Lettpakket turutstyr - Video FortNine

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lettpakket turutstyr - Video FortNine

Legg inn av mekkern »

Det du refererer til er hjelmer av polycarbonat.
Dette er brukt både i halv og helhjelmer.
Problemet med dette materialet er at det er veldig sterkt og tåler mye- en fin egenskap men disse komprimerer isoporen inni ved et hardt smell og går tilbake til utgangspunktet slik at du får en retursprett og etterpå ser hjelmen tilnærmet uskadd ut- i motsetning til fiberhjelmer som absorberer kreftene og knuser.
Traff en fyr for noen år siden og han Manglet 1/3 av hodeskallen etter en ulykke- her var hodeskallen knust og hjelmen "uskadd"- dermed tok de av han hjelmen uten å kunne vite at det var store skader inni.
Han mente selv at han ikke hadde hatt så store følgeskader av en fiberhjelm som hadde vist omfanget av skade og dermed etterfølgende behandling.
Men dette er jo spekulasjoner.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Lettpakket turutstyr - Video FortNine

Legg inn av Fjeldern »

Har hele tiden blitt frarådet rene "plasthjelmer", eller da polycarbonat.
Kan hende første hjelmen jeg hadde var det, men holder meg til litt dyrere i segmentet. Søker også helst opp hjelmene på sharp for å se hvordan dem har gjort det der. Greit med noe som i det minste er 3 stjerner.
Hjelmen jeg har er en Shoei XR-1100 med 5 av 5 stjerner. Det koster derimot omtrent en ny hjelm å fornye innsiden av den, og jeg har vel hatt den siden 2013, så uansett greit å bytte den ut.
Finner ingen hjelm nå som jeg har lyst på med over 3 stjerner. Shoei Neotec 2 har 4, og er vel noe av det bedre av modularhjelmer og av hjelmer generelt med solvisir.
Alternativet er jo en helhjelm med UV tilpasset visir eventuelt.
mekkern skrev: 19 jul 2020, 15:11 Han mente selv at han ikke hadde hatt så store følgeskader av en fiberhjelm som hadde vist omfanget av skade og dermed etterfølgende behandling.
Men dette er jo spekulasjoner.
Lurer på om quick-release av foret hjelper på dette? Altså, at ikke alt følger med.
Vet i det hele tatt sykebilpersonell utenfor racing baner om dette?

Svar