First Ride og Long Term - Klim Kodiak + Nye KLIM Badlands Pro A3

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

First Ride og Long Term - Klim Kodiak + Nye KLIM Badlands Pro A3

Legg inn av pingvin »

Hatt mye Klim utstyr for enduro/offroad, stort sett vært veldig fornøyd. Deriblant Klim Badlands som er noe av det råeste en kan få for dual-sport, slår det meste av rene gateklær på sikkerhet med verste d3o beskyttelse og superfabric på utsatte områder. Goretex tar seg av regn mens bøtter av ventilasjon sørger for glimrende lufting når varmt. Masse lommer, masse justering, innebygd nyrebelte etc, mangler ikke på bells n' whistles :yeyeye

Så da tiden var inne for ny gatedress var det naturlig å ha Klim Kodiak på short-lista, Kodiak er egentlig gateversjonen av Badlands med litt tightere passform, skinn istedenfor superfabric men ellers veldig lik med samme beskyttelse og ventilasjon etc. Ikke billig, fullpris rundt 20.000,- men endte på ca 16.000,- med rabatt.

For ble Kodiak og brukte for første gang i dag, ble ca 20 mil i variert vær, værgudene ikke enig med yr så fikk testet goretex'en. Og den holdt da tett men var mer skurer så gjenstår å se hvordan takler full dag med regn. Men Badlands-dressen holdt bra tett så ikke så bekymret.

Veier 80kg blank og er 178cm høy, ble 50 i jakke og 52 i bukse. Jakka er ganske tight men skal jeg plukke på noe så er det litt pussig at buksa er litt vid i snitte over lårene. Prøvde str50 bukse også og var også vid (men litt trang i livet). Ikke ekstremt men kunne vært hakket tightere, kan kanskje tilskrives Klims offroad-bakgrunn. Ikke det at var noe problem, ikke så mye at blafrer og knebeskytterne holdes på plass av stropp som strammes bak. Jakka har stramming på underarm og biceps så sitter bra. Ikke noe justering i livet men såpass tight at følte ikke behov for det og nyrebelte gjør jobben om brukes (kan taes av og jeg kjørte uten). Glidelås mellom bukse og jakke, kunne godt gått helt rundt for min del men helt greit.

Sinnsykt med beskyttelse, kraftige d30 i hofte og kne på buksa og halebeinsbeskyttelse i annet materiale, kraftige d30 i albu og skulder og lang d30 ryggskinne. Også en light myk brystbeskytter, finnes bedre men tross alt bedre enn ingenting og mer enn de fleste jakker har. Kunne godt vært d3o også her (mulig kjøper løse plater og klipper til). Og altså skinn på skuldre, albu og knær, er noe betryggende med skinn...

Det meste av ventilasjon kommer man til uten å ta av jakka men de på ryggen må en enten få hjelp med eller ta den av. Var kjøligere enn meldt så testet bare brystventilasjonen gjennom byen men lukket igjen (i fart) så fikk ikke testet dette så mye. men igjen, veldig likt Badlands så over 30gr skal ikke være noe problem.

Mhp komfort så fungerte det helt topp, tenkte lite på at hadde dressen på og det er alltid et godt tegn. Hender beskyttelse trykker ubehagelig på nye (og gamle) klær men ikke noe problem. Litt kaldt over Gaustaråen i 8gr da bare hadde tynn ulltrøye men så er jeg frysen og Kodiak er skalljakke, "bring your own baselayer". Kjørt i snøvær i Alpene med Badlands og gikk greit med ull stillongs, ulltrøye og tynn primaloftjakke. Nokså lav krage så lurt med buff/hals/balaclava. Masse lommer så det er bra. Så godt fornøyd og lettet, mye penger så kjipt om ikke var det :thumleft Anbefales om du vil ha noe som både er vanntett, behagelig når varmt og har veldig bra beskyttelse. Og synes greit å bruke så mye penger på dress :crazy:

Bilde

Sist redigert av pingvin den 07 mai 2021, 08:30, redigert 2 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: First Ride - Klim Kodiak

Legg inn av dypen »

Gratulerer med ny dress! Høres ut som veldig behagelige og trygge klær, har selv Klim Dakar jakke bukse til under 5k for begge som jeg har brukt i nærmere 4 år og godt fornøyd 😊
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: First Ride - Klim Kodiak

Legg inn av pingvin »

dypen skrev: 19 aug 2019, 23:23 Gratulerer med ny dress! Høres ut som veldig behagelige og trygge klær, har selv Klim Dakar jakke bukse til under 5k for begge som jeg har brukt i nærmere 4 år og godt fornøyd 😊
Jada, sier ikke må bruke 15-20.000,- for å være fornøyd, Dakar er bra, hatt Dakar bukse :prf

Men håper å ha dressen i mange år, Stadler dressen betalte vel så mye for har jeg hatt i 12 år og hadde fortsatt å bruke men den er blitt altfor stor etter mye kaninfor siste året (så måtte med tungt hjerte selge Badlands-dressen). Holder Kodiak'en 15 år er det 1000kr/år og er da langt fra øverst på lista over mc-relaterte utgifter (f.eks. er renter/avdrag på sykler, deler/service og mc-reiser laaangt dyrere). Bare dekk er fort 10.000kr/år fordelt på 3 sykler.

Hadde forøvrig Stadler på short-lista også men Kodiak var overbevisende og kjempefordel å kunne prøve forskjellige modeller (vurderte også Klim Apex) og størrelser når skal foreta såpass stor investering. Motorspeed/Lillehammer anbefales, de har det meste av Klim i de fleste størrelser (Klim importøren ligger vegg-i-vegg), bra rabatt fikk jeg også (kjøpte litt annet også) og topp service :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: First Ride - Klim Kodiak

Legg inn av FredrikE24 »

Kodiak står på innkjøpslista!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: First Ride - Klim Kodiak

Legg inn av dypen »

Har lest litt rundt på forumet her om Klim Kodiak / Badlands. Selv har jeg jakke / bukse (Klim Dakar) som jeg må ha regndress til, på varme dager trenger jeg strengt tatt bare underklær / t-skjorte samt regulere åpninger, blir det under 18-19 pluss må jeg ha mer under, har kjørt i 9-10 grader med flisjakke og superundertøy som går fint, blir det kaldere må justere med flere klesplagg. Føler dette fungerer bra.

Men er Kodiak / Badlands behageligere å ha på og kjøre i, tenker også på å kjøre i når varmen setter inn slik som i fjor sommer og noen dager i år med temperaturer på godt opp på 20 tallet som kan passerer 30 ?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: First Ride - Klim Kodiak

Legg inn av barske »

Har Badlands Pro bukse og Apex jakke selv. Er strålende fornøyd. Har kjørt i 10-11 grader og pissregn over lengre periode og utstyret holder tett mens det er veldig gode luftemuligheter når det er varmt.
Valgte Apex jakke fordi jeg syns den var tøffest med skinn detaljer ect. Skulle dog ønske Klim logoen var sølvfarget slik den er på buksa

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: First Ride - Klim Kodiak

Legg inn av dypen »

Apex jakka ser kortere ut vs Badlands ... Varme og gode er de nok men det kan vel tas ut ett eller to plagg i jakka eller ?

Hva med Badlands vs Badlands Pro, mye bedre?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: First Ride - Klim Kodiak

Legg inn av FredrikE24 »

Badlands og Badlands pro har egentlig bare med når den er fra. Etter hva jeg vet kom den første, som jeg har kun med navn pro. Etterkommeren ble hetende Badlands, den nyeste heter igjen Badlands pro. Forvirrende!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: First Ride - Klim Kodiak

Legg inn av dypen »

Takker. Fant svar på masse her og i link under samt i kommentarfeltet under, det var noen kjente navn i kommentarfeltet 😊

https://www.snikkeren-mc.no/klim-badlan ... joredress/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Long Term test - Klim Kodiak

Legg inn av pingvin »

Ser Kodiak stadig diskuteres i andre tråder så tenkte på sin plass å utvide fra "First Ride" til "Long term" test :D

Egentlig ikke så mye å legge til, og det er egentlig bra. Vært storfornøyd og eneste har å utsette er de småtingene nevnte i første posten, kunne vært litt kraftigere brystbeskyttelse (selv om tross alt pluss at i det hele tatt har det), vært kjekt om rakk ventilasjonsglidelåsene på ryggen (på Traverse jakka gjør man det) og buksa kunne vært litt tightere (selv om ikke egentlig er noe merker når kjører). Men absolutt ikke deal breakers.

Kjørt i +30gr og ikke noe problem med alle 14 (!) ventilasjonsglidelåsene åpne, 15 om tar med fronten hvor knapper holder kragen åpen. Litt usikker på hvor mye påvirker sikkerheten å ha alle glidelåsene åpne om uhellet skulle være ute, men komfort er sikkerhet det også. Tipper i fleste tilfeller likevel vil gjøre jobben. Rekker frem til alle utenom de på ryggen som sagt og alle klarer jeg i fart, men må ofte hjelpe litt med andre handa så må slippe styre. Typisk noe tar i 60 soner.

Og i den grad kjørt i regn så har den holdt helt tett. Må sies at unngår å kjøre i regn om mulig så har ikke hatt noe 30-mil-i-høljeregn-test men noen skikkelige skurer har det i hvert all vært. Ikke sett at noe i lommene vært vått heller men sikkert lurt å ha sensitivt utstyr på innelomma om kjører full dag i regn, for sikkerhets skyld. Trodde ville savne stormkraven har på Stadler-dressen, hadde kanskje vært kjekt særlig om mye regn, men egentlig ikke vært noe problem med fleece hals og windstopper balaclava.

Mhp d3o beskyttelse så har jeg faktisk testet den. Har beskyttelsesjakke med for så vidt greie myke beskyttere, men byttet ut alle med de i Kodiak-jakka når skulle på TET i forrige måned, og også hoftebeskytterne gikk i buksa. Og klarte jo å tryne på såpeglatt kjerrevei, landet halveis på ryggen etter "low speed high side" og har fremdeles vondt i ribbeina på siden hvor ikke hadde beskyttelse. Men alle steder hvor d3o så kjente jeg ingenting og fikk jo faktisk testet alle på en gang med unntak av knebeskyttere hvor kjørte løse (Leatt dual axis). Lett å se hvor hoftebeskytterne stoppet, rett over var jeg gul, grønn, lilla, blå, svart etc. Så d3o funker :thumleft

Kommet til at mine Alpinestars Toucan støvler er for myke for offroad så gått over til cross-støvler. Så Toucan er nå blitt gatestøvler og de funker veldig bra, superbehagelige men bedre beskyttelse enn gatestøvler. Likevel er det null problem å få buksa over de ganske kraftige støvlene, men er knapper om vil stramme inn buksebeina. Særlig buksa hadde vært helt topp for offroad, men prøver å holde Kodiak litt ren og fin så blir nok mest asfalt. Jakka kunne fungert helt topp offroad men kjøpt den ganske tight og for offroad er det bra å ha litt løsere så den blir i hvert fall på asfalten.

Tenker egentlig lite på dressen når kjører og det er alltid et godt tegn, ingenting som klemmer eller noe. Kjenner halebeinsbeskytteren akkurat når begynner å kjøre uten at egentlig ubehagelig, men tror den former seg så etter 2 minutter tenker jeg ikke på det. Og synes dressen ser bra ut men kanskje ikke alles smak? Liker at skinn på utsatte steder, er noe betryggende med skinn og ser bra ut, selv om Stadler dressen var enda råere her med skinn også på ryggen og hoftene. Så veldig happy med valget, hadde gjort det samme om igjen helt klart :twothumbs:
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: First Ride og Long Term - Klim Kodiak

Legg inn av pingvin »

Oppdatert Klim Kodiak for 2021. Storm collar er ikke dumt og dun jakka sikkert bra men blir neppe billigere av den grunn :-k Og litt mot Klims "bring your own base layer" prinsipp...

Så om du tenker på Kodiak kan du enten vente på oppdaterte 2021 utgaven eller følge med fremover og kjøpe 1. generasjons, som jo er kanonbra, til redusert pris ;)

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: First Ride og Long Term - Klim Kodiak

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 03 des 2020, 07:43 Oppdatert Klim Kodiak for 2021. Storm collar er ikke dumt og dun jakka sikkert bra men blir neppe billigere av den grunn :-k Og litt mot Klims "bring your own base layer" prinsipp...

Så om du tenker på Kodiak kan du enten vente på oppdaterte 2021 utgaven eller følge med fremover og kjøpe 1. generasjons, som jo er kanonbra, til redusert pris ;)
Spennende! Jeg har foreløpig ikke en ting å utsette på dagens Kodiak, så her ligger lista høyt. Hvis de selger dunjakka separat kan det være aktuelt for meg å kjøpe bare den. Ei tynn dunjakke uten for stor krave ville vært fint å ha i toppboksen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: First Ride og Long Term - Klim Kodiak

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 03 des 2020, 09:01
pingvin skrev: 03 des 2020, 07:43 Oppdatert Klim Kodiak for 2021. Storm collar er ikke dumt og dun jakka sikkert bra men blir neppe billigere av den grunn :-k Og litt mot Klims "bring your own base layer" prinsipp...

Så om du tenker på Kodiak kan du enten vente på oppdaterte 2021 utgaven eller følge med fremover og kjøpe 1. generasjons, som jo er kanonbra, til redusert pris ;)
Spennende! Jeg har foreløpig ikke en ting å utsette på dagens Kodiak, så her ligger lista høyt. Hvis de selger dunjakka separat kan det være aktuelt for meg å kjøpe bare den. Ei tynn dunjakke uten for stor krave ville vært fint å ha i toppboksen.
Nei, neppe noen grunn til å bytte ut den har, den er super som den er :thumleft

Og har skapet fullt av fleecer i ymse tykkelse samt flere halvtynne primaloftjakker og dunjakker som passer fint under MC jakke. Favoritten når kaldt er primaloftjakke med ermer i ull som gjør at ikke blir trangt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: First Ride og Long Term - Klim Kodiak

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg regnet egentlig med det da Snellingen kjøpte opp restene og solgte til reduserte priser i år.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: First Ride og Long Term - Klim Kodiak

Legg inn av pingvin »

FredrikE24 skrev: 03 des 2020, 18:20 Jeg regnet egentlig med det da Snellingen kjøpte opp restene og solgte til reduserte priser i år.
Og her er tilbud på Kodiak hos Snellingen ;-) Litt begrenset med størrelser ser jeg.

Bra pris men ikke tullete bra, fikk 15% på Motorspeed når spurte pent for par år siden, altså den gangen ny modell. Så skulle jeg hatt Kodiak kan det hende jeg hadde ventet og fått med forbedringene når forskjellen i realiteten ikke er større. men for all del, den utgående er knall den og grei pris tross alt :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar