Nødvendig utstyr for offroad

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Nødvendig utstyr for offroad

Legg inn av Dansekris »

Jeg har snart ferie og planlegger å kjøre TETen aleine. Kom til å tenke på om jeg faktisk har alt jeg trenger og bør ha med på tur.

https://transeurotrail.org/norway/#3.72/15.16/10.52

Har jo alt jeg trenger med tanke på camping, klær og elektronikk. Kjøpt en kraftig nødlader og en drikkesekk (alltid dehydrert på tur, så dette burde jeg tenkt på før!)

Dette jobber jeg med å fikse:
Elektrisk dekkpumpe (hvilken?)
Dekkspaker (hvilke?)
Ventilopptrekker (hvilken?)
Ekstra slanger
Lappekit

Av verktøy tar jeg med det jeg trenger for å få av hjula, samt noen trekkere, skiftnøkkel og strips. I tillegg tar jeg med en ekstra clutchwire fordi den gamle er ganske sliten.

Jeg har ikke skifta dekk før, og gruer meg intenst til den dagen jeg må stå i skogen aleine og få ut og inn slangene, men det får Youtube lære meg.

Plass og vekt er et stikkord. Vekta skal ned! Plukker av rack og sier farvel til mine elskede kasser fra Touratec.

Var noen som mente at det kunne lønne seg å ha med en kraftig jekkestropp i tilfelle man havner i grøfta og ikke makter å få den opp uten hjelp.

Har jeg glemt noe?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nødvendig utstyr for offroad

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 21 jun 2020, 19:23 Elektrisk dekkpumpe (hvilken?)
Slime elektrisk pumpe. Har god erfaring med denne, spesielt på vei til service hos Spinnin' Wheel etter at flensen i eikefelgen på den forrige KTM'en punkterte og slapp ut ut gjennom eikefestene.

Hvem som selger Slime vet jeg ikke. Jeg er ikke lenger sikker, men tror kjøpte min gjennom en NAF avtale jeg hadde for noen år siden. Om de har den fortsatt i nettbutikken vet jeg heller ikke. Er ikke lenger NAF medlem...
Kompakt enhet, ta liten plass.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Nødvendig utstyr for offroad

Legg inn av pingvin »

Lurt å skifte dekk noen ganger i kontrollerte omgivelser før du står der ute i skauen, helst med samme verktøy som du tar med på tur. Alternativ til elektrisk dekkpumpe er patroner pluss liten håndpumpe, har en som dobler som ventil for patroner. Om du da er opptatt av vekt. Har MotioPro sine kombinerte bead breakers og dekkspaker. Og en lignende dekkspak til denne, med innsats har du både dekket foran og bak.

Om du går for elektrisk pumpe så er det et par alternativer her. Innehaveren av Backcountry er OTC/TET kar :thumleft

EDIT: Ventilopptrekker, støtter 100% dette men ikke Biltema sin. husker ikke hva har men fra renommert firma.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Nødvendig utstyr for offroad

Legg inn av pingvin »

Dansekris skrev: 21 jun 2020, 19:23 Var noen som mente at det kunne lønne seg å ha med en kraftig jekkestropp i tilfelle man havner i grøfta og ikke makter å få den opp uten hjelp.
Kjører sjelden alene men Ledena har denne for slikt formål. Men ikke helt gratis så mulig jekkestropp gjør jobben? Så tråd på OTC fb i dag på akkurat dette etter en som kjørte ut så sjekk gjerne mer der, heldigvis ingen erfaring med dette problemet ;)

Men om du gjerne vil ha selskap så hør evt på TET og/eller OTC fb om noen som er i samme situasjon så fair sjans for følge.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Nødvendig utstyr for offroad

Legg inn av kaiu »

Noen smarte tips med enkelt utstyr for å komme løs i forskjellige situasjoner https://youtu.be/kYf2iUY4jZ8

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Nødvendig utstyr for offroad

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev: 21 jun 2020, 19:37
Dansekris skrev: 21 jun 2020, 19:23 Elektrisk dekkpumpe (hvilken?)
Slime elektrisk pumpe. Har god erfaring med denne, spesielt på vei til service hos Spinnin' Wheel etter at flensen i eikefelgen på den forrige KTM'en punkterte og slapp ut ut gjennom eikefestene.

Hvem som selger Slime vet jeg ikke. Jeg er ikke lenger sikker, men tror kjøpte min gjennom en NAF avtale jeg hadde for noen år siden. Om de har den fortsatt i nettbutikken vet jeg heller ikke. Er ikke lenger NAF medlem...
Kompakt enhet, ta liten plass.
Takk for tips!
pingvin skrev: 21 jun 2020, 19:42 Lurt å skifte dekk noen ganger i kontrollerte omgivelser før du står der ute i skauen, helst med samme verktøy som du tar med på tur. Alternativ til elektrisk dekkpumpe er patroner pluss liten håndpumpe, har en som dobler som ventil for patroner. Om du da er opptatt av vekt. Har MotioPro sine kombinerte bead breakers og dekkspaker. Og en lignende dekkspak til denne, med innsats har du både dekket foran og bak.

Om du går for elektrisk pumpe så er det et par alternativer her. Innehaveren av Backcountry er OTC/TET kar :thumleft

EDIT: Ventilopptrekker, støtter 100% dette men ikke Biltema sin. husker ikke hva har men fra renommert firma.
Jepp, sett på den pumpa. Finnes vel kanskje ikke noen bedre og rimeligere modeller. Når det gjelder spaker så kan jeg ikke forsvare å blåse en tusenlapp. Hvordan er de på biltema?

Leste den tråden på OTC sjæl og kom til å tenke. Har i utgangspunktet lyst å kjøre aleine, men det er jo klart at det kan være skummel og klønete. Får se an dagsform, og heller lufte stemning for selskap deler av turen.
kaiu skrev: 21 jun 2020, 20:03 Noen smarte tips med enkelt utstyr for å komme løs i forskjellige situasjoner https://youtu.be/kYf2iUY4jZ8
Takk!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Nødvendig utstyr for offroad

Legg inn av pingvin »

Dansekris skrev: 21 jun 2020, 23:25Jepp, sett på den pumpa. Finnes vel kanskje ikke noen bedre og rimeligere modeller. Når det gjelder spaker så kan jeg ikke forsvare å blåse en tusenlapp. Hvordan er de på biltema?
DISSE er faktisk veldig gode, ikke klart å bøye de selv om gudene skal vite har prøvd, lange nok til at får bra kraft, "spoon" form som gjør lett å skvise inn mellom dekk og felg og nokså slanke så tar ikke så mye plass eller er spesielt tunge. Biltemas "vanlige" dekkspaker er mykere enn ost men disse er bra! Kopi men bra kopi ;)

Men tenk på patroner, hadde det på tur og han ene punkterte. Tror brukte 2 patroner for ett forhjul, tok 2 minutter. Har du med 5 patroner kan du punge 2 ganger og med mini håndpumpe i back-up just in case. Bare husk å ha på hansker så du unngår frostskader, patronen blir sinnsykt kald når tømmes. Kjøp f.eks. DENNE pluss par løse patroner (og spar det andre til gatesykkelen).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 765
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Nødvendig utstyr for offroad

Legg inn av Audi Mannen »

Ducati Multistrada V4S - 2021

Svar