Vanntett Cig-USB

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
ZZR-Erling

Vanntett Cig-USB

Legg inn av ZZR-Erling »

MT10 har et cigladeuttak. Der vil jeg stikke inn for å få lading til min GPS som har USB-port. Noen som vet om en fin som er vanntett?

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Vanntett Cig-USB

Legg inn av kgjersda »

ZZR-Erling skrev: 06 des 2020, 16:46 MT10 har et cigladeuttak. Der vil jeg stikke inn for å få lading til min GPS som har USB-port. Noen som vet om en fin som er vanntett?
Har sett flere bytte ut hele pluggen med 2stk USB.

Selv har jeg montert en egen vanntett USB fra batteriet
Se quadlock sin
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

ZZR-Erling

Re: Vanntett Cig-USB

Legg inn av ZZR-Erling »

Stripsa litt gummi rundt den jeg har, går vel bra.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1041
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Vanntett Cig-USB

Legg inn av Domino »

Jeg vet noen har kjøpt USB-uttak beregnet for båt, det har funket fint i fuktig klima.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanntett Cig-USB

Legg inn av Bjerknez »

Mange av disse 12V sigarettpluggene blir markedsført som vanntette, men det regner jeg med kun gjelder når man har lukket lokket over dem og ikke bruker dem. Så fort man stapper ned i en USB så vil jo vannet finne sine veier via denne.

Derimot kan man jo finne noen som er såpass godt isolerte at det ikke gjør noe om det kommer vann inn i dem. Idiotsikkert vil det nok kanskje aldri bli, tror jeg.

Uansett så får man slike fra 10 kroner på AliExpress, inkludert frakt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanntett Cig-USB

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jeg mottatt totalt 586 stk. pakker fra AliExpress på litt under ett år hvor det stort sett er snakk om elektroniske komponenter, kontakter, kabler etc. og bortsett fra 6 stk. pakker som aldri dukket opp (men som jeg fikk tilbake penger for) og tre pakker med innhold som var ødelagt hvor jeg også fikk tilbake hele kjøpesummen, så har alt vært av helt godkjent kvalitet.

Når det kommer til kontakter etc. så blir nok disse uansett produsert i kina og i værste fall så taper man 10 spenn. Er jo ikke så veldig mye som kan gjøres galt med slike kontakter egentlig, selv om noen har bedre kvalitet enn andre.

ZZR-Erling

Re: Vanntett Cig-USB

Legg inn av ZZR-Erling »

Stripsa gummi rundt og lar kabel inn mot den vende nedover slik at vannet drypper av kabel så det ikke renner inn i laderen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanntett Cig-USB

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev: 07 des 2020, 16:14 Stripsa gummi rundt og lar kabel inn mot den vende nedover slik at vannet drypper av kabel så det ikke renner inn i laderen.
Det enkle er ofte det beste :)

Selve kontakten kan jo være "vanntett", men USB kontakten man stikker inn vil jo i de fleste tilfeller ikke være det så lenge den er isatt.

Men en liten plastpose eller som nevnt å plassere den slik at ikke vann kommer til er nok det sikreste. :thumleft

Svar