Avregistrere mc vinterhalvåret

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Hikkas
Innlegg: 41
Registrert: 30 jul 2019, 23:43
Motorsykkelen din: Z800

Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av Hikkas »

Er det noen som avregistrerer mc’n om vinteren? Nå som en betaler veiavgiften gjennom forsikringselskapet kan en vel spare noen kroner på å ikke ha skilter i 5-6 måneder? :twothumbs:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av AJ »

Har selv ikke gjort dette.
Men kanskje i vinter?
Alltid lurt å spare noen kroner så lenge det ikke ert for mye bry.
Men det er vel fortsatt slik her i landet at skiltet må leveres?
I motsetning til i Sverige, så vidt jeg vet, hvor man kan melde inn elektronisk at sykkelen parkeres for vinteren og at man dermed slipper å nettopp levere skiltet... ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 17 sep 2019, 23:42 Har selv ikke gjort dette.
Men kanskje i vinter?
Alltid lurt å spare noen kroner så lenge det ikke ert for mye bry.
Men det er vel fortsatt slik her i landet at skiltet må leveres?
I motsetning til i Sverige, så vidt jeg vet, hvor man kan melde inn elektronisk at sykkelen parkeres for vinteren og at man dermed slipper å nettopp levere skiltet... ?
Tror det må leveres, ja. Har gjort det selv, på en av syklene, fra 2018-2019.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av Relax »

Blir morsomt å se hva "øvrigheta" sier til dette :)
Som regel har de en måte å tette noen fordeler til oss på :scratch
"Do the right thing"

Online
Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av Rha »

Gjorde dette forrige vinter og satt igjenn kunn med kasko delen på forsikringen. Sparte ca 400 kroner i måneden på dette. Neste år ryker skiltene på bilen i sommerhalvåret. Har bare flyttet på den en gang siden mai.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av kjellv »

Relax skrev:Blir morsomt å se hva "øvrigheta" sier til dette :)
Som regel har de en måte å tette noen fordeler til oss på :scratch
Øvrigheta (myndighetene) gjør nok ikke stort med dette, men det er nok svært trolig at forsikringsselskapene må gjøre noe dersom mange avskiltet om vinteren.

Forsikringsselskapene vet at de aller fleste av oss kun kjører i sommerhalvåret, men forsikringspremien avregnes for de fleste med et månedlig beløp fordelt over hele året. Derfor vil forsikringsselskapene tape stort på dette. Det er derfor mye mulig at løsningen for dem blir for eksempel forskjellig forsikringspremie på sommerhalvåret og på vinterhalvåret.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av Snikendeugle »

Om du kjøpte sykkel inneværende år, og betaler månedlig forsikringssum så vil du fort finne ut at dette ikke lønner seg for å spare noen raske kroner :)
Ved oppsigelse av forsikringen vil du få en større regning fra forsikringsselsskapet, siden du har hatt aktiv forsikring i de "dyre" månedene, men bare betalt en fast månedssum som egentlig er for lav per måned.
Dette er penger du uansett måtte ha betalt i løpet av forsikringsåret, så det er ikke noe surere sånn sett bortsett fra at regningen kan komme som et uforventet sjokk.

Eksempel:
Jeg byttet forsikringsselskap etter å ha brukt Gjensidige i perioden Mai > August og betalt månedlig oppdelt sum. Ved oppsigelse fikk jeg en regning på kr 7000+ fordi jeg kun hadde kjørt sykkelen i de dyre månedene og kun betalt månedlig trekk på årlig sum.
På samme vis, om en kun har aktiv forsikring i vintermånedene og sier opp, så vil du få tilbake penger fra forsikringsselskapet.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av VindR »

Nå er kanskje ikke dette noe problem hvis du har en bilforsikring i tillegg, men opparbeiding av bonus vil vell bli litt annerledes også? Så over tid vil du ha en lavere bonus enn du kunne hatt, og derfor også betale en høyere månedsavgift? Har du bil, så vil vell bonusen opparbeide seg uansett regner jeg med.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av LarsE »

Har gjort dette i mange år nå, til og med før vi betalte årsavgiften over forsikringen. Leverer inn skiltet på høsten, det ligger der i 6mnd kostnadsfritt. Trenger ikke gjøre noe med forsikringen (hos If i det minste), den går automatisk over på oppbevaringsforsikring (brann/tyveri) Har ikke merket noe på bonusopptjening eller fått noe ekstrakrav.

Ligger an til å spare ca 1700,- i vinter med den nye sykkelen min. Sparte mer før siden jeg hadde flere sykler med billigere brann/tyveri forsikring.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av pekle »

Vet ikke om det gjelder alle selskaper, men som Snikendeugle sier så kan prisen variere ganske kraftig gjennom året, trolig nettopp for å unngå at folk avregistrerer. Mine forsikringsvilkår i Gjensidige sier følgende:

Prisberegning MC og moped:Risikoen for skader endres vesentlig gjennom året. Ved opphør beregnes derfor prisen etter denne tabellen:
- Januar 1 %
- Februar 1 %
- Mars 2 %
- April 6 %
- Mai 14 %
- Juni 15 %
- Juli 18 %
- August 17 %
- September 15 %
- Oktober 8 %
- November 2 %
- Desember 1 %


Så for min del betyr det at jeg betaler ca 1000kr for 6-månedersperioden oktober-mars og 6000 for april-september - uten at jeg behøver å gjøre noe som helst. Vet ikke om det er eksepsjonelt mye mer enn jeg ville betalt for brann/tyveri dersom jeg leverte inn skiltene? Iallfall ikke mer enn 1000kr mer :D Om man tar med oktober i kjøresesong blir fordelingen ca 500/6500.

Hikkas
Innlegg: 41
Registrert: 30 jul 2019, 23:43
Motorsykkelen din: Z800

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av Hikkas »

Sparer vel en 1000 lapp bare i veiavgift? Siden jeg bare betaler ca 2500 i forsikring med full kasko så blir det vel ikke allverdens. Men ca nok til ett framdekk til sammen :twothumbs:

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av pekle »

Ja, trafikkforsikringsaviften er per dag kjøretøyet er forsikret, så det kan nok stemme.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av FredrikE24 »

Gidder ikke ta meg bryet rett og slett. Tar fort tid å få gjort dette også. Innenfor normal arbeidstid.

Jeg betaler alle forsikringer en gang i året. Så er det liksom gjort.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av tormodg »

I fjor satte jeg inn Yamahaen ca 5 november og i år tok jeg den ut ca 5. mars (bor i Oslo). Det er ca 4 måneder. Det blir nok dessverre ikke like seint/tidlig i vinter men uansett ikke bryet verdt for min del. Og jeg vil helst ha brann/tyveriforsikring mens den står lagret.

Betaler ca 5200 i forsikring inkl veiavgift. Jeg betaler forsikringene månedsvis med en fast sum som også dekker bil og diverse andre ting, ikke bryet verdt å styre med det. Så kommer det heller noen hundrelapper ekstra til statskassa som dekker plasteret til en stakkar som ramler på sykkel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av Bjerknez »

jeg gidder vertfall ikke bry meg. Jeg sier ikke at det er dumt, men det er så lite penger i den store sammenhengen at jeg ikke gidder ta meg bryet. Forsikringen min koster meg ca. 400 kr. I måneden inkl. Veiavgift. Kjekt å vite at man kan ta frem sykkelen å ta seg en tur i november. Om været skulle tillate det. Uten at jeg er helt der akkurat nå :redface

Svar