Jeg har vert såpass lenge i detailer miljøet at jeg har forstått at et merke ikke er best på alt. Det er heller ikke alltid prisen står i stil med effekten av produktet.
En motorsykkel har mye sort plast (som oftest) og MT09 er vel intet unntak.
Jeg har testet veldig mye som finnes der ute de siste årene og det meste fungerer bra. Men kunsten er å finne produkter som har bredest mulig bruksområde og samtidig gir bang for the bucks, uten at det går ut over effekten av produktet.
Så her har du min liste som jeg selv bruker på min motorsykkel (etter å ha prøvd en drøss produkter)
Til ubehandlet sort plast og sorte motordeler etc. anbefaler jeg
S100 Fargefornyer. Dette er pr. dags dato det beste jeg har prøvd. Sort plast blir fort grå og falmet av solen og eller ved bruk av sterk såpe/avfetting. Du kan lese min test av denne her:
https://bjerknez.no/test-s100-fargeforn ... ene-12689/
Når det gjelder sjampo (såpe til bøttevasken) så er det meste bra nok. Faktisk har
Jif Bilshampo som fåes kjøpt på blandt annet Staples fått veldig mye skryt. Også fra proffe detailere. Den er også veldig rimelig. Ellers så har jeg sansen for
Meguiars Ultimate Gloss and Wax. (den gule) Men det meste funker her altså. Men kjøp en såpe som skummer godt og som ikke er for sterk.
Kjedespray trenger du også. Jeg har også testet dette og en god allrounder her er
Motul Road og
S100 Dry Lube. Test av sistnevnte kan du lese her:
https://bjerknez.no/test-s100-dry-lube- ... ykk-12757/
Parafin er noe du kan skaffe deg med det samme. Perfekt for å vaske felger, motordeler, kjede etc. med. Jeg anbefaler også å kjøpe en skikkelig
kjedebørste. Den på Biltema duger og er mer enn bra nok (faktisk).
Jeg ville også ha kostet på meg en skikkelig
vaskehanske og noen
børster for å komme til på vanskelige steder. Ikke kjøp børster som har for stiv bust.
Så trenger du mange
mikrofiberkluter. Her ville jeg valgt kvalitet. Bilnerden.no har gode priser og gode kluter. De grå "Edgeless" klutene er veldig bra. men ikke bruk disse til "drittjobbene" som vask av kjede etc. Kjøp noen billige kluter til dette.
For å tørke motorsykkelen etter vask ville jeg invistert i en
Metrovac Sidekick Blaster. Denne fåes også kjøpt hos Bilnerden.no. Jeg har denne selv og da får man tørket sykkelen effektivt.
Så trenger du å beskytte lakkerte flater med en god voks/sealer. Vil du ha premium, kjøp
Swissvax Shield. Vil du ha noe som fungerer like bra, men ikke lukter godt og er hakket vanskeligere å buffe av, så kjøp
Collinite 845 til en brøkdel av prisen.
En Quickdetailer er også veldig kjekk og ha for å "vaske" en lett støvete motorsykkel i farten. Her anbefaler jeg
Chemical Guys Speed Wipe.