Avregistrere mc vinterhalvåret

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
gsx750_80
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Avregistrere mc vinterhalvåret

Legg inn av gsx750_80 » 19 sep 2019, 13:41

LarsE skrev:
18 sep 2019, 09:34
Har gjort dette i mange år nå, til og med før vi betalte årsavgiften over forsikringen. Leverer inn skiltet på høsten, det ligger der i 6mnd kostnadsfritt. Trenger ikke gjøre noe med forsikringen (hos If i det minste), den går automatisk over på oppbevaringsforsikring (brann/tyveri) Har ikke merket noe på bonusopptjening eller fått noe ekstrakrav.

Ligger an til å spare ca 1700,- i vinter med den nye sykkelen min. Sparte mer før siden jeg hadde flere sykler med billigere brann/tyveri forsikring.
Artikkelen jeg har hentet utdrag fra under, benytter bobil som eksempel, men har gyldig informasjon også for andre kjøretøy.

https://dinfritid.no/tett-p%C3%A5/2018/ ... par-penger

"Avregistrér bobilen og spar penger

Fra 2018 innkreves årsavgiften, nå kalt trafikkforsikringsavgiften, av forsikringsselskapet ditt. Det nye systemet har et ess i ermet for deg som forbruker: Det blir lett å avregistrere bobilen i vinterhalvåret og dermed spare penger på årsavgift og fører- og passasjerulykkeforsikringen.

Tekst:

Truls Farner

22.06.2018
.
Det nye systemet som er pålagt forsikringsselskapene gjør at det blir lettere å avregistrere bobilen i vinterhalvåret. Det foregår slik:

Når bobilen er vel anbrakt i vinteropplag, tas skiltene av og leveres hos nærmeste biltilsyn eller politistasjon. Du får en kvittering - ta godt vare på den! Mer behøver du ikke gjøre. Biltilsynet melder fra til forsikringsselskapet, og de ikke-relevante delene av forsikringen og «årsavgiften» stanses fra datoen skiltene er levert.

Videre bør man merke seg at skiltene etter et halvt år blir makulert. Hvor nøye dette er, kan ingen svare på, men ta ingen sjanser: Sørg for å hente ut skiltene før det er gått et halvt år. Uansett blir fratrekket i avgifter gjeldende fra dato du leverer skiltene til dato du henter dem ut. Er skiltene makulert koster det 140 kroner for nye skilt, ifølge Statens Vegvesen. Og husk å melde fra til forsikringsselskapet før du henter ut skiltene - de må reaktivere hele forsikringen slik at den er klar for at du skal få ut skiltene. ..."

Audi Mannen
MC: Yamaha Tracer 900 GT

Legg inn av Audi Mannen » 19 sep 2019, 14:57

Viktig at man også sjekker hvordan regelverket og kravet er fra en eventuell bank dersom man har lån på kjøretøyet. Det kan hende de krever at det til enhver tid er kasko på den for å dekke inn for en eventuell skade som følge av noe. Står alltid noe med liten skrift som man må lese. Uansett... spør banken og forsikrings selskapet før du gjør noe.
Jeg skal ikke levere inn skiltet, her på kysten kan vi risikere å få 15 grader og tørre veier i desember :twothumbs: .
Bare husk god vask etter kjøring om vinteren.... saltet er der uansett.
Yamaha Tracer 900 GT - 2018
Yamaha XT 600 2KF - 1987
Yamaha XJ 650 Turbo - 1984 (solgt)
Yamaha DT 125 X - 2006
Yamaha SR 400 - 2016 (solgt)
Yamaha AS3 125 - 1974 (Solgt)
Suzuki GT 125 1975 (Solgt)

Brukeravatar
E-strom
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av E-strom » 19 sep 2019, 15:34

Leverte inn skiltene på to av tre sykler forrige vinter, og sparte nærmere 2000,-

Gjorde ikke noe med forsikringen - ref. "prosentfordelingen" som pekle skrev om lengre opp

Regner med at jeg leverer inn skiltene på sommersyklene denne vinteren også - beholder bare skilt på DRZ'en (som har vinterhjul med piggdekk klare til behovet er der)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
dypen
MC: KTM 1290 SAS + R1
Sted: Skjetten

Legg inn av dypen » 19 sep 2019, 18:30

Det vil si at jeg sparer i beste fall 1000,- på å avskilte inntil 6 mnd ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Brukeravatar
LarsE
MC: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Legg inn av LarsE » 20 sep 2019, 06:58

gsx750_80 skrev:
19 sep 2019, 13:41
LarsE skrev:
18 sep 2019, 09:34
Har gjort dette i mange år nå, til og med før vi betalte årsavgiften over forsikringen. Leverer inn skiltet på høsten, det ligger der i 6mnd kostnadsfritt. Trenger ikke gjøre noe med forsikringen (hos If i det minste), den går automatisk over på oppbevaringsforsikring (brann/tyveri) Har ikke merket noe på bonusopptjening eller fått noe ekstrakrav.

Ligger an til å spare ca 1700,- i vinter med den nye sykkelen min. Sparte mer før siden jeg hadde flere sykler med billigere brann/tyveri forsikring.
Artikkelen jeg har hentet utdrag fra under, benytter bobil som eksempel, men har gyldig informasjon også for andre kjøretøy.

https://dinfritid.no/tett-p%C3%A5/2018/ ... par-penger

"Avregistrér bobilen og spar penger

Fra 2018 innkreves årsavgiften, nå kalt trafikkforsikringsavgiften, av forsikringsselskapet ditt. Det nye systemet har et ess i ermet for deg som forbruker: Det blir lett å avregistrere bobilen i vinterhalvåret og dermed spare penger på årsavgift og fører- og passasjerulykkeforsikringen.

Tekst:

Truls Farner

22.06.2018
.
Det nye systemet som er pålagt forsikringsselskapene gjør at det blir lettere å avregistrere bobilen i vinterhalvåret. Det foregår slik:

Når bobilen er vel anbrakt i vinteropplag, tas skiltene av og leveres hos nærmeste biltilsyn eller politistasjon. Du får en kvittering - ta godt vare på den! Mer behøver du ikke gjøre. Biltilsynet melder fra til forsikringsselskapet, og de ikke-relevante delene av forsikringen og «årsavgiften» stanses fra datoen skiltene er levert.

Videre bør man merke seg at skiltene etter et halvt år blir makulert. Hvor nøye dette er, kan ingen svare på, men ta ingen sjanser: Sørg for å hente ut skiltene før det er gått et halvt år. Uansett blir fratrekket i avgifter gjeldende fra dato du leverer skiltene til dato du henter dem ut. Er skiltene makulert koster det 140 kroner for nye skilt, ifølge Statens Vegvesen. Og husk å melde fra til forsikringsselskapet før du henter ut skiltene - de må reaktivere hele forsikringen slik at den er klar for at du skal få ut skiltene. ..."
Skilt til MC koster forøvrig 65,- (koster 70,-/stk for bil) og har aldri tatt vare på kvitteringen når jeg har levert inn skiltet, har aldri vært noe problem. SVV her i Bergen hadde faktisk en luke du kunne legge skiltet i utenom åpningstid (denne har de nå lagt ned, av uant grunn)
dypen skrev:
19 sep 2019, 18:30
Det vil si at jeg sparer i beste fall 1000,- på å avskilte inntil 6 mnd ...
Med tanke på at årsavgiften er på 2000 så sparer du vel i verste fall 1000,- på å avregistrere i 6 mnd. Doble det siden du har to sykler, har du i tillegg et vetugt forsikringsselskap så kan du spare enda mer, med to sykler sparer du nok lett nok til et ekstra dekk til en av syklene.

Hikkas
MC: Z800

Legg inn av Hikkas » 20 okt 2019, 14:22

Leverte inn skiltene 1 oktober og da gikk forsikringen automatisk over til brann og tyveri. Det koster ca 300 kr i året, full kasko koster ca 2500kr. Halve årsavgiften er vel ca 1000kr. Det vil si at på 6 måneder sparer jeg ca 2100kr.........
Det er nesten ett sett med dekk

Svar