Anbefaling til intercom

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Bjerknez »

HeHy skrev: 30 mar 2019, 01:02 Cardo har nylig lansert packtalk med samarbeid med JBL. Har packtalk selv og er godt fornøyd, helt vanntett , 8-12 timer batterilevetid.
Den nye versjonen har fått veldig gode reviews for bedre og klarere lyd enn forgjengeren.
Tror jeg må teste ut litt på messa... regner med de fleste intercom tilbyderne er der. Vertfall de store?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 30 mar 2019, 01:26
Juicebox skrev: 30 mar 2019, 00:57
Bjerknez skrev: 30 mar 2019, 00:36 Jeg tar forgitt at en intercom enhet laget for å sitte utenpå hjelmen er kvalifisert som vanntett? Noe annet vil jo være fullstendig på viddene.

Frister litt å kjøpe nye C4 Pro med intergrert intercom og bluetooth etc. Men lyden er bare helt «grei» synes jeg når testet en slik på Speed MC. Prisen derimot.... 6.000 spenn. Å det er uten Sena Advanced modulen og sotet visir. Sleng på ca. 1.500 til. Derimot likte jeg Schuberth mye bedre en Shoei hjelmen. En ting er passformen til mitt kloke store hode, men visiret er mye større. Mye bedre synsvinkel. Dessuten ser den mer badass ut :)
Ja, man skulle tro det ja, men nei, er ikke alle som vil gå god for at deres produkter er vanntette dessverre :crazy:

Jeg har aldri skjønt meg på hjelmer med integrert intercom. Eneste positive jeg ser er at man slipper å ha en klump på siden av hjelmen.
En hjelm har man gjerne noen pr vil jeg tro. Jeg har hatt min i fem år snart. Innen den tiden er nok uansett intercomen på tide og skifte ut til noe nytt og bedre. Når det er integrert er det bedre/helt beskyttet mot vøret og de problemene det kan forårsake. Det ser bedre ut da man slipper den klumpen på siden av hjelmen.

Jeg ser stort sett fordeler med integrert intercom, hvis den totale pakken passer til deg. For min del er jeg ikke helt der da lyden ikke akkurat var imponerende i Schuberth C4 Pro. Bra nok, for all del, men til den prislappen bør det være bedre lyd mener jeg. Altså lyd i form at volum og «trøkk». Man får litt følelsen av dårlig isatte billigpropper fra Elkjøp. Lyden er der, men ikke mye fristende å guffe opp når godlåta kommer.
Nå har packtalk kommet med en slimversjon av uniten, mens batteripakka er festet bak hjelmen. Ser ihvertfall bedre ut en de fleste syns nå jeg. Hadde valgt denne versjonen om jeg hadde kjøpt meg ny.

Jeg har flere hjelmer som jeg bytter på, og da liker jeg fleksibiliteten med å kunne bruke samme intercom på hjelmene. Fleksibilitet er noe man ikke får med en hjelm med integrert com... Du har en dyr vane om du tenker at det bare er å bytte intercom for hver hjelm man kjøper, 5 år? :P Jeg bruker som oftest ting til de går i stykker eller om en ny oppdatert versjon er verdig nok til å bytte. Packtalken har jeg snart hatt i 3 år og den er fortsatt god! Den kom vel i 2016(?!) I mine øyne så har ingen andre greid å slå packtalken siden. Den holder seg "fersk" med oppdaterbar software også. Sist update så skulle lyden bli bedre tror jeg, selv om jeg ikke har lagt merke til noe stort :P

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 30 mar 2019, 02:07
Bjerknez skrev: 30 mar 2019, 01:26
Juicebox skrev: 30 mar 2019, 00:57
Bjerknez skrev: 30 mar 2019, 00:36 Jeg tar forgitt at en intercom enhet laget for å sitte utenpå hjelmen er kvalifisert som vanntett? Noe annet vil jo være fullstendig på viddene.

Frister litt å kjøpe nye C4 Pro med intergrert intercom og bluetooth etc. Men lyden er bare helt «grei» synes jeg når testet en slik på Speed MC. Prisen derimot.... 6.000 spenn. Å det er uten Sena Advanced modulen og sotet visir. Sleng på ca. 1.500 til. Derimot likte jeg Schuberth mye bedre en Shoei hjelmen. En ting er passformen til mitt kloke store hode, men visiret er mye større. Mye bedre synsvinkel. Dessuten ser den mer badass ut :)
Ja, man skulle tro det ja, men nei, er ikke alle som vil gå god for at deres produkter er vanntette dessverre :crazy:

Jeg har aldri skjønt meg på hjelmer med integrert intercom. Eneste positive jeg ser er at man slipper å ha en klump på siden av hjelmen.
En hjelm har man gjerne noen pr vil jeg tro. Jeg har hatt min i fem år snart. Innen den tiden er nok uansett intercomen på tide og skifte ut til noe nytt og bedre. Når det er integrert er det bedre/helt beskyttet mot vøret og de problemene det kan forårsake. Det ser bedre ut da man slipper den klumpen på siden av hjelmen.

Jeg ser stort sett fordeler med integrert intercom, hvis den totale pakken passer til deg. For min del er jeg ikke helt der da lyden ikke akkurat var imponerende i Schuberth C4 Pro. Bra nok, for all del, men til den prislappen bør det være bedre lyd mener jeg. Altså lyd i form at volum og «trøkk». Man får litt følelsen av dårlig isatte billigpropper fra Elkjøp. Lyden er der, men ikke mye fristende å guffe opp når godlåta kommer.
Nå har packtalk kommet med en slimversjon av uniten, mens batteripakka er festet bak hjelmen. Ser ihvertfall bedre ut en de fleste syns nå jeg. Hadde valgt denne versjonen om jeg hadde kjøpt meg ny.

Jeg har flere hjelmer som jeg bytter på, og da liker jeg fleksibiliteten med å kunne bruke samme intercom på hjelmene. Fleksibilitet er noe man ikke får med en hjelm med integrert com... Du har en dyr vane om du tenker at det bare er å bytte intercom for hver hjelm man kjøper, 5 år? :P Jeg bruker som oftest ting til de går i stykker eller om en ny oppdatert versjon er verdig nok til å bytte. Packtalken har jeg snart hatt i 3 år og den er fortsatt god! Den kom vel i 2016(?!) I mine øyne så har ingen andre greid å slå packtalken siden. Den holder seg "fersk" med oppdaterbar software også. Sist update så skulle lyden bli bedre tror jeg, selv om jeg ikke har lagt merke til noe stort :P
Jeg har ikke noe behov for å brukere flere hjelmer. Du har sikkert dine grunner til det, men jeg ser ikke poenget. Så lenge man ikke driver med forskjellige typer kjøring som feks. Cross, etc. I tillegg til mer custom oppsatt hjelm til banebruk etc. Jeg kjører på veien og har funnet meg en hjelm jeg er fornøyd med så da ser jeg ingen grunn til å bytte emellom flere hjelmer.

Å bytte intercom mellom hjelmene er jo ikke akkurat gjort på 1-2-3 det heller. Høytalere må monteres under foret og ledninger skal strekkes etc. Altså hvis man ikke har integrert intercom. Så for min del er ikke dette en løsning.

Hva som er dyrt er jo subjektivt. Selvsagt er 6-7.000 kroner mye penger for en hjelm med integrert intercom, men jeg må vel inrømme at beløpet ikke er spesielt høyt med tanke på hva jeg har brukt på hobbyer tidligere. Faktisk bare en en brøkdel. Jeg btter telefon omtrent hvert andre år så hvorfor ikke evt. bytte det som faktisk beskytter hodet samt gir glede når man er på tur?

Det eneste jeg har av elektronikk hjemme som ikke er byttet de siste fem årene er TV'en i stua.

Nå er det heller ikke sikkert det blir noe hjelm på meg i år, men er tilbudet godt nok og jeg får med sotet visir etc på kjøpet så kan det hende jeg slår til. Hvis man kan få hjelmen til samme pris andre steder så ser jeg ikke noe hast ennå.

KawaKjetil

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av KawaKjetil »

vm91 skrev: 29 mar 2019, 16:44 Hei

Da er tiden inne til å kjøpe meg intercom. Jeg klarer ikke helt å velge meg hva jeg bør gå for så derfor spør jeg dere.

Har sett på Sena 20S men er usikker på om det er bra valg.

Krav:
Bra lyd
God batteritid. Minst 8??? eller mer eller mindre
Må kunne snakke samtidig som jeg bruker GPS.
En kamerat har Sena, og den var ikke vanntett.
Har selv hatt mange modeller, bla. Scalarider og Cardo.
Har nå Interphone FM 5 som jeg er meget fornøyd med. God lyd og batteri samt at den kobler seg opp til GPS uten noe hikkupps. Holdt 10 timer kjøring med musikk på øret hele tiden, men da gikk den tom for batteri til slutt. Kan lades opp igjen via USB hvis nødvendig.
FM 5 er utgått modell, men her er de nye http://kelloxmc.no/mc-utstyr/gps-intercom/intercom

Brukeravatar
kestrom1
Innlegg: 40
Registrert: 01 okt 2018, 08:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av kestrom1 »

Hei.

Kjøpte Cardo Packtalk Slim rett før jul. Har ikke fått testet ennå, men valgte Packtalk etter å ha sett igjennom utallige tester på nett. Noen få endte opp med Sena som vinner, men de aller fleste endte opp med Cardo Packtalk. En av grunnene til at jeg valgte Cardo Packtalk er at de er sertifisert IP67 (vanntett). Når det gjelder lydkvalitet så skal den være ok, men det er lett å bytte ut høyttalerne hvis det er ønskelig.

Sena vil ikke oppgi sertifisering som jeg har klart å finne, men fant noen offisielle svar fra Sena på support siden deres (gjelder 20s):
1: "The 20S is designed to be water resistant for use in inclement weather."
2: "20s are not water proof, just water resistance to differing inclements of weather, which is a subjective and case by case definition. Use and exercise fair caution when riding with them. I'd suggest not riding with them in any type of showers."
Generellt finner jeg mange som klager på problemer ved kjøring i mye regn.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av kgjersda »

Husk at Scala packtalk GARANTERER at enheten er vanntett. Om den lekker får du ny på garanti.

Sena og andre som ikkje kommer med garanti vil ikkje trenge å erstatte ein enhet sjølv om den er "vannmotstandsdyktig"
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av kgjersda »

@bjerknez og andre som bryr seg om lyd,
Scala har nå samarbeidet med JBL og laget eigne høgtalara for sine intercoms. Vanleg 3.5mm plugg, så dei passer nok til andre også.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av vm91 »

Ok tror jeg går for Scala. Men er det lurt å kjøpe i utlandet? Skal noen turer til Polen og til Latvia om noen uker?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av AJ »

vm91 skrev: 30 mar 2019, 22:20 Ok tror jeg går for Scala. Men er det lurt å kjøpe i utlandet? Skal noen turer til Polen og til Latvia om noen uker?
Man skal nok ikke utelukke risikoen for å sitte igjen med piratkopiert vare når man handler i eksempelvis Latvia. Dessverre er den risken til stede i de baltiske statene...
Men det finnes selvfølgelig seriøse forhandlere og med prisnivået som er i disse landene er sjansene store for et godt kjøp hos disse.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Juicebox »

Ikke ta meg for god fisk nå, men jeg tror ikke det er så mye piratkopi under denne kategorien.
Om du sjekker priser rundt omkring på nettet så er prisen rundt det samme internasjonalt. Du sparer sikkert et par hundre, men da er du ikke beskyttet med norske lover. Er ikke verdt det om du spør meg.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Anbefaling til intercom

Legg inn av HeHy »

https://www.mc-utstyr.no/products/scala ... old-single

3 lapper fra norsk mc-butikk.
Eventuelt duoset hvis du skal ha til en ekstra eller deler kostnad med en venn

https://www.agmshop.no/mc-utstyr/kommun ... 0000000784

KawaKjetil

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av KawaKjetil »

vm91 skrev: 30 mar 2019, 22:20 Ok tror jeg går for Scala. Men er det lurt å kjøpe i utlandet? Skal noen turer til Polen og til Latvia om noen uker?
Kjøp i norsk butikk, så slipper du å reise dit du kjøpte varen dersom du trenger reklamere. Kjøpsloven i Norge på 5 år er tross alt bedre enn en garanti på feks. 2 år i utlandet, i tillegg til alt styret med reklamasjon en får om en må sende varen til butikk utenfor Norge.
Juicebox skrev: 30 mar 2019, 22:46 Ikke ta meg for god fisk nå, men jeg tror ikke det er så mye piratkopi under denne kategorien.
Om du sjekker priser rundt omkring på nettet så er prisen rundt det samme internasjonalt. Du sparer sikkert et par hundre, men da er du ikke beskyttet med norske lover. Er ikke verdt det om du spør meg.
Helt enig :thumleft

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av FreewheelBurning »

Juicebox skrev: 30 mar 2019, 00:57 Jeg har aldri skjønt meg på hjelmer med integrert intercom. Eneste positive jeg ser er at man slipper å ha en klump på siden av hjelmen.
Å ha integrert intercom i hjelp høres jo genialt ut. Ser ulempen med bytte av hjelm. Hadde vært fordel med et standardisert format som man kunne dra ut fra en hjelm og dytte inn i en annen.

Online
Jajo82
Innlegg: 332
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Jajo82 »

Kan bekrefte at det er bedre lyd på jbl settet til cardo enn de vanlige klokkene som fulgte med på « den eldre versjonen» . Kjøpte slim denne gang og den ser mye bedre ut på hjelmen, samt at det skulle bli mindre støy grunnet størrelsen på enheten

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Snekker.edvin »


Svar