hornet

Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av atle73 »

Etter å ha opplevd to forsøk på å stjele sykkelen min på under ett år så er jeg en smule fortvilt. Den første gangen endte det med kondemnering av hele sykkelen etter skadene den fikk.
Så dermed kjøpte jeg skikkelig kjetting (16mm) til min nye sykkel og et anker fra helvete, og enda en skivelås med alarm. Dette stoppet dem fra å løfte vekk sykkelen andre gangen, så da nøyde de seg med å ramponere den i stedet og stjele deler fra den.
Så innser jo at alarmer og all verdens kjettinger bare har en viss effekt i forhold til hvor lett det er å få med seg sykkelen, men gir absolutt ingen beskyttelse mot folk som bare er ute etter å ramponere og rive av deler. Så er innstilt på å gjøre absolutt alt som står i min makt for å sikre den så godt som mulig.

Parkerer i såkalt "lukket" garasjeanlegg. Jeg skal skaffe meg enda en alarm (det blir den fjerde), men denne har varsling til leiligheten min om noen tar på sykkelen min. Men innser jo at på de 3-4 minuttene jeg bruker på å komme ned dit så har de sannsynligvis alt gjort skader for titusener. Så det alene holder ikke.

Så i tillegg så kommer jeg til å investere i en form for stål-"container" å ha den innelåst i. Jeg er fullt klar over at alle slike er det bare å kutte opp i biter med vinkelkutter om det er snakk om "proffe" tyver. Men har et visst håp om at det i alle fall hindrer en vanlig fulle/rusa narkomane i å gjøre hærverk.
Men nå står valget mellom to forskjellige løsninger. Og klarer ikke å bestemme meg. Har null peiling på ståltykkelser og hva som er noenlunde solide containere. Så jeg håper noen her med litt erfaring med stål kan hjelpe meg med råd i forhold til hvilken de tror er det beste kjøpet.

ALTERNATIV 1:
Securit Bike Store
http://www.securitgb.co.uk/motorbikes/m ... ndex.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
12500,- levert på døren fra England (inklusiv norsk moms)
-240cm lang, 110 bred, 170cm høy
-ca 220 kg (kan eventuelt boltes i bakken)
-1,2 mm herdet stål.
-Innebygget forsikringsgodkjent anker festet i bunnen.
-2 neulock låser (som vistnok skal være mye sikrere enn hengelåser og stålstenger).

ALTERNATIV 2:
Quickbuild Container
http://www.rcontainer.no/productview/20052011/'" onclick="window.open(this.href);return false;
ca 17200,- levert fra Lillestrøm
-310 cm lang, 210cm bred, 210 høy.
-410 kg
-profilert herdet stål (ukjent dimensjon, ingen ser ut som de vet hvor tykt stålet er og/eller ønsker å opplyse om det)
-sannsynligvis en standard lås + en ekstra "stålbar" som sikkerhetslås over dørene.
-ikke noe anker i containeren, men kan lage et hull i veggen på den og bruke ankeret jeg alt har i betongveggen og kjetting inn til rammen på sykkelen inne i containeren

Sånn jeg ser det så virker den engelske versjonen litt mer praktisk i forhold til å få sykkelen inn og ut. Mens den andre selvfølgerlig er mer romslig og gir meg anledning til å oppbevare også andre ting i. Men er veldig usikker på kvaliteten på veggene i den. Og hvorvidt en så stor container blir en ren magnet for alle slags tyver, også de som ikke er ute etter motorsykler.

Trenger råd.....burde helst foreta bestilling mandag så alle gode råd settes pris på da jeg selv heller like mye mot begge to.

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av mekkern »

nå er det vel ikke veggene som er noe problem..."alle" går etter låsene...dette gjelder jo anleggsplassene også...

ville selv gått for den store med litt hyller OG en fuktsluker/tørrball...pga kondens...

ellers har du et alternativ i glassfiber:

http://www.snail.se/main.htm
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av Erling »

Skal du ha én av disse containerene i felles garasje eller?
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Ragnhild

Re: Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av Ragnhild »

Velkommen på forumet Atle73 :)

Enig med Mekker'n i at den største utgaven er mer praktisk, med tanke på ekstra lagerplass. Kan kanskje henge kjøreutstyr og hjelm inni der.
En tett container som står i et lukket garasjeanlegg kan kanskje være et mål for tyver, men med slå foran døra og et solid lås skal det jo litt til før noen kommer seg inn. 2 - 3 minutter med vinkelsliper, kanskje mer. Og når ingen ser inn i containeren er det kanskje færre som forsøker å åpne den?
Skjønner at du fokuserer på tykkelsen på stålet i veggen. Men med rett utstyr kan det være hipp som happ om veggen er en eller to mm tykk. Og de korrugerte veggene på den største gjør at det skal mer til for å skjære seg inn med vinkelsliper.
Mekker'n forselår tørrball for å holde kondens ute. Kanskje like lurt å sette inn en ventil eller to? eventuelt en blikklur over tak?

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av mekkern »

problemet er tempratursvingninger og metall....det blir kondens uansett lufting...derfor tørrball...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Ragnhild

Re: Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av Ragnhild »

Ja, men blir vel mindre kondens i en garasje som dette? Relativt liten temperaturforskjell vil jeg tro?

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av mekkern »

sett en tom blikkboks oppned et par dager ute og sjekk...... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

atle73
Innlegg: 5
Registrert: 22 aug 2009, 01:13
Motorsykkelen din: Honda Hornet

Re: Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av atle73 »

Til Erling...Ja den skal stå i fellesgarasje. Hadde sykkelen stått ute på gaten så hadde jeg sikkert vært mindre plaget av tyveriforøk :-)

Takker for tipset om "tørrball". Ikke tenkt på det. Er disse effektive nok til at det holder? Den engelske varianten har ventiler. Temperaturen i anlegget er ganske konstant, men sykkelen avgir jo varme når den har kjørt da.

I dag fikk jeg faktisk et tredje alternativ. En lokal levrandør kan selge meg en sånn skikkelig fraktcontainer (750 kg) billig da den har litt ustandardiserte mål for frakt i skip o.l. Den er i alle fall laget i meget tykt stål. Den er en del lavere enn vanlige containere. Men 220 lang (sykkelen min er 210 lang) og 180 bred. Så får plass til en del annet i den også enn sykkelen. Kan få "låsboks" på containeren for en 600,- ekstra eller lås-bjelke. Eventuelt en oppgradert låsboks til 2000,- som er FG godkjent klasse 5 (som vistnok skal være veldig bra).
Og det hele levert for rundt 12000,- som jo er billigste alternativ.

Det jeg liker minst med slike containere er at de faktisk bare kan bruke en gaffeltruck og stjele hele containeren. Nå ser det jo ganske spesielt ut at noen holder på og kjører gaffeltruck, og bruke en bil med heisekran utenfor garasjeanlegget for å heise containeren opp den. Det hadde ikke forundret meg om de faktisk gjør det. Men får håpe på det beste.

Vurdere også å kjøpe meg en bevegelses/vibrasjons-sensor å ha på containeren som varsler mobiltelefonen min om noen herjer med den for å sikre meg enda litt. Vil egentlig aldri føle meg trygg for at jeg blir utsatt for noe igjen uansett hva jeg gjør. Å oppleve det EN gang er overkommelig, men når man opplever noe sånt TO ganger på et år, så gjør det noe med hele trygghetsfølelsen.

atle73
Innlegg: 5
Registrert: 22 aug 2009, 01:13
Motorsykkelen din: Honda Hornet

Re: Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av atle73 »

"Snail" alternativet har jeg hørt om før, men ikke klart å finne hjemmesiden til. Så kjekt å endelig få litt info om den.
Men den koster jo faktisk mer enn en stålcontainer da. Hadde den kostet tredjeparten så hadde den kanskje vært et alternativ. Men den så i det minste litt kul ut da.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av cheron »

Er bare veldig nygsjerrig nå.. :)

Hva slags sykkel er dette som skal sikres noe inni granskauen???? :) Full kasko duger ikke og får dekket det meste om "uhellet" er ute??

Ikke misforstå! Kjeltringer skulle vært piska til døde med spett, vekka til live igjen og piska ihjel en gang til..... Er bare nysgjerrig på hva slags sykkel detta er :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

atle73
Innlegg: 5
Registrert: 22 aug 2009, 01:13
Motorsykkelen din: Honda Hornet

Re: Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av atle73 »

Det er en helt vanlig Honda Hornet. Ikke noen spesielt dyr, eller spesiell sykkel altså.
Min forrige var en CBF500. En av markedets billigste og minst attraktive sykkler. Men det hjalp ikke en døyt. De gikk etter den selv om det sto en fin R1 i samme garasje. Så det er ingen logikk i hvilke sykler de velger å gå løs på.

Nå under sist raid så ødela de min sykkel samt en annen R1 som sto parkert like ved bare for helgen. Den virker det som de i tillegg hadde sluppet i bakken. Den var full av skraper. Ellers så hadde de kjørt en kniv/skrujern ned i tenningslåsen på begge syklene og ødelagt det som de kunne. Revet av blinklys, stjålet skilt, tatt av diverse deksler. Knekt opp plasten rundt låsen under setet. Og gudene må vite hvilke andre skader de fikk gjort som ikke er lett synlige.

Men som sagt. 2 ganger på under 1 år er minst en gang for mye. Og jeg har en mistanke om at hvis det skjer en gang til så kommer forsikringsselskapet til å nekte meg kaskoforsikring eller gjøre den så dyr at det er uoverkommelig.
Dessuten har jeg nå fått ødelagt to sesonger med kjøring. I fjor var jeg uten sykkel i 3 måneder. I år ser det ut som det "bare" blir litt over en måned. Og det er mildt sagt irriterende.

Det høres jo for så vidt fint ut å bare satse på å bruke kasko hele tiden. Men når man opplever det så er det så mye ubehag og så enormt mye arbeid runder hele prosessen. Så jeg håper at dere slipper å oppleve det.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av cheron »

Rent skjære hærverk altså.... Skulle fått tak i dissa slynglene....

Jeg skal la være og skrive hva jeg ville gjort.. Moderatorsprayen vil bli flittlig brukt da, men tror dere skjønner.. :ills
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Re: Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av Ragnhild »

cheron skrev:Jeg skal la være og skrive hva jeg ville gjort.. Moderatorsprayen vil bli flittlig brukt da, men tror dere skjønner.. :ills
Veeel, du har da ved flere anledninger nevnt noe om lange tunge ting om slik atferd...
Men det er jo hyggelig at du tar et hint før Bilde

Pollti

Re: Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av Pollti »

Tyveri er ordentlig ærlig uærlighet. Hærverk er værre syntes jeg. Håper du finner en løsning.

atle73
Innlegg: 5
Registrert: 22 aug 2009, 01:13
Motorsykkelen din: Honda Hornet

Re: Trenger gode råd om valg av MC "garasje"

Legg inn av atle73 »

I tilfelle noen lurte.
Da har jeg til slutt klart å bestemme meg etter veldig mye fram og tilbake.

Den vanlige transportcontaineren ble rett og slett for vanskelig å håndtere uten at en har enkel adgang til gaffeltruck. Og vil bare skape mye ekstraarbeid den dagen jeg skal bytte parkeringsplass internt eller flytte til et annet sted.

Fikk svar rett fra den tyske produsenten av Quickbuild containeren om at de "bare" har 0,8mm ståltykkelse. Og da er jo faktisk den engelske løsningen i alle fall like solid med sine 1,2mm stål.
Den har jo også den fordelen at det ikke finnes noen plass på den en enkelt kan ta tak og stjele hele boksen (skal selvfølgelig bolte den til bakken i tillegg). De andre alternativene er jo laget rett og slett for at de skal være lette å løfte.
Og dørene på den engelske har vel så solide låser og mye mer praktiske låser. Og en slipper 10 cm "terskel" for å rulle inn. Er jo også 5000,- billigere den engelske varianten. Men mulig jeg oppgraderer til en litt større utgave av den så jeg får plass til litt ekstra inni. Prisforskjellen for å få den 30 cm bredere var nesten ingen ting.

Men lurer litt på hvorfor det ikke finnes en eneste forhandler av slike MC-garasjer her i landet. I England har jeg i alle fall funnet 5 ulike produsenter av slike som konkurrerer hardt på kvalitet og pris. Nå er sikkert tyveriproblemet enda verre der borte, men det begynner å bli ganske ille her i landet også, så jeg vil tro det er et marked for det.

Takker i alle fall for flere nyttige svar på forumet her :-)

Svar