Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av Hal73 »

Når jeg spiller av musikk/podcast fra mobilen og lytter på via Scala Rider så "mute's"/lyden uregelmessig. Lyden skrus av i ca 2 sekunder før den kommer på igjen i samme volum. Tror intervallene med avbrudd er ujevne, men opptil 1 gang i minuttet.
Har søkt på nettet uten å finne noen som har samme problem. Spesielt irriterendes er det å lytte på podcaster og man går glipp av gode poenger pga at lyden slås av i et par sekunder.

Noen som vet hvordan dette kan løses eller hva som forårsaker dette?

Har BMW 1200 GSA 2018-mod der telefon og Scala er koblet opp mot BMW'n. Jeg brukte altså BMW'n til å koble opp mot telefon og Scala Rider. Intercom og telefon er ikke parret opp mot hverandre. Har hørt at sistnevnte bare skaper krøll. Telefonen er en nyere Sony ZX1
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av Bjerknez »

Kan virke som om mikrofonen detekterer en lyd som den tror er aktiveringslyd, slik at lyden dempes og den venter på "ordre" fra deg? Når ingen ordre kommer så slår lyden seg på igjen.

Hvis det er dette, så tror jeg du kan endre følsomheten i settings. Altså hvor høy aktiveringslyden må være.

Bare et skudd i blinde. Har Scala Rider G9x selv.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av cannon »

Enkelt. Røske ut alt sammen og hive det. Heller nyte lyden av MC-motoren mens du ennå kan.
Plutselig en dag sitter vi der og skrever over en "symaskin" og da er det for sent.......;-)
God helg:)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 05 apr 2019, 14:42 Enkelt. Røske ut alt sammen og hive det. Heller nyte lyden av MC-motoren mens du ennå kan.
Plutselig en dag sitter vi der og skrever over en "symaskin" og da er det for sent.......;-)
God helg:)
Det er også en mulighet selvsagt :lol

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av Sakkle »

cannon skrev: 05 apr 2019, 14:42 Enkelt. Røske ut alt sammen og hive det. Heller nyte lyden av MC-motoren mens du ennå kan.
Plutselig en dag sitter vi der og skrever over en "symaskin" og da er det for sent.......;-)
God helg:)
Konstruktivt... :P

Synes sykkelen er fin å høre på når man har stadige endringer i fart, men når man ligger konstant i 100 på E18 i 1 time er det ikke like spennende.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av Jajo82 »

Det er som Ove skriver over her. Skru ned sensitiviteten i appen. Lurer på om det heter VOX der du skal stille

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av FredrikE24 »

Skru ned VOX, men kan også være en hendelse på telefonen som demper lyden noen sekunder. Om jeg får tekstmelding el. Under lytting på radio, el. Så får jeg innimellom slike. Ikke plagsomt for min del.

Jeg er enig. Pendling uten radio er ganske kjipt, jeg liker å høre på nyheter til og fra jobb.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av Bjerknez »

Nå har vel ikke Scala rider DAB så vidt jeg vet, å da er det vel fint lite man får inn av dugelige signaler der.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av FredrikE24 »

Nettradio? Har ikke DAB i Cardo’n i Schuberten min jeg heller. Samme innmat som Scalarider.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av HeHy »

Har du sjekka om du får varsler på samme tid? Tror det er en innstilling hvor musikk vanligvis blir tunet ned et par sek for å avgi varsler som feks meldinger eller push-varsler.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av FredrikE24 »

Riktig, er akkurat det jeg sikter til. Jeg får sjeldent push-varsler, bare innimellom.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av E-strom »

Hmmm...
Har hatt 9x siden 2014 selv, og dette har jeg ikke opplevd. Teoriene over om at det kan være varsler av noe slag er gode. Selv så har jeg skrudd av VOX - det lagde så mange rare avbrudd hvis jeg sang med musikken :-# :x

OG - jeg har koblet direkte fra telefon til G9x, ikke via noe annet. Har brukt både Sony og Samsung, og det har fungert helt fint.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes generelt Scala rider G9x var veldig ustabil. Den tåler ikke vann. Vertfall ikke den jeg hadde. Det gikk fint de første tre årene, men så begynte den å fuske i regnvær. Den missforsto kommandoene mine ofte. Når jeg sa «next track» for å bytte sang, så gjentok hun ved å svare «radio on» og slo på radieon. Utrolig irriterende.

Jeg prøvde også å koble den sammens med en annen en gang, men det var mye styr.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av FredrikE24 »

Er den så vanskelig å betjene? Jeg svitsjer mellom telefon, nettradio og Spotify med knapper. Skifter også radiostasjon og låt med knapper.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Scala Rider "muter" ved avspilling fra telefon

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 apr 2019, 18:19 Er den så vanskelig å betjene? Jeg svitsjer mellom telefon, nettradio og Spotify med knapper. Skifter også radiostasjon og låt med knapper.
Med stemmestyring kan det være pain in the ass ja. Spesielt mens man kjører. Regner det så kan man like gidt slå den av. Da levde den sitt eget liv. Lyden i de orginale høytalerne var heller ikke mye å hoppe i taket for.

Svar