Biltema MC utstyr deler ...

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5277
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av dypen »

Ser Biltema har en del MC verktøy, deler, utstyr og bekledning. MC bordet / løfter til Biltema har jeg skjønt det er mange som har, hva med det andre som de tilbyr. Servicedeler oljer væsker ekstrautstyr bekledning etc Er det noe som faller i smak og er bra ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Sattphalat »

Vinterhanskene er bra....
Har holdt flere sesonger for meg. Har hatt dyrere hansker som har gått opp i sømmen etter mye kortere tid.
Sikkert mye som er bra på Biltema. Jeg har kjøpt noe fastnøkler og håndverktøy der. Men er litt skeptisk til alt elektrisk. Litt sånn engangsverktøy tenker jeg.
Treadlock er mye billigere der enn på wurth kan en si. Samme med umbrako. Ville ikke brukt de fra Biltema på mc.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5277
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av dypen »

Har kjøpt noe verktøy selv, Multimeter håndverktøy dekkrep sett luftrykkmåler ja sikkert mere også ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22913
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjøpt veldig mye på Biltema og mye av det er bra saker til en rimelig penge. Noen ganger må man bare innse at man ikke kommer noe lenger med en fasnøkkel fra Wurth til 200 kroner som koster mange ganger mer enn den på Biltema.

Multimeteret (Det gule dyreste som er vanntett) er faktisk veldig bra og jeg har to av dem. Dem har jeg testet mye i furtebua den siste tiden og dem holder så absolutt mål. Mye av verktøyet også. Jeg har en Knipex tang fra Elektroimportøren (2 stk) som begge er ødelagte. Den fra Biltema er like fin enda. Så jeg tror ikke merkevare alltid betyr best.

Men slitedeler gidder jeg ikke kjøpe der. Som feks. Klær, bildeler, lager å slike ting. Har en del kompiser som skrur mye bil og verktøy fra Biltema holder faktisk mål til hobbybruk. Ofte er det bedre også enn dyre merkevarer. Men selvsagt slår dette begge veier.

Men å kjøpe feks. MC klær på Biltema (dde jeg ikke gjort. Jeg vet ikke om det er noe dårligere, men det napper ikke akkurat i blåsa av å kjøre rundt med en MC jakke det står Biltema på.

De minste Knipex tengene kan jeg vertfall si er så elendige og bløte i stålet at jeg vil kalle dem ubrukelige hvis man skal kappe noe annet enn fiskesener. Å klippe bein av små komponenter tåler dem vertfall ikke og får hakk i eggen etter få klipp.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 08 okt 2020, 23:45 Jeg har kjøpt veldig mye på Biltema og mye av det er bra saker til en rimelig penge. Noen ganger må man bare innse at man ikke kommer noe lenger med en fasnøkkel fra Wurth til 200 kroner som koster mange ganger mer enn den på Biltema.

Multimeteret (Det gule dyreste som er vanntett) er faktisk veldig bra og jeg har to av dem.
Har en del kompiser som skrur mye bil og verktøy fra Biltema holder faktisk mål til hobbybruk. Ofte er det bedre også enn dyre merkevarer. Men selvsagt slår dette begge veier.

Oi oi Bjerknez
Multimeter hos Biltema er OK til å måle høye spenninger med. Men er i utgangspunktet søppel til noe annet.
Skal du måle lading på bil, jada, men til nøyaktige målinger er de alt for unøyaktige. Søppel.
Verktøy fra Biltema er akkurat det du betaler for, billig. At det skulle være bedre enn merkevarer vil jeg bestride på det sterkeste.
At en fastnøkkel fra Biltema vil klare å løsne en mutter er jo det ikke noe tvil om. At pipesettene vil fungerer er det heller ikke tvil om, men at de er bedre.....tja hva er bedre da? At de tåler mer juling og mishandling?
Tenger, skiftenøkler, skrutrekkere, skrustkker osv er søppel, stålkvaliteten, toleranser osv er mildt sagt elendig.
Holder til hobbybruk? Er det ikke samme jobben som skal utføres om du gjør det i garasjen eller om du gjør det for kunder mot betaling?
At Biltema skulle kunne selge like bra verktøy til en brøkdel av prisen av hva kvalitet koster burde jo egentlig gjøre at Biltema hadde tilnærmet monopol på verktøy, men faktisk er det stikk motsatt, har aldri sett noen bruker Biltema istedenfor Fluke, Wurt, Milwaukee osv i arbeid.
Mitt motto er å kjøpe det dyreste du har råd til, uansett om det er verktøy, hvitevarer osv
Det er en grunn til at det koster mer.
Av egen erfaring, dekkspaker er dårlige, alt for dårlig kvalitet på stølet og bøyer seg. Brekkjern helt ubrukelig, er som spagetti. Min erfaring er at alt du får på Biltema, får du i mye bedre kvalitet andre steder.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22913
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skrev at mye av det fra biltema er bra nok for hobbybruk. De knipex tengene jeg har skal du få av meg. Bare driten. Akkurat der er biltema bedre.

Multimeteret har jeg brukt til å måle elektronikk med i 7 måneder nå. Kan ikke helt se hva et annet multimeter kan gjøre bedre.

Forklar meg gjerne.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av FreewheelBurning »

Biltema har flere priser og kvaliteter å velge mellom. Hadde noe billig biltema verktøy jeg fikk for lenge siden. Et slikt sett med mye forskjellig i. Skulle gjøre noe så enkelt som å skifte olje, og det var en middels hard mutterskrue å få løs. Det endte opp med å ta 3 dager å få jobben gjort! Det billige verktøyet fikk en sprekk som gjorde at den ikke tok tak, men istedenfor rundet mutterskruen. Dag 2 kjøpte jeg nytt dyrere verktøy t-nøkkel for å komme godt til med kraft. Men det hjalp ikke. Dag 3 kjøpte jeg slik mutteravtrekker som skjærer inn i skadet mutterskrue for å få den ut.

Har aldri hatt problem etter at jeg kjøpte det dyrere verktøyet fra biltema. Og det står ikke "biltema" på mc klærne derfra, det står moto-x eller noe slikt. Klærne er like pene/stygge som det meste annet til mc. Er generelt lite av mc klær som gir napp i blåsa i min erfaring (har jeg ikke særlig tiltrekning mot power rangers eller masete farger).

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 09 okt 2020, 11:13 Jeg skrev at mye av det fra biltema er bra nok for hobbybruk. De knipex tengene jeg har skal du få av meg. Bare driten. Akkurat der er biltema bedre.

Multimeteret har jeg brukt til å måle elektronikk med i 7 måneder nå. Kan ikke helt se hva et annet multimeter kan gjøre bedre.

Forklar meg gjerne.
Dette med multimetere har vi diskutert tidligere, og Simpson og jeg er enige om at Biltema ikke holder mål, og at man med Fluke er nærmest sikret gode målinger såfremt man har dette med indremotstand i bakhodet under måling, så er vel det det eneste.

Det å måle litt i boden krever ikke så mye, men et godt instrument er uunnværlig når man er ute på feilsøking feks. Det er da det er mange med billigere instrumenter som blir lurt av det de måler.
Jeg er ingeniør og har hjemmevakt. Dersom noe skjer hos en kunde og elektriker ikke finner ut av det blir jeg oppringt. Elektrikere har ikke de beste instrumentene. Er som regel en Fluke i lommevariant eller Elma el. Er ikke så uvanlig at de påstår det ene og det andre når jeg dukker opp på anlegg og at jeg må sjekke programmeringen.
Jeg går som regel motsatt vei. Finner EL-skjema og måler ut det elektrikeren alt har gjort, og som regel ligger feilen ute i felt. Hvor elektriker har feilmålt.
Sist redigert av FredrikE24 den 09 okt 2020, 12:02, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22913
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

Da er vi tilbake til det jeg skrev angående «hobbybruk». Jeg driter i industristandarder hjemme i kjellern.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av oivindg »

Jeg har en del verktøy fra Biltema som funker bra. Det jeg har blitt obs på etterhvert er at kvaliteten på Unbrakonøkler og skrutrekkerbits varierer veldig. Dette gjelder både Biltema og rimelige varianter hos Tess, Tools og lignende. Så jeg har samlet noen Unbrakonøkler og skrutekkerbits av ekstra god kvalitet som jeg bruker når det er skruer som det er fare for at sitter godt fast.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22913
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 09 okt 2020, 15:00 Jeg har en del verktøy fra Biltema som funker bra. Det jeg har blitt obs på etterhvert er at kvaliteten på Unbrakonøkler og skrutrekkerbits varierer veldig. Dette gjelder både Biltema og rimelige varianter hos Tess, Tools og lignende. Så jeg har samlet noen Unbrakonøkler og skrutekkerbits av ekstra god kvalitet som jeg bruker når det er skruer som det er fare for at sitter godt fast.
Det er ikke alt fra Biltema som holder mål selvsagt. jeg mener ikke at alt derfra er bra saker. For det er langt fra sannheten. Det er også selverfart. Men man bør være litt selektiv. Har lært meg litt gjennom årene hva som funker og ikke.

At et multimeter som formodligen skulle mangle alt av nøyaktighet har klart og få meg gjennom mine prosjekter i kjelleren må da nesten være en bragd. Er nok av Youtube videoer som viser hvor små forskjellene er på Fluke metere og billigere varianter. Til hobbybrukeren er Fluke totalt bortkastede penger.

Akkurat det samme som svindyre loddestasjoner fra Weller. Vi snakker om teknologi på linje med en krølltang her. Man skal smelte loddetinn, thats it. Da trenger man ikke en loddestasjon til flere tusen kroner. Dog har jeg aldri sagt at Loddestasjon fra Biltema er bra saker, for det er det ikke. Den blir for svak og er treig og varme opp etc. Men "ubrukelig" er den nok ikke.

Man må se litt på bruken også.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22913
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 09 okt 2020, 15:00 Jeg har en del verktøy fra Biltema som funker bra. Det jeg har blitt obs på etterhvert er at kvaliteten på Unbrakonøkler og skrutrekkerbits varierer veldig. Dette gjelder både Biltema og rimelige varianter hos Tess, Tools og lignende. Så jeg har samlet noen Unbrakonøkler og skrutekkerbits av ekstra god kvalitet som jeg bruker når det er skruer som det er fare for at sitter godt fast.
Enig. Umbrakonøkler og bits er ikek noen høydare på Biltema nei. SKrutrekkerene er jeg heller ikke stor fan av.

Men jaggu får man mye dårlig fra langt dyrere leverandører også. Knipex er vertfall oppskrytt. De tengene jeg har hatt har så bløtt stål at dem ikke tåler å brukes. Dem fra Biltema er mye bedre. Jeg kan bevise det ved å ta bilde av mine to knipex tenger senere idag samt en Biltema tang i samme kategori som vertfall må være 10 år gammel.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av oivindg »

Er det original Knipex du snakker om, Bjerknez? Den jeg har er veldig bra.

Ellers er det morsomt å følge multimeterdiskusjonen og hvordan de som er ufaglærte på området mener at de har full oversikt over problemstillingen, når de egentlig ikke skjønner halvparten. Men det skal sies at for hobbybruk er billige multimetre ofte gode nok. Selv holdt jeg på å bytte ut friske batterier for ti tusen kroner på båten min fordi mitt billige multimeter var ustabilt over tid.

Og til loddestasjoner, det samme gjelder der. Lodding handler ikke bare om å smelte loddetinn. Lodding er et fag som krever opplæring, forståelse og erfaring. Det er blant annet viktig å ha full kontroll på varmen i tinnet for å unngå å skade komponentene. Det er en grunn til at mange bedrifter som lodder elektronikk investerer mellom fem og ti tusen per standard loddestasjon i tillegg til titusener i repstasjoner. Men hvordan skal de som har lært faget på YouTube skjønne det?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22913
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 09 okt 2020, 16:57 Er det original Knipex du snakker om, Bjerknez? Den jeg har er veldig bra.

Ellers er det morsomt å følge multimeterdiskusjonen og hvordan de som er ufaglærte på området mener at de har full oversikt over problemstillingen, når de egentlig ikke skjønner halvparten. Men det skal sies at for hobbybruk er billige multimetre ofte gode nok. Selv holdt jeg på å bytte ut friske batterier for ti tusen kroner på båten min fordi mitt billige multimeter var ustabilt over tid.

Og til loddestasjoner, det samme gjelder der. Lodding handler ikke bare om å smelte loddetinn. Lodding er et fag som krever opplæring, forståelse og erfaring. Det er blant annet viktig å ha full kontroll på varmen i tinnet for å unngå å skade komponentene. Det er en grunn til at mange bedrifter som lodder elektronikk investerer mellom fem og ti tusen per standard loddestasjon i tillegg til titusener i repstasjoner. Men hvordan skal de som har lært faget på YouTube skjønne det?
Ja, den minste presisjonskutteren. Den tåler ikke å kutte noe som helst annet enn tynne komponentbein ot koppertråder. De tykkeste komponetbeinene klarer den ikke uten å få hakk i eggen.

Nå har jeg målt det meste i mA området og jeg holder kun på i 0-5 volt området. Måler også en del motstander og kondensatorer etc. fungerer helt utmerket. Om multimeteret viser 5.05V eller 5V er meg klinkende likegyldig og har overhodet ingen betydning i den sammenhengen jeg holder på.

Man trenger ikke være fagutdannet for å skjønne at Multimeteret fra Biltema holder i bøtter spann. Skulle jeg først sløst bort penger, så ville jeg vertfall brukt dem på noe som forbedret det jeg holdt på med.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22913
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

Når det gjelder loddestasjon så er den jeg har kjøpt meg nå en av de bedre. Den kostet 500 kroner fra Kina. Den har varmelementer i selve spissen og blir varm på under 10 sekunder. Den er på 100w (tror jeg) og man kan kalibrere alle spissene man får til den, som er veldig mange. Det kan man ikke med en Weller stasjon. Så vidt jeg vet. Eller Hakko for den saks skyld.

Svar