Kevlar under "ytterklær"

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Zero
Innlegg: 5
Registrert: 13 feb 2021, 12:21
Motorsykkelen din: Zero FXS

Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av Zero »

Er en aktiv turgåer med mye flott turutstyr for alt som er av vær, vind og sesong. Tar denne våren førerkort og lurer i den sammenheng på om det er noen negative sider jeg ikke ser ved å benytte f.eks kevlar som et beskyttende lag over ull, men under annet yttertøy ved kjøring i kaldere vær? Vet det finnes utstyr laget spesielt for dette, men slik jeg ser det er en da beskyttet mot elementene, samt asfalten.

Takker for svar.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av pekle »

Nå kjenner jeg ikke til hva som finnes av "rene" kevlar-lag. Men det jeg tenker er at vanlige MC-klær stort sett er laget av tyngre og stivere stoff enn turklær - det er ikke bare for beskyttelse, men har også den egenskapen at det ikke blafrer så infernalsk i fartsvinden.

Det hender jo at man ser folk på to hjul i grilldress, og det ser ikke behagelig ut :D

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av Maschev »

Nå vet ikke jeg hva slags ytterklær du tenker å bruke men hvis det er en kjøredress så tror jeg fort det kan bli klamt. Yttertøy beregnet på motorsykkelkjøring bør i grunn gi beskyttelse nok. Jeg bruker ikke kevlarbukser e.l lignende lengre etter at jeg hadde en velt på motorsykkel. Det beskytter riktignok huden men fint lite annet. Jeg ville gått for tradisjonelt mc tøy med ull under.

Zero
Innlegg: 5
Registrert: 13 feb 2021, 12:21
Motorsykkelen din: Zero FXS

Re: Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av Zero »

Tenker f.eks på jeans med kevlar under regntøy kontra å kjøpe typ Cordura eller noe annet vanntett. Frykten er vel at kevlar kan bli kjølig uten noe vindtett over.

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av Maschev »

Zero skrev: 13 feb 2021, 12:50 Tenker f.eks på jeans med kevlar under regntøy kontra å kjøpe typ Cordura eller noe annet vanntett. Frykten er vel at kevlar kan bli kjølig uten noe vindtett over.
Tror ikke det skal bli noe problem med kulde så lenge du har ull under. Det er i hvertfall min personlige erfaring etter å ha kjørt på våren med kevlarjeans og ullundertøy.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av pekle »

Joda, det vil funke. Men som Maschev sier vil vanlig regntøy bli for klamt til vanlig (når det ikke regner), og dersom du skal ha noe pustende, så koster det fort like mye som noe laget for MC, samt at det etter min mening blir for blafrete. Men så spørs det på bruksområde. Skal man bare pendle i moderate hastigheter er det ikke noe problem. Langturer i høy hastighet stiller andre krav. Basert på sykkelen, tolker jeg det slik at det siste kanskje ikke er hovedprioritet?

Man må nesten prøve og finne ut hva som passer for seg.

Zero
Innlegg: 5
Registrert: 13 feb 2021, 12:21
Motorsykkelen din: Zero FXS

Re: Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av Zero »

Målet er å kunne pendle til jobb i tre sesonger uavhengig av vær. Typ 40 km hver vei med noe motorvei. På jakkefronten går det i foret skinn, så ikke så bekymret på den fronten, men usikker på om jeg trenger en annen bukse. Har en god tettsittende turbukse som er relativt vann- og vindavvisende, som ikke ville blafret utenpå kevlar, for å gi litt mer vinn- og vannbeskyttelse.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av pekle »

Det skulle gå greit.

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av mekkern »

Men hva med slagbeskyttelse?Rygg knær albuer osv?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av Relax »

Zero skrev: 13 feb 2021, 12:25 Er en aktiv turgåer med mye flott turutstyr for alt som er av vær, vind og sesong. Tar denne våren førerkort og lurer i den sammenheng på om det er noen negative sider jeg ikke ser ved å benytte f.eks kevlar som et beskyttende lag over ull, men under annet yttertøy ved kjøring i kaldere vær? Vet det finnes utstyr laget spesielt for dette, men slik jeg ser det er en da beskyttet mot elementene, samt asfalten.

Takker for svar.
Hva slag kevlar bukse? Undertøy? Jeans?
Motor vei ... blir et vanligvis høye hastigheter?
:)
"Do the right thing"

Zero
Innlegg: 5
Registrert: 13 feb 2021, 12:21
Motorsykkelen din: Zero FXS

Re: Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av Zero »

Heltrukket kevlar-jeans med beskyttelse i knær og hofter.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av Relax »

Zero skrev: 13 feb 2021, 14:20 Heltrukket kevlar-jeans med beskyttelse i knær og hofter.
Jeg kjører i slik bukse + skinnjakke.
Så har jeg en regnbukse liggende sidetasken.
Det har funka lenge nå, men jeg kjører ikke i 150 på motorveien ;)

:)
"Do the right thing"

Zero
Innlegg: 5
Registrert: 13 feb 2021, 12:21
Motorsykkelen din: Zero FXS

Re: Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av Zero »

Relax skrev: 13 feb 2021, 14:37
Zero skrev: 13 feb 2021, 14:20 Heltrukket kevlar-jeans med beskyttelse i knær og hofter.
Jeg kjører i slik bukse + skinnjakke.
Så har jeg en regnbukse liggende sidetasken.
Det har funka lenge nå, men jeg kjører ikke i 150 på motorveien ;)

:)
Hvor kaldt blir det før dette ikke fungerer lengre?

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av Relax »

Zero skrev: 13 feb 2021, 14:42
Relax skrev: 13 feb 2021, 14:37
Zero skrev: 13 feb 2021, 14:20 Heltrukket kevlar-jeans med beskyttelse i knær og hofter.
Jeg kjører i slik bukse + skinnjakke.
Så har jeg en regnbukse liggende sidetasken.
Det har funka lenge nå, men jeg kjører ikke i 150 på motorveien ;)

:)
Hvor kaldt blir det før dette ikke fungerer lengre?

Det kommer an på vær & vind..sol, ikke sol ..norda vind er kjøligere enn "sønnavind" osv

Min jeans er like tynn som vanlig jeans, det er derfor jeg valgte den ;) Min forruge var foret-kavler og varmere.
For en tur på 45 minutter til jobben kan jeg sikkert kjøre slik i 13-14 C..kanskje lavere og ,,,
Det er vanligvis morgenen som er mest kjølige, men de blir jo som regel varmere og varmere før jeg er på jobben ..

Man kan jo selvsagt trekke en vindtett bukse utenpå om det er kaldere ..
:)
"Do the right thing"

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kevlar under "ytterklær"

Legg inn av SilverSmurfer »

Det finnes, feks Knox Urbane Pro underskjorte i kevlar med "armor".

Det sagt så blir de nevnte underlagene gjerne såpass dyre at man like gjerne kunne ha kjøpt en MC-Jakke for samme pris eller mindre.

Og feks en turjakke har gjerne en hette som huker tak i vinden under kjøring. Samt at MC bukse og MC jakke gjerne har en glidlås som fester buksen til jakken for bedre beskyttelse i tilfelle fall.

Jeg skal ikke uttale meg om hva som er best, siden jeg har null erfaring med underskjorter. Men det er noe jeg har lurt på og sett på selv, men når jeg var på nippen valgte jeg til slutt å kjøpe MC jakke og bukse i stedet.

Svar