Intercom App

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Intercom App

Legg inn av NeXtGeN »

Hei,

Tiden med vanlig intercom oppkobling med begrenset rekkevidde osv regner jeg med er over ganske snart, vi vil nok se en utvikling hvor man bruker data fra telefonnettet for å koble opp via en slags intercom app på telefonen.. Men, da er spørsmålet, finnes dette? Er det noen som har erfaring med dette?
Jeg personlig kunne bare koblet opp mot venner i discord-appen på telefonen. (Discord er et snakkeprogram mer rettet mot gaming på pc osv),

men det jeg kunne ønske meg i en "Intercom App" er kart over de man er koblet opp mot i talegruppe, slik at hvis man mister hverandre så har man posisjonen foran seg på alle sammen, og selvfølgelig ubegrenset med talegrupper. Man vil også kunne ha masse kjekke ekstra funksjoner på denne måten. Oppkobling til hjelmen foregår jo uansett via bluetooth nå, så det er kun appen som mangler. Noen som vet om noe? eller er det flere som kunne tenke seg en lignende sak?

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Intercom App

Legg inn av xses »

Var faktisk et veldig godt poeng det der da. Bare man har noen GB'er med data på tlf abb. og god 4g dekning... Har du testet dette?
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Intercom App

Legg inn av Juicebox »

Har ikke troa på dette. Hvorfor gå via en app når du bare kan bruke mobilen til å ringe? De fleste abonnementer har gratis tale, hvorfor skal man bruke masse data på "ringe"app?

Men slike apper du beskriver finnes fra før og er vanlige apper også. Viber? Skype? Messenger? Der kan man opprette gruppesamtaler og dele posisjonen sin. Med denne måten trenger man ikke intercom generelt, det kryr av trådløse øretelefoner allerede om man ikke vil styre med kablet handsfree.

I teorien er ubegrenset oppkoblinger kult, men slitsomt som fy. Tenk når 10+ snakker oppå hverandre, nei takk.

Disse funker i prinsippet i urbane omgivelser, men når man kjører lengre ut fra byene så mister vi dekning. Fjellet, tunnel, skogen, utlandet osv. Da er det kjekt med intercom som kobles direkte opp mot hverandre gratis og ikke via en app(som er en ganske dårlig "koblings-logistikk").

Jeg bruker idag Packtalk som har en overlegen mesh-teknologi og overgår alt annet ute på markedet når det gjelder rekkevidde og oppkoblingsmuligheter. Man kan også koble opp en telefonsamtale til intercom-samtalen om jeg ikke tar helt feil.

Så nei, jeg har lite tro på at tiden med vanlig intercom oppkobling med begrenset rekkevidde er ganske snart over. Den tiden er over når mobilnettet er stabilt og tilgjengelig uansett hvor man befinner seg. Intercom lager sine egne forbindelser, mens apper er avhengige av mobilnettverket.

Kanskje man kan lage en forbindelse via wifi og hver mobil også funker som en forlenger, på samme måte som et mesh-nettverk? 🤔

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Intercom App

Legg inn av Bjerknez »

Jeg forstår rett og slett ikke behovet med å snakke med alle og enhver når man kjører motorsykkel. Det er en av de beste tingene med å kjøre motorsykkel, nemlig å være helt for seg selv. Det er hyggelig å kjøre sammens med andre, men pratingen kan man ta på kaffestoppene.

Jeg vil gjerne kunne synge med full hals og kose meg i hjelmen mens jeg kjører, og sist jeg sang offentlig så fikk jeg ganske tydelige tilbakemeldinger på at jeg nok aldri kom til å slå igjennom som artist. Så dette er nok noe jeg vil spare andre for. Dessuten kommer det nok en del gloser som ikke er ment for andre enn meg selv :lol

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Intercom App

Legg inn av mekkern »

Hvis en kjører litt aktivt eksempelvis i alpene/svingete veier er det kjekt å kunne samtale med andre i følget (2-4stk) om det er klart til å peise forbi en traktor eller andre "rundingsbøyer" grunnet dårlig sikt..samme når veiene deler seg og følget blir litt utstrekt og ikke alle ser alle.
samme når jeg kjører sammen med "guttungen" på enkelte av turene vi har..

men når jeg kjører "alene" på tur (eventuelt med en gruppe på søndagstur) er det 0 behov for å prate ...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Intercom App

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 13 feb 2019, 06:20 Jeg forstår rett og slett ikke behovet med å snakke med alle og enhver når man kjører motorsykkel. Det er en av de beste tingene med å kjøre motorsykkel, nemlig å være helt for seg selv. Det er hyggelig å kjøre sammens med andre, men pratingen kan man ta på kaffestoppene.

Jeg vil gjerne kunne synge med full hals og kose meg i hjelmen mens jeg kjører, og sist jeg sang offentlig så fikk jeg ganske tydelige tilbakemeldinger på at jeg nok aldri kom til å slå igjennom som artist. Så dette er nok noe jeg vil spare andre for. Dessuten kommer det nok en del gloser som ikke er ment for andre enn meg selv :lol
Da er ikke denne tråden for deg da tydeligvis? :scratch 🤷🏽‍♂️

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Intercom App

Legg inn av fjs »

Du har jo f.eks skype, discord osv. Du er jo tho mer avhengig av stabil kobling til 4g osv.

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Re: Intercom App

Legg inn av NeXtGeN »

Skjønner hva du mener Juice, men ang likheten til andre apper så kan man si det om veldig mange apper, allikevel lages det og folk bruker forskjellige apper til forskjellige aktiviteter. En app ment for MC vil jo da kunne ha andre funksjoner som er nyttig for MC folk, som man ikke har i Messenger eller Viber.

Ang dekning skjønner jeg at vi ikke er der helt enda, men med utvikling av 5G osv vil jeg tro at vi om relativt kort tid har dekning nok til taleoverføring over alt i Norge iallfall. Men mulig jeg tar feil. Jeg synes bare hele intercom systemet virker veldig gammeldags, så noe nytt må de da komme med.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Intercom App

Legg inn av Juicebox »

Ja, jeg er skyldig i å bruke flere apper som egentlig gjør det samme. Appene har bare blitt utviklet seg til å gjøre slik etterhvert, I guess. Snakker om whatsapp og messenger akkurat nå, men messenger har blitt langt bedre og da har bruken av whatsapp fadet ganske mye i det siste. Før ble også viber og skype kjørt samtidig her også, bare på grunn av at andre brukte disse appene og det ikke var noe problem for meg å laste dem ned. "Alle" har jo fb nå, og det å danne en samtalegruppe er ganske lett når alle er samlet på et sted, ihvertfall med venna mine. Nå er jeg ganske imot å bruke flere apper som "gjør det samme".

Hmm, funksjoner som er nyttig for MC folk? Det er som regel at man kobler opp mot hverandre og så kjøre av gårde? Det fine med packtalk er at enkelte blir koblet opp automatisk når man er innafor "meshen". Om den er koblet til mobilen min og noen ringer meg, så setter jeg pris på at jeg blir satt på vent på intercomen og jeg kan ha en privat telefonsamtale og så bli automatisk koblet opp til intercomsamtalen igjen, men det skulle bare mangle tenker jeg. Jeg kan også høre på spotify og musikken blir automatisk dempet når noen i gruppa snakker. Det finnes også andre funksjoner som å lage en privat samtale innan gruppen, men jeg har aldri brukt denne funksjonen og finner den unødvendig, for da begynner det å bli for avansert syns jeg. Vil helst fokusere på kjøringen og ikke styre med noe annet samtidig. Det er vel slike funksjoner jeg tenker er nytting for mc folk.

Jeg får også en betryggende følelse av at intercomen lager sin egen nettverk og ikke er avhengig av at det skal være dekning på mobilnettverket. Med 5g blir mobilnettverket bedre, men jeg har mer troa på intercomen! Igjen, intercom-oppkobling tror jeg ikke er over på lenge.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Intercom App

Legg inn av LarsE »

Vet at Sena har en app for gruppe-intercom. Har ikke prøvd den selv, men ser ut som du kan styre deler av den ved å bruke funksjoner på intercomen, gjør da at den blir en del bedre til dette bruket enn t.d. Skype. Ser også ut som at den har litt mer funksjoner enn standard intercom, som å kunne "mute" mikrofonen.

Intercom-intercom funksjonalitet vil nok ikkje forsvinne med det første nei, men ser at det kan være veldig nyttig å gå gjennom telefon nettet. En ting er jo det at man kan ha flere tilkoblet samtidig enn med Bluetooth eller hva de nå bruker til vanlig. En annen ting er at eg ihvertfall har opplevd at dekninga har vert dårleg over avstand, spesielt rundt en sving eller over en bakketopp. Fort at noen detter ut, og med Sena 10S ihvertfall så kan det ødelegge for alle. Er det i tillegg førstemann i følget som fungerer som "base-stasjonen" og du er bakerst så mister du alle sammen.

Svar