Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29103
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av AJ » 16 jan 2019, 20:21

Hjelmprodusenten SHOEI ser ut til å (snart?) være klar med en headup løsnong (HUD) til hjelm hvor man også skal kunne lese tekstmeldinger fra telefonen:

https://auto.ndtv.com/news/ces-2019-sho ... ay-1978045
SHOEI HUD.jpg
"Nyttig eller farlig?" spør MC-avisa...

Så...? Hva mener brukerne her på MCsiden.no? Er dette en god utvikling eller bør vi være betenkte og avventende?

Førerassistentsystemer som adaptiv cruisekontroll med automatisk nedbremsing er antakelig også noe som kommer.
Samme spørsmål her - nyttig eller farlig?
I tillegg til disse tingene er det sikkert også mer på gang av teknikk og utstyr som skal "hjelpe" MC-føreren mens vedkommende kjører. Vil slike ting være til hjelp eller vil de de rett og slett være farlig og øke risikoen for ulykker ved at føreren blir for mye oppmerksom på andre ting enn kjøringen i tillegg til å ikke være nok oppmerksom når f.eks. sykkelen begynner å bremse av seg selv eller korrigere kursen selv uten førers innblanding om sykkelen skulle være på vei over i motgående eller ut i grøfta?

Kjør debatt!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 815
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Sakkle » 16 jan 2019, 21:16

Lese tekstmeldinger under kjøring er vel ikke helt bra, uansett om de er på en HUD eller ikke?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29103
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av AJ » 16 jan 2019, 21:35

Sakkle skrev:
16 jan 2019, 21:16
Lese tekstmeldinger under kjøring er vel ikke helt bra, uansett om de er på en HUD eller ikke?
Selvfølgelig ikke, tør jeg bestemt påstå.
Så hvorfor utvikle og tilby slike løsninger?
Beyond me, for å si det på nynorsk... :[-(
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2115
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av FredrikE24 » 16 jan 2019, 21:38

For mitt vedkommende kan jeg ikke helt klare å se for meg at et Head-up display ikke skal være forstyrrende under kjøring. Om man feks. har en GPS montert forran seg ved styret, eller mobiltelefonen satt i en holder, så har man på en måte et valg om å ta en titt når det passer/er sikkert nok. Ser liksom for meg at informasjon som raser nedover på et head-up display er forstyrrende da "noe" rører seg nederst i synsfeltet. Det skal bli spennende å se hvordan SHOEI har løst det. Det kan være at mine bekymringer er uberettiget.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 815
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Sakkle » 16 jan 2019, 22:04

FredrikE24 skrev:
16 jan 2019, 21:38
For mitt vedkommende kan jeg ikke helt klare å se for meg at et Head-up display ikke skal være forstyrrende under kjøring. Om man feks. har en GPS montert forran seg ved styret, eller mobiltelefonen satt i en holder, så har man på en måte et valg om å ta en titt når det passer/er sikkert nok. Ser liksom for meg at informasjon som raser nedover på et head-up display er forstyrrende da "noe" rører seg nederst i synsfeltet. Det skal bli spennende å se hvordan SHOEI har løst det. Det kan være at mine bekymringer er uberettiget.
Nja... de klarer nå å fly jagerfly med HUD så jeg antar motorsykkel bør gå greit. Hele poenget er jo at du aldri trenger å ta et valg om å ta en titt, da ser du jo bort fra veien. Det trenger du aldri med en hud. Du flytter øyet et par millimeter og endrer fokus-punk bare. Det er vel ikke snakk om å legge ting midt i synsfeltet antar jeg, men ut mot kantene.

Men en ting er GPS-piler, speedometer, turteller, trippteller og den type informasjon. Noe ganske annet er tekst meldinger.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 228
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
MC: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av tormodg » 16 jan 2019, 22:39

Er personlig litt opptatt av at det ikke skal være for mye dill for tett innpå, dvs ting som kan tøyse med oppmerksomheten.

For min del hadde det vært enklere å få lest opp meldingene i stedet for å se dem, men bare hvis jeg ber om det. Antar at mobiltelefonen min kanskje kan gjøre det allerede (iPhone) men jeg aner ikke hvordan. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15077
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Bjerknez » 17 jan 2019, 05:09

Å kjøre motorsykkel handler så lite om sms og headup display for min del at jeg ikke har ord. Det er en av de største fordelene med å kjøre motorsykkel. man har på en måte en unskyldning for å ikke ta telefonen. Man har fri fra dette apparatet.

Min mor har slik headup display i bilen som viser hastigheten på frontruten. Jeg har lånt denne bilen en del og jeg må si at jeg ikke liker det. Det har sikkert sinn funksjon i en pilothjelm hvor en del av målet er å treffe det man titter etc. At det funker for en pilot i et jagerfly tviler jeg ikke på. Men for en motorsyklist på landeveien? Neppe...

Nok en kul ting som mange technofriker vil kjøpe men som ikek er spesielt nyttig i en motorsykkelhjelm....mener jeg.

Så jeg ville ikke hatt dette i hjelmen om jeg fikk det gratis.
Min blogg: www.bjerknez.no

mekkern
Innlegg: 5554
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av mekkern » 17 jan 2019, 07:13

For min egen del er det INGENTING av info jeg kunne tenkt meg å ha i synsfeltet på hjelmen min.

Hvis jeg trenger navigasjon .. så prater hu dama i comm enheten til meg. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15077
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Bjerknez » 17 jan 2019, 09:55

Tenk at jeg er enig med deg både her og i tråden om Triumph. Må være en sensasjon :lol

Må ta en kaffe på det når sesongen starter :knegg
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 815
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Sakkle » 17 jan 2019, 10:03

mekkern skrev:
17 jan 2019, 07:13
For min egen del er det INGENTING av info jeg kunne tenkt meg å ha i synsfeltet på hjelmen min.

Hvis jeg trenger navigasjon .. så prater hu dama i comm enheten til meg. :prf
Tror folk er forskjellige der... jeg HATER at navigasjonen prater til meg. Jeg hører på musikk og vil ikke ha stopp i musikken hele tida for å høre på den masebøtta. Jeg foretrekker ryddig/enkel visuell informasjon om hvor man skal svinge av etc. Det gjør det også lettere å ikke kjøre feil når veien er litt komplisert, med flere avkjøringsfelt rett etter hverandre, mange filer osv.

Jeg er ikke solt på idéen om HUD ennå, men jeg tror det kan fungere godt om det blir gjort riktig. (Uten tekst meldinger på skjermen)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2029
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
MC: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Stian87 » 17 jan 2019, 14:10

Jeg gleder meg til HUD :thumleft Ut fra en del av de filmene jeg har sett av dette tidligere ser ikke informasjonen forstyrrende ut. Du får navigasjonspiler utenfor primære synsfeltet, i tillegg er informasjonen transparent som gjør at det er enkelt å oppfatte fysiske objekter gjennom HUD, informasjonen. HUD reduserer behovet for å flytte blikket til speedometer eller annet, som er mye mer trafikkfarlig. :[-X

Så dette skal bli bra så! At resten av dere geitebukker med stokk er skeptiske overrasker meg ikke et sekund :knegg (liten fleip på slutten)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15077
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Bjerknez » 17 jan 2019, 14:21

Stian87 skrev:
17 jan 2019, 14:10
Så dette skal bli bra! Hat resten av dere geitebukker med stokk er skeptiske overrasker meg ikke et sekund :knegg (liten fleip på slutten)
Det skjedde en feil når jeg delte ut premiene i bloggen min. Jeg ser meg derfor nødt til å deaktivere gavekortet du fikk.
Min blogg: www.bjerknez.no

mekkern
Innlegg: 5554
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av mekkern » 17 jan 2019, 15:07

Når jeg har greid meg uten ulykker eller andre problemer i trafikken gjennom 40 år/noen mill km og heller ikke har følt et behov for mer dritt i synsfeltet, så tar jeg det med knakende ro hva andre føler de trenger for å komme helskinnet frem. :P

Mye av skitten som kommer på markedet nå er ofte et konstruert behov.
På bilen har jeg det meste av støttesystemer men dette er ikke ufeilbart har jeg mistenkt og erfart..
Men mange støtter seg til disse ser jeg og de har minimalt med tilstedeværelse bak rattet.
For mange ubruklige førere som EGENTLIG bare vil bli kjørt ser fremtiden en stund lys ut.

Faktisk så er jeg glad for at jeg er så gammel som jeg er-snart så er det slutt på all personlig kjøring pga miljøhensyn og det første som kommer er overvåkning av alle kjøretøy og kontroll av all hastighet og adferd ,med støttesystemer som fratar deg kontroll.

Men fortsatt kan jeg finne meg et sted og ta kjøringen til et nivå som avslørt ville gitt evig fortapelse og brenning i helvete til evig tid...
HUD eller ikke.... :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15077
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Bjerknez » 17 jan 2019, 15:32

Jeg er som nevnt en som liker duppeditter og knapper, men jeg har ikke noe tro på slik HUD i hjelmen for motorsyklister. Sikkert artig å prøve og det skaper jo et behov på sikt når man venner seg til å bruke det, men at det er mer trafikksikkert stiller jeg meg tvilende til. Med cruise control på bimmern så er det ikke så ofte jeg kikker ned på speedometeret og den gangen jeg trenger piler som viser meg veien 5 cm. fra trynet så tror jeg at jeg legger inn årene.

Men hvis man er avhengig av mye informasjon som feks. mc politi som kanskje kan få opp eier av biler ved å scanne reg nummer mens dem kjører etc. eller en hagle på sykkelen som treffer det man faktisk titter på så snakker vi... men for å vise hastighet og noen piler...nei takk.

Halve gleden med å kjøre motorsykkel er å IKKE være tilgjengelig og eller bli overøst med alskens duppeditter og fandens oldemor.

Så, ja, det er sikkert kult, men praktisk og eller noen boost når det kommer til sikkerhet tror jeg ikke.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 487
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
MC: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av KåreDump » 17 jan 2019, 16:32

Bjerknez skrev:
17 jan 2019, 15:32
Jeg er som nevnt en som liker duppeditter og knapper, men jeg har ikke noe tro på slik HUD i hjelmen for motorsyklister. Sikkert artig å prøve og det skaper jo et behov på sikt når man venner seg til å bruke det, men at det er mer trafikksikkert stiller jeg meg tvilende til. Med cruise control på bimmern så er det ikke så ofte jeg kikker ned på speedometeret og den gangen jeg trenger piler som viser meg veien 5 cm. fra trynet så tror jeg at jeg legger inn årene.
Enig med deg!!
Dette er i alle fall ikke noe for meg. Kjører gjerne med intercom, og musikk og navigasjon på øret.
Gammal og sær er jeg og, så telefonen er helst satt i "Do not disturb-mode" når jeg kjører sykkel.
Tar bort litt av kjøregleden om man i tillegg til telefonsamtaler skal få tekstmeldinger og annen støy slengt i trynet under kjøring.
Dessuten er jeg så gammel at jeg må ha lesebriller for å se noe på så nært hold og kjører helst med halvhjelm. :lol :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester