Kjøre med åpen åpningshjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av oivindg »

FreewheelBurning skrev: 20 jun 2020, 14:59 Slik jeg har forstått det er "dual-homologated" hjelmer godkjent i alle hastigheter både åpen og lukket, akkurat som en vanlig 3/4 hjelm er godkjent i alle hastigheter.
Neotec II er "dual-homologated". Den dekker akkurat mine behov og gir meg akkurat det jeg ønsker. Jeg er kjempefornøyd med hjelmen og klarer å leve med at du ikke skjønnner mine behov.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

kjellv skrev: 20 jun 2020, 15:13 For meg er det helt uaktuelt å kjøre med hjelmen åpen i hastigheter over de man finner i tettbebygd strøk pga. sikkerhet. Normalt ikke innenfor tettbygd strøk heller, men jeg gjør unntak dersom det er for eksempel er veldig varmt. Jeg har opplevd å få ei humle inn mellom ansiktet og hjelmen en gang, den laget et lite helvete rundt ene øret før den døde. Dette vil jeg helst ikke oppleve en gang til.
Men du kjører scooter, mulig din vindskjerm setter en effektiv stopper for slike ting.
Vindskjermen tar 99% av insektene, det hender at det kommer en på toppen av hjelmen (over ansiktet). Men det er jo alltids en risiko. I lavere hastigheter er det kanskje større fare for at slike kamikaze-flygere kommer inn fra siden.
oivindg skrev: 20 jun 2020, 15:32 Neotec II er "dual-homologated". Den dekker akkurat mine behov og gir meg akkurat det jeg ønsker. Jeg er kjempefornøyd med hjelmen og klarer å leve med at du ikke skjønnner mine behov.
Jeg ser at jeg har oversett noen argumenter som andre har nevnt, som for eksempel andre funksjonaliteter som integrert intercom. Og mulighet for å dekke bedre under haka. Det opprinnelige spørsmålet var vel om det er lovlig å kjøre med åpen hjelm. Det anntar jeg det er for hjelmer som kan åpnes helt bak. For hjelmer som stopper halvveis på toppen så varierer det, Schubert C4 er tidligere i diskujonen beskrevet som at den ikke er laget for kjøring åpen i fart, mens du melder at din Neotec II støtter dette.
oivindg skrev: 20 jun 2020, 14:34 Hm. Har du tenkt på at hjelmen din er mye mindre sikker når den er åpen? Kan ikke være gunstig å kjøre med den åpen i stor fart.
Det blir vel samme diskusjon som for bruk av 3/4 hjelmer. Noen tar sjansen, andre ikke. Personlig kjører jeg sjeldent/aldri over 30-40-50 km/t med åpen hjelm. Er det varmt og fint vær så liker jeg å ha muligheten til å kjøre med hjelmen åpen.

Her var ganske god info: https://billyscrashhelmets.co.uk/all-ab ... h-helmets/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av kjellv »

Loven stiller ikke store krav til sikkerhetsutstyr. Ikke annet enn at vi skal bruke hjelm som er E-godkjent. Hva vi ellers kler på oss henger ikke loven seg opp i, utenom at vi må ha nok klær til at ikke bluferdigheten krenkes. Om vi blir stoppet langs veien så henger nok ikke politiet seg opp i om baugporten er åpen eller stengt.
Begrepet som omtales her om at en hjelm har en låsemekanisme som gjør at den er "lov" å kjøre med åpen tror jeg kun er begrep som enkelte hjelmprodusenter benytter for å gi seg selv et lite fortrinn. I lovverket her i landet har jeg aldri sett dette nevnt noe sted..

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av oivindg »

kjellv skrev: 20 jun 2020, 15:58 Begrepet som omtales her om at en hjelm har en låsemekanisme som gjør at den er "lov" å kjøre med åpen tror jeg kun er begrep som enkelte hjelmprodusenter benytter for å gi seg selv et lite fortrinn. I lovverket her i landet har jeg aldri sett dette nevnt noe sted..
Dual-homologation betyr vel at hjelmene er E-merket både i lukket og åpen tilstand, vil jeg tro. Hvorvidt politiet bryr seg om dette eller ikke er en annen sak.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Ifølge denne linken så er det godkjent å kjøre åpen: https://billyscrashhelmets.co.uk/all-ab ... h-helmets/
It’s a term coined by the European ECE 22.05 motorcycle helmet testing legislation and relates to modular/flip-up helmets only.

It means a modular crash helmet that’s been tested and approved to offer protection with both the chin guard down as well as up.
Så vil annta at politiet ikke kan si noe på det. Det blir vel akkurat det samme som å kjøre med 3/4 hjelm?

P: Godkjent for å kjøres med lukket.
J: Godkjent for å kjøres med åpen.

Så man kan ha hjelm som er godkjent for begge deler (P/J), hjelm som bare er godkjent lukket (P) og hjelm som ikke har skikkelig lukket beskyttelse (J), gjerne kun med en enkel maske i plastikk som beskytter mot vind og insekter.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av oivindg »

FreewheelBurning skrev: 20 jun 2020, 16:13 Ifølge denne linken så er det godkjent å kjøre åpen: https://billyscrashhelmets.co.uk/all-ab ... h-helmets/
It’s a term coined by the European ECE 22.05 motorcycle helmet testing legislation and relates to modular/flip-up helmets only.

It means a modular crash helmet that’s been tested and approved to offer protection with both the chin guard down as well as up.
Så vil annta at politiet ikke kan si noe på det. Det blir vel akkurat det samme som å kjøre med 3/4 hjelm?

P: Godkjent for å kjøres med lukket.
J: Godkjent for å kjøres med åpen.

Så man kan ha hjelm som er godkjent for begge deler (P/J), hjelm som bare er godkjent lukket (P) og hjelm som ikke har skikkelig lukket beskyttelse (J), gjerne kun med en enkel maske i plastikk som beskytter mot vind og insekter.
Så en Schubert C3 som har P-godkjenning er bare godkjent for lukket kjøring, mens en Shark Evoline 3 som har P/J-godkjenning kan man kjøre med både åpen og lukket. Så hvis politiet gidder kan de sannsynligvis be en som kjører med en C3 åpen om å lukke igjen hjelmen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av ejs »

FreewheelBurning skrev: 19 jun 2020, 14:51 Hvorfor bruke hjelm med baugport når man kan få åpningshjelm der "baugporten" kan skyves helt bak og rundt hjelmen? Har aldri forstått det. Bruker selv Shark Evo One 2 (4/5 stjerner på sharp sikkerhetstest vel og merke!), og ser med undring på andre alternativer der ute.
Prøvde shark hjelmen og shuberth c3pro for noen år siden. Likte ikke shark pga fomlete system og vekt og at den er av plast.
Kjøpte shuberth c3pro. Har nå c4. Kjører noen ganger med baugporten oppe i liten fart... Vanligere å løfte visiret
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av Nomade »

Den eneste baugport type hjelm jeg kunne tenkt meg er feks denne: https://www.bullfighter.no/products/ls2 ... rt-oransje

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av pekle »

Hva er et "behov". Når det er varmt og jeg loker rundt i relativt lav hastighet med porten åpen, så har jeg ikke noe stort behov for at den skal forsvinne bak hodet - den er jo ikke noe seil i den type hastighet. Behovet måtte da være estetisk - men jeg kjører ikke Bjerknez-traktor for sexappealen. I det porten blir et seil, så er hastigheten for høy til at noe som helst skal være åpent - "godkjent" eller ei.

Jeg kjente ikke til den typen hjelm før denne tråden, og kan godt se at det kan være en smart konstruksjon. Og forsåvidt enig i at det ser mindre noldus ut enn å kjøre rundt som en annen Estonia - men ser ikke noen grunn til sporenstreks å forvise Schuberthen til glemselens loft. Ved neste hjelmbytte kanskje - dersom det finnes slike hjelmer som er like bra på komfort, passform til nettopp min knoll, samt støynivå. Utover de basale tingene så er jo det de viktigste sikkerhetsparametrene til en hjelm som skal brukes mye.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Politiet tøffer da rundt med hvite C3 hjelmer med åpen baug sjøl.
Jeg forstår ikke problemet. Åpningshjelm er praktisk når man gjør annet enn å kjøre sykkel. Man kan spise, røyke, drikke, snyte seg, ta på brillene.. Så setter man seg på sykkelen og kjører avsted. Jeg lukker alltid baugen med en hånd i fart. Liker å lunke avsted i sakte fart med bare solvisiret nede, men ønske om å senke baugen i lås melder seg når trafikken er tett og farten høy. Er tross alt «helhjelm» man ønsker å kjøre med, ikke halvhjelm.

Hva man skal med en hjelm som er godkjent i begge stillinger er sikkert fint for de som ønsker en 2in1 løsning, men tror nok primært at åpningshjelmkjøpere ikke kjøper slik hjelm for å kjøre med baugen åpen. Det er alt det andre.

Brukeravatar
o-yngve
Innlegg: 15
Registrert: 04 jun 2020, 09:05
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018
Sted: Lørenskog

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av o-yngve »

Bullfighter, hvor jeg kjøpte min LS2 / FF399 åpningshjelm, sier følgende:
"Hjelmen er godkjent P/J. Med andre ord godkjent som hel- og halv-hjelm. Det er ingen fartsbegrensning (annet enn fartsgrensene 😏😉)"

Konklusjonen ser ut til å være at med godkjent P/J hjelm, velger man når det passer å kjøre med den åpen / lukket.

Jeg vil legge til at jeg er godt fornøyd med min LS2 hjelm. Den ser ut til å være lik Shoei sin Neotec 2, med samme funksjoner og vekt, men med en langt hyggeligere pris. Hører gjerne om det, hvis noen kan si noe om eventuelle kvalitetsforskjeller.
--
Vennlig hilsen Yngve Olsen
Lørenskog
Triumph Tiger 800 XRT -2018

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av oivindg »

o-yngve skrev: 23 jun 2020, 08:37 Jeg vil legge til at jeg er godt fornøyd med min LS2 hjelm. Den ser ut til å være lik Shoei sin Neotec 2, med samme funksjoner og vekt, men med en langt hyggeligere pris. Hører gjerne om det, hvis noen kan si noe om eventuelle kvalitetsforskjeller.
Jeg har Neotec II, men har aldri prøvd FF399, så jeg kan bare si hva jeg har sett på nettet. De største forskjellene er:
- Neotec II er mye stillere
- FF399 er tyngre (hjelmen veier et par hundre gram mer enn oppgitt fra LS2)
- Neotec II har mulighet for integrert intercom
- Noen synes FF399 ser rar ut på grunn av bredden på hakebøylen
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
o-yngve
Innlegg: 15
Registrert: 04 jun 2020, 09:05
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018
Sted: Lørenskog

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av o-yngve »

oivindg skrev: 23 jun 2020, 09:48
o-yngve skrev: 23 jun 2020, 08:37 Jeg vil legge til at jeg er godt fornøyd med min LS2 hjelm. Den ser ut til å være lik Shoei sin Neotec 2, med samme funksjoner og vekt, men med en langt hyggeligere pris. Hører gjerne om det, hvis noen kan si noe om eventuelle kvalitetsforskjeller.
Jeg har Neotec II, men har aldri prøvd FF399, så jeg kan bare si hva jeg har sett på nettet. De største forskjellene er:
- Neotec II er mye stillere
- FF399 er tyngre (hjelmen veier et par hundre gram mer enn oppgitt fra LS2)
- Neotec II har mulighet for integrert intercom
- Noen synes FF399 ser rar ut på grunn av bredden på hakebøylen
Gode poeng, spesielt lavere støy og vekt.
--
Vennlig hilsen Yngve Olsen
Lørenskog
Triumph Tiger 800 XRT -2018

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av Nomade »

Hva er rart med bredden på hakebøylen?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av oivindg »

Nomade skrev:Hva er rart med bredden på hakebøylen?
Noen synes den er rar forfra siden den er bredere enn resten av hjelmen. Selv synes jeg det virker som en ganske bra hjelm.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar