Muc-off til min nye sykkel?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Bjørnar
Innlegg: 8
Registrert: 20 mai 2019, 09:18
Motorsykkelen din: Yamaha MT09SP

Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjørnar »

Hei alle sammen!

Jeg har kjøpt meg ny sykkel (Yamaha MT09SP), og er da ute etter å kjøpe masse vaskegreier til min nye beibi :)
Dette blir første gang jeg kommer til å rengjøre og vedlikeholde en motorsykkel, så er litt usikker på
hva som trengs..?

Jeg har prøvd å gjøre litt research og har allerede gjort innkjøp av ACF50 og en slik "pet dryer" til å tørke sykkel etter vask.
Men det et altså hvilken merker, børster og annet utstyr som er lurt å ha når man skal vaske etc.

Muc-Off har jo fått greie omtaler på nett, og så har de slike bundler man kjøpe og det er enkelt og greit syns jeg.

Har dere noe erfaringer med dette merket eller har andre gode erfaringer med andre merker.

Takk for alle innspill og tips :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av AJ »

Heisan Bjørnar, og velkommen her på MCsiden.no :vs ! Og ikke minst, gratulerer med ny sykkel :prf !

Dette med vask og shining av MC er noe Bjerknez her inne er skikkelig god på.
Lytt til erfarne detailere, er det man kan si om den karen :) .

Men vi andre har meninger om dette vi også og jeg mener å ha fått med meg at Muc-Off er kraftige saker, som man helst bør unngå på delikate MC-detaljer som plast, motorlakk osv.
Kan hende jeg har misforstått eller tar fullstendig feil, men jeg mener altså at jeg har lest en og annen advarsel mot å bruke Muc-Off avfetting på MC.

Bruker helst god gammeldags parafin selv, den som er grønn og som man sjeldnere og sjeldnere får kjøpt fra pumpe på bensinstasjoner. Dessverre...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Skogstrollet »

Muc-Off er ikke bare avfetting (men avfetting skal man vel være varsom med hvor man bruker det uansett), de har masse forskjellige produkter for å holde motorsykkelen din ren. Jeg bruker flere av de selv, og så lenge man kan stå ut med rare farger og lukt på ting (kjedesprayen dems f.eks., er lilla og lukter 'bubbelgum' eller noe liknende :roll ), så er det ikke dårlige produkter :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av kvase »

Skal man ikke egentlig bruke litt snilt såpevann etter bruk av avfetting for å nøytralisere. ?
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har vert såpass lenge i detailer miljøet at jeg har forstått at et merke ikke er best på alt. Det er heller ikke alltid prisen står i stil med effekten av produktet.

En motorsykkel har mye sort plast (som oftest) og MT09 er vel intet unntak.

Jeg har testet veldig mye som finnes der ute de siste årene og det meste fungerer bra. Men kunsten er å finne produkter som har bredest mulig bruksområde og samtidig gir bang for the bucks, uten at det går ut over effekten av produktet.

Så her har du min liste som jeg selv bruker på min motorsykkel (etter å ha prøvd en drøss produkter)

Til ubehandlet sort plast og sorte motordeler etc. anbefaler jeg S100 Fargefornyer. Dette er pr. dags dato det beste jeg har prøvd. Sort plast blir fort grå og falmet av solen og eller ved bruk av sterk såpe/avfetting. Du kan lese min test av denne her:
https://bjerknez.no/test-s100-fargeforn ... ene-12689/

Når det gjelder sjampo (såpe til bøttevasken) så er det meste bra nok. Faktisk har Jif Bilshampo som fåes kjøpt på blandt annet Staples fått veldig mye skryt. Også fra proffe detailere. Den er også veldig rimelig. Ellers så har jeg sansen for Meguiars Ultimate Gloss and Wax. (den gule) Men det meste funker her altså. Men kjøp en såpe som skummer godt og som ikke er for sterk.

Kjedespray trenger du også. Jeg har også testet dette og en god allrounder her er Motul Road og S100 Dry Lube. Test av sistnevnte kan du lese her:
https://bjerknez.no/test-s100-dry-lube- ... ykk-12757/

Parafin er noe du kan skaffe deg med det samme. Perfekt for å vaske felger, motordeler, kjede etc. med. Jeg anbefaler også å kjøpe en skikkelig kjedebørste. Den på Biltema duger og er mer enn bra nok (faktisk).

Jeg ville også ha kostet på meg en skikkelig vaskehanske og noen børster for å komme til på vanskelige steder. Ikke kjøp børster som har for stiv bust.

Så trenger du mange mikrofiberkluter. Her ville jeg valgt kvalitet. Bilnerden.no har gode priser og gode kluter. De grå "Edgeless" klutene er veldig bra. men ikke bruk disse til "drittjobbene" som vask av kjede etc. Kjøp noen billige kluter til dette.

For å tørke motorsykkelen etter vask ville jeg invistert i en Metrovac Sidekick Blaster. Denne fåes også kjøpt hos Bilnerden.no. Jeg har denne selv og da får man tørket sykkelen effektivt.

Så trenger du å beskytte lakkerte flater med en god voks/sealer. Vil du ha premium, kjøp Swissvax Shield. Vil du ha noe som fungerer like bra, men ikke lukter godt og er hakket vanskeligere å buffe av, så kjøp Collinite 845 til en brøkdel av prisen.

En Quickdetailer er også veldig kjekk og ha for å "vaske" en lett støvete motorsykkel i farten. Her anbefaler jeg Chemical Guys Speed Wipe.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Når det gjelder avfetting så kan jeg med en gang råde deg til å være forsiktig med bruk av dette på motorsykkel. Sort plast er generelt sett ikke veldig glad i sterk avfetting og strengt tatt trenger du ikke bruke avfetting i det hele tatt. Vertfall ikke hvis du vil at sykkelen din skal se bra ut over tid.

Men en god avfetting er kjekk og ha i skapet. Da anbefaler jeg S100 Total Cleaner. Denne er i Gel form og henger på panelet og virker lenge før den tørker ut. Men bruk den varsomt! Spesielt på plast!

Ellers så råder jeg deg også til å ALDRI vaske sykkelen og spesielt ikke bruke avfetting i direkte sollys eller når sykkelen er varm. Så helst i skyggen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

kvase skrev: 20 mai 2019, 10:36 Skal man ikke egentlig bruke litt snilt såpevann etter bruk av avfetting for å nøytralisere. ?
Den viktigste egenskapen til en såpe er å gi "glid" samt transportere skitten. En vanlig bøttesåpe har ikke veldig mye rensende effekt. Så det at mild såpe nøytraliserer en sterk avfetting er et utsagn JEG vertfall ikke har hørt før. Men helt bastant skal jeg ikke være.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av kgjersda »

Hva gjelder tørking så bruker jeg faktisk en støvesuger fra Biltema der du kan koble slangen på uttaket, da får jeg i alle fall kald filtrert luft til å blåse vekk mye av vannet. Har lyst på en varm lufttørker, men å bruke 2-3000 på en tørker ble litt i overkant for min del.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Kawagutten »

Er vel heller sjeldent at man bruker avfetting . Bedre å bruke gode polerings midler og milde såper. På kjede har jeg brukt kjederens beregnet for det kjede som er på mc`n og til smøring motorolje.Castrol og motul spray. Greit å ha på der det skal og ikke for mye som blir kastet rundt på mc`n. Bruker helst ikke høytrykkspyler uten de gangene det blir vask på en bensinstasjon. Kjører en på på tider det er salt på veiene er det viktig å bruke kaldt vann.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

kgjersda skrev: 20 mai 2019, 10:53 Hva gjelder tørking så bruker jeg faktisk en støvesuger fra Biltema der du kan koble slangen på uttaket, da får jeg i alle fall kald filtrert luft til å blåse vekk mye av vannet. Har lyst på en varm lufttørker, men å bruke 2-3000 på en tørker ble litt i overkant for min del.
Jeg har ikke testet med støvsuger, men jeg vet mange har brukt løvblåser. Problemet med disse er størrelsen og det faktum at dem ikke har noe filter. Så man blåser i hovedsak det som allerede befinner seg i luten på sykkelen. Dette blander seg med vannet og lager rennemerker etc. Det kommer selvsagt ann på hvor nøye man skal være, men en detailer er alltid nøye på slikt :)

Den Metrovac'en jeg bruker koster 1.590,- og kan evt. kjøpes her:
https://bilnerden.no/metro-vac-blaster-sidekick

Den er mer enn bra nok og den har et filter som gjør at luften man blåser på sykkelen er uten partikler.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev: 20 mai 2019, 10:55 Er vel heller sjeldent at man bruker avfetting . Bedre å bruke gode polerings midler og milde såper. På kjede har jeg brukt kjederens beregnet for det kjede som er på mc`n og til smøring motorolje.Castrol og motul spray. Greit å ha på der det skal og ikke for mye som blir kastet rundt på mc`n. Bruker helst ikke høytrykkspyler uten de gangene det blir vask på en bensinstasjon. Kjører en på på tider det er salt på veiene er det viktig å bruke kaldt vann.
En sykkel som jevnlig holdes vedlike og vaskes trenger ikke å suases inn med avfetting nei. Kan ikke huske sist jeg brukte avfetting. Bortsett fra når jeg tester etc.

På min forrige sykkel ødela jeg nærmest all plast på sykkelen med avfetting. Det tok meg manfoldige timer å få plasten til å se bra ut igjen, over flere dager.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev: 20 mai 2019, 11:01
Kawagutten skrev: 20 mai 2019, 10:55 Er vel heller sjeldent at man bruker avfetting . Bedre å bruke gode polerings midler og milde såper. På kjede har jeg brukt kjederens beregnet for det kjede som er på mc`n og til smøring motorolje.Castrol og motul spray. Greit å ha på der det skal og ikke for mye som blir kastet rundt på mc`n. Bruker helst ikke høytrykkspyler uten de gangene det blir vask på en bensinstasjon. Kjører en på på tider det er salt på veiene er det viktig å bruke kaldt vann.
En sykkel som jevnlig holdes vedlike og vaskes trenger ikke å suases inn med avfetting nei. Kan ikke huske sist jeg brukte avfetting. Bortsett fra når jeg tester etc.

På min forrige sykkel ødela jeg nærmest all plast på sykkelen med avfetting. Det tok meg manfoldige timer å få plasten til å se bra ut igjen, over flere dager.

Skulle stått riktig kjede smøring til det kjede som står på mc`n for at f.eks O-ringer ikke skal bli ødelagt.
Og ved salttider bruke såpe samtidig med kaldt vann .
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Skulle stått riktig kjede smøring til det kjede som står på mc`n for at f.eks O-ringer ikke skal bli ødelagt.
Og ved salttider bruke såpe samtidig med kaldt vann .
Kan du forklare hvorfor du mener at kjedespray bør være avhengig av type kjede?

De fleste kjedesprayer i dag kan vel brukes på både O/X/Z-ring kjeder?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev: 20 mai 2019, 11:28
Skulle stått riktig kjede smøring til det kjede som står på mc`n for at f.eks O-ringer ikke skal bli ødelagt.
Og ved salttider bruke såpe samtidig med kaldt vann .
Kan du forklare hvorfor du mener at kjedespray bør være avhengig av type kjede?

De fleste kjedesprayer i dag kan vel brukes på både O/X/Z-ring kjeder?
De fleste nei.Fordi noen er beregnet for f.eks. o-ring kjeder og noen tærer på o ringer mer enn andre. Ikke alltid det står så godt på boksen så greit å høre i butikken hvilke kjeder den er beregnet for før en kjøper.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet vertfall at S100 Dry Lube er trygg å bruke på O/Z/X-ring kjeder. Det står vertfall så på flasken :)

Svar