Biltema MC utstyr deler ...

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

27DB82EB-0620-44D6-899D-D39C081495C0.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

Det er forøvrig denne Knipex tangen jeg har. Et gammelt bilde jeg fant, men du ser den i bakgrunnen der.
45C7FD8B-9F83-4E10-9554-5DD5C67EC167.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

Men uansett, jeg skal ikke besudle denne tråden med en slik diskusjon. Andre kan gjerne bruke Fluke eller Weller for min del. Helt greit. Hvis dem føler det dem lager blir bedre av den grunn. :)

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av NickNei »

Har kjøpt mye på biltema, har både en eldre åpningshjelm, og en ny helhjelem, pluss en svindyr schubert. Vil ikke si hjelmene fra BT er noe verre å ha på seg, har faktisk større synsfelt, og mindre støy i helhjelmen enn begge de andre. Oljen har jeg brukt i mange år, på HD og nye japser, funker flott. Masse verktøy som er helt ok til hobbybruk. Legger om dekk selv, og vekter og avbalanseringsverktøy funker bra.
Dårlige burgere da :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 09 okt 2020, 18:03 Det er forøvrig denne Knipex tangen jeg har. Et gammelt bilde jeg fant, men du ser den i bakgrunnen der.

45C7FD8B-9F83-4E10-9554-5DD5C67EC167.jpeg
BT selger ikke Knipex, og jeg tror ikke de noen gang har gjort det heller. C.O.selger Knipex.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av FredrikE24 »

Den knipexen der er jo gull den da. Den er ekstremt god på kun en ting, og det er en one-purpose sideavbiter for å stusse komponentbein.

Jeg er happy med Umbrako og torx-pipene fra Biltema faktisk. Har ingen betenkeligheter når jeg bruker det.

Når det gjelder lodding, så er det langt mer enn å smelte noe tinn. Men til hobbybruk uten spesielle krav duger det meste. På ting som skal holde en viss standard med svært høy eller uendelig MTBF, så må man ha riktig folk og riktig utstyr. Krever nøye kursing og de rette folka. Min bror er en sånn en. Jeg synes selv jeg er ganske flink til å lodde. Har holdt på med det siden jeg var 11-12 år. Allikevel kaller han loddingene mine for fuger, og hans loddinger er direkte vakre.. Da må man ha en spiss av korrekt materiale og form etter hva som skal loddes, riktig tinn og tykkelse på tinn med riktig type og mengde flussmiddel, isopropanol og en bolt med STABIL temperatur i tuppen til enhver tid.

Kan forsvare Kina-bolten og Biltema-multimeteret så mye du vil, men jeg jobber best med Weller og Fluke. Jeg har privat hatt både Biltema og Clas Gøran loddestasjoner, og Weller er en helt annen klasse. Når det gjelder multimetere er det kun Fluke som brukes. Og det har ingenting med små avvik på den tredje desimalen å gjøre..

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Domino »

NickNei skrev: 09 okt 2020, 19:31 Har kjøpt mye på biltema, har både en eldre åpningshjelm, og en ny helhjelem, pluss en svindyr schubert. Vil ikke si hjelmene fra BT er noe verre å ha på seg, har faktisk større synsfelt, og mindre støy i helhjelmen enn begge de andre. Oljen har jeg brukt i mange år, på HD og nye japser, funker flott. Masse verktøy som er helt ok til hobbybruk. Legger om dekk selv, og vekter og avbalanseringsverktøy funker bra.
Dårlige burgere da :)
Hvilken helhjelm er det du har? Er det den med "ripete sølvgrå design"?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 okt 2020, 21:15 Den knipexen der er jo gull den da. Den er ekstremt god på kun en ting, og det er en one-purpose sideavbiter for å stusse komponentbein.

Jeg er happy med Umbrako og torx-pipene fra Biltema faktisk. Har ingen betenkeligheter når jeg bruker det.

Når det gjelder lodding, så er det langt mer enn å smelte noe tinn. Men til hobbybruk uten spesielle krav duger det meste. På ting som skal holde en viss standard med svært høy eller uendelig MTBF, så må man ha riktig folk og riktig utstyr. Krever nøye kursing og de rette folka. Min bror er en sånn en. Jeg synes selv jeg er ganske flink til å lodde. Har holdt på med det siden jeg var 11-12 år. Allikevel kaller han loddingene mine for fuger, og hans loddinger er direkte vakre.. Da må man ha en spiss av korrekt materiale og form etter hva som skal loddes, riktig tinn og tykkelse på tinn med riktig type og mengde flussmiddel, isopropanol og en bolt med STABIL temperatur i tuppen til enhver tid.

Kan forsvare Kina-bolten og Biltema-multimeteret så mye du vil, men jeg jobber best med Weller og Fluke. Jeg har privat hatt både Biltema og Clas Gøran loddestasjoner, og Weller er en helt annen klasse. Når det gjelder multimetere er det kun Fluke som brukes. Og det har ingenting med små avvik på den tredje desimalen å gjøre..
Vi får være enige om at vi er uenige. Ingen av oss forstår den andres argumeneter og vi er født på hver side av jordkloden der.

God helg :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 09 okt 2020, 19:44
Bjerknez skrev: 09 okt 2020, 18:03 Det er forøvrig denne Knipex tangen jeg har. Et gammelt bilde jeg fant, men du ser den i bakgrunnen der.

45C7FD8B-9F83-4E10-9554-5DD5C67EC167.jpeg
BT selger ikke Knipex, og jeg tror ikke de noen gang har gjort det heller. C.O.selger Knipex.
Det er jeg da fullstendig klar over? Kjøpte dem på Elektroimportøren.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av NickNei »

Domino skrev: 09 okt 2020, 23:05
NickNei skrev: 09 okt 2020, 19:31 Har kjøpt mye på biltema, har både en eldre åpningshjelm, og en ny helhjelem, pluss en svindyr schubert. Vil ikke si hjelmene fra BT er noe verre å ha på seg, har faktisk større synsfelt, og mindre støy i helhjelmen enn begge de andre. Oljen har jeg brukt i mange år, på HD og nye japser, funker flott. Masse verktøy som er helt ok til hobbybruk. Legger om dekk selv, og vekter og avbalanseringsverktøy funker bra.
Dårlige burgere da :)
Hvilken helhjelm er det du har? Er det den med "ripete sølvgrå design"?
Jepp, er den.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Domino »

Jeg har samme hjelmen. Jeg kjøpte den i sommer siden jeg trodde jeg ville få kjørt litt denne sesongen. Men sommerprosjektet har blitt et vinterprosjekt... Alternativet til å kjøpe en rimelig hjelm var å bruke den gamle hjelmen min. Men en Kiwi-hjelm fra 1984 virket ikke som det beste alternativet.

Den eneste ulempen jeg har oppdaget med hjelmen hittil er at det er en utgående vare, så BT har ikke lenger ekstra visir til den. Jeg satser på å finne en ok film å legge på visiret, så kan jeg heller bytte film enn visir hvis/når det trengs. Ellers kjennes hjelmen OK ut på mitt hode.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

Her er eksemplet jeg lovet og poste tidligere.

Begge Knipex tengene er under 2 måneder gamle. jeg kjøpte den andre fordi jeg fikk hakk i den første. Nå begynner den andre og bli dårlig også. KUN brukt til å klippe tynne kabler, koppertråder og komponentbein etter lodding etc.

Biltema avbiteren er av billigste sort. Tror jeg betalte 19.90 for denne for sikkert 5-6 år siden og den har blitt brukt til langt mer random ting enn Knipex tengene. Clas Ohlson tangen holder også bra stand etter 8 år! Men Knipex? Bare søppel spør du meg. Vertfall i forhold til prisen.

Merk at Knipex tanken som er avbildet kostet 250,-(!!) spenn. 12 (tolv) ganger så mye som Biltema sin. Så skal man kjøpe en tang fra Biltema og bruke pengene man sparer på andre nyttige ting, eller skal man blåse alt på Knipex tangen, for at det skal se bra ut i verktøyskrinet?

Jeg har kommet litt dit at jeg vil ha noe som funker til en lavest mulig pris. Noen ganger er så absolutt dyrest best, men slett ikke alltid. Hvis man går rundt og tror det vil man få seg noen overraskelser gjennom livet.

Har dere sett denne feks?


Min første Knipex:
knipex.JPG
Min andre Knipex:
kniex2.JPG
Biltema:
biltema.JPG
Clasern (Cocraft):
clasern.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av FredrikE24 »

8 minutter om en sikring som han påstår burde ha vært der? Er da ingen krav til sikring på primærside av trafoen.

Han innleder jo med at han trykka 230V på en 120V utgave av stasjonen. Sier seg selv at det smeller.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 10 okt 2020, 10:31 8 minutter om en sikring som han påstår burde ha vært der? Er da ingen krav til sikring på primærside av trafoen.

Han innleder jo med at han trykka 230V på en 120V utgave av stasjonen. Sier seg selv at det smeller.
Enig, tenkte det samme. Primærsiden er jo sikret i sikringsskapet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

Poenget er vel den potensielle brannfaren her? Hva koster en slik sikring? Hvor mye koster en slik Weller stasjon? Hvorfor har da noen Weller stasjoner denne sikringen og ikke alle?

Hva er det egentlig Weller kan gjøre bedre enn den loddestasjonen jeg har? Gi meg gjerne noen eksempler.

Det blir sagt tidligere at at du "jobber best med Weller" cannon. Hvilken Weller jobber du best med? Hva slags erfaring har du med lodding? Mener du at loddestasjonen jeg har som jeg la inn bilde av lenger opp er et dårligere valg? Har du prøvd den? Hva er det Weller stasjonen du sverger til kan som ikke loddestasjonen jeg har kan?

Siden du ikke bryr deg om sikkerheten vedrørende denne sikringen (som selv de simpleste loddeboltene har) så kanskje det er sertifiseringene? Hva mener du om det han han mener rundt dette med sertifiseringer i videoen?

Svar