Nybegynner og pendler trenger tips

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
LuiBen
Innlegg: 34
Registrert: 08 mai 2019, 22:14
Motorsykkelen din: Husqvarna Svartpilen 701

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av LuiBen »

JonasV skrev: 25 mai 2020, 07:50 Til Vitpilen skal du ha svarte fadet jeans, svart skinnjakke
Mitt favoritt Brand om dagen er Merlin.
Er du skikkelig tøff så finner du denne hjelmen https://www.returnofthecaferacers.com/m ... en-helmet/
Hjelmen er tøff den, men den hvite nedre delen (munnen) av hjelmen har en tendens til å gulne.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av Bjerknez »

BlåBil skrev: 25 mai 2020, 08:10
Bjerknez skrev: 25 mai 2020, 06:47
BlåBil skrev: 25 mai 2020, 06:24 Spørs om disse "generiske" mcmerkene er det op er ute etter? Når jeg leser jålete så tenker jeg først fashion. Syns også vitpilen er en slags "fashionsykkel"(?)
Nå er vitpilen litt mer moderne og etter min mening ikke helt tidløs design som bonneville og sportster og lignende, men belstaff og knox er ihvertfall det. Syns kontrasten mellom vitpilen og disse merkene kler hverandre bra :thumleft
Ja, derfor nevnte jeg Sharkspeed. Der har dem godt utvalg i klær som ser hverdagslige og tøffe ut til en billig penge. Har selv tre dresser derfra og jeg har ikke hatt problemer med disse.

For 20 min pendling trenger man ikke svindyre dresser med GoreTex for å holde seg tørr.
Jeg skjønner hva du mener men jeg skulle ha forklart litt bedre. Med "jålete" så mener jeg også merkeklær som er høyere priset, som belstaff. Dette merket mener jeg andre "billigmerker" bruker som benchmark.
Ahaa... da skjønner jeg. Trodde du mente jålete i form av utseende og ikke merke. Men ja, da er nok ikke Sharkspeed stedet og handle :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av FredrikE24 »

Kjørte hjem fra jobb idag i over 20 grader. Åpnet opp luftingene og det var fortsatt særdeles komfortabelt mtp. temperatur.
Mye hakk i plata fra min side. Men skal man primært pendle, kjøre daglig i all slags vær. Da er ikke jeg i tvil om hva jeg ville valgt hvertfall.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg kjører til og fra jobb fra begynnelsen av mars til slutten av oktober. Når det er pent vær, helg eller ferie kjører jeg langturer. Har så langt klart meg bra med en bukse fra biltema og en skinnjakke som kostet 3000kr ny. Regntøy fra spar kjøp har jeg med når det trengs.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av FredrikE24 »

Du blir ikke klam og litt svett en gang? :-k

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av FreewheelBurning »

Aldri på vei til jobb om morgenen. Det er noen få dager og uker midt på sommeren det kan være greit å fukte t-skjorta i vann. Resten av sommeren holder det å skru av varmen. Det begynner å nærme seg. 20 grader nå, men kjører fortsatt med ullundertøy.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av kgjersda »

FreewheelBurning skrev: 25 mai 2020, 23:46 Aldri på vei til jobb om morgenen. Det er noen få dager og uker midt på sommeren det kan være greit å fukte t-skjorta i vann. Resten av sommeren holder det å skru av varmen. Det begynner å nærme seg. 20 grader nå, men kjører fortsatt med ullundertøy.
:-k
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av Bjerknez »

Jeg forstår at vi er skrudd sammen på forskjellig måte alle sammen. Jeg kan fint pendle til jobb i 5 grader eller mer i bare olabuksa og en vintett jakke etc. Jeg har ca. 2 mil på jobb. Det går helt fint. Regner det, så har jeg regndress i tankvesken som jeg tar med de dagene det er fare for det.

I fjor kjørte jeg ca. 300 mil på 2 uker hvor størsteparten av disse milene var i høyere strøk. Billigdressen fra Sharkspeed holdt meg tørr og fri for vind uten problemer. Faktisk ble den litt i varmeste laget til tider.

Billigdressen har ikke GoreTex så den "puster" ikke så kan bli litt klam når fergekøen hoper seg opp i 30+ grader. Men etter noen mil så går jo dette over.

Til prisen vil jeg si dressen jeg har er noe av det bedre jeg har kjøpt. Men så klart, man sjekker ikke damer på Olsos beste vestkant med denne dressen :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av KåreDump »

FreewheelBurning skrev: 25 mai 2020, 19:33 Jeg kjører til og fra jobb fra begynnelsen av mars til slutten av oktober. Når det er pent vær, helg eller ferie kjører jeg langturer. Har så langt klart meg bra med en bukse fra biltema og en skinnjakke som kostet 3000kr ny. Regntøy fra spar kjøp har jeg med når det trengs.
Så jeg er ikke helt alene! :-)
Kjører bare MC fra snøen går til den kommer igjen. Jeg har bytter stort sett aldri til sommerdekk på bilen (la om i fjor sommer, for første gang på seks år!).

Har noen minutter kortere vei til jobb enn TS, og jeg sverger til kevlarbukser.
Kevlarbuksene er ikke varmere enn at jeg kan bruke de inne på kontoret, så jeg slipper stresset med å skifte bukser og styr på morgen og ettermiddag.

På overkroppen trer jeg ei gammel skinnjakke, eller ei kevlarjakke om det er varmt ute.
Regner det en skvett, noe det relativt ofte gjør der jeg bor så drar jeg på meg et billig regnsett fra Jula! :-)

Fins mye fint i Kevlar og skinn så man trenger ikke se ut som en Power-Ranger eller Snowboarder selv om man kjører MC! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av Subsea79 »

KåreDump skrev: 26 mai 2020, 09:41
FreewheelBurning skrev: 25 mai 2020, 19:33 Jeg kjører til og fra jobb fra begynnelsen av mars til slutten av oktober. Når det er pent vær, helg eller ferie kjører jeg langturer. Har så langt klart meg bra med en bukse fra biltema og en skinnjakke som kostet 3000kr ny. Regntøy fra spar kjøp har jeg med når det trengs.
Så jeg er ikke helt alene! :-)
Kjører bare MC fra snøen går til den kommer igjen. Jeg har bytter stort sett aldri til sommerdekk på bilen (la om i fjor sommer, for første gang på seks år!).

Har noen minutter kortere vei til jobb enn TS, og jeg sverger til kevlarbukser.
Kevlarbuksene er ikke varmere enn at jeg kan bruke de inne på kontoret, så jeg slipper stresset med å skifte bukser og styr på morgen og ettermiddag.

På overkroppen trer jeg ei gammel skinnjakke, eller ei kevlarjakke om det er varmt ute.
Regner det en skvett, noe det relativt ofte gjør der jeg bor så drar jeg på meg et billig regnsett fra Jula! :-)

Fins mye fint i Kevlar og skinn så man trenger ikke se ut som en Power-Ranger eller Snowboarder selv om man kjører MC! :-)
Hei.
Uten å kuppe tråden, men tenkte det passet litt inn her.

Kjører selv i olabukse til jobb, så lenge det ikke bøtter ned.
Kjøpte meg type Kevlar jeans i fjor, da jeg føler med litt "naken" når jeg kjører med vanlig bukse. Foretrekker å kjøre med beskyttelsesutstyr.
Teit spørsmål, men hvordan vasker du en slik bukse? Den var relativt dyr og vil nødig ødelegge den, men det er jo en hel prosess og vaske den skal man følge anvisninger, og det gjør at jeg "vegrer" meg litt å bruke den.
Vurdere å bare gi pokker å vaske den på 40 grader sammen med andre klær uten å ta ut beskyttelsesinnleggene.

Greit og høre hva andre gjør :-k

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av HeHy »

Subsea79 skrev:
KåreDump skrev: 26 mai 2020, 09:41
FreewheelBurning skrev: 25 mai 2020, 19:33 Jeg kjører til og fra jobb fra begynnelsen av mars til slutten av oktober. Når det er pent vær, helg eller ferie kjører jeg langturer. Har så langt klart meg bra med en bukse fra biltema og en skinnjakke som kostet 3000kr ny. Regntøy fra spar kjøp har jeg med når det trengs.
Så jeg er ikke helt alene! :-)
Kjører bare MC fra snøen går til den kommer igjen. Jeg har bytter stort sett aldri til sommerdekk på bilen (la om i fjor sommer, for første gang på seks år!).

Har noen minutter kortere vei til jobb enn TS, og jeg sverger til kevlarbukser.
Kevlarbuksene er ikke varmere enn at jeg kan bruke de inne på kontoret, så jeg slipper stresset med å skifte bukser og styr på morgen og ettermiddag.

På overkroppen trer jeg ei gammel skinnjakke, eller ei kevlarjakke om det er varmt ute.
Regner det en skvett, noe det relativt ofte gjør der jeg bor så drar jeg på meg et billig regnsett fra Jula! :-)

Fins mye fint i Kevlar og skinn så man trenger ikke se ut som en Power-Ranger eller Snowboarder selv om man kjører MC! :-)
Hei.
Uten å kuppe tråden, men tenkte det passet litt inn her.

Kjører selv i olabukse til jobb, så lenge det ikke bøtter ned.
Kjøpte meg type Kevlar jeans i fjor, da jeg føler med litt "naken" når jeg kjører med vanlig bukse. Foretrekker å kjøre med beskyttelsesutstyr.
Teit spørsmål, men hvordan vasker du en slik bukse? Den var relativt dyr og vil nødig ødelegge den, men det er jo en hel prosess og vaske den skal man følge anvisninger, og det gjør at jeg "vegrer" meg litt å bruke den.
Vurdere å bare gi pokker å vaske den på 40 grader sammen med andre klær uten å ta ut beskyttelsesinnleggene.

Greit og høre hva andre gjør :-k
Mener jeg vaska min på 40 grader, tok ut beskyttelsen av knærne og lot den tørke på snor. Vær obs på at den bruker 2 dager på å tørke...

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av KåreDump »

Subsea79 skrev: 26 mai 2020, 09:54 Hei.
Uten å kuppe tråden, men tenkte det passet litt inn her.

Kjører selv i olabukse til jobb, så lenge det ikke bøtter ned.
Kjøpte meg type Kevlar jeans i fjor, da jeg føler med litt "naken" når jeg kjører med vanlig bukse. Foretrekker å kjøre med beskyttelsesutstyr.
Teit spørsmål, men hvordan vasker du en slik bukse? Den var relativt dyr og vil nødig ødelegge den, men det er jo en hel prosess og vaske den skal man følge anvisninger, og det gjør at jeg "vegrer" meg litt å bruke den.
Vurdere å bare gi pokker å vaske den på 40 grader sammen med andre klær uten å ta ut beskyttelsesinnleggene.

Greit og høre hva andre gjør :-k


Som regel vasker værgudene den for meg... :lol :lol :lol
Ellers har jeg gjort som Hehy, lempa den i vaskemaskinen på 40 grader (skippa tøymykner!) uten at buksa ser ut til å ha tatt skade av det.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av FreewheelBurning »

kgjersda skrev: 26 mai 2020, 08:33
FreewheelBurning skrev: 25 mai 2020, 23:46 Aldri på vei til jobb om morgenen. Det er noen få dager og uker midt på sommeren det kan være greit å fukte t-skjorta i vann. Resten av sommeren holder det å skru av varmen. Det begynner å nærme seg. 20 grader nå, men kjører fortsatt med ullundertøy.
:-k
Er varme i styret som jeg skrur av de varmeste ukene i juni og juli :thumleft

Skal nevnes at MC klær ofte har innerfor som kan fjernes med glidelås, så jeg tar ut innerforet på sommeren.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av kgjersda »

FreewheelBurning skrev: 26 mai 2020, 11:07
kgjersda skrev: 26 mai 2020, 08:33
FreewheelBurning skrev: 25 mai 2020, 23:46 Aldri på vei til jobb om morgenen. Det er noen få dager og uker midt på sommeren det kan være greit å fukte t-skjorta i vann. Resten av sommeren holder det å skru av varmen. Det begynner å nærme seg. 20 grader nå, men kjører fortsatt med ullundertøy.
:-k
Er varme i styret som jeg skrur av de varmeste ukene i juni og juli :thumleft

Skal nevnes at MC klær ofte har innerfor som kan fjernes med glidelås, så jeg tar ut innerforet på sommeren.
Aha, jeg forstod ikke helt hva du mente :-# :x
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Elipsen
Innlegg: 19
Registrert: 24 mai 2020, 18:39
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 701 2018

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av Elipsen »

Supre tips 🙂 mange takk, alle sammen!

Svar