Polering og sånt no....

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av overlay »

TGR skrev: 30 mar 2020, 21:58
overlay skrev: 30 mar 2020, 21:47 Jeg har puttet alt for mye penger inn i denne hobbyen...
På biler bruker jeg for det meste DA (Dual Action), da jeg er redd for å cutte for mye for fort om man er uheldig og kanter med en roterende. Kjørespor (hologrammer) er også veeeeldig lett å lage med roterende på billakk.

På båt bruker jeg for det meste roterende. Da kan man kjøre på med ull og compound for å få spist bort det oksiderte laget. Lettere å avslutte pent på gelcoat med roterende enn på billakk. Det er forresten mer behagelig å jobbe lenge med roterende pga. vibreringen fra DA. Dette har forøvrig blitt mye bedre de siste årene, men ikke helt roterende enda.
Det blir også billigere om man kan håndtere en roterende da man kan benytte mange forskjellige bakplatestørrelser. Om det er noe i veien så gjør at maskinen ikke kommer helt inntil kan man også bruke extension på akselen.

De fleste (det er unntak) DA maskiner vil kun ha en bakplate størrelse for å gjøre maskinen så balanser som mulig. Derfor anbefaler Rupes for eks kun å bruke deres puter for å unngå å gjøre maskinen ubalansert. Pga. denne mangelen ender man fort opp med en del Ruper maskiner om man vil ha dekket alle områdene man kan komme over :vs
Ja, har skjønt det. Men det finnes en DA-fast, eller kanskje flere for den saks skyld. Flex XC 3401 VRG, er fast oscillerende. I følge han duden på videoen, og beskrivelsene hans, så kan du putte omtrent hva som helst av pads på den, fordi den er fast. Hva tenker du om det?

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo

Stemmer, de har tvungen rotasjon. Der er det ikke så farlig med hvilke pads du setter på, fordi den rister veldig uansett :P
Jeg har aldri vært så nummen av å polere som etter en session med 3401, selvom den har mye mindre kast/utslag en sine DA brødre.
Fordelen er at det er lite sikkerhetsnett rundt deg som gjør at det ikke brenner så lett som med roterende, og du får ikke "pad-stall" (paden slutter å rotere) som kan lett skje med vanlig DA om du jobber på ett panel som er kurvet. Pad-stall på DA skjer for at rotasjon skal ikke skje om padden ikke har jevnt med trykk over hele flaten, typ når man går over en body line. Da er rotasjon skummelt for presset kommer på ett veldig mye mindre areal -> lakken kuttes mye fortere. Tvungen rotasjon gjør også at man kan legge på press, det skal man ikke gjøre med DA, da stopper rotasjonen opp igjen. Uten rotasjon på DA så gjør man heller ikke noe arbeid.

Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

overlay skrev: 30 mar 2020, 22:13 Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Man får 3401 for rett i underkant av kr. 5300,- nå. Men hvis den rister så man blir nummen, så er jo ikke det noe stas. Jeg lurer egentlig bare på hva som er en grei allround-løsning, og så kjøpe en maskin som er av god kvalitet, sånn at jeg er ferdig med det en gang for alle liksom :crazy:

Alternativene jeg grubler på er Rupes BigFoot LHR 15 MKIII Solo, eller Flex XFE 7-15 DA. Begge de siste er fri rotasjon, med 15 mm utkast.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av overlay »

TGR skrev: 30 mar 2020, 22:25
overlay skrev: 30 mar 2020, 22:13 Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Man får 3401 for rett i underkant av kr. 5300,- nå. Men hvis den rister så man blir nummen, så er jo ikke det noe stas. Jeg lurer egentlig bare på hva som er en grei allround-løsning, og så kjøpe en maskin som er av god kvalitet, sånn at jeg er ferdig med det en gang for alle liksom :crazy:

Alternativene jeg grubler på er Rupes BigFoot LHR 15 MKIII Solo, eller Flex XFE 7-15 DA. Begge de siste er fri rotasjon, med 15 mm utkast.
Jeg tror du blir fornøyd med begge to. Personlig hadde jeg gått for Rupes, eventuelt prøvd å finne en MkII til redusert pris. Mener det ikke er noe drivverk oppgradering mellom II og III.

Rupes Mini er også greit på bil der 15 ikke kommer til. Eventuelt kjøpe https://bilnerden.no/north-detailing-sd ... ingsmaskin for dette formålet. Om man prøver å polere for små steder så kan man ende opp med å ødelegge for mer enn det en maskin koster :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

overlay skrev: 30 mar 2020, 21:47 Jeg har puttet alt for mye penger inn i denne hobbyen...
På biler bruker jeg for det meste DA (Dual Action), da jeg er redd for å cutte for mye for fort om man er uheldig og kanter med en roterende. Kjørespor (hologrammer) er også veeeeldig lett å lage med roterende på billakk.

På båt bruker jeg for det meste roterende. Da kan man kjøre på med ull og compound for å få spist bort det oksiderte laget. Lettere å avslutte pent på gelcoat med roterende enn på billakk. Det er forresten mer behagelig å jobbe lenge med roterende pga. vibreringen fra DA. Dette har forøvrig blitt mye bedre de siste årene, men ikke helt roterende enda.
Det blir også billigere om man kan håndtere en roterende da man kan benytte mange forskjellige bakplatestørrelser. Om det er noe i veien så gjør at maskinen ikke kommer helt inntil kan man også bruke extension på akselen.

De fleste (det er unntak) DA maskiner vil kun ha en bakplate størrelse for å gjøre maskinen så balanser som mulig. Derfor anbefaler Rupes for eks kun å bruke deres puter for å unngå å gjøre maskinen ubalansert. Pga. denne mangelen ender man fort opp med en del Ruper maskiner om man vil ha dekket alle områdene man kan komme over :vs
Helt enig.

En god DA maskin er et meget godt valg for nybegynneren. Jeg hadde selv sverget til en slik igjen hvis jeg skulle kjøpt en i dag. Enklere og få bra resultat. Jeg har polert en hel rød Volvo 940 med en Flex DA maskin. Jeg skal se om jeg finner bildene i morgen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 30 mar 2020, 22:25
overlay skrev: 30 mar 2020, 22:13 Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Man får 3401 for rett i underkant av kr. 5300,- nå. Men hvis den rister så man blir nummen, så er jo ikke det noe stas. Jeg lurer egentlig bare på hva som er en grei allround-løsning, og så kjøpe en maskin som er av god kvalitet, sånn at jeg er ferdig med det en gang for alle liksom :crazy:

Alternativene jeg grubler på er Rupes BigFoot LHR 15 MKIII Solo, eller Flex XFE 7-15 DA. Begge de siste er fri rotasjon, med 15 mm utkast.
Jeg hadde en 3401. Løp og kjøp :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 31 mar 2020, 04:44
TGR skrev: 30 mar 2020, 22:25
overlay skrev: 30 mar 2020, 22:13 Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Man får 3401 for rett i underkant av kr. 5300,- nå. Men hvis den rister så man blir nummen, så er jo ikke det noe stas. Jeg lurer egentlig bare på hva som er en grei allround-løsning, og så kjøpe en maskin som er av god kvalitet, sånn at jeg er ferdig med det en gang for alle liksom :crazy:

Alternativene jeg grubler på er Rupes BigFoot LHR 15 MKIII Solo, eller Flex XFE 7-15 DA. Begge de siste er fri rotasjon, med 15 mm utkast.
Jeg hadde en 3401. Løp og kjøp :)
Usikker... Når overlay skriver at han aldri har vært så nummen som etter en session med en 3401, så trur jeg kanskje ikke at det er noe sjakktrekk.... :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 31 mar 2020, 09:22
Bjerknez skrev: 31 mar 2020, 04:44
TGR skrev: 30 mar 2020, 22:25
overlay skrev: 30 mar 2020, 22:13 Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Man får 3401 for rett i underkant av kr. 5300,- nå. Men hvis den rister så man blir nummen, så er jo ikke det noe stas. Jeg lurer egentlig bare på hva som er en grei allround-løsning, og så kjøpe en maskin som er av god kvalitet, sånn at jeg er ferdig med det en gang for alle liksom :crazy:

Alternativene jeg grubler på er Rupes BigFoot LHR 15 MKIII Solo, eller Flex XFE 7-15 DA. Begge de siste er fri rotasjon, med 15 mm utkast.
Jeg hadde en 3401. Løp og kjøp :)
Usikker... Når overlay skriver at han aldri har vært så nummen som etter en session med en 3401, så trur jeg kanskje ikke at det er noe sjakktrekk.... :scratch
Hvor mye skal du polere? Du driver vel ikke med dette profesjonelt? Altså at du skal polere hele dagen opp til flere dager i uken?

Jeg polerte som sagt en hel volvo 940 alene og jeg holdt på i flere timer. Var ikke nummene hender som var mitt største problem da for å si det sånn. Det er ikke noe pressluftbor detta :)

Man jada, det finnes helt sikkert andre gode maskiner også. :thumleft

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 31 mar 2020, 09:29
TGR skrev: 31 mar 2020, 09:22
Bjerknez skrev: 31 mar 2020, 04:44
TGR skrev: 30 mar 2020, 22:25
overlay skrev: 30 mar 2020, 22:13 Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Man får 3401 for rett i underkant av kr. 5300,- nå. Men hvis den rister så man blir nummen, så er jo ikke det noe stas. Jeg lurer egentlig bare på hva som er en grei allround-løsning, og så kjøpe en maskin som er av god kvalitet, sånn at jeg er ferdig med det en gang for alle liksom :crazy:

Alternativene jeg grubler på er Rupes BigFoot LHR 15 MKIII Solo, eller Flex XFE 7-15 DA. Begge de siste er fri rotasjon, med 15 mm utkast.
Jeg hadde en 3401. Løp og kjøp :)
Usikker... Når overlay skriver at han aldri har vært så nummen som etter en session med en 3401, så trur jeg kanskje ikke at det er noe sjakktrekk.... :scratch
Hvor mye skal du polere? Du driver vel ikke med dette profesjonelt? Altså at du skal polere hele dagen opp til flere dager i uken?

Jeg polerte som sagt en hel volvo 940 alene og jeg holdt på i flere timer. Var ikke nummene hender som var mitt største problem da for å si det sånn. Det er ikke noe pressluftbor detta :)

Man jada, det finnes helt sikkert andre gode maskiner også. :thumleft
Jeg skal rubbe og polere en Volvo XC60, en 17 fots hardtop-båt, og en 33 fots seilbåt. Mange og store flater, og de bør vel vedlikeholdes jamnt og trutt. Om jeg også kan ta de største flatene på min BMW K1200LT, så er det en bonus, men ikke avgjørende. Det viktigste er bilen og båtene :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

Har en 24 ´ båt og den polerer jeg med en NORTH Detaling DA med 21 mm utkast (billigmaskin fra bilnerden)
Det går mange timer med til dette, men det er ikke noe problem,
Ja, du kjenner det når du er ferdig, men som Bjerknez sier, dette er jo ikke en jobb du gjør hver dag.
Det som er viktig er sentrering av puta, hvis ikke blir det mye vibrasjoner.
Bortsett fra en Rupes, har jeg bare rimelige merker. Hadde dette vært jobben min, 8 t hver dag, så hadde det selvfølgelig bare vært Flex, Rupes osv som hadde blitt brukt, men til 4 biler, 1båt og 1 sykkel så går det helt fint.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 31 mar 2020, 09:33
Bjerknez skrev: 31 mar 2020, 09:29
TGR skrev: 31 mar 2020, 09:22
Bjerknez skrev: 31 mar 2020, 04:44
TGR skrev: 30 mar 2020, 22:25
overlay skrev: 30 mar 2020, 22:13 Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Man får 3401 for rett i underkant av kr. 5300,- nå. Men hvis den rister så man blir nummen, så er jo ikke det noe stas. Jeg lurer egentlig bare på hva som er en grei allround-løsning, og så kjøpe en maskin som er av god kvalitet, sånn at jeg er ferdig med det en gang for alle liksom :crazy:

Alternativene jeg grubler på er Rupes BigFoot LHR 15 MKIII Solo, eller Flex XFE 7-15 DA. Begge de siste er fri rotasjon, med 15 mm utkast.
Jeg hadde en 3401. Løp og kjøp :)
Usikker... Når overlay skriver at han aldri har vært så nummen som etter en session med en 3401, så trur jeg kanskje ikke at det er noe sjakktrekk.... :scratch
Hvor mye skal du polere? Du driver vel ikke med dette profesjonelt? Altså at du skal polere hele dagen opp til flere dager i uken?

Jeg polerte som sagt en hel volvo 940 alene og jeg holdt på i flere timer. Var ikke nummene hender som var mitt største problem da for å si det sånn. Det er ikke noe pressluftbor detta :)

Man jada, det finnes helt sikkert andre gode maskiner også. :thumleft
Jeg skal rubbe og polere en Volvo XC60, en 17 fots hardtop-båt, og en 33 fots seilbåt. Mange og store flater, og de bør vel vedlikeholdes jamnt og trutt. Om jeg også kan ta de største flatene på min BMW K1200LT, så er det en bonus, men ikke avgjørende. Det viktigste er bilen og båtene :thumleft
Jeg har polert veldig mye med Flex'en jeg hadde. Båten jeg hadde også samt bilen flere ganger i året. Vibrasjoner er ikke noe som plaget meg i det hele tatt. Så jeg ville ikke lagt for mye vekt på det.

Men husk å bruk "riktig" produkt. Her får du like mange meninger som det finnes folk i verden, men min bastante mening er at den aller beste allround "polishen" jeg har brukt er Scholl S17+ på orange Uber pads. En killer kombinasjon som gikk til alt.

På en sliten Gelcoat ville jeg muligens brukt Scholl S3 etterfulgt av S30 (dobbel jobb). S30 fjerner da evt. kjørespor og "grovheter" etter S3. Glem for all del ikke å toppe alt med en god voks når du er ferdig. Poleringen legger ikke igjen noen beskyttende hinne, så her trenger du en god voks. Collinite 845 er en veldig god allrounder. Passer like bra på bil som på båt. Fusso 99 er også en meget hardfør voks som jeg har god erfaring med.

Man får selvsagt mer ekslusive vokser også, men jeg tror ikke du vil gå den veien :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

Til båt bruker jeg https://seatronic.no/meguiar-marine-one ... gLhP_D_BwE
Blir veldig bra resultat og enkel å tørke vekk.
Hvis nødvendig på vanskelige områder er det bare å ta to ganger.
Bruker denne voksen https://bilnerden.no/collinite-paste-fleetwax-885
Også på biler.
Dette er enkle produkter å bruke, er rimelige og drøye i bruk og funker bra for meg, men andre har andre anbefalinger og erfaringer.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 31 mar 2020, 10:10 Til båt bruker jeg https://seatronic.no/meguiar-marine-one ... gLhP_D_BwE
Blir veldig bra resultat og enkel å tørke vekk.
Hvis nødvendig på vanskelige områder er det bare å ta to ganger.
Bruker denne voksen https://bilnerden.no/collinite-paste-fleetwax-885
Også på biler.
Dette er enkle produkter å bruke, er rimelige og drøye i bruk og funker bra for meg, men andre har andre anbefalinger og erfaringer.
Ja, Meguiars har jeg også fått varmt anbefalt. Så den står på blokka. Må bare bestemme meg for maskin først....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av AJ »

TGR skrev: 31 mar 2020, 10:12 Ja, Meguiars har jeg også fått varmt anbefalt. Så den står på blokka. Må bare bestemme meg for maskin først....
Jeg har opp gjennom årene snakket med/intervjuet flere bliklrargjørere hos lokale bilforhandlere og blitt fortalt at produkter fra Meguiars er mest brukt.
De klargjørerne jeg har snakket med har også vært på Meguiarskurs spesielt rettet mot denne yrkesgruppen
Meguiars er vel også, så vidt jeg vet, et av de aller eldste bilpleieproduktfirmaene med oppstart rundt 1900-tallet. Mao. god erfaring på hva som funker best mulig, må man anta...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av oivindg »

Meguiars har mye bra, men det er mange andre bra merker også. Har inntrykk av at det er et mindretall av detailere i Norge som bruker Meguiar's.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av overlay »

oivindg skrev: 31 mar 2020, 10:54 Meguiars har mye bra, men det er mange andre bra merker også. Har inntrykk av at det er et mindretall av detailere i Norge som bruker Meguiar's.
Det er fordi importøren har ett vanvittig påslag

Svar