Anbefaling til ny hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av Zerocool1984 »

Dansekris skrev: 04 mar 2019, 08:40
Zerocool1984 skrev: 04 mar 2019, 00:43 Men hvis man kunne velge en jakke og bukse med tanke på høyest mulig sikkerhet, uavhengig av pris og fit, hva ville man ha valgt da? Jeg tenker mer på "adventure" jakker og bukse som kan brukes hele året da.
Da er valget enkelt. Klim Adventure Rally eller Badlands Pro.
Interessant, men hvorfor det egentlig?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av haakeik »

Zerocool1984 skrev: 04 mar 2019, 00:43 Men hvis man kunne velge en jakke og bukse med tanke på høyest mulig sikkerhet, uavhengig av pris og fit, hva ville man ha valgt da? Jeg tenker mer på "adventure" jakker og bukse som kan brukes hele året da.
Hvis du bare går for sikkerhet, kan du glemme Rukka og Klim.
Da er det jakke med innebygd airbag som teller, slik som denne:
Bilde

http://helite.no/nettbutikk/22-touring- ... ket-svart/

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av haakeik »

Zerocool1984 skrev: 04 mar 2019, 00:43 Men hvis man kunne velge en jakke og bukse med tanke på høyest mulig sikkerhet, uavhengig av pris og fit, hva ville man ha valgt da? Jeg tenker mer på "adventure" jakker og bukse som kan brukes hele året da.
Hvis du bare går for sikkerhet, kan du glemme Rukka og Klim.
Da er det jakke med innebygd airbag som teller, slik som denne:
Bilde

http://helite.no/nettbutikk/22-touring- ... ket-svart/

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av Zerocool1984 »

haakeik skrev: 04 mar 2019, 13:01
Zerocool1984 skrev: 04 mar 2019, 00:43 Men hvis man kunne velge en jakke og bukse med tanke på høyest mulig sikkerhet, uavhengig av pris og fit, hva ville man ha valgt da? Jeg tenker mer på "adventure" jakker og bukse som kan brukes hele året da.
Hvis du bare går for sikkerhet, kan du glemme Rukka og Klim.
Da er det jakke med innebygd airbag som teller, slik som denne:
Bilde

http://helite.no/nettbutikk/22-touring- ... ket-svart/
Takk for tips, men jeg har allredde en helete airbag vest som jeg kan ha oppå jakken :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av Dansekris »

Zerocool1984 skrev: 04 mar 2019, 11:23
Dansekris skrev: 04 mar 2019, 08:40
Zerocool1984 skrev: 04 mar 2019, 00:43 Men hvis man kunne velge en jakke og bukse med tanke på høyest mulig sikkerhet, uavhengig av pris og fit, hva ville man ha valgt da? Jeg tenker mer på "adventure" jakker og bukse som kan brukes hele året da.
Da er valget enkelt. Klim Adventure Rally eller Badlands Pro.
Interessant, men hvorfor det egentlig?
Klim lager de beste dressene med de beste komponentene, enkelt og greit. Det gjenspeiles i prisen også.

Tror ingen her er uenige i det. De aller fleste av oss velger noe annet på bakgrunn av prisen, men hadde jeg hatt 30k å bruke på en dress hadde jeg kjøpt en fra Klim.


Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av haakeik »

Dansekris skrev: 04 mar 2019, 13:16
Klim lager de beste dressene med de beste komponentene, enkelt og greit. Det gjenspeiles i prisen også.

Det der var en særdeles dårlig begrunnelse :erte
Rukka og Klim produseres i Kina/Vietnam, og BMW bla. i Bangladesh.
Alle disse merkene har svære markedsføringsbudsjetter og hvor tas de kostnadene fra, jo fra kjøperne, i tillegg til en svær avanse.
Tror ikke de som lager klærne får se så mye til pengene.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av Dansekris »

haakeik skrev: 04 mar 2019, 13:56
Dansekris skrev: 04 mar 2019, 13:16
Klim lager de beste dressene med de beste komponentene, enkelt og greit. Det gjenspeiles i prisen også.

Det der var en særdeles dårlig begrunnelse :erte
Rukka og Klim produseres i Kina/Vietnam, og BMW bla. i Bangladesh.
Alle disse merkene har svære markedsføringsbudsjetter og hvor tas de kostnadene fra, jo fra kjøperne, i tillegg til en svær avanse.
Tror ikke de som lager klærne får se så mye til pengene.
Hæ?
Jeg tror du misforstår meg. Jeg mener at Klims kvalitet gjeinspeiles i prisen, og med det mener jeg at prisen er skyhøy, akkurat slik jeg oppfatter Klims kvalitet å være. Nå eier jeg ikke noe fra Klim sjæl, men etter hva jeg skjønner får man ikke tak i bedre utstyr.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av LarsE »

haakeik skrev: 04 mar 2019, 13:56
Dansekris skrev: 04 mar 2019, 13:16
Klim lager de beste dressene med de beste komponentene, enkelt og greit. Det gjenspeiles i prisen også.

Det der var en særdeles dårlig begrunnelse :erte
Rukka og Klim produseres i Kina/Vietnam, og BMW bla. i Bangladesh.
Alle disse merkene har svære markedsføringsbudsjetter og hvor tas de kostnadene fra, jo fra kjøperne, i tillegg til en svær avanse.
Tror ikke de som lager klærne får se så mye til pengene.
Det er ufattelig mye som produseres i fattige land i Asia (og Kina) som allikevel har høg standard. Sånn på sparket kan jo nevnes elektronikk som iPhone og andre mobiler, kompliserte greier som de absolutt klarer å sette sammen i Kina, Vietnam, eller andre land.

No har ikkje eg så veldig stor kunnskap om Klim utenom at eg har hørt at de skal være bra og omtrent på nivå med Rukka. Sjølv investerte eg i Rukka dress i fjor og har vært kjempe nøgd. Men, når eg ser på den så er den sammensatt av mange andre merker. Du har støtbeskyttelse fra D3O (med de største beskytterne jeg har sett), vanntett membran frå Goretex (med deira garanti), glidelåser frå YKK, og tekstil frå Cordura. Alle de fire er vel også kjent for kvalitet og å være markedsledere?

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av Jajo82 »

Jeg har en Rukka thundr. Den tåler hvertfall vann det kan jeg skrive under på😂 og Rukka er kjent for å være godt tøy, med mange års erfaring og fornøyde brukere. ( mener jeg å ha lest) jeg er hvertfall veldig fornøyd med min dress som gikk inn til 14000 på kassa i butikken. Det er den billigste innstegsmodellen til Rukka i klassen laminert Gore tex

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av pingvin »

Zerocool1984 skrev: 04 mar 2019, 00:43 Men hvis man kunne velge en jakke og bukse med tanke på høyest mulig sikkerhet, uavhengig av pris og fit, hva ville man ha valgt da? Jeg tenker mer på "adventure" jakker og bukse som kan brukes hele året da.
Du sier ikke noe om det men kjører du offroad (grus) også eller primært asfalt? Har Klim Badlands og fantastisk dress men for meg er det en dual-sport dress. Den er løs i passformen (men med masse strammemuligheter så beskyttelsen sitter der skal også ved velt) og har masse lufting. Dette er veldig viktig når kjører teknisk offroad spesielt når også varmt, men mindre viktig på asfalt da bruker mye mindre krefter og farten er høyere. Ikke for det, føler meg rimelig trygg med Badlands på asfalt med d3o beskyttelse og Superfabric på utsatte steder, tross alt bedre enn mange rene dresser for asfaltkjøring. Og deilig med monsterlufting når +30gr som i fjor :jada:

Men om du kjører stort sett på asfalt ville jeg valgt enn litt mer tettsittende dress med mindre offroadfokus. En tettsittende dress gjør at lettere at du sklir bortover asfalten og ikke begynner å rulle. Og blafrere mindre i vinden når sitter bedre. Selv har jeg Stadler Pro jakke med tilhørende bukse. Sitter som en skinndress og har skinn på albu, skuldre og rygg og tynn cordura ellers. Og laminert Goretex proshell membran men flere ventilasjonsåpninger som hjelper veldig når varmt. Beste av skinndress og tekstildress kombinert, har til og med kræsjtestet den, highsidet i 100kmt og gjorde en glimrende jobb. I samme prisklasse som Klim og Rukka men verdt det om du har råd.

Men vet Klim har kommet med mer landveisorienterte dresser også, de har helt sikkert veldig bra :)

Og enig med resten mhp hjelm, hatt/har flere Shoeihjelmer, topp vare :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

ZZR-Erling

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av ZZR-Erling »

..og jeg er fan av skinn :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av AJ »

... og når det kommer til hjelmer, som jo tråden strengt tatt handler om... :crazy: , er jeg fan av karbon :yeyeye .
Ser bra ut og er et lett og sterkt materiale.
Men om det er mer lyddempende enn ABS/polycarbonate/plast og fiber vet jeg ingenting om.
Støydemping er viktig for mange og det sørger vel mest sannsynlig godt polstret og rett sammensatt innerfór i tillegg til så rent design som mulig på ytterskallet for.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av pingvin »

Jo, jo, men trådstarter åpner for videre diskusjon rundt dress så da er det vel lov, litt moro må man ha når sludder sidelengs ute ;)

Og trådstarter sier money no object og max sikkerhet, denna fra Dainese har virkelig alt, lufting, GTX og airbag :twothumbs: 45% rabatt men likevel over 12.000NOK, med moms og alt så blir det godt over 15.000NOK.

Mhp. hjelm og støy tror jeg ingenting slår Schuberth, hatt flere men 10 år siden sist, ny på vei fra FC-moto så håper fremdeles like bra.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av Blyraua »

Dette er mitt første innlegg som fersk forum medlem. Jeg er snart 50 og har hatt lappen siden 1994, så det har blitt noen mil på 2 hjul. Var riktignok uten mc i noen år men var tilbake på 2 hjul i 2016 (hus, kone, barn og stasjonsvogn måtte prioriteres) Men jeg har også noen tanker rundt hjelm valg. Alle hjelmer som selges i Norge og skal brukes til mc kjøring skal oppfylle internasjonale ECE krav, samme om det Biltema eller Schuberth. De viktigste etter min mening er passform, finn den hjelmen som du føler passer ditt hode. Den skal sitte godt fast på hode men ikke klemme ubehagelig selv etter timer med kjøring. Så må du bestemme deg for hva som er viktigst for deg: design og farger, støy, vekt, hel eller halvhjelm, eller hjelm til å åpne, polycarbonate, glassfiber eller kompositt og ikke minst hvor mye penger du er villig til å bruke. Jeg anbefaler deg å bruke den hjelm du allerede har kjøpt( forutsatt at den sitter godt på hodet) jeg har tidligere også hatt Shoei, å var godt fornøyd med den helt til den ble stjålet. Jeg ser at andre har kommentert kjøreutstyr, jeg kjører selv skinn hel-dress og tror det er sikrest og supplerer med regndress og ei overtrekkjakke ved behov.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Svar