Mobilholder

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Mobilholder

Legg inn av Eirikvestfold »

Ønsker å montere opp mobilen for å bruke gpsen, men sliter litt med å finne en mobilholder som fungerer i mer enn 500 meter. Har forsøkt tre stykker og tipper jeg kjøper min fjerde nå straks. Men etter tre bom, skal jeg gjøre litt mer research.

Den første var en "lomme" som hadde et gjennomsiktig deksel. Men ble gjenskinn og touch - funksjonen fungerte ikke. Eneste fordelen med denne var at det var plass til en liten batteripakke som ladet mobilen mens jeg kjørte.

De to neste var av typen som klemte rundt hjørnene på mobilen. Så litt utsatt ut, men mobilen er jo vanntett.
På begge modellene løsnet hhv festet til sykkelen, eller festet rundt mobilen løsnet mer og mer. Tipper på grunn av vibrasjoner.

Så hvordan har dere festet mobilen? Legg gjerne inn bilde og link til produktet.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5208
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Mobilholder

Legg inn av dypen »

Har akkurat montert denne ... Kjøpt brukt på finn.no
https://shop.touratech.no/handlebar-bra ... cycle.html
4C3F9452-132F-4F30-83DA-1BE1C30C68BE.jpeg
2DA412D6-2926-4BA1-B4EC-D02440F24CD2.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 10 apr 2020, 21:50, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Mobilholder

Legg inn av kgjersda »

Om du har vanntett mobil så kan jeg varmt anbefale quadlock og et deksel fra de.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Mobilholder

Legg inn av LarsE »

Har brukt RAM Mounts X-grip uten problemer, bruker denne også i jobb-bilen, med telefonen horisontalt (som egentlig ikke er anbefalt), har enda til gode at den faller ut derfra. Eneste "problemet" jeg har hatt med den, er at jeg skulle skyndte meg å ta telefonen ut av holderen en gang, kom inn fra fronten av sykkelen, gjorde det ikke skikkelig og telefonen fløy rett i asfalten... Men tar på meg skylden for den fadesen der :redface

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Mobilholder

Legg inn av ejs »

Screenshot_2020-04-11-00-03-27-646.jpeg
Bruker denne typen. Brukt i flere år med forskjellige Samsung xcover telefoner.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Mobilholder

Legg inn av BlåBil »

Sjekk ut sp connect. Liten og solid. Brukte ram mount etter å ha lest bare bra anmeldese på nettet. Funket helt greit men den var ganske klumpete og tok mye plass. Innså hvor stygg den faktisk var etterhvert. Den trykket på sideknappene på iphonen om man ikke plasserte den "riktig". Med riktig så mener jeg slik at den akkurat klarer å klemme fast mobilen uten å være borti knappene.

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Mobilholder

Legg inn av Joachim »

En Samsung spratt ut av Ram X for meg, de er veldig ømfintlige for at telefonen er satt skikkelig inn. Har kjørt i mer enn to sesonger med Quadlock, mine erfaringer er gode.
Vær obs på at vanntette telefoner ofte ikke tåler vann. Jeg har opplevd korrosjon i usb-kontakten på mer enn en telefon. Skjermene har en tendens til å leve sitt eget liv når det regner.
Bruker nå en Blackview 9500. 10.000mAh batteri, solid som få, Android. Den har ikke engang Sim-kort montert, den er kun til navigering.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1035
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Mobilholder

Legg inn av Domino »

Jeg driver akkurat og funderer på hvordan jeg skal løse mobilholderutfordringen. Jeg kan ikke bruke en holder som festes rundt styret, da det ikke er noe 22 mm rør å feste den i. I bilen bruker jeg et magnetisk deksel med magnetholder i lufteventilen. Jeg lurer på om dette kunne funke dersom jeg limer en kraftig magnet på undersida av dekselet på innsiden av kåpa?

Eller vil det bli for utrygt på nordnorske fylkesveier? Det frister å prøve...

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Mobilholder

Legg inn av VindR »

Det er ikke meningen å starte noen krangel her, rakke ned på de som vil ha telefon montert på sykkelen, eller noe lignende. Dette er bare en liten ting til ettertanke!

Er det flere som synes det er litt "festlig" at alle er så utrolig opptatt av sikkerhet "i tilfelle uhellet er ute", samtidig som så mange ønsker å ha telefonen montert på sykkelen? Jeg snakker ikke om den vanlige kommentaren om at "den er distraherende". Jeg skal ikke legge meg opp i hva folk gjør, men bare se for dere dette:

Du er ute og kjører en kveldstur for deg selv, og har så klart på deg alt av utstyr "i tilfelle uhellet er ute". Du fester mobilen i mobilholderen på sykkelen, skrur på musikken eller bare lar telefonen være der, og kjører av sted. Litt ut i turen er faktisk uhellet ute, og du går ned. Det er på aftenen, kanskje midt i uka til og med. Du er heller ikke på en hovedvei, for hovedveier er kjedelige (de aller fleste er det). Det gjør at det er lite trafikk. Du ligger i grøfta og klarer ikke flytte på deg. Kanskje du er skadet, kanskje du har sykkelen over deg. Den eneste muligheten til å få hjelp i rimelig tid, er å ringe etter hjelp. Men vent! Mobilen var montert på sykkelen, og ligger nå 30 meter i skogen, i en busk på den andre siden av veien. På godt norsk: Du er fu*ked fram til noen tilfeldigvis kjører forbi.

Når jeg hadde ulykken min, så gikk jeg i asfalten i så vidt over 50 km/t og inn i et autovern. Det var nok til at jeg ikke klarte flytte på meg, delvis pga. skader og delvis fordi sykkelen lå oppå meg. Hadde jeg kjørt alene og hadde det vært mindre trafikk, så hadde jeg hatt skikkelig problemer hvis også telefonen hadde vært montert på sykkelen.

Igjen, jeg respekterer at folk gjør som de vil (til en viss grense ;) ). Jeg bare synes det er litt merkelig det der at "alle" tenker at sikkerhet er #1, samtidig som "alle" skal ha telefonen montert på sykkelen. Min har fast plass i venstre brystlomme på jakka :)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1035
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Mobilholder

Legg inn av Domino »

Du har et veldig godt poeng! Den viktigste grunnen til at jeg ønsker mobilholder er bruk av navigasjon. Den sekundære grunnen er at GPS gir en mer korrekt hastighetsangivelse enn speedometeret. Jeg kan selvfølgelig flytte data-SIMen fra iPaden til en gammel mobil de gangene jeg virkelig trenger navigasjon. Food for thought...

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Mobilholder

Legg inn av oivindg »

Bra innspill, VindR!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Mobilholder

Legg inn av VindR »

Domino skrev: 15 des 2020, 10:17 Du har et veldig godt poeng! Den viktigste grunnen til at jeg ønsker mobilholder er bruk av navigasjon. Den sekundære grunnen er at GPS gir en mer korrekt hastighetsangivelse enn speedometeret. Jeg kan selvfølgelig flytte data-SIMen fra iPaden til en gammel mobil de gangene jeg virkelig trenger navigasjon. Food for thought...
Og jeg skjønner at en del folk vil det. Personlig så har jeg dedikert GPS i fastmontert holder, som er beregnet på slik bruk. Funker fint hvis jeg skal på langtur på ukjente veier. Den er så klart litt mindre fleksibel enn en mobiltelefon, men den får jobben gjort. Men det er jo også en ekstra utgift da, som jeg skjønner at ikke alle vil investere i. Men sikkerhet koster ;)

Når det kommer til det originale spørsmålet ditt: Jeg er usikker på hvordan en slik magnet vil holde telefonen når det kommer til vibrasjoner og dårlige veier. Du må også ha en veldig kraftig magnet, og jeg er usikker på om alt inni telefonen din er like glad i det. Det går jo an å teste det på en liten tur (kanskje teste med den gamle telefonen?), men jeg tror jeg kanskje ville vært litt skeptisk i lengden.

Er problemet at du ikke har 22mm rør men en annen dimensjon, eller har du ikke rør i det hele tatt å feste den i? Hvis det er annen dimensjon, så finnes det kanskje andre klyper å feste rundt røret? Hva med en tankveske med gjennomsiktig rom på toppen som du kan ha den i? De fleste tankvesker har det. Men OBS: Det kan ofte bli kondens der ved dårlig vær (snakker av erfaring).
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1035
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Mobilholder

Legg inn av Domino »

Ikke rør.
Kawa5.jpg
Jeg har en liten tankbag med gjennomsiktig rom på toppen, men ville ha et alternativ. Det blir kanskje litt prøving og feiling når sommeren kommer?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Mobilholder

Legg inn av VindR »

Domino skrev: 15 des 2020, 10:35 Ikke rør.

Jeg har en liten tankbag med gjennomsiktig rom på toppen, men ville ha et alternativ. Det blir kanskje litt prøving og feiling når sommeren kommer?
Ok, jeg ser problemet :P Utrolig hva som kan fikses med et bor og gjennomgående bolter! :lol
Men ja, enten teste med magnet eller få festet en holder eller noe ved siden av speedometeret der er det eneste jeg komme på i farten (hvis du ikke går for tankbag). Ellers finnes det kanskje noen smarte løsninger på nettet hvis en Googler sykkelen og "mobile mount", "GPS mount" eller noe lignende?
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1035
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Mobilholder

Legg inn av Domino »

Jeg kan jo også lime fast ei stålplate på innsida av lokket til "hanskerommet" til venstre på bildet eller rett foran lokket og skru fast en holder der. På høyresida tenkte jeg å montere ladeuttak. Bra man har en lang vinter til å fundere!

Svar