Hvor kjøpe MC-batteri?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvor kjøpe MC-batteri?

Legg inn av Rune75 »

cannon skrev: 20 apr 2019, 14:05
Rune75 skrev: 20 apr 2019, 12:58 Kjøpte et sett med kokosboller på BT en gang. De holdt veldig høy kvalitet, men dessverre varte de ikke særlig lenge allikevel.
Hehe;-)
Kokosboller fra BT må lades med en billiglader fra TurtleWax, kjøpt på den lokale bensinstasjonen, og vaskes med microfiberkluter fra BT, før du ødelegger starterkløtsjen din på første forsøk. 6-pakningen fra BT leverer en startstrøm som er helt klin kokos.....


Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvor kjøpe MC-batteri?

Legg inn av Rune75 »

Kjellrf skrev: 20 apr 2019, 12:35 Problemet med billige Biltema-batterier (og andre enn Bt) er høyere indre motstand, noe som begrenser startstrømmen og volten når starteren drar tungt.
Det er startclutsjen det oftest går utover. Noen sykler har aldri noe problemer, der kan Bt batteri og andre billigbatterier funke ok, mens noen sykler er kjent for dårlige startclutsjer, der er billigbatterier drepen fordi starteren ikke går fort nok rundt når den får belastning, starterclutsjen slurer og vil tilslutt havarere. Kan nevne at f.eks Yuasa's YB-batterier, som står originalmontert i mange sykler, gir 30% mer startstrøm enn de fleste konkurrentenes tilsvarende batterier.

Tenker du på sånn enveis starterclutch med små metalltønner som kniper fast når de snurres feil vei ? Bilde
Disse går vel kun på moment, ikke omdreiningshastighet/turtall ?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor kjøpe MC-batteri?

Legg inn av cannon »

Rune75 skrev: 20 apr 2019, 15:09
Kjellrf skrev: 20 apr 2019, 12:35 Problemet med billige Biltema-batterier (og andre enn Bt) er høyere indre motstand, noe som begrenser startstrømmen og volten når starteren drar tungt.
Det er startclutsjen det oftest går utover. Noen sykler har aldri noe problemer, der kan Bt batteri og andre billigbatterier funke ok, mens noen sykler er kjent for dårlige startclutsjer, der er billigbatterier drepen fordi starteren ikke går fort nok rundt når den får belastning, starterclutsjen slurer og vil tilslutt havarere. Kan nevne at f.eks Yuasa's YB-batterier, som står originalmontert i mange sykler, gir 30% mer startstrøm enn de fleste konkurrentenes tilsvarende batterier.

Tenker du på sånn enveis starterclutch med små metalltønner som kniper fast når de snurres feil vei ? Bilde
Disse går vel kun på moment, ikke omdreiningshastighet/turtall ?
Riktig. Og dette er stort sett standard på mc.
I racing er det mye starting og korte kjøredistanser. Mange kjører med underdimensjonerte lettvektsbatterier. Jeg har ennå ikke hørt om en gåen starterkløtsj i det miljøet (men det har sikkert skjedd).

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor kjøpe MC-batteri?

Legg inn av mekkern »

Jeg drister meg til å mene noe om Biltemas batterier...og også andre merker...
har benyttet batterier fra nevnte kjede i mer enn 20 år og dannet meg noe erfaring.
Biltemas bilbatterier er/har vært minst like gode som de fleste leverandører men også "Banner Batterier" leverte gode batterier sist jeg kjøpte disse(Dette var for å kaldstarte 7.3L IDI V8 Diesel som ikke hadde gearet starter og trengte MINST 1700CCA batteri i 30minus).
Biltemas AGM bilbatteri fungerer også bra på kaldstarter med stor diesel.

Men over til MC batterier:
Yuasa sine batterier synes ikke å være i en særstilling i dagens marked.Forøvrig et slikt som plutselig fant ut at det skulle koke seg tørt på cbr`n.
Biltemas "standard" mc batterier kjenner jeg ikke så mye til-tror de har gått ut av sortiment.
Biltemas GEL batteri leverer bra med strøm men har hatt prob med levetid,3-4 år men ok for de var tette og sølte ikke syre når de fikk mye vinkel.
Biltemas SMF(AGM)batteri derimot må jeg si meg mer enn fornøyd med.
kjøpte et nytt slik til CBR 1000f`n i 2010 da det gamle GEL plutslig knelet i innsjekken på landstreffet i Fredikstad.
dette batteriet holder meget bra ennå-smeller i gang tvært.
kjøpte forøvrig et nytt slik batteri til GS450èn da jeg fikset opp denne til sønnen i 2013 og dette funker også utmerket.
Suzukien har clutch som er basert på ruller som trenger litt press for å holde seg låst, med andre ord et batteri som leverer litt futt og volt...
Naboens "Big-Dog" med 1700+ccm S&S motor funker bra med Biltemas HD batteri,"Bedre enn det dyre USA batteriet" som han sa.

Andre sykler jeg har hatt opp gjennom årene fra 70tallet til i dag har jo hatt masse "syrebatterier" eller mer korrekt batterier med fri elektrolytt.
felles for disse har vært at de er mer ømfintlige enn de "moderne" batteriene synes jeg-og mer styr med vedlikehold/etterfylling.

En faktor med leverandører av batterier er jo hvem som faktisk produserer disse og til hvilken spesifikasjon.
Når en kjøper fra en kjede som "re-brander" til sitt merke så vet en jo ikke hvilken produsent som har levert batteriet.
Og dette kan og vil endres over tid avhengig av pris og kjedens ønsker.

Et "hjertesukk" om et gjentagende problem er at hvis batteriet blir dårlig, og man kjører med dette vil de fleste ladesystemene på mc bli overbelastet av det dårlige batteriet når det ikke greier å stabilisere spenningen.
Da ryker ofte regulator og stator.

Så da når mange får dårlig med strøm og har svidd ladesystemet så kjøper de nytt batteri, men etter kort tid er det da atter tomt for strøm og batteriet er da bare ræva og har da sikkert drept stator og regulator...Mens i realiteten var det allerede helt/delvis svidd...

Og svidd kommer jo på moten når det monteres "lithiumbatterier" i MC som ikke har et tilpasset ladesystem.
Men når en har et korrekt system er det helt overlegent-starter som på steroider. :prf

Dette er hva jeg har erfart -men sikkert mange som har motsatt eller annen erfaring også.
så dette er nok ikke helt svart/hvitt .
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvor kjøpe MC-batteri?

Legg inn av Rune75 »

cannon skrev: 20 apr 2019, 15:37
Rune75 skrev: 20 apr 2019, 15:09
Kjellrf skrev: 20 apr 2019, 12:35 Problemet med billige Biltema-batterier (og andre enn Bt) er høyere indre motstand, noe som begrenser startstrømmen og volten når starteren drar tungt.
Det er startclutsjen det oftest går utover. Noen sykler har aldri noe problemer, der kan Bt batteri og andre billigbatterier funke ok, mens noen sykler er kjent for dårlige startclutsjer, der er billigbatterier drepen fordi starteren ikke går fort nok rundt når den får belastning, starterclutsjen slurer og vil tilslutt havarere. Kan nevne at f.eks Yuasa's YB-batterier, som står originalmontert i mange sykler, gir 30% mer startstrøm enn de fleste konkurrentenes tilsvarende batterier.

Tenker du på sånn enveis starterclutch med små metalltønner som kniper fast når de snurres feil vei ? Bilde
Disse går vel kun på moment, ikke omdreiningshastighet/turtall ?
Riktig. Og dette er stort sett standard på mc.
I racing er det mye starting og korte kjøredistanser. Mange kjører med underdimensjonerte lettvektsbatterier. Jeg har ennå ikke hørt om en gåen starterkløtsj i det miljøet (men det har sikkert skjedd).
Må bare legge til at jeg demonterte en sånn en gang fordi jeg trodde den laget ulyd, (noe som viste seg å ikke stemme allikevel), men jeg husker at den kneip seg fast umiddelbart når jeg snurra/vrei/vred på den med håndmakt. Den sluret/glei/gled ikke selv om jeg dro rundt veldig seint.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor kjøpe MC-batteri?

Legg inn av cannon »

Rune75 skrev: 20 apr 2019, 16:41
cannon skrev: 20 apr 2019, 15:37
Rune75 skrev: 20 apr 2019, 15:09
Kjellrf skrev: 20 apr 2019, 12:35 Problemet med billige Biltema-batterier (og andre enn Bt) er høyere indre motstand, noe som begrenser startstrømmen og volten når starteren drar tungt.
Det er startclutsjen det oftest går utover. Noen sykler har aldri noe problemer, der kan Bt batteri og andre billigbatterier funke ok, mens noen sykler er kjent for dårlige startclutsjer, der er billigbatterier drepen fordi starteren ikke går fort nok rundt når den får belastning, starterclutsjen slurer og vil tilslutt havarere. Kan nevne at f.eks Yuasa's YB-batterier, som står originalmontert i mange sykler, gir 30% mer startstrøm enn de fleste konkurrentenes tilsvarende batterier.

Tenker du på sånn enveis starterclutch med små metalltønner som kniper fast når de snurres feil vei ? Bilde
Disse går vel kun på moment, ikke omdreiningshastighet/turtall ?
Riktig. Og dette er stort sett standard på mc.
I racing er det mye starting og korte kjøredistanser. Mange kjører med underdimensjonerte lettvektsbatterier. Jeg har ennå ikke hørt om en gåen starterkløtsj i det miljøet (men det har sikkert skjedd).
Må bare legge til at jeg demonterte en sånn en gang fordi jeg trodde den laget ulyd, (noe som viste seg å ikke stemme allikevel), men jeg husker at den kneip seg fast umiddelbart når jeg snurra/vrei/vred på den med håndmakt. Den sluret/glei/gled ikke selv om jeg dro rundt veldig seint.
Stemmer helt. Og hvis batteriet er så svakt at det ikke får kløtsjen til å knipe så vil det definitivt ikke klare å vri rundt på noe som helst. Knapt nok få starter-releet til å slå inn.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvor kjøpe MC-batteri?

Legg inn av pingvin »

Bytter ut batteriene med BT lithium batterier fortløpende etterhvert som de "vanlige" batteriene ryker. Så vidt toucher startknappen så fyrer sykkelen og sparer par kilo i vekt (eller masse for å være helt korrekt). Koster litt mer men pølse i slaktetida.Kjenner bøttevis med folk som bruker BT lithium og aldri hørt noen hatt problemer.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvor kjøpe MC-batteri?

Legg inn av Geiroe »

Nå er det bare Yuasa som passer i min, så da har jeg ikke noe problemer med å velge.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5061
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor kjøpe MC-batteri?

Legg inn av dypen »

Sønnak AS har byttet navn til Exide Technologies AS hvor jeg kjøpte nytt EXIDE batteri til XL700 nå ... kr 535,- for batteriet.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor kjøpe MC-batteri?

Legg inn av FredrikE24 »

Sønnak i brobekkveien er billig. Handler originalbatteriene der, fordi de passer.

Ellers går det i Biltema på alt annet, og det funker.

Svar