Klær med varmetråder

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av Bjerknez »

For det første.... DET var en skjelden kar å se! :)

Du har sikkert rett i det du skriver da du mest trolig har mer peiling på vann og temperaturer som brannmann, så der skal jeg ikke (eller kan) utfordre deg.

Men jeg kjørte med en varmedress fra Fredrikstad til Molde over Sognefjellet etc. og jeg synes det var behagelig. Men batteriene tok slutt på veien og jeg følte jeg var såpass vant til varmen som vesten ga meg at jeg frøs fortere en jeg gjorde tidligere. Dette er ikke synsing, men opplevd.

Kan godt være det kan ha andre grunner, men jeg merker at jeg blir mer herdet når jeg kjører i en javn lav temperatur over tid.

Derimot er det ingen grunn til å legge ord i min munn ved å insinuere at jeg mener jeg er noe kulere eller tøffere enn de som kjører med varmevest. Jeg sier at JEG foretrekker å kjøre uten. Men som du sier, dette er opp til hver enkelt og det jeg skrev over er MIN opplevelse med bruk av varmevest. :)

Så får jeg heller som veldig mange andre bare være tjukk i hue. Det kan jeg leve med :lol

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av JK95 »

Jeg tenkte selv i mine yngre dager(jeg er fortsatt bare 25 :lol ) at varmejakke var for gubber og at litt ull og kanskje en regndress gjorde mye :[-( Siden har jeg vel kommet dit at joda, lag på lag er uten tvil fungerende, men om jeg kan droppe to lag og väre varmere, samt regulere temp uten å stoppe, da er dette svart magi jeg også vil ha :redface Har i flere år kjört med batteri i hansker og de er magiske i 3 timer för batteriet dör ut, så jeg vil uten tvil over på 12V fra sykkel. Spörsmålene for meg blir vel heller om gubbejakke skal handles för airbag-vest til kjöredressen, og hvilken sykkel skal jeg kjöpe for å bruke det på :-k

tshansen
Innlegg: 27
Registrert: 25 jan 2021, 12:31
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure R
Kontakt:

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av tshansen »

Bjerknez skrev: 13 apr 2021, 10:11 For det første.... DET var en skjelden kar å se! :)
Ja, jeg er ikke så veldig aktiv på forum fronter lengre, men innom å leser av og til.

Å nei, jeg legger ikke ord i munnen din, jeg sier at det ikke er noe kulere, mer hardcore eller tøft å sitte å fryse, det er direkte dumt, eller kanskje idiotisk. Hvertfall helt unødvendig. Det er ubehagelig og det svekker motorikk og evne til å oppfatte :thumleft

Vi er nok alle litt tjukk i huet av og til. Gikk mange år før jeg var kul nok til å kjøpe gubbejakke. Men nå har jeg sett lyset prayer

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av Bjerknez »

tshansen skrev: 13 apr 2021, 10:47
Bjerknez skrev: 13 apr 2021, 10:11 For det første.... DET var en skjelden kar å se! :)
Ja, jeg er ikke så veldig aktiv på forum fronter lengre, men innom å leser av og til.

Å nei, jeg legger ikke ord i munnen din, jeg sier at det ikke er noe kulere, mer hardcore eller tøft å sitte å fryse, det er direkte dumt, eller kanskje idiotisk. Hvertfall helt unødvendig. Det er ubehagelig og det svekker motorikk og evne til å oppfatte :thumleft

Vi er nok alle litt tjukk i huet av og til. Gikk mange år før jeg var kul nok til å kjøpe gubbejakke. Men nå har jeg sett lyset prayer
Haha, jeg kjenner noen få som mener dem har sett lyset. Jeg synes ikke dem er spesielt kule :twothumbs:

Uansett så kjøper jeg (eller ikke kjøper) varer og tjenester ut fra egne erfaringer og ikke ut fra andre sine synspunkter. Jeg kjøpte som nevnt en varmevest og denne var så absolutt behagelig å ha på seg, men det ble på en måte ENDA en ting å ha med på tur samt lade opp. På Norgesturer midtsommers fryser jeg sjeldent uansett, så lenge jeg har på meg riktige klær. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av FredrikE24 »

Er nok heller det at man fryser fordi man har kledd seg for dårlig når du har brent av all varmen.

Varmeklær er kjekt. Jeg kunne tenke meg det til sommerbruk på langtur. Prøvde det vinterstid, da til pendlerbruk. Som betyr at jeg kler meg til å takle en halvtime i -15-0 grader. Når det droppa under fem var problemet at varmejakka ikke gav nok guff. Frøys som bare det og, og ellers brant jeg meg på varmepunktene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av rolf-arne »

Heisan
Dette med oppvarming i kjøretøyet er nok veldig forskjellig fra både person til person og fra sykkel til sykkel. Min vurdering etter 3 sesonger på MC og tidligere mange mil med snescooter er at jeg har og kommer alltid til å ha varmeholker og ikke særlig mer.

Nå er det slik at jeg har feil på kroppens termostat og har gjennom de siste 40-50 år erfart at fryse det gjør jeg ikke! MED unntak av fingrene - da de på grunn av jobb (kuldemontør) har vært kraftig forfrosset flere ganger. Det betyr at jeg her hjemme, kan finne det nødvendig å bruke hansker selv på en "sommer" dag.

Ull i skotøy - lester- har jeg brukt siden jeg begynte med dette i speideren som drøyt 10 åring.. har fulgt meg godt hele veien enten det har vært varmt eller kallt.

Da jeg i 2019 la ut på mitt europatour eksperiment så startet det den 19 april (bare 6 dager til) og været var omtrent som nå - sne langs veien og fra 2+ til 2- gr, det var greit å kjøre, første økta gikk til Luleå - ca 80 mil og i Lule var det hele 4 grader . Med mine vanlige kjøreklær forsterket med et par -tre halser og vinter hansker - ull i støvlene så var det en helt grei tur som etterhvert ble varmere. Når man kom sør om Stockholm så ble det slik at, med en gang man stoppet så måtte jakken av, blei varmt.

At jeg har det godt og varmt på tur skyldes mye min kropp og mye den sykkelen jeg kjører - god skjerming for vind og mye varme overskudd til fører.

Fra snescooter kjøringa så har jeg det innebygget at varmeklær som isolerer må være med uansett , får du stopp på fjellet så mister du strømmen før eller senere og da blir det kaldt.

Så er det et moment som ingen har vært inne på - tynne klær med varme gir ikke den samme polstringen som flere lag med klær gir, et tankekors for meg.

Men dette er mine tanker som gjelder min kropp og min kjøring som i hovedsak går i temperaturer opp mot 10+ gr -

Skulle jeg driste meg til et råd så må det helle mot det som TsHansen på generellt grunnlag sier - sørg for å holdevarmen og være opplagt til å kose seg på tur - hvordan er opptil deg - men fryser man så blir det ingen god tur og da kan det bli lengre før man tar den neste.
tshansen skrev: 13 apr 2021, 10:47- - fryse, det er direkte dumt, eller kanskje idiotisk. Hvertfall helt unødvendig. Det er ubehagelig og det svekker motorikk og evne til å oppfatte :thumleft
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av Bjerknez »

At det å holde varmen på tur er smart er det ingen som har bestridet. Men vi er forskjellige. Noen kan fryse som pokker mens andre kan synes det er varmt på den samme turen med de samme klærne.

Derfor er kanskje ikke jeg like "avhengig" av tilført varme som andre.

Har man allerede invistert i varmebukser, jakke, støvler, hansker etc. og atpåtil har en USB ledning som kan kobles rett til sykkelen så er man jo tilbakestående hvis man ikke plugger seg på hvis man fryser.

Merk at det er forskjell på og synes at det er kjølig og på og fryse. Når man fryser i mitt hode så skjelver man. Det har jeg gjort kun en gang og da kjørte jeg fra Eidsvoll til Fredrikstad i 4 varmegrader på E6 i 120ish km/t.

Så i enkelte tilfeller er nok en varmevest god og ha. Problemet her var at jeg hadde undervurdert situasjonen og ikke tatt på meg vindtett jakke, for det var jo godt og varmt når jeg kjlrte motsatt vei 4 timer før dette.

Også er det noe med det å komme hjem litt kjølig, hoppe i dusjen, slenge seg ned i sofaen og ta seg en pils. Man merker liksom at man har vært på tur :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 14 apr 2021, 04:19 Også er det noe med det å komme hjem litt kjølig, hoppe i dusjen, slenge seg ned i sofaen og ta seg en pils. Man merker liksom at man har vært på tur :)
Sitt no å skratte litt for meg selv, her midt i natta med sneen lavende ned utenfor vinduet, joda jeg kan nok forestile meg følelsen og joda når jeg SKAL hjem igjen etter tur så kunne nok en lignende tanke ha slått meg og gitt litt fanden , da det om få timer har rettet på seg.

Men når jeg snakker om utstyr som jeg velger å ta i bruk, så er det med litt andre forutsetninger.

Jeg tenker som regel - minst ei uke på tur, gjerne lengre (min korteste langtur , har vært 15 dager) og da må ting og tang ha litt andre egenskaper.
Egenskaper som - ukomplisert bruk - minst mulig som kan gå feil - lett å tørke - enkelt å henge fra seg ved korte stopp -

Etter som erfaringen har kommet så er "godt å ha" utstyr , blitt vesentlig mindre og det praktiske kommer i første rekke - med mindre vi snakker om fotoutstyr osv. Det er ikke tur utstyr.

Når man som jeg gjerne strekker dagen på veien helt til det har blitt mørkt, så kommer også andre tanker inn og da vil jeg henspeile på noe som jeg har tatt med meg fra hjelpekorps aktivitet,dykking og nå MC turing.

MC kommer inn, siden den haugen med bein som kalles kroppen min , av og til ikke gjør seg fortjent til å bli betegnet som skjelett. Jeg er dessverre ustødig og har en "altfor "tung sykkel :lol og har vært nødt til å legge den ned mer en en gang. (Det synes)

Derfor tenker jeg som så at , om dette skjer en sen kveld og jeg ikke klarer å frigjøre meg (har skjedd en gang, på dagtid med folk rundt :redface ) eller om jeg skulle ha et uhell en annen sen kveld så hjelper det lite med varme hjelp i forhold til de elektriske. Da vil jeg ha en passiv beskyttelse som virker uansett.

For at enkelte skal forstå litt bedre hvor jeg kommer fra, så er jeg vandt med å ha sovepose i bilen vinterstid, har varmekjeledress, votter,lue store støvler, nærmeste tettsted er bare 10 mil unna - men vinterstid har jeg brukt 3 dager. Da er det klær og egenvarme som har berget meg ikke bilens varme. Og om jeg kjører slike strekninger i dårlig vær så sitter jeg ikke som vanlig i te-skjorte , men i godt varmt tøy og jakken åpen - heller det enn å være nødt til å kle på i snefokk ( som det er på utsiden nå).

Denne "mistro" mot "moderne" ting stammer herifra, fra slike erfaringer - enkelte ting ønsker jeg skal fungere på basis av grunnleggende fysikk og ikke minst kunne dra fordeler av den samme fysikken.

men vi er alle forskjellige - jeg har kjøpt Helite jakke - fordi den er mekanisk og ikke er avhengig av strøm eller elektronikk - det kommer igjen av et liv som reperatør, hvor det skjelden er mekanikken som svikter.

Men som før sagt - det er hva som gir deg den gode følelsen - det er det som teller! De råd og betraktninger som den enkelte finner her på forumet eller andre plasser, kan bare gi de subjektive oppfatninger andre har og må vurderes i forhold til egen tanke og behov. :scratch

Det som gjør at du trives på tur og at vi får se deg på treff -- ER RETT, for deg og jeg kan nok ha synspunkter - men holde fast på at dine valg passer for nettopp DEG. :prf
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av Bjerknez »

Ikke missforstå meg for hardt :)

Jeg har som de fleste andre vært i millitæret. tshansen kan sikkert forklare hvorfor det er slik.

Jeg var i Ingeniørvåpenet i Skjold. Midtvinters opplevde jeg -42 grader på kaldeste. Denne uken skulle vi på en stor øvelse hvor vi skulle sove i telt i 7 sammenhengende dager. Man måtte stå vakt ute i to timer av gangen og det var alltid en fyringsvakt i teltet som sørget for at primusen alltid brant.

I løpet av denne og en del andre øvelser erfarte jeg at jeg frøs fortere når jeg kom rett fra varmen og ut i mange minusgrader. Det absolutt viktigste var og holde seg tørr. Hadde jeg hatt varmedress med varmetråder i millitæret hadde jeg brukt denne, uten tvil. Men la oss se bort fra denne i dette tillfellet.

Ved hyppigere turer inn og ut av teltet hvor jeg ikke ble FOR varm synes jeg det fungerte mye bedre. Det var kaldt hele tiden, men jeg frøs ikke. Vi var tre personer som hadde ansvaret for vaktholdet på øvelsen og vi alle mente det var den beste måten. så jeg og de tre andre mente at det var bedre og være i en konstant lavere snitt temperatur, enn å varme seg helt opp for så og gå ut i kulden over lenger tid.

Merk at jeg ikke har noe i mot varmedress. Jeg syntes det var behagelig, så lenge batteriene virker eller man har strøm. Jeg er heller ingen globetrotter som har vært på fryktelig lange turer av gangen. Jeg snakker ut fra egne erfaringer med de kjøreturene JEG har hatt.

Jeg sier ikke at hvem som helst her inne skal rive av seg varmevesten fordi dem er pyser eller er elendige MC førere etc. Vi har forskjellige preferanser alle sammen.

Har man tilgang til å varme opp alt fra underbuksa til topplua via en USB plugg på sykkelen som alltid har strøm og man skal kjøre i fjellheimen i dagevis så kjør på mener jeg. Jeg har ikke noe i mot bruken av tilført varme. Men JEG har kanskje ikke kjørt like mye som mange andre og har da altså litt andre preferanser. :)

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Klær med varmetråder

Legg inn av Sattphalat »

Hei
Jeg er veldig godt fornøyd med å kjøre med elektriske varmeklær. (Fra varmeKle) Sikkert nevnt det tidligere men jeg har full dress (jakke, bukse, sokker) bruker som regel bare jakka. Burde bruke buksa oftere.
Med el-klær så slipper en også å kjøre rundt som en Michelin mann eller stuffa kalkun.

Jeg merker at jeg blir veldig stiv i ledda hvis jeg kjører uten når tempen er ned mot null som nå i april. (Gubbe)
Rart hvordan kulda kryper inn de merkeligste steder når det er litt vindpress. Jeg tror ikke en akkurat er en bedre sjåfør når en fryser.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av Flattop »

Tanken ville være å "sy" tråden inn i foret.

[TaSK]

Aner overhodet ikke om dette kan være ei slags løsning?

https://m.aliexpress.com/i/1000001203553.html
Bilde

Svar