Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av mekkern »

FreewheelBurning skrev: 10 mar 2019, 21:57
mekkern skrev: 09 mar 2019, 19:35 Varme i styret er oki høst og vår... ellers er det ikke så mye jeg "må ha"...selv ikke helhjelm alltid...

Skal jeg føle meg "distansert" fra opplevelsen så tar jeg bilen... :prf
Det er jo et godt poeng og nøyaktig en grunn til at vi har åpningshjelmer. Du kan lukke de når det er kaldt og åpne de når det er varmt. Den funksjonen alene gjør den bedre enn å ha en hjelm som enten er helhjelm eller trekvart hjelm.
Joda har både hel åpningshjelm og "jethjelm" og det som er så deilig med Jethjelmen er den lave VEKTEN samt synsfelt og lufting..
Ser etter åpningshjelm i karbon for lavere vekt enn den jeg har..Dessuten er det bare åpningshjelmer som en får hakepartiet svingt bak på hjelmen som er godkjente i åpen tilstand-av helt naturlige årsaker..

Trenger forøvrig ikke speiler og slikt i hjelmen... det er påbudt med speil på sykkelen og dette dekker det jeg trenger å vite om "det som har skjedd" pluss ev.utrykningskjøretøy...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av mekkern »

Men noe som hadde vært flott er styrer som man kunne justert helt individuelt(høyde og alle vinkler) dette hadde vært snadder for sittevinkel og belastning på håndledd-spesielt hvis dette hadde vært raskt justerbart mens en er på en tur og blir litt sliten.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av Ronning »

Savner lite i mc-verdenen, selv om jeg har forgassersykkel uten abs og turteller, og annen elektronisk assistanse. Det eneste er kanskje en hjelm som stopper all vindsus, pluss en ekstra mc i heimen :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av AJ »

Ronning skrev: 11 mar 2019, 14:17 en hjelm som stopper all vindsus,
Ja, det hadde vært noe :thumleft :thumleft ! Selv om Premierhjelmen jeg har er ganske god på støy.
Men en hjelm med et sofistikert vindstøykanselleringssysyem er jeg absolutt veldig klar for å ønske velkommen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av KawaKjetil »

Stod litt om støydemping i en tråd for noen år siden. Men har ikke lest om at dette produktet er realisert og i produksjon.
viewtopic.php?t=11057

Her er siste jeg fant ved googlesøk https://www.tu.no/artikler/stoyen-fra-v ... met/446762
Meeen, funker fint med øreplugger også.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av Juicebox »

Hjelm med speil høres bare dumt ut for meg. To speil holder i massevis, ihvertfall for meg. HUD ser kult ut, men å ha en plastklump foran øynene kan ikke være mer distraherende. Slike ekstrautstyr til hjelm øker bare vekten og bidrar bare til utmattelse.

Har det ikke kommet sykler med bluetooth der man kan koble sammen med mobilen? Uansett, flere intercomsystemer som kan styre musikken og funker som en helt vanlig handsfree når den er koblet opp til mobilen.

Sena tror jeg driver med digital støydemping om det ikke har kommet ut?

Det som jeg syns burde bli satset mer på er oppvarming på klær, elektrisk oppvarming.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av mekkern »

Juicebox skrev: 11 mar 2019, 19:20 Hjelm med speil høres bare dumt ut for meg. To speil holder i massevis, ihvertfall for meg. HUD ser kult ut, men å ha en plastklump foran øynene kan ikke være mer distraherende. Slike ekstrautstyr til hjelm øker bare vekten og bidrar bare til utmattelse.

Har det ikke kommet sykler med bluetooth der man kan koble sammen med mobilen? Uansett, flere intercomsystemer som kan styre musikken og funker som en helt vanlig handsfree når den er koblet opp til mobilen.

Sena tror jeg driver med digital støydemping om det ikke har kommet ut?

Det som jeg syns burde bli satset mer på er oppvarming på klær, elektrisk oppvarming.
har kjøpt meg sykkel med bluetooth tilknytning av tlf i mot touchscreen speedometer og intercom, med usb uttak som jeg kan plugge varmevesten min til....
Guttungen skal ha seg en ktm790Duke med blåtann integrering av tlf nå...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av FreewheelBurning »

Juicebox skrev: 11 mar 2019, 19:20 Hjelm med speil høres bare dumt ut for meg. To speil holder i massevis, ihvertfall for meg. HUD ser kult ut, men å ha en plastklump foran øynene kan ikke være mer distraherende. Slike ekstrautstyr til hjelm øker bare vekten og bidrar bare til utmattelse.

Har det ikke kommet sykler med bluetooth der man kan koble sammen med mobilen? Uansett, flere intercomsystemer som kan styre musikken og funker som en helt vanlig handsfree når den er koblet opp til mobilen.

Sena tror jeg driver med digital støydemping om det ikke har kommet ut?

Det som jeg syns burde bli satset mer på er oppvarming på klær, elektrisk oppvarming.
Det er sikkert noen som vil si at to speil holder i massevis på bil også. Likevel er midtspeilet ofte brukt og unektelig nyttig. Jeg synes det er kjempekjekt med 3 speil på to hjul. Trenger ikke bevege hodet for et kjapt blikk rett bakover. Vekt er en av ulempene. Nå har jeg aldri hatt lette hjelmer, så kan ikke sammenligne. Men tror ikke speilhjelmen er spesielt mye tyngre enn andre.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av LarsE »

I bil vil man helst ha 3 speil ja, men nå er heldigvis en bil og en MC litt forskjellig også. Speilavstand på en MC er vel omtrent avstanden mellom venstre sidespeil og midtspeilet i en bil? I tillegg blokkerer jo bilen en del av synet bakover i sidespeilene, det er det ikke så mye av på de fleste MCer.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av FreewheelBurning »

LarsE skrev: 12 mar 2019, 12:44 I bil vil man helst ha 3 speil ja, men nå er heldigvis en bil og en MC litt forskjellig også. Speilavstand på en MC er vel omtrent avstanden mellom venstre sidespeil og midtspeilet i en bil? I tillegg blokkerer jo bilen en del av synet bakover i sidespeilene, det er det ikke så mye av på de fleste MCer.
Jeg vil helst ha 3 speil på to hjul også. Det er bedre med 3 speil enn 2, selv om det er forskjell på bil og motorsykkel.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av AJ »

FreewheelBurning skrev: 12 mar 2019, 13:07 Jeg vil helst ha 3 speil på to hjul også. Det er bedre med 3 speil enn 2, selv om det er forskjell på bil og motorsykkel.
Man kan jo gjøre som nye Toyota RAV4 hvor sladrespeilet/bakspeilet kan svitsjes over i kamerafunksjon, som er en lur løsning i de tilfellene hvor bagasjerommet er lastet stappfullt fra gulv til tak.
På MC kan et slikt bakoverkamera fungere som et tredje speil med visning i disse moderne TFT-skjermene. Bør være en smal sak å få på plass, hvis MCprodusentene ønsker det...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av FreewheelBurning »

Høres interessant ut. Så kan man velge hjelm uten å prioritere denne funksjonaliteten.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av Juicebox »

Jeg er fortsatt ikke overbevist om hjelmspeilet, heller ikke 99% av hjelmprodusentene heller. Hodet vårt og selvfølgelig kroppen beveger seg helt annerledes på en sykkel da det er mindre restriksjoner til syn i forhold til når vi sitter i en bil(boks). Sidespeilene viser mer enn nok info av det som skjer bak syns nå jeg da.

Men for all del, det er bra at slike hjelmer med speil finnes og at folk syns dette er nyttig er jo bare pluss. Jeg synes ikke det ihvertfall :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av Bjerknez »

Nå i disse tider, bør det vel ikke være noe problem og koble til et kamera bak på sykkelen som viser 180 grader samt splitte og gjengi informasjonen elektronisk i sidespeilene.

Men da får man selvsagt problemer med at det er fordyrende og sikkert attraktivt for tyver etc. siden speilene lett kan skrus av. Men man kunne kanskje gjengitt det kameraene viser i displayet i steden?

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ønskedrøm - utstyr som burde eksistert eller vært mer utbredt.

Legg inn av KåreDump »

mekkern skrev: 09 mar 2019, 19:35 Varme i styret er oki høst og vår... ellers er det ikke så mye jeg "må ha"...selv ikke helhjelm alltid...

Skal jeg føle meg "distansert" fra opplevelsen så tar jeg bilen... :prf



Heeeeelt enig!!
En del "moderne bekvemmeligheter er dog OK.
ABS er supert, og man legger ikke merke til det før man trenger det.
Nøkkelløs start er også supert (jeg vet faktisk ikke om nøkkelen min passer i låsen engang!), og muligheten for å starte sykkelen med PIN-kode om man har glemt nøkkel-fob'en.

Kjekt med musikk i hjelmen, og kunne ofte tenkt meg en hjelm uten vindsus, men da må jeg nok belage meg på å ta steget ut av steinalderen og droppe halvhjelmen..... :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar