Hjelmtrøbbel

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

Mekkern: høres ut som jeg også skal vurdere økt db i proppene... jeg har lite sammenligningsgrunnlag når D gjelder motorsykler og lyd, men jeg har ingen stille sykkel, tror jeg?😂 Har acrapovic, men med db-killer. Ikke vindskjerm- enn så lenge.
2019 Yamaha MT-09 SP

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av oivindg »

3 Desibel oppleves som en halvering av lydnivået, så bare å skifte fra 20 til 26 skal være stor forskjell.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av FreewheelBurning »

Har sagt det før og sier det igjen. Bruker Bluetooth ørepropper med aktiv støy demping. Kan høre på podkast snakking. Støy er ikke et tema for meg. Har ekstra høy vindskjerm som også kan ha dempende effekt.

Toven

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Toven »

Jeg har andre bekjente som kjører med 20 dB filtre pga musikk/intercom, som går fint. Det gir i utgangspunktet tilstrekkelig dempning. 26 dB kan og brukes, men kanskje musikk og tale kan bli noe svakt da. Jeg bruker propper som har innebygd høyttaler og også filter, Pro Communicator fra Hantek. Lenge siden jeg har kjørt med noe svakere enn de Pro Block filterne så kan ikke svare helt klart, men generelt demper det mer. Musikk får jeg direkte fra proppen, så slipper å tenke på å høre eksterne høyttalere.

Tror passformer er det største problemet først og fremst for å få fikset, så sant passform på proppene dine er bra. Filtre koster noen kroner, så du kan jo kanskje vurdere det etter å ha funnet en hjelm som passer :)

Champion Helmets på YouTube gjør noen veldig bra reviews på hjelmer, hvor de blant annet måler støynivå i hjelm. I denne videon måles den til blant annet 99 dBA ved 130 km/t, på en sykkel med vindskjerm. Et sånt støynivå gir fare for permanent støyskade etter ca. 8 minutter, beregnet fra regelen om 85 dBA og 8 timer for permanent skade. Så trekker en da fra 20 dB fra 99 dB kan man kjøre en del timer i strekk :)

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Toven

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Toven »

oivindg skrev: 14 jun 2020, 18:56 3 Desibel oppleves som en halvering av lydnivået, så bare å skifte fra 20 til 26 skal være stor forskjell.
Ikke helt riktig. Det er en halvering av lydnivået (intensitet eller SPL). Eller er vel forskjeller mellom 3 dB og 6 dB mtp intensitet eller lydtrykk, et par år siden det var pensum :-k :knegg - men det oppleves ikke som en halvering før en er - 10 dB, med tanke på opplevd lyd og psychoacoustics.

Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

Oyvindg: Ok, da er det antakeligvis en del å hente der. Takk!
Freewheelburning: interessant! Har brukt noicecancelling Bluetooth propper tidligere, men det tettet ikke godt nok igjen. Men utgjorde helt klart en vesentlig forskjell likevel! :)

Toven: ja, ny hjelm blir førstepri, deretter evt bytte til 26db. Forøvrig veldig interessant at de på videoen sier at støynivå er ok/bra, hvis 100 db er såpass (potensielt) skadelig. Veldig veldig ålreit å høre at andre har erfart at lyd og mc ikke bare er enkelt, alle andre jeg kjenner som kjører mc, skjønner ikke problemet mitt. 😅 Nyttige videoer, skal sjekke mer ut der! 😀 mulig jeg skal sjekke ut hantek sine propper også.. trives nemlig godt med å høre på musikk på veien.
2019 Yamaha MT-09 SP

Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

Og NÅ så jeg svarfunksjonen. 😂😂 *NoteToSelf
Beklager rotete svar!
2019 Yamaha MT-09 SP

Toven

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Toven »

Jeg holdt på lenge med å finne en løsning med musikk og kjøring. Elsker å kjøre med musikk, og bruker ikke de rene støyproppene lenger :P
Aktivt støydempende hadde vært herlig om det ble laget smått nok til å passe formstøpte propper. Kanskje det kommer en hjelm med aktiv støydempning i fremtiden, som hadde vært nydelig. Det er gjort noen studier på om aktivt støydempning gir tilstrekkelig beskyttelse for hørselen under mc hjelm, som viste gode resultater på dette. Jeg har i mine tanker vært litt skeptisk til det.

Blir noen kroner om du skal kjøpe flere propper, men ja, jeg er i hvert fall super super fornøyd med Pro Communicator fra Hantek. De er ikke større enn formstøpte støypropper, sånn at de fint passer under hjelm. Jeg prøvde først custom in ear monitor av type Evoke, og disse dekker enda mer av øret og har bedre lydkvalitet, men det ble for tett til at det var komfortabelt under hjelm. Lydkvaliteten fra Pro Communcator er jeg veldig fornøyd med, masse power til dunk dunk og sammen med Pro filter gjør det at man kan ha et lydnivå på musikken som ikke er skadelig. Fort at en øker volumet om det ikke er bra nok støydempning, og så vipps har man samme utfall som lite støydempning.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av 45316 »

Hva med å forsøke skumgummi eller lignende ved øreutfresingen i hjelmen? Jeg er ikke plaget så vanskelig å si om det vil virke, men størst forskjell for min del er om jeg bruker chincurtain eller ikke. Jeg har en shoei nxr.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av oivindg »

Toven skrev: 14 jun 2020, 19:18
oivindg skrev: 14 jun 2020, 18:56 3 Desibel oppleves som en halvering av lydnivået, så bare å skifte fra 20 til 26 skal være stor forskjell.
Ikke helt riktig. Det er en halvering av lydnivået (intensitet eller SPL). Eller er vel forskjeller mellom 3 dB og 6 dB mtp intensitet eller lydtrykk, et par år siden det var pensum :-k :knegg - men det oppleves ikke som en halvering før en er - 10 dB, med tanke på opplevd lyd og psychoacoustics.
Det har du helt rett i. En glipp fra min side, bra å få det korrigert!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

45316 skrev: 14 jun 2020, 19:47 Hva med å forsøke skumgummi eller lignende ved øreutfresingen i hjelmen? Jeg er ikke plaget så vanskelig å si om det vil virke, men størst forskjell for min del er om jeg bruker chincurtain eller ikke. Jeg har en shoei nxr.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Godt poeng! Har tenkt i samme baner, å putte noe inn i hjelmen, men skumgummi var ikke dumt. Mulig jeg prøver det om jeg ikke finner ny hjelm- som er plan a, tror jeg. :-D
2019 Yamaha MT-09 SP

Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

Toven skrev: 14 jun 2020, 19:30 Jeg holdt på lenge med å finne en løsning med musikk og kjøring. Elsker å kjøre med musikk, og bruker ikke de rene støyproppene lenger :P
Aktivt støydempende hadde vært herlig om det ble laget smått nok til å passe formstøpte propper. Kanskje det kommer en hjelm med aktiv støydempning i fremtiden, som hadde vært nydelig. Det er gjort noen studier på om aktivt støydempning gir tilstrekkelig beskyttelse for hørselen under mc hjelm, som viste gode resultater på dette. Jeg har i mine tanker vært litt skeptisk til det.

Blir noen kroner om du skal kjøpe flere propper, men ja, jeg er i hvert fall super super fornøyd med Pro Communicator fra Hantek. De er ikke større enn formstøpte støypropper, sånn at de fint passer under hjelm. Jeg prøvde først custom in ear monitor av type Evoke, og disse dekker enda mer av øret og har bedre lydkvalitet, men det ble for tett til at det var komfortabelt under hjelm. Lydkvaliteten fra Pro Communcator er jeg veldig fornøyd med, masse power til dunk dunk og sammen med Pro filter gjør det at man kan ha et lydnivå på musikken som ikke er skadelig. Fort at en øker volumet om det ikke er bra nok støydempning, og så vipps har man samme utfall som lite støydempning.
Er det én ting jeg har lært, så er det at MC-lappen bare er starten på en særdeles lite budsjettvennlig hobby... 😅
Nye propper blir antakeligvis et fremtidig prosjekt, men veldig greit å ha gode alternativer på ønskelisten! Veldig kjekt å dra nytte av andres erfaring 👌👌👌
2019 Yamaha MT-09 SP

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av mekkern »

Toven skrev: 14 jun 2020, 19:30 J

Blir noen kroner om du skal kjøpe flere propper, men ja, jeg er i hvert fall super super fornøyd med Pro Communicator fra Hantek. De er ikke større enn formstøpte støypropper, sånn at de fint passer under hjelm. Jeg prøvde først custom in ear monitor av type Evoke, og disse dekker enda mer av øret og har bedre lydkvalitet, men det ble for tett til at det var komfortabelt under hjelm. Lydkvaliteten fra Pro Communcator er jeg veldig fornøyd med, masse power til dunk dunk og sammen med Pro filter gjør det at man kan ha et lydnivå på musikken som ikke er skadelig. Fort at en øker volumet om det ikke er bra nok støydempning, og så vipps har man samme utfall som lite støydempning.
jeg kjører på med et sett slike og så får jeg se an om det blir flere typer...
https://www.hantek.no/product/evoke2-cl ... -monitors/
kjøpte den enkleste utgaven da den inneholder minst elektronikk og bygger minst.
da slipper jeg fjærne høytalene i hjelmene hvis jeg skal på småturer med "vanlige plugger"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

olechm
Innlegg: 5
Registrert: 03 mai 2020, 22:55
Motorsykkelen din: ktm duke 390 2020

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av olechm »

Vis du ser på scorpion exo 510 feks, har de sånne luftpumper på hver side av kinnputene som kan pumpes opp for en mer tightere passform, kanskje verdt og sjekke ut :)

Toven

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Toven »

mekkern skrev: 14 jun 2020, 20:38
Toven skrev: 14 jun 2020, 19:30 J

Blir noen kroner om du skal kjøpe flere propper, men ja, jeg er i hvert fall super super fornøyd med Pro Communicator fra Hantek. De er ikke større enn formstøpte støypropper, sånn at de fint passer under hjelm. Jeg prøvde først custom in ear monitor av type Evoke, og disse dekker enda mer av øret og har bedre lydkvalitet, men det ble for tett til at det var komfortabelt under hjelm. Lydkvaliteten fra Pro Communcator er jeg veldig fornøyd med, masse power til dunk dunk og sammen med Pro filter gjør det at man kan ha et lydnivå på musikken som ikke er skadelig. Fort at en øker volumet om det ikke er bra nok støydempning, og så vipps har man samme utfall som lite støydempning.
jeg kjører på med et sett slike og så får jeg se an om det blir flere typer...
https://www.hantek.no/product/evoke2-cl ... -monitors/
kjøpte den enkleste utgaven da den inneholder minst elektronikk og bygger minst.
da slipper jeg fjærne høytalene i hjelmene hvis jeg skal på småturer med "vanlige plugger"
Gjerne gi tilbakemelding om hvordan de passer! Vurderer noe med bedre lyd enn Pro Communicator ved neste kjøp :)

Svar