Anbefaling låser?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Anbefaling låser?

Legg inn av Zerocool1984 »

Hei!

Eneste mulighet for meg å parkere sykkel min er utenfor leilighetsblokka. Noen som kan anbefale en sterk lås?

Tenkte også å kjøpe en utendørs cover, og sykkelen har også installert alarmsystem.

Brukeravatar
Supradog
Innlegg: 100
Registrert: 28 jan 2014, 09:10
Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550

Re: Anbefaling låser?

Legg inn av Supradog »

De FG godkjente fra Biltema funker fint. https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-l ... 2000036369

De har også bra kjetting varianter. Om du kan så å låse den fast til noe via kjetting er også å anbefale, samme om trekket også er med i låsekjeden.

Men dessverre, alt av låser og løsninger kan omgås om folk virkelig vil, dog trenger ikke gjøre det for enkelt for tjuvraddene heller.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Anbefaling låser?

Legg inn av kgjersda »

God forsikring, et dekke med mulighet for å låse på fremhjulet (oxford har dette) og en FG-godkjent lås fra biltema burde vere nok.

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-l ... 2000036506 (denne er FG-godkjent)

Du kan alltids handle en mye dyrere og bedre kjetting og lås, men om de vil ha sykkelen så får de den.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling låser?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har denne:
https://www.xlmoto.no/bremseskivelas-ab ... gLO6_D_BwE

En veldig god lås med alarm som faktisk fungerer veldig bra.

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Anbefaling låser?

Legg inn av Zerocool1984 »

Takk for god tips... og jeg som hadde tenkt å kjøpe lås fra almax eller pragmasis hehe

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: Anbefaling låser?

Legg inn av Viffern94 »

Bjerknez skrev: 18 mar 2019, 12:48 Jeg har denne:
https://www.xlmoto.no/bremseskivelas-ab ... gLO6_D_BwE

En veldig god lås med alarm som faktisk fungerer veldig bra.
Jeg hadde også denne, merk hadde.
Løk som jeg var rakk jeg aldri å separere nøkkel og reserve, skjønner sikkert hvor dette går...

Kort fortalt var det et helvetes herk å kutte låsen, en proff ville sikkert klart det på noen minutter men kvaliteten er det ikke noe å si på. :thumleft

Kommer til å kjøpe samme lås igjen :twothumbs:
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling låser?

Legg inn av Bjerknez »

kgjersda skrev: 18 mar 2019, 12:39 God forsikring, et dekke med mulighet for å låse på fremhjulet (oxford har dette) og en FG-godkjent lås fra biltema burde vere nok.

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-l ... 2000036506 (denne er FG-godkjent)

Du kan alltids handle en mye dyrere og bedre kjetting og lås, men om de vil ha sykkelen så får de den.
Ikke akkurat denne typen du linker til her, men jeg har hatt noen Biltemalåser og aldri mer. Min far kjøpte en ganske dyr Bilteme kodelås til snøfreseren for å låse den fast i garasjen. Året etter var den nærmest rustet i stykker. Selv ikke en halv boks med WD40 klarte og redde den.

Den Abus låsen jeg nevnte over kjøpte jeg for tre år siden. Den ser nærmest ubrukt ut.

Sorry, men Biltema har rett og slett ikke produkter som holder må i mine øyne. Det er vertfall lenge mellom hver gang jeg blir imponert over annet enn prisen. Det eneste jeg kan komme på at jeg har kjøpt på Biltema de siste årene som faktisk har holdt mål er en kjedebørste. Ellers er det intet derfra som har imponert meg. Bortsett fra noen fastnøkler, men så kan man jo tenke seg hva som faktisk kan gå i stykker på en fastnøkkel... :scratch

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Anbefaling låser?

Legg inn av FredrikE24 »

Abus sine skivelåser er helt til å anbefale!

Poenget er at den skal være vanskelig å skjære i filler med vinkelsliper. I disse dager hvor powertools driftes av batterier må man sikre seg godt om man har en ålreit sykkel som noen vil ha med seg for å pelle i biter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling låser?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror at hvis dem vil ta sykkelen så klarer dem dette uansett. Poenget er vel heller at dem kanskje velger en sykkel som er enklere å stjele. Man har vertfall en viss garanti for at ikke sykkelen forsvinner mens du sitter på en restaurant rett rundt hjørnet. For alarmen vil jo gå uansett vil jeg tro.

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Anbefaling låser?

Legg inn av Rha »

ikke alle Abus dingser fungerer

Bedre med slik i stål


Men i allefall så er lås bedre en ingen lås. Jeg bruker en stor hengelås når jeg vil ha litt ekstra sikkerhet på min. Bare henger den rundt skiva.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Anbefaling låser?

Legg inn av kgjersda »

Bjerknez skrev: 18 mar 2019, 13:18
kgjersda skrev: 18 mar 2019, 12:39 God forsikring, et dekke med mulighet for å låse på fremhjulet (oxford har dette) og en FG-godkjent lås fra biltema burde vere nok.

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-l ... 2000036506 (denne er FG-godkjent)

Du kan alltids handle en mye dyrere og bedre kjetting og lås, men om de vil ha sykkelen så får de den.
Ikke akkurat denne typen du linker til her, men jeg har hatt noen Biltemalåser og aldri mer. Min far kjøpte en ganske dyr Bilteme kodelås til snøfreseren for å låse den fast i garasjen. Året etter var den nærmest rustet i stykker. Selv ikke en halv boks med WD40 klarte og redde den.

Den Abus låsen jeg nevnte over kjøpte jeg for tre år siden. Den ser nærmest ubrukt ut.

Sorry, men Biltema har rett og slett ikke produkter som holder må i mine øyne. Det er vertfall lenge mellom hver gang jeg blir imponert over annet enn prisen. Det eneste jeg kan komme på at jeg har kjøpt på Biltema de siste årene som faktisk har holdt mål er en kjedebørste. Ellers er det intet derfra som har imponert meg. Bortsett fra noen fastnøkler, men så kan man jo tenke seg hva som faktisk kan gå i stykker på en fastnøkkel... :scratch
Har sjølv ein biltema skivelås. Ingen problem med den. Forsikringa blei billigare med fg-godkjent lås. Og billigare enn kva låsen kosta. Det er godt nok for meg.

Og kanskje far din burde sjekka materialet til kodelåsen og sett om den var meint for utendørsbruk om vinteren. Det er ikkje alle låsar som er meint for all bruk. Det er ikkje Biltema som feil.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling låser?

Legg inn av Bjerknez »

Den ble låst fast i garasjen og fikk i værste fall litt snø på seg. Det var en lås beregnet for utendørs bruk.

Skal jeg ha noe «uviktig» kan jeg godt kjøpe det på Biltema, men skal jeg låse en motorsykkel til 200.000 koster jeg gjerne på meg en skikkelig lås.

Vi har også to hengelåser på jobben fra Biltema som låser en konteiner. Vi bytter dem hvert år da dem blir tråkke og ruster.

Når jeg kjøpte denne Abuslåsen så fant jeg fort ut hvirdan lås faktisk skal være. Den har ligget i et metallskap i carporten i snart to år. Fungerer like fint.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Anbefaling låser?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg foretrekker Abus Granit, med bøyle. Enklere å montere på skiva, og stopper litt mykere når man begynner å kjøre med låsen sittende på skiva

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Anbefaling låser?

Legg inn av Dansekris »

Jeg har parkert ute i gata midt i Oslo så lenge jeg har eid BMWen. Trikset er å kjøpe et cover som dekker hele sykkelen (inkl begge hjul) og feste en bagasjestropp under sykkelen slik at trekket sitter på plass. Surrer stroppen en runde rundt støtta før jeg hekter den i hullet på andre sida.

Låser også forhjulet med en Oxford skivelås. Den er lett å kutte av. Har troa på disse som ligger tett innpå skiva. Det gjør det MYE vanskeligere å få av med en vinkelsliper.

Eventuelle tjuvradder velger ofte enkleste utvei, og det er stort sett ikke mysteriet under duken.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Anbefaling låser?

Legg inn av Juicebox »

Om man skal parkere på gata generelt så har jeg alltid anbefalt kjetting så man kan låse sykkelen fast i noe. Det tar 5 sekunder å laste opp en sykkel inn i en varebil.

Svar