Hjelmtrøbbel

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av oivindg »

Takk for info, Solo-rider og iPaal! :thumleft
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Solo-rider »

Da er det tid for ny oppdatering med mitt valg av ørepropper. Jeg gikk fra PRO 20 til PRO 27. https://www.hantek.no/product/pro27-cus ... repropper/ En god merkbar reduksjon av vindsstøy i motorvei fart. Hører motoren og omgivelsene . Men vindstøyen er borte er min erfaring. Et lite drawback er at jeg ble litt fartsblind da jeg ikke merket vindstøyen lenger. Men ops på det nå og ligger pent i "lovelig" hastighet.
Bruker ikke intercom eller musikk på øra. Så der har jeg ingen erfaring.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

HELD Windstopper buff modifisering

Legg inn av AJ »

iPaal skrev: 20 jun 2020, 17:50 Noen som har prøvd denne typen?

Bilde
Jepp, prøvd slik for noen år siden. Funket ikke.
Prøvd en forbedret versjon nå ganske nylig. Funker fortsatt ikke :[-( ...

Det som fungerer best for meg er et skinn trekanttørkle med borrelås.
Men på dagens tur gjorde jeg et forsøk med HELD windstopper buff, som jeg kjøpte for mange år siden.
Denne har borrelåslukning og en krageforlengelse bak, som strengt tatt ikke er til noen nytte uavhengig av om man fester windstopper buffen med borrelåsen foran i halsen eller bak i nakken.

Derfor prøvde jeg i dag å brette sammen denne krageforlengeren slik at den tettet bedre oppunder hjelmkragen i nakken.
Og det virket faktisk som at dette hjelp en god del mot vindstøyen.

Så da jeg kom hjem tok jeg likesågodt å brettet sammen denne krageforlengeren og la i mellom en remse fra en støymatte jeg kjøpte fra Jula for litt siden.
Og dermed har jeg en buff som tetter godt i nakken.
Testtur senere i uka :crazy:
Spennende å se om dette funker.

Her noen bilder av modifiseringen:
HELD windstopper 1.JPG
Slik ser HELD Windstopperen ut i original.
HELD windstopper 2.JPG
Brette sammen krageforlengeren.
HELD windstopper 3.JPG
Jula støtmatteremse og "sy" sammen med tekstillim...
HELD windstopper 4.JPG
Vel 1 cm. ekstra nakkekrage.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av AJ »

Det blåste noe helt forferdelig i dag da jeg var ute og prøvde vindstøyfiksen med den modifiserte Held Windstopperen.
Tidligere og smått rare erfaringer gjør at jeg ikke skal trekke noen endelige konklusjoner. Disse rare erfaringene går nemlig ut påa t kraftig vind fra omtrent alle kanter bidrar til å redusere vindstøyen, faktisk! Tro det eller ei :O !
Mens stillestående luft øker vindstøyen. Forstå det den som kan...

Men det jeg kan si er at komboen gule ørepropper fra Helseboden og modifisert Windstopper ser ut til å fungere veldig. God støydemping og ingen plagsom vindsniking opp under bakkant av hjelmen i nakkeregionen.
Så denne løsningen med en ekstra padding i buffen i nakkehalvbuen opp mot hjelmkanten ser ut til å være løsningen for oss som ikke er utstyrt med kort oksenakke... :crazy: .

Men før jeg feller noen endelig dom må jeg altså også ta en testtur straks vinden har roet seg.

Men enn så lenge, denne komboen ser altså ut til å fungere brillefint:
Hjelmstöyfiks.JPG
Hjelmstöyfiks2.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av iPaal »

Jeg kjøpte en hjelmkrage og det fungerte veldig bra på min hjelm. Kjøpte samtidig Hantek ørepropper jeg bruker på lengre turer.
2020 CB650R ——-> i dag

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av MaGr »

FredrikE24 skrev: 14 jun 2020, 23:26 Jeg har Schubert C3 Pro med SRC kommunikasjonskragen. Jeg blåser på full rulle med radio når jeg kjører til og fra jobb. Ingen problem med å høre på radio/musikk. Så jeg tenker at det er OK.

Jeg bruker Moldex Spark plugs. Du får de på Clas Ohlsson.
Jeg har kjørt en stund med No-Noise kjøpt hos Bullfighter. https://www.bullfighter.no/products/nonoise-mc-orange
Støydempinga kan nok sammenlignes med disse orange billige skumproppene du finner hos Montér o.l. Men de er mye lettere å få inn i øret.
Tidligere har jeg nok vært temmelig slapp med hørselvern på alle områder, så nå har tinitusen satt seg ](*,)
Nå har jeg lest igjennom denne tråden og nesten blitt overbevist om at støpte plugger er tingen, og -27 dB til mitt bruk.
Så ser jeg denne fra FredrikE24, Modlex på CO til kr 50 for 10 stk. og minus 30-35 dB :drg
Disse prøvde jeg nå i ettermiddag, i høy hastighet...
Jeg ble meget imponert, all vindstøy er borte, kun deilig brumming fra V-twin eksos gjennom Akra.
Nå bruker ikke jeg intercom, hører heller ikke på annen musikk enn det motoren produserer, så om slikt slipper igjennom, aner jeg ikke. :lol

Disse kan absolutt anbefales, prøv iallfall før du brenner 2-3000 på formstøpte :twothumbs:
https://www.clasohlson.com/no/Moldex-Sp ... /p/40-8031
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av AJ »

iPaal skrev: 16 sep 2020, 20:32 Jeg kjøpte en hjelmkrage og det fungerte veldig bra på min hjelm. Kjøpte samtidig Hantek ørepropper jeg bruker på lengre turer.
Det høres bra ut :prf .
Funket ikke hos meg, dessverre...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 16 sep 2020, 20:10 Så denne løsningen med en ekstra padding i buffen i nakkehalvbuen opp mot hjelmkanten ser ut til å være løsningen for oss som ikke er utstyrt med kort oksenakke... :crazy: .
Har aldri hatt fokus på vindstøy tidligere før jeg for et par år siden kjøpte ny hjelm, type hjelm hjelper lite. Hadde enduro hjelm og kjøpte ny hjelm uten skygge og mindre lufting. Det som hjelper godt er gode ørepropper. Ser AJ har en løsning her hvis du har hals eller lang hals, selv er jeg uten hals men vindstøy plagene er der :crazy:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Hjelmplassering for bedre støydemping?

Legg inn av AJ »

Tar fram denne tråden igjen siden jeg mener å kunne komme med et tips som kanskje kan være til hjelp for noen.
Noe jeg selv ikke har tenkt over før nå i det siste selv om jeg i tidligere innlegg her i tråden har nevnt at jeg mener det er viktig at hjelmen slutter tett mot nakken.
Nemlig dette med å skyve hjelmen best mulig på plass oppover og bakover etter ha tatt den på til man kjenner at nakkekragen på hjelmen berører nakkegropa. For så å feste hjelmen godt i denne posisjonen.
Har gjort dette bevisst på de siste turene mine nå i høst, senest i dag, og synes jeg merker forskjell til det bedre, selv om jeg fortsatt kjører med øreplugger.

Denne måten å plassere og feste hjelmen har jeg ikke gjort tidligere da jeg enkelt og greit bare har dyttet hjelmen rett ned på hodet for så å stramme festereima.
Det første jeg la merke til (selvfølgelig... ;) ) med den nyoppdagede hjelmpåkledningen var at kinnputene i hjelmen kommer nærmere overkjevebeinet samtidig som at synfeltet gjennom visiråpningen ble bedre. I tillegg til at altså lydbildet i hjelmen ble bedre.
Litt uvanlig for egen del med den høyere plasseringen av hjelmkinnputene. Men på ingen måte ubehagelig, snarere tvert om.

Innbildning? Kan hende, men prøv gjerne selv dere som ikke har tatt på og festet hjelmen på den måten som jeg her har prøvd å beskrive etter beste evne.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av utc »

Hantek sine formstøpte ørepropper er helt fantastiske. Pro27 kjøpte jeg da jeg hadde GSA. Nå kunne jeg klart meg fint med PRO20. Bruker bare en buff i nakken for å slippe nakketrekk.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av dypen »

Tester ut det på første tur AJ (Anders ;) ) da jeg har vært litt sløv med øreproppene i det siste. De har enkelt vært nedprioritert til fordel for halsvarmer, balaklava og selvfølgelig briller som er must for min del … på høsten blir dette veldig godt og varmt kontra uten. Dårlig unskyldning fra meg for å droppe ørepropper :[-X
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Bjerknez »

Trekk rundt hals og nakke er så absolutt en av mine minste problemer når jeg er på tur. Kanskje har jeg den perfekte hjelmen til mitt hode, eller kanskje bryr jeg meg ikke om den evt. trekken. Ikke vet jeg. Hjelmen jeg har er en Schubert C4 Pro.

Det første stedet jeg fryser er evt. overkroppen generelt da jeg ofte er for sløv til å ta på meg tilstrekkelig med klær på overkroppen. Men av en eller annen merkelig grunn er min erfaring at man blir vant til mer kulde om man hutrer og fryser litt.

Jeg kjøpte meg en slik varmevest en gang og denne var såpass behagelig at jeg ble nesten avhengig av den. Den funkert supert helt til batteriene tok slutt på sognefjellet i rundt 10 grader i juli. Har aldri fryst så mye noen gang. Har kjørt mange ganger over der uten varmevest i kaldere vær enn det og ikke fryst på langt nær så mye.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av dypen »

I utgangspunktet har jeg blitt motstander av alt som skal ha strøm fra andre kilder enn kjøretøyet du kjører, lade all verdens duppedingser er bare pes :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 08 okt 2022, 17:04 I utgangspunktet har jeg blitt motstander av alt som skal ha strøm fra andre kilder enn kjøretøyet du kjører, lade all verdens duppedingser er bare pes :)
Egentlig ganske enig, selv om jeg anser lading av telefon som ganske viktig. Men som oftest kan man lade denne på hytta etter endt dag uten problemer.

Hadde med meg to batteribanker på sommerturen i sommer i relativt kaldt vær og en del nedbør. Batteribankene ble sjelden brukt. Ikke frøs jeg heller. Klarte meg helt fint uten varmevester, burkaer og annet krimskrams og jeg kjørte 40-50 mil pr. dag i rundt 8-15 grader og en del regn til tider.

Å jeg har ikke en gang vindskjerm som skydder mot vind i særlig grad.

Jeg tror jeg er ligger ganske på snittet hva gjelder prlig kjørelengde blandt folk her inne og derfor ser jeg ikke hvorfor den som kjlrer sykler med vindskjerm plages så av vind i nakke/halsregionen. Jeg forstår heller ikke dem som kjører med tilkoblede varmevester og bukser. Ja, det er behagelig, selvsagt, men det tar nort noe av gleden og følelsen av å ha vært på tur etter endt dag. Man blir på en måte avhengig av disse duppedingsene og man fryser fortere så fort man slår av disse da kroppen er blitt vant til høyere varme.

Jeg kjenner det igjen fra militæret. Med en gang man gikk ut fra kaserna i 30 minusgrader om morran så frøs man. Men etter noen timer ble man vent til kulden og man frøs ikke. Det er vertfall den opplevelsen jeg sitter igjen med etter å ha prøvd varmevester etc. det er behagelig, men krever at man har strøm hele tiden og det blir mer "pes" vedrørende lading og kabler etc. dessuten er jeg litt skeptisk til å feste lithium Ion batterier tett på kroppen som avgir mye energi.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 08 okt 2022, 10:35 Tester ut det på første tur AJ
Ja, gjør det. Spent på å høre om du merker noen forskjell.
Tok en tur til Hønefosss i dag med karbonhelhjelmen jeg har, også den en Premier, som jeg "monterte" på hodet på samme måte som Premier åpningshjelmen - løftet opp og bakover slik at hjelmens nakkekrage og nakkegropa kom i kontakt og strammet hakereima i denne stillingen.
Og mener jeg merket endring i fartsvindlydbildet til det bedre med denne hjelmen også.

Og la meg understreke at jeg prøver meg fram med dette utelukkende for å se om det påvirker nettopp farstvindlydbildet, og ikke om det gir mer eller mindre trekk mot hals- og nakkeregionen. Til det bruker jeg buff ved behov.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar