MC kart - i papirformat

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5218
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av dypen »

God oversikt for å planlegge over store områder i Norge, papirkart 1.500.000 da dekker du hele Norge med 3 kart blad. Går du ned til 1.250.000 som er veldig detaljerte og fine må du ha 16 kart blad for å dekke hele landet.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av erik m »

Enig med Dypen! Men i tillegg er gps en kjekk sak. Forsøkte først for mange år siden med en Garmin for bil, men det funka dårlig.
Så nå har jeg min andre tomtom rider, denne er en 450. Fordelene er:

-du kan hele tida ha et oversiktskart som viser hvor du er og hvordan veien videre ser ut - eller gå til 3D ruteinstruksjoner med ett klikk.
-ikke minst om det er store trafikkforsinkelser foran! Og du får tilbud om alternative ruter.
-legger du inn målet ditt, eller din egen rute, får du vite både når du er framme og hvor bensinstasjoner og rasteplasser langs veien er.
-du får et program på pc'n, der du svært enkelt kan lage din egen rute og laste opp til gps. Trenger ikke google maps på pc da.
-i det programmet; Mydrive ligger det også hundrevis av ruter spesielt for mc; altså morsomme og fine rundturer i hele verden.
-du kan også dele ei rute du har laget med kompiser; kjekt både for å tipse dem, og enda bedre om dere skal kjøre tur sammen.
-du kan naturligvis velge bort motorveier, grusveier eller ferger om du ønsker på gps'n. Mine morsomste turer har jeg hatt om jeg velger bort motorvei, og så legger inn korteste vei og målet!
-mc-hoteller, mc-museer, mc-treffplasser, politi, sjukehus og apotek er forhåndsinnstallert.
-tomtom er støt- og ristesikker, og tåler timevis med heftig regn uten problemer. du kan også vri den mens du kjører for å velge mellom høy eller brei skjerm!
-er du f.eks.i sentrum av Paris og skal ut igjen, er en gps uvurdelig!
-tomtom har en touchskjerm der du velger om den skal være lett å håndtere med store hansker.
-en svakhet i Norge er at lokale veimyndigheter og kommuner er lite flinke til å melde inn veiarbeid, nye veier osv til kartverket - men da får du altså som sagt info om forsinkelser i sanntid i stedet, med tydelige markeringer på hvilke veier, hvor lange køer og hvor seint de går.
-tomtom har et forum der vi hjelper hverandre med råd og tips.
-og en fantastisk bra supporttjeneste!
-når det gjelder strøm går den gjennom festebraketten med sikring om du kobler på +, så det er aldri noe problem.
Det er mange andre fordeler også, burde fått provisjon fra tomtom. Jeg kjører aldri uten. Men på langtur har jeg alikevel et oversiktkart på tankveska.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av niko »

erik m skrev: 22 mai 2021, 11:58 Enig med Dypen! Men i tillegg er gps en kjekk sak. Forsøkte først for mange år siden med en Garmin for bil, men det funka dårlig.
Så nå har jeg min andre tomtom rider, denne er en 450.
Hvordan funker den for oss som trenger lesebriller? Vil ikke slippe veien med blikket lengre enn nødvendig. Googlemaps på mobil er f eks ubrukelig for meg uten brillene.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av Gammelsmurfen »

niko skrev: 22 mai 2021, 12:49 Hvordan funker den for oss som trenger lesebriller? Vil ikke slippe veien med blikket lengre enn nødvendig. Googlemaps på mobil er f eks ubrukelig for meg uten brillene.
Du må nok satse mest på å bruke lyden via blåtann til hjelmen, skjermen er kun 4,3" diagonalt.
Selv om det er Rider 500 som er i butikkhyllene nå, så har de fortsatt med samme skjermstørrelse.

Dags/sol lyset er også en avgjørende faktor, står sola på den ser man ikke stort uansett.
I navigasjonsmodus så går det greit om det ikke er for lyst, hvis ikke så sliter jeg uten lyd og jeg er langsynt å bruker "bare" + 1,5.
Skal jeg knotte på den når jeg har stoppet så myser jeg mye... med lesebriller går det fint.
Noe solskjerming rundt hjelper forøvrig mye.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av niko »

Gammelsmurfen skrev: 22 mai 2021, 14:49
niko skrev: 22 mai 2021, 12:49 Hvordan funker den for oss som trenger lesebriller? Vil ikke slippe veien med blikket lengre enn nødvendig. Googlemaps på mobil er f eks ubrukelig for meg uten brillene.
Du må nok satse mest på å bruke lyden via blåtann til hjelmen, skjermen er kun 4,3" diagonalt.
Selv om det er Rider 500 som er i butikkhyllene nå, så har de fortsatt med samme skjermstørrelse.

Dags/sol lyset er også en avgjørende faktor, står sola på den ser man ikke stort uansett.
I navigasjonsmodus så går det greit om det ikke er for lyst, hvis ikke så sliter jeg uten lyd og jeg er langsynt å bruker "bare" + 1,5.
Skal jeg knotte på den når jeg har stoppet så myser jeg mye... med lesebriller går det fint.
Noe solskjerming rundt hjelper forøvrig mye.
Da holder jeg meg til papirkart, og en stopp - på med brillene- og en kikk på mobilen hvis jeg lurer på hvor jeg er. :thumleft

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av erik m »

Jeg må bruke linser når jeg kjører, og da må jeg ha lesebriller for å lese kart. Så jeg har null sjans til å lese papirkartet på tankveska mens jeg kjører, det er bare til stoppene. Men tomtom har jeg montert på ca 15 cm lang ram mount og da ser jeg skjermen veldig godt, jeg har den da også mye bedre i synsfeltet enn speedometer og turteller; trenger ikke flytte blikket vekk fra veien. I motsetning til om jeg måtte fulgt med på speedometeret. Fargene viser også tydelig både hvor jeg skal kjøre, og artig at farten vises grått opp til fartsgrensa, gult inntil 10% over og rødt i botsonen;) Andre varsler er også veldig tydelige. Jeg vinkler den sånn at jeg ser den også i skarpt sollys. Funker veldig bra for meg som har dårlig nærsyn med linser!
Ser du litt dårlig, er det håpløst med papirkart under fart, da er det bare gps som gjelder. Jeg kan også koble den på intercom'en og få både kjøreinstruksjoner og varsler på øret, men jeg synes skjermen gir meg alt, og da bruker jeg heller intercomen til å prate med kompisene.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av erik m »

Ting jeg ikke bruker, men som andre synes er fordel med tomtom'n, er at du kan legge inn spillelista på den og få en oversiktilig skjerm å velge fra, du kan ringe eller motta telefonsamtaler handsfri med et trykk når du har lagt inn kontaktlista + mye anna rart. Men som sagt, ikke noe av det bruker jeg under fart. Just sayin'.

Online
mekkern
Innlegg: 7574
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av mekkern »

Bruker bare tlf.
som navigering så er det på øret..sammen med ev kompiser på tur.
ellers så har jeg bare ruta i hodet-skulle det glippe så tar jeg en stopp og sjekker tlf.
ikke intressert å ha mer skit på styret.(på indianeren så har jeg alt m tlf og musikk på "ride-command" oem skjermen)
Utenfor større byer så er det i norge liten vits i gps synes jeg.
eneste er hvis en skal kjøre en intrikat rute på grusveier, da er det greit å ha en spesifik rute ut fra research på øret.
da lages ruta i "myroute app" MRA. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5218
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av dypen »

Gubber på vår alder eller andre med samme behov må ha progressive briller som funker i alle settinger, bytte briller eller av på med forskjellige briller funker ikke i dag. Du må kunne se og evt justere det som står i ett lite display samt se hva som er på skjerm og GPS og selvfølgelig det som skjer på veien og rundt deg. Det må funke og være like lett som før jeg måtte ha briller og da er solbrillefunksjon inkludert i de progressive.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC Kart Norge

Legg inn av cannon »

OttoL skrev: 22 mai 2021, 09:51 Sesongen har startet og sikker noen som kan ha nytte av dette. Stay safe.

https://www.cappelendamm.no/_mc---kart- ... 8202618445
Jepp. Har dette settet. Alt jeg trenger.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av rolf-arne »

Gammelsmurfen skrev: 22 mai 2021, 14:49
niko skrev: 22 mai 2021, 12:49 Hvordan funker den for oss som trenger lesebriller?
Du må nok satse mest på å bruke lyden via blåtann til hjelmen, skjermen er kun 4,3" diagonalt.
Dags/sol lyset er også en avgjørende faktor, står sola på den ser man ikke stort uansett.
Det er slik jeg også bruker telefonen og google - ser på veien og får hjelp på øret - og det er mest pga synet.

Men da er det også blitt slik at jeg har planlagt dagen og legger inn ruta på Googlemaps , men bruker skjelden den slavisk - stikker av ruta mi der jeg ser noe -eller får følelsen av noe - og når det har blitt nok utforskning ber jeg google få meg tilbake på ruta igjen. Fungerer godt og lar meg ha en plan selv om jeg egentlig ikke har noen annen plan en å være på veien.

Når jeg har sett på Europa tur så merker jeg at jeg ønsker meg stort papir kart - og har funnet det frem - blir å stifte det opp på veggen for planlegging / tenking ... DET blir ikke med på tur. :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av erik m »

Når jeg skal planlegge langtur begynner jeg med et oversiktskart. Dette er ca 100x75cm. (Hm-bildene kom i omvendt rekkefølge, og alle bilder som var stående ble liggende. Ser ikke ut som jeg får fiksa det.)

Så veiboka 1:150.000, den måler 50x40cm og har veldig gode delkart. Finneŕ grønne veier, fotostatkopierer sidene jeg trenger til A4, markerer ruta med tusj og legger første ark øverst i plastlomma på tankveska.

Så åpner jeg tomrom Mydrive på pc, lager ruta og laster opp til gps. Kan når som helst ta avstikkere og velge tilbake til nærmeste waypoint for å fortsette. For å vise dette har jeg her valgt et av flere hundre forhåndslagrede ruteforslag fra tomtom community; det over Den Romantiske veien ned gjennom Bayern, ei rute jeg egentlig kjenner veldig godt gjennom mange år. Men uansett greit å ha lagra, for gjennom Augsburg er det mye enveiskjøringer og dårlig skilting. Ellers den kanskje beste turistruta for den som vil oppleve Tyskland utafor storbyene og Autobahn. Tyskland har nå langt over 100 offisielle turistveier etter tema for den som ikke vil lage egne ruter.

På bildet av tomtom'en ligger den lange RAM'en ved siden av. Den kan reguleres i alle retninger med de to kulene på topp og bunn, så den kommer godt inn i synsfeltet mens jeg kjører uten å hindre utsyn - samtidig som den vinkles så ikke sola blender. Så får jeg både ruteinstruksjoner, beskjed om trafikkstans og altaernative ruter, hjelmene viser mc-hoteller og de rosa symbolene mc-treffpunter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar