Anbefaling for MC presenning / regntrekk

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
o-yngve
Innlegg: 15
Registrert: 04 jun 2020, 09:05
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018
Sted: Lørenskog

Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av o-yngve »

Ser ut til at det er åtte år siden siste emne om temaet - kanskje har det skjedd noe på denne fronten siden da.

Min MC står ute og antas å bli et yndet mål for siktetrening blant nabolagets skjærer :-k I tillegg er det flust av gult pollenstøv og innimellom noe regn. Jeg tenker at sykkelen (sier vi sykkelen?) vil holde seg renere og tørrere om den får et lag beskyttelse i form av en presenning eller overtrekk. Det er jo med dette som mye annet, et mylder av produkter, kvalitet og priser. Ofte henger dette noe sammen, men ingenting slår erfaringer fra feltet. Del gjerne din erfaring med MC presenning, god eller dårlig. Takk.
--
Vennlig hilsen Yngve Olsen
Lørenskog
Triumph Tiger 800 XRT -2018

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av kgjersda »

Jeg har middels erfaring med trekket fra biltema. Etter rundt 1.5 års bruk oppdaget jeg at et matt område på sykkelen var blitt litt blankere etter all slitasjen fra overtrekket. Ikke noe krise, men verdt å påpeke at det vil tære litt på lakken visse plasser. :)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
o-yngve
Innlegg: 15
Registrert: 04 jun 2020, 09:05
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018
Sted: Lørenskog

Re: Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av o-yngve »

--
Vennlig hilsen Yngve Olsen
Lørenskog
Triumph Tiger 800 XRT -2018

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har den fra Biltema. Funker som bare det den. Jeg vet ikke om den er 100% vanntett eller noe. Jeg bruker den bare for beskyttelse mot pollen og støv. Motorsykkelen står i carport under tak, så regn blir den ikke utsatt for.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av haakeik »

Bør ihvertfall være et trekk som "puster", ellers danner det seg lett kondens på innsiden.
Ikke bra om vinteren om den står ute eller i kald garasje.
Jeg har hatt et trekk som ikke puster, og om våren oppdaget jeg mugg på sykkelen :O

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av AJ »

Hva med denne fra Jula:

https://www.jula.no/catalog/bil-og-gara ... kk-619230/

Å få tak i et billig regntrekk/presenning med fløyelsmykt innvendig fór, som er ekstra skånsom mot lakk på plast, metall og ramme, er vel neppe mulig.
Hvordan pusteegenskapene på Julas Kayobagtrekket er, vet jeg ingenting om. Har forøvrig aldri brukt annet trekk på MC'en enn et strekklaken når den vinterlagres...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av KawaKjetil »

o-yngve skrev: 04 jun 2020, 13:24 Del gjerne din erfaring med MC presenning, god eller dårlig. Takk.
Kan anbefale denne https://www.fc-moto.de/no/Oxford-Rainex-Deluxe-Outdoor
Solid presenning med lufting og pustende membran. Har brukt den på langtidsparkering både i Norge og utland.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av Bjerknez »

haakeik skrev: 04 jun 2020, 16:07 Bør ihvertfall være et trekk som "puster", ellers danner det seg lett kondens på innsiden.
Ikke bra om vinteren om den står ute eller i kald garasje.
Jeg har hatt et trekk som ikke puster, og om våren oppdaget jeg mugg på sykkelen :O
I den jeg har er det vertfall to luftekanaler i. Den blir jo aldri helt tett under og med to luftekanaler tror jeg ikke det skal være noe problem. Sikker på at det var mugg du så altså? Sykkelen din er jo grønn vetu :P :erte

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av E-strom »

Har fire stk:
- to stk Biltema, billig - noen hundrelapper
- et stk fra Suzuki, dyrt - antakelig rundt en tusenlapp
- et stk fra Givi, relativt billig - også noen hundrelapper

De to fra Biltema er helt OK, og her fikk jeg mest for pengene. Har montert en lang strips på den ene siden og karabinkrok på den andre, hvis ikke blåser de av. Funker helt topp!

Det fra Suzuki er tyngst, og holder seg i ro uansett vær. Det "puster" på en måte, og en våt sykkel tørker i løpet av en natt. Ser for meg at så lenge sykkelen (ja, vi sier sykkelen) er varm når den parkeres, vil den tørke seg selv under trekket - fyr debatt...!

Det fra Givi er størrelse XL og dekker GS med høy vindskjerm og kofferter. Dette har stropper under, og i tillegg er det sydde åpninger nederst slik at det er mulig å tre kjetting og/eller hengelås gjennom både trekk og sykkel.

Dekker alltid til syklene når de står hjemme, og hvis jeg har plass så tar jeg med et trekk når jeg er på reise (tur) og f.eks. skal parkere utenfor et hotell. Beskytter mot vær, vind, fugleskitt og - ikke minst - nysgjerrige og kanskje klåfingrede, uærlige forbipasserende :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av niko »

Jeg tenker at Biltema må være helt ok dersom det tas av og på relativt ofte. Budsjettforslag ved litt lengre lagring: gammelt laken innerst, Biltema utenpå.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av space-ace »

Jeg bruker ikke trekk når den står ute. Trekk vil slite hardt på lakken om den står utendørs (vind).Da er det bedre at sykkelen blir våt mener jeg

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av haakeik »

Bjerknez skrev: 04 jun 2020, 18:08
haakeik skrev: 04 jun 2020, 16:07 Bør ihvertfall være et trekk som "puster", ellers danner det seg lett kondens på innsiden.
Ikke bra om vinteren om den står ute eller i kald garasje.
Jeg har hatt et trekk som ikke puster, og om våren oppdaget jeg mugg på sykkelen :O
I den jeg har er det vertfall to luftekanaler i. Den blir jo aldri helt tett under og med to luftekanaler tror jeg ikke det skal være noe problem. Sikker på at det var mugg du så altså? Sykkelen din er jo grønn vetu :P :erte
:mrgreen :thumleft

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av haakeik »

Jeg har et slikt trekk kjøpt på e-bay uk, og er godt fornøyd.
Bilde
https://www.ebay.co.uk/itm/Triumph-Tige ... SwYvNck1Dk

Brukeravatar
o-yngve
Innlegg: 15
Registrert: 04 jun 2020, 09:05
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018
Sted: Lørenskog

Re: Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av o-yngve »

haakeik skrev: 05 jun 2020, 10:18 Jeg har et slikt trekk kjøpt på e-bay uk, og er godt fornøyd.

https://www.ebay.co.uk/itm/Triumph-Tige ... SwYvNck1Dk
Det står at det er for innendørs bruk. Vet du hvordan det er i regnvær?
--
Vennlig hilsen Yngve Olsen
Lørenskog
Triumph Tiger 800 XRT -2018

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Anbefaling for MC presenning / regntrekk

Legg inn av Nomade »

Har også Biltema-trekket, men jeg har parkering i temperert garasje. Bruker det om vinteren og når jeg er bortreist på jobb i perioder.

Svar