Tekstil klær med best beskyttelse?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av Zerocool1984 »

Hei!

Jeg er ute etter tekstil jakke og bukse for kjøring på vei. Jeg skal hente min splitter ny BMW F750GS om noen uker, så det gledes :) Jeg er forsåvidt helt ny i mc verden da jeg fikk lappen i fjor og har ikke kjørt siden. Jeg setter sikkerhet som første prioritet!

Jeg har dette av utstyr i dag: Hjelm av Shoei (GT air), Alpinestars GP pro R2 (hansker), Alpinestars Supertech R (støvler), og en Helite Airbag vest.

Jeg vil kjøpe jakke og bukse som tåler vind, regn etc, og har gode beskyttelse i form av armor etc..Jeg ønsker å bruke disse sesongen april - oktober.. men jeg klare ikke å bestemme meg..

Jeg har lest om Klim badland pro og BMW Enduroguard.. Å betale 17 000 kr for Klim vs 10 000 for BMW.. Så har jeg lest at D30 er ikke så voldsomt bra beskyttelse.. og at BMW sine np2 er bedre? Viktigst for meg er å ha gode beskyttelse hvis jeg faller ned eller kollidere..

Er det noen som kan komme med sine erfaringer på dise produktene? Evt. anbefale noe annet?

Takk!

Jajo82
Innlegg: 331
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av Jajo82 »

Jeg har Rukka thundr. Fornøyd med den dressen. Har heldigvis ikke prøvd beskyttelsen 😜 dressen er ikke brukendes på en sommer som i fjor, da blir den nok for varm
Synes forresten at klim dressene er veldig fine å se på, de er kjent for sin gode beskyttelse og ville passe fint med sykkelen din. Så Rukka og Klim setter jeg en femmer på at du blir fornøyd med( kjenner ikke noe til BMW klær,men de gjør nok også jobben godt vil jeg tro)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av Relax »

Sånn som sommerene er nå se det ut til at man trenger 2 sett :)

Noe av det mest vesentlige med klærne, tror jeg, er at de har den sikkerheten du ønsker, OG at du finner noen DU liker.
Da blir det lettere å bruke dem.
Jeg liker skinn og har det. Siste jakken er en med TFL Cool system, dvs solstråler reflekteres og jakken er VESENTLIG "kjøligere" på sol dager enn den forrige skinnjakken. Ser jeg at det er over 25 C og sol hele dagen, velger jeg det lysere tekstilsettet likevel.
Hvis du liker tekstil, kjøp det!

Hvordan du kjører (hastiheter, distanser, kø) kan også spille en rolle.

Vet ikke om det er så vesentlig om beskyttelsen heter det ene eller andre. Det mer vesentlige, tror jeg, er at klærne blir brukt og at de passer slik at beskyttelsen sitter der den skal!!

Er kommende messe innen rekkevidde for deg, så er det kanskje fornuftig. Sikkert MYE å sjekke ut der ang. klær.

Ellers, du har en morsom tid i vente!!!
"Do the right thing"

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av Zerocool1984 »

Siden jeg kun skal kjøre på vei er blir det for dumt å kjøpe en adventure jakke, da disse er jo tyngre..

Kanskje det blir BMW sin streetguard jakke og bukse (begge har NP2 beskyttelse)..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av Bjerknez »

Nå smeller det vel like hardt om man krasjer langs veien eller i skogen. Hvis sikkerheten er viktig så tror jeg ikke man kommer unna å satse på de dyrere merkene. Spesielt med tanke på stoff kvalitet og materiale. Jeg hadde en Klim Lattitude dress og den var ikke tung i det hele tatt. Jakken jeg hadde veier mindre enn en hvilken som helst skinnjakke.

Klim er noe av det mest allsidige jeg har prøvd. Jeg hadde min dress i ca. 2 år før jeg solgte den til BusaTrond her inne. Så vidt jeg vet har han denne dressen ennå.

Skikkelig god kvalitet. Varm og vindtett på vinteren og fin på sommeren grunnet alle luftemulighetene.

Men ja... den koster en del. Tror jeg betalte rundt 12.000 for min dress. Dem har også dresser til opp mot 20.000 som kanskje er bedre.

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av Zerocool1984 »

Hva med HALVARSSONS ? Hvordan er beskyttelsen i deres jakker vs andre merker?

Jajo82
Innlegg: 331
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av Jajo82 »

Jeg har halvarsson/ lindstrand tekstil dress og jeg synes de virker bra. Også har jeg en jofama skinndress som også er bra. Hadde en dainese dress som også var bra helt til styrtregnet varte i flere timer😂😂

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av Zerocool1984 »

Takk for tilbakemelding :)

Tror jeg går for BMW sin streetguard jakke og bukse, med BMW hansker 2 in 1, BMW pro touring støvler, samt Helite airbag + Shoei GT air hjelmen...

Satse på at dette er sikker nok hehe :) Ser ikke noe poeng å bruke så mye penger på Rukka og Klim hvis det fungerer veldig bra med BMW..
BMW lager jo kvalitet produkter..

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av pekle »

Noe av den viktigste beskyttelsen er at klærne er komfortable, kan justeres til riktig lufting osv. Om du blir for varm og dehydrert faller konsentrasjonen raskt, om du er kald blir du stiv og treg. Ikke noe galt med noe av det du vurderer så lenge det passer nettopp deg.

En ting å vurdere er også om du trives best i klær som er såpass tettsittende at den innebydge beskyttelsen gir effekt. Dersom du trives med litt mer løstsittende klær (slik som jeg) er problemet at beskyttelse som sitter fast i jakke/bukse gjerne vil flytte seg vekk fra området det skal beskytte. Jeg har Klim, men bryr meg ikke så mye om D30 er bra eller ei, da det er tatt ut (bortsett fra albue/kne), så kjører jeg heller separat ryggskinne eller brynje. Men det er klart airbagen din vil gjøre mye av det samme på overkroppen.

Eneste "ulempe" med å gå all in på BMW er at du da ikke kan bytte sykkelmerke ;) - halvveis spøk til side, du har mye å se fram til, jeg hadde 5 fin-fine sesonger på 800GS, da var uansett utstyret utslitt.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av kvase »

Bruk denne + noe som holder vanne ute men med gode luftemuligheter da er man vel i mål.
denne https://www.ruco.no/scott/263265-0001-0 ... eskyttelse
Andbefaler en t Shorter under Da svettelukta ikke setter seg denne er veldig luftig kan kjøre men en tynn jakke eller trøye utenpå
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av Zerocool1984 »

pekle skrev: 24 mar 2019, 16:03 Noe av den viktigste beskyttelsen er at klærne er komfortable, kan justeres til riktig lufting osv. Om du blir for varm og dehydrert faller konsentrasjonen raskt, om du er kald blir du stiv og treg. Ikke noe galt med noe av det du vurderer så lenge det passer nettopp deg.

En ting å vurdere er også om du trives best i klær som er såpass tettsittende at den innebydge beskyttelsen gir effekt. Dersom du trives med litt mer løstsittende klær (slik som jeg) er problemet at beskyttelse som sitter fast i jakke/bukse gjerne vil flytte seg vekk fra området det skal beskytte. Jeg har Klim, men bryr meg ikke så mye om D30 er bra eller ei, da det er tatt ut (bortsett fra albue/kne), så kjører jeg heller separat ryggskinne eller brynje. Men det er klart airbagen din vil gjøre mye av det samme på overkroppen.

Eneste "ulempe" med å gå all in på BMW er at du da ikke kan bytte sykkelmerke ;) - halvveis spøk til side, du har mye å se fram til, jeg hadde 5 fin-fine sesonger på 800GS, da var uansett utstyret utslitt.
Ja du sier noe. Jeg skal prøve BMW sine klær i morgen, og hvis de sitter godt på meg så kjører jeg på. Jeg sparer nesten 7-8000 kr å velge dem enn andre dyre merker. Jeg har ikke tenkt å bytte sykkelmerke med det første hehe, jeg satse på etterhvert å oppgradere til 1250GS en eller hva den nyere blir. Jeg bryr meg egentlig ikke hva andre mener om jeg kjøre fullt BMW, viktigst for meg er beskyttelse og sikkerhet. Og lange og komfortable turer :)

Brukeravatar
kestrom1
Innlegg: 40
Registrert: 01 okt 2018, 08:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av kestrom1 »

Hei.

Var litt i samme situasjon da jeg byttet sykkel i fjor. Vurderte BMW, Rukka og Klim utstyr. En ting som var viktig for meg (i tillegg til sikkerhet) var hvor vanntette de var. Har som intensjon å kjøre uten å ha med regntøy. Etter mye tråling av diverse forum ble jeg skeptisk til BMW sine dresser selv om jeg likte både Enduroguard og Streetguard. Allikevel dro jeg til forhandler med intensjon om å kjøpe Enduroguard, men jeg endte opp med Rukka etter hans anbefaling. Dresser med Gore-Tex Pro vil nok alltid slå BMW sine i tester når det gjelder vanntetthet. Med BMW sine dresser bør du nok ha med regntøy på lange turer i Norge. Husker ikke vannsøylen akkurat nå, men den var ikke imponerende. Er veldig godt fornøyd med Rukka dressen jeg kjøpte, men har ikke kjørt noen lange turer med den ennå. God passform og bra beskyttelse.

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av Zerocool1984 »

kestrom1 skrev: 24 mar 2019, 20:16 Hei.

Var litt i samme situasjon da jeg byttet sykkel i fjor. Vurderte BMW, Rukka og Klim utstyr. En ting som var viktig for meg (i tillegg til sikkerhet) var hvor vanntette de var. Har som intensjon å kjøre uten å ha med regntøy. Etter mye tråling av diverse forum ble jeg skeptisk til BMW sine dresser selv om jeg likte både Enduroguard og Streetguard. Allikevel dro jeg til forhandler med intensjon om å kjøpe Enduroguard, men jeg endte opp med Rukka etter hans anbefaling. Dresser med Gore-Tex Pro vil nok alltid slå BMW sine i tester når det gjelder vanntetthet. Med BMW sine dresser bør du nok ha med regntøy på lange turer i Norge. Husker ikke vannsøylen akkurat nå, men den var ikke imponerende. Er veldig godt fornøyd med Rukka dressen jeg kjøpte, men har ikke kjørt noen lange turer med den ennå. God passform og bra beskyttelse.
Takk for feedback!

Hvilken modell av Rukka bruker du?

Jeg kunne godt tenke meg Rukka men de koster så voldsomt mye.. hvis MCOSLO eller andre butikker selger disse med gode tilbud på kommende mcmesse neste helg så kanskje jeg slår til.. men igjen så har jeg lest at D30 slår ikke BMW sine np2 med tanke på beskyttelse..
I tillegg leste jeg om at noen hadde opplevd at selve D30 plate hadde knekt..

Brukeravatar
kestrom1
Innlegg: 40
Registrert: 01 okt 2018, 08:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av kestrom1 »

Jakke er Realer, og ja den er dyr. Valgte en billigere modell bukse som jeg ikke husker navnet på. Begge med Gore-Tex Pro. Det var jo prisen og stilen som gjorde at jeg likte BMW sine dresser. De er dessverre ikke vanntette, noe som er viktig for meg (bekreftet av BMW forhandler). Mener jeg har lest om at D3O er oppdatert og har blitt mye bedre de siste årene, men skal ikke være veldig påståelig.

https://youtu.be/IhtM5cOIHFw

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av Zerocool1984 »

Hva er touring versjon av rukka sine jakker? Realer virker som en offroad/adventure jakke..

Svar