Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av Ketil »

Som et ledd i å bøte på PMS sitter jeg på nett og vurderer innkjøp av ny kjørejakke. Har i dag ei Rukkajakke som jeg egentlig er godt fornøyd med, men det som er et stort minus er at Gore Tex membranen er i innerjakka og det medfører at selve jakken blir bløt og tung i regnvær. Løsningen har vært ei enkel regnjakke fra Biltema. Med det skiftende været vi har i nord så hadde det vært kjekt å slippe å ta av og på regnjakke, og heller ha ei kjørejakke som er vanntett fra det ytterste skallet. Spørsmålet er om det bare er Gore Tex som holder vannet ute eller om det finnes andre membraner som har tilsvarende egenskaper? Jeg har hatt en del fritidsklær med membraner, deriblant har jeg vært godt fornøyd med Bergans sin Dermisax membran, kan ikke si at den er noe dårligere enn Gore Tex. Så jeg antar det også finnes mc-klær med «alternative» membraner, Har blant annet sett på BMW sin Enduroguard dress, som har en membran de kaller C-change, og den er halve prisen i forhold til en tilsvarende fra Klim eller Rukka. Er det noen som har erfaring med andre membran-klær enn de det står Gore Tex på? Eller er det bare å gå for Rukka eller Klim sine toppdresser først som sist, hvis det er kun de som holder meg tørr?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av rolf-arne »

Gore-Tex er 2 ting i vår verden begge var beskyttet av patent rettigheter - tøyet med membranen oppfunnet av Gore mistet patent beskyttelsen for en del år siden og det finnes mange lignende produkter av forskjellige kvaliteter - og det finnes også andre membraner fra andre stoffprodusenter som har en tilsvarende menbran.

For at du skal kunne gjøre bevisste valg så er det ingen annen vei enn å lese produktbeskrivelsen i detalj. Når jeg nylig kjøpte Helite sin jakke så kunne man lese seg til at Cordura ble brukt ytterst - på grunn av slitestyre og motstand for rift - viktig for å beskytte airbagen, de har valgt bort Gore-Tex og heller bruker en membran som kalles Humax , som skal tilsvare eller være bedre enn Gore-tex..
men som sagt - lese lese , utforske
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av SilverSmurfer »

Det finnes mange andre membraner med tilsvarende egenskaper, men det er alltid vanskelig å vite hvor gode alternative membraner er. Med Gore Tex vet du hva du får, og du vet at det du kjøper holder svært høy kvalitet. Forøvrig er Gore Tex et produkt som kontinuerlig blir videreutviklet, og de nyeste Gore Tex produktene er vesentlig bedre enn hva de var for 10 år siden.

Det sagt så finnes det mange alternativer som er bedre enn Gore Tex når været faktisk er fint, og da er det kanskje ikke dumt å bruke en av dem for så å ha en regnjakke utenpå ved behov.

Det ser jeg at mange YouTubere velget, blant annet Ichy Boots som nå har reist verden rundt. Hun kjører i en Revit Tornado 3 drakt som gjør en god jobb høst, sommer og vinter og kan brukes alene, men tar allikevel på seg regnklær når været blir røft.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av pingvin »

Litt semi vitenskapelig men sier nå litt

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av cannon »

Membranklær med membran langt inn i lagene, mot kroppen, er lite hensiktsmessig. Membranen bør være laminert på innsiden av det ytterste stoffet. Her er et eksempel:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =203099817

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av haakeik »

Ketil skrev: 04 feb 2021, 23:37 Eller er det bare å gå for Rukka eller Klim sine toppdresser først som sist, hvis det er kun de som holder meg tørr?
Nei, det trenger du ikke. Alle de store produsentene har laminerte kjøreklær, som alle er vanntette.
Du har 3-lags laminert Goretex (Goretex Pro, stivt,dyrest), 2-lags laminert Goretex (mykere, billigere) og produsentenes egne laminerte membraner.
Du bør kjøpe etter hva slags budsjett du har og hvilke funksjoner er viktige for deg.
Klim Badlands Pro er dritdyr og har f.eks. en drøss med luftemuligheter, men har du egentlig bruk for det?
Selv en billig dress som Oxford Mondial er laminert og vanntett, men ikke særlig pen:-)
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/r ... ers-review

Jeg er også på utkikk etter nye kjøreklær og de skal være laminerte.
Jeg synes f.eks Berik Yukon , SPID Armakore og SPIDI Globetracker ser interessante ut for mitt bruk.

ErikG
Innlegg: 3
Registrert: 08 okt 2020, 21:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N 2012

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av ErikG »

Jeg kjører med Spidi jakke og bukse som har H2out impregnering. Veldig fornøyd med det! Har kjørt gjennom skikkelig regnvær på vestlandet uten at det har sluppet noe gjennom

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av oivindg »

Jeg har også vært fornøyd med Dermizax. Må bare si at jeg synes Gore-Tex Pro, som jeg har i Klim Kodiak, er et hakk bedre enn noe annet jeg har prøvd før med tanke på pusting.
Sist redigert av oivindg den 05 feb 2021, 16:11, redigert 2 ganger totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 05 feb 2021, 06:54 Membranklær med membran langt inn i lagene, mot kroppen, er lite hensiktsmessig. Membranen bør være laminert på innsiden av det ytterste stoffet. Her er et eksempel:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =203099817
Denne Dainesejakka synes jeg var dyr :eh .
Kjøpte en Held Caprino Gore-tex jakka i fjor, som i utgangspunktet kostet vel 5200,- og som jeg fikk til en god del lavere pris.
Ikke like mange luftelommer som Dainesejakka, men ellers ganske lik.
Og ja, Caprino har integrert/innebygget laminert gore-tex membran.
Har enda ikke prøvd jakka og ditto bukse fra samme produsent i kraftig renvær, så kan dermed ikke si noe om hvor gode plaggene er i slikt vær over tid og engre strekninger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av cannon »

ErikG skrev: 05 feb 2021, 14:09 Jeg kjører med Spidi jakke og bukse som har H2out impregnering. Veldig fornøyd med det! Har kjørt gjennom skikkelig regnvær på vestlandet uten at det har sluppet noe gjennom
Jeg også. Har hatt min Spidi H2Out i +10 år. Super kvalitet, sitter godt på kroppen og er riktig sydd for min kjørestilling.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kan hvertfall bare si at Klim er vanntett. Du blir ikke våt innenfor jakka uansett hvor langt du kjører og hvor mye det regner. Og luftemulighetene disse dressene Kodiak/Badlands har, er etter vanntetthet det jeg verdsetter høyest. De duger fra rett under 0 til over 30 grader og det med bare én dress.

Husker jeg kjørte på Rudskogen i tett oppunder 30grader det jeg klarte i timesvis. Jeg var vel bare i pitten under frikjøringa tre ganger den dagen. En av de var grunnet en ulykke hvor alle måtte inn en tur, og en pause for å luke ut støyende sykler som slo ut på lydmålinga og en matbit.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av Ketil »

Tusen takk for mange gode innspill og forslag her :thumleft Holder på å snø inne her i nord, så jeg har relativt god tid på meg til å gjøre et valg:lol Men ser jo at AGM shop har tilbud i helga på Klim, og Snellingen har bra pris på utgående modell av Klim Kodiak. Skal se litt mer på Spidi også, et merke jeg ikke har sett på tidligere, helt sikkert bra produkter det også.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av ejs »

AJ skrev: 05 feb 2021, 16:07
cannon skrev: 05 feb 2021, 06:54 Membranklær med membran langt inn i lagene, mot kroppen, er lite hensiktsmessig. Membranen bør være laminert på innsiden av det ytterste stoffet. Her er et eksempel:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =203099817
Denne Dainesejakka synes jeg var dyr :eh .
Kjøpte en Held Caprino Gore-tex jakka i fjor, som i utgangspunktet kostet vel 5200,- og som jeg fikk til en god del lavere pris.
Ikke like mange luftelommer som Dainesejakka, men ellers ganske lik.
Og ja, Caprino har integrert/innebygget laminert gore-tex membran.
Har enda ikke prøvd jakka og ditto bukse fra samme produsent i kraftig renvær, så kan dermed ikke si noe om hvor gode plaggene er i slikt vær over tid og engre strekninger.
Held Cadora har laminert på ytterstoffet-
Held Caprino har vel Z-liner fra Goretex. Laminert på et tynt stoff som henger løst innafor ytterstoffet. På noen jakker kan dette taes bort.
På min Roleff jakke kan det taes ut.
If it ain't broke, I'll break it.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av AJ »

ejs skrev: 05 feb 2021, 21:03 Held Caprino har vel Z-liner fra Goretex. Laminert på et tynt stoff som henger løst innafor ytterstoffet. På noen jakker kan dette taes bort.
På min Roleff jakke kan det taes ut.
Iflg. produktoppl. lappen som fulgte med så er gore-tex membranen integrert i jakkestoffet. Innertrekket, som kan tas ut, er der for å holde på varmen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av oivindg »

AJ skrev: 05 feb 2021, 21:15 Iflg. produktoppl. lappen som fulgte med så er gore-tex membranen integrert i jakkestoffet. Innertrekket, som kan tas ut, er der for å holde på varmen.
Z-liner er ikke laminert på ytterlaget. Det er et lag med Gore-Tex laminert på et tynt stoff. Dette laget henger løst mellom ytterlaget og et perforert innerfor. Alt dette er sydd sammen, så du kan ikke ta delene fra hverandre, men de danner altså tre separate lag i motsetning til 3-lags Gore-Tex der alle tre lagene er "limt" sammen. Innertrekket kommer i tillegg.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar