Er mc-jeans sikre?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Er mc-jeans sikre?

Legg inn av erik m »

Vi har hatt en juni med de fleste dagene på 30 eller over. Da blir skinndressen min uutholdelig, og det samme med goretexen sjøl om den har godt med ventilasjoner. Favorittkjøreklærne mine er ei luftig og lett skinnjakke, og kevlarjeans. Begge de jensene jeg har hatt er fra Halvardsson, som det så ut som hadde de mest gjennomarbeida produktene. Men det var egenreklame. Tester vi ser på Youtube er ofte laget av produsentene sjøl, og det er mange som mener dette ikke er trygt kjøreutstyr.
Men nå har endelig det tyske magasinet Tourenfahrer fått et av de der godkjente testerne; TU Darmstadt til å teste 9 av de mest solgte kevlarjeansene i Europa. Testen gikk ut på slitestyrke, hulldannelse og det som oversettes med friksjonskoeffesient (reibwert). Slitestyrke handler om sømmer og glidelåser. Hulldannelse sier seg sjøl, og den testen blei gjort i en spesiell slipemaskin som sliper i tre forskjellige vinkler; først 0, så 90 og endelig 45 grader, og i hastigheter tilsvarende 25, 45, 75 og 120 km/t. Det ble gjort under et trykk som tilsvarer vekten av en person på 75kg.
Jeansene som hadde kevlar innvevd i sjølve stoffet blei ikke gjennomhullet, og de som hadde kevlar i foret fikk bare skader i ytterstoffet. Dette er tester utført ihht den nye EN17092, og kort sagt; alle jeansene besto samtlige krav i alle testene.
Med tysk grundighet presiserer instituttet at stoffet ikke hindrer slagskader; det krever hofte- og knebeskyttelse. Og samtlige av disse buksene hadde lommer for dette; alle hadde også høyderegulering for knebeskyttelsen.
Vitsen med å kjøre med jeans er jo for å ha det levelig i høye temperaturer; men god luftgjennomgang betyr naturligvis også at de ikke gir beskyttelse mot vind og regn. Ettersom buksene blir våte i regn, var det også en test som sammenlikna hvor raskt buksene tørker! Her er en ovesikt over buksene, i den rekkefølgen de tørker, den raskeste først (dessverre var ikke Halvarsson blant de mest solgte merkene, og da heller ikke med i testen): Vanucci, iXS, Scott, Modeka, Büse, Klim, Trilobite, Held og Rokker. Den siste brukte nesten tre ganger så lang tid som den første! Men på alle de andre testene var forskjellene ubetydelige, og som sagt, alle besto og med god margin.
Så altså, er mc-jeans sikre? Tyskerne sier jo aldri mer enn det de kan tallfeste, så de svarer ikke ja eller nei. Men jeg må jo si at jeg føler meg adskillig tryggere med mine nå som jeg har lest den, i hvertfall opp til 120. Og raskere enn det kjører jeg aldri, sjøl ikke når jeg er på Autobahn med fri fart.

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Er mc-jeans sikre?

Legg inn av Kråka »

Vurderer jeans selv. Men funderer litt på hvordan de puster. Personlig syntes jeg en goretex med lufting ofte er mindre klamt enn jeans på sommeren når jeg er på tur til fots

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Er mc-jeans sikre?

Legg inn av erik m »

Mine goretexbukser har lufting rett over kneet, spalter på ca 20cm - men når det nærmer seg 30 grader er de helt ubrukelige både ute og inne på et kjøpesenter, og klamme også når jeg kjører. Nå har jeg bare hatt to goretexbukser i mi tid, så dersom det er noen som funker i den varmen tar jeg gjerne anbefalinger! De er jo fine om det skulle komme ei regnskur, med jeans må jeg stoppe og dra på regnbukse.
Men mine Halvardssons jeans gir veldig god lufting når jeg kjører, og skal jeg gå et stykke legger jeg støvler og sokker i toppboksen, henter opp sandaler og bretter opp buksa litt, da greier jeg høye temperaturer.

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Er mc-jeans sikre?

Legg inn av ELO1973 »

Har Dainese kevlarjeans jeg er veldig fornøyd med. Har knepads og er vel klargjort for hoftebeskyttelse uten at jeg har brydd meg med dette. Hvis man tar ut knepads ser de ganske normale ut med unntak av litt utradisjonell plassering av sømmer ift vanlige jeans, men dette er vel av komfortårsaker. Har ikke finlest spesifikasjoner, men har tillit til at Dainese vet noenlunde hva de driver med og håper dette er et greit kompromiss mellom å være noenlunde sivilt antrukket og sikkerhet på hverdagskjøring.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Er mc-jeans sikre?

Legg inn av mortenolb »

Litt utdatert, men fortsatt relevant info antageligvis!


Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Er mc-jeans sikre?

Legg inn av Nomade »

erik m skrev: 07 jul 2020, 18:39 Vi har hatt en juni med de fleste dagene på 30 eller over. Da blir skinndressen min uutholdelig, og det samme med goretexen sjøl om den har godt med ventilasjoner. Favorittkjøreklærne mine er ei luftig og lett skinnjakke, og kevlarjeans. Begge de jensene jeg har hatt er fra Halvardsson, som det så ut som hadde de mest gjennomarbeida produktene. Men det var egenreklame. Tester vi ser på Youtube er ofte laget av produsentene sjøl, og det er mange som mener dette ikke er trygt kjøreutstyr.
Men nå har endelig det tyske magasinet Tourenfahrer fått et av de der godkjente testerne; TU Darmstadt til å teste 9 av de mest solgte kevlarjeansene i Europa. Testen gikk ut på slitestyrke, hulldannelse og det som oversettes med friksjonskoeffesient (reibwert). Slitestyrke handler om sømmer og glidelåser. Hulldannelse sier seg sjøl, og den testen blei gjort i en spesiell slipemaskin som sliper i tre forskjellige vinkler; først 0, så 90 og endelig 45 grader, og i hastigheter tilsvarende 25, 45, 75 og 120 km/t. Det ble gjort under et trykk som tilsvarer vekten av en person på 75kg.
Jeansene som hadde kevlar innvevd i sjølve stoffet blei ikke gjennomhullet, og de som hadde kevlar i foret fikk bare skader i ytterstoffet. Dette er tester utført ihht den nye EN17092, og kort sagt; alle jeansene besto samtlige krav i alle testene.
Med tysk grundighet presiserer instituttet at stoffet ikke hindrer slagskader; det krever hofte- og knebeskyttelse. Og samtlige av disse buksene hadde lommer for dette; alle hadde også høyderegulering for knebeskyttelsen.
Vitsen med å kjøre med jeans er jo for å ha det levelig i høye temperaturer; men god luftgjennomgang betyr naturligvis også at de ikke gir beskyttelse mot vind og regn. Ettersom buksene blir våte i regn, var det også en test som sammenlikna hvor raskt buksene tørker! Her er en ovesikt over buksene, i den rekkefølgen de tørker, den raskeste først (dessverre var ikke Halvarsson blant de mest solgte merkene, og da heller ikke med i testen): Vanucci, iXS, Scott, Modeka, Büse, Klim, Trilobite, Held og Rokker. Den siste brukte nesten tre ganger så lang tid som den første! Men på alle de andre testene var forskjellene ubetydelige, og som sagt, alle besto og med god margin.
Så altså, er mc-jeans sikre? Tyskerne sier jo aldri mer enn det de kan tallfeste, så de svarer ikke ja eller nei. Men jeg må jo si at jeg føler meg adskillig tryggere med mine nå som jeg har lest den, i hvertfall opp til 120. Og raskere enn det kjører jeg aldri, sjøl ikke når jeg er på Autobahn med fri fart.

Synd de ikke testet Hood Motorcycle Jeans ;)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er mc-jeans sikre?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har foreløpig ikke sett behov for jeans.
De kjøredressene jeg har er mer enn luftige nok for 30gr og bukse under.

Klim forøvrig. En rundt 40cm åpning forran og en 25cm bak på hvert bein.

Ørten på jakka også. Rundt 10?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Er mc-jeans sikre?

Legg inn av Kjellrf »

Kevlardresser kom på slutten av 80-tallet, var behagelig men blei forbudt til banebruk da det viste seg at friksjonen var så stor mot asfalten, at førerne trillet rundt og kunne få større skader enn om de bare sklei. Så det blei i praksis slutt for reine kevlardresser.
Veit ikke hvor stor forskjell det er i friksjon i dagens kevlarforsterkede jeans og rein kevlar.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Er mc-jeans sikre?

Legg inn av erik m »

FredrikE24 skrev: 08 jul 2020, 00:31 Jeg har foreløpig ikke sett behov for jeans.
De kjøredressene jeg har er mer enn luftige nok for 30gr og bukse under.

Klim forøvrig. En rundt 40cm åpning forran og en 25cm bak på hvert bein.

Ørten på jakka også. Rundt 10?
Det høres veldig bra ut, mye mer ventilasjon enn på de to jeg har/har hatt! Men hvordan er det å gå med i varmen, ute i sola og inne i et senter? Og hva koster en Klimdress?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er mc-jeans sikre?

Legg inn av FredrikE24 »

Inne på et kjøpesenter kan man nok bli litt svett på ryggen om man ikke drar ned glidelåsen og slakker nyrebeltet.

Relativt kostbart for toppmodellene. For 20 000kr så er man nok i mål veil.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Er mc-jeans sikre?

Legg inn av erik m »

Kjellrf skrev: 08 jul 2020, 10:23 Kevlardresser kom på slutten av 80-tallet, var behagelig men blei forbudt til banebruk da det viste seg at friksjonen var så stor mot asfalten, at førerne trillet rundt og kunne få større skader enn om de bare sklei. Så det blei i praksis slutt for reine kevlardresser.
Veit ikke hvor stor forskjell det er i friksjon i dagens kevlarforsterkede jeans og rein kevlar.
Disse dressene var også testa for noe som på norsk oversettes med friksjonskoeffesient, en variabel som er innbakt i årets nye norm for mc-bekledning; EN 17092. Det beskrives i Tourenfahrer hvordan friksjonen ikke skal være for stor så den kan bidra til et kraftigere sammenstøt med asfalten (som du også sier), men heller ikke for liten så føreren kan risikere å skli svært langt med de konsekvenser det kan ha. Det står ikke spesifisert hvilke tall hver av jeansene endte opp med, men at alle var godt innafor kravet også på det området. Jeg vil tru at det er stor forskjell på friksjonen på rein kevlar og på dongeri.

Men resultatene gjelder disse ni jeansene, som i alt anna finnes det "mc-jeans" som bare er til pynt. Akkurat som "mc-skinnjakka" som jeg så i en Matchbutikk på senteret. Den så ut akkurat som ei skikkelig jakke med polstringer på albu og skulderl, og dokka som hadde den på satt på en Ducati i vinduet til butikken. Jeg var på jakt etter klær til kona og gikk inn for en nærmere kikk. For det første var postringene bare tynn pynt, for det andre var det ikke lommer til verken albue- skulder- eller ryggsikring, og for det tredje og værste viste det seg at ytterstoffet var plastikk (kunsstoff)!!!

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: Er mc-jeans sikre?

Legg inn av MissNoble »

oooh, gode nyheter!:) eeeeelsker å kjøre i mc-jeans, jeg får mye bedre kontakt med sykkelen enn den mer polstra skinnbuksa (som har vist seg å ha litt rar passform) og goretexbuksa (som er litt stor og altfor varm om sommeren). Men, har vært bekymret for at det er for dårlig sikkerhet.

PtoV
Innlegg: 20
Registrert: 09 jul 2020, 22:19
Motorsykkelen din: Riskoker 1100cc AT

Re: Er mc-jeans sikre?

Legg inn av PtoV »

Kan anbefale YT kanalen til Motolegends, de har mye gode videoer angående kjøreutstyr, men klart de selger dette også så man må ha det i bakhodet når de vurderer utstyr, de selger også Halvarsson og Klim bl.a.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Er mc-jeans sikre?

Legg inn av rolf-arne »

Bruker jeans på bytur og som reserve om GoreTex en må ha seg en vask.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Er mc-jeans sikre?

Legg inn av Domino »

Er det noen som har erfaringer med Course MC-jeans som XL Moto selger?

Svar