Utstyrstips til nybegynner

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Utstyrstips til nybegynner

Legg inn av haakeik »

xavi0n skrev: 28 feb 2021, 15:45 Blir mest godværskjøring og kortere turer, men en del helgeturer også, og når man bor i nordnorge så bør det tåle en regnskur.
Er det vits i å betale en arm for goretex eller gjør en regndress mye av samme nytten?
Nei, du trenger ikke Goretex. Hvis du er villig til å bruke regndress, kan du egentlig kjøpe hva du vil av billige dresser. Men hvis du vil ha en vanntett dress, der du ikke trenger regndress, blir utvalget litt mindre og prisen dyrere.
Goretex dress kan være så mangt, fra en dress der man har en uttagbart goretext membran, til en en Goretex z-liner dress (der goretex membranen henger mellom ytterlaget og inneforet) til 2 eller 3 lags laminerte goretex dresser. Med laminering menes at membranen er limt fast til ytterlaget. Dette er de beste goretex dressene, men koster også.
Nesten alle produsenter har sine egne membraner og kan tilby like vanntette dresser som goretex dresser til en rimeligere pris. De tilbyr også 2 og 3 lags laminerte dresser med sine membraner.

Førstegangskjøp av hjelm ville jeg aldri gjort via internett. Da er det bedre å dra til nærmeste mc-sjappe og finne en modell som passer hodet ditt og budsjettet ditt. Finn gjerne en hjelm med innebygd solvisir, det er superpraktisk selv i nord-norge.

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Utstyrstips til nybegynner

Legg inn av xavi0n »

Så om jeg legger 3-5k i en bullfighter på tilbud å innfinner meg med å bruke regndress så er ikke det nødvendigvis noe jeg blir å hate etter tur nr 2?

Ja hjelm skal prøves på, og gnage litt hull i hodet på div selgere hva de anbefaler i den prisklassen jeg ser i
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Utstyrstips til nybegynner

Legg inn av erik m »

Lavt budsjett? Da er Biltema svaret. Sjekk hjelmene de har på nettet først, se om de overholder sikkerhetskravene! Og enten helhjelm eller åpningshjelm. Hørselvern, de beste ørepluggene jeg har hatt var et par svenske til kr 80,-!
Det viktigste med jakke og bukse er at de tåler å skli bortover asfalten uten å bli slitt gjennom, alt annet handler om utseende og komfort - og da er ventilasjon viktigst. Velger du kevlarjeans trenger du ikke tenke på det, men i goretex eller skinn blir det trafikkfarlig i varmen uten skikkelig ventilasjon. Men dressen må ha beskyttelse i skuldre, albuer, hofter og knær. Og kjør aldri uten ryggskinne! Noen foretrekker en ekstra skinne til å spenne fast, sjøl foretrekker jeg å ha en i rygglomma som det er på alle mc-jakker, da glemmer jeg den ikke. Men kjøp en L2, den er til å hindre at du brekker ryggen. L1 gjør bare at du ikke slår deg.
Har du bare råd til en eneste dress, ville jeg anbefale denne, den har også integrert L2-skinne inkludert i prisen, og uttakbart for. Jakka er vanntett, men vær obs på at buksa bare er vannavstøtende, så det er lurt å ha med ei regnbukse i tillegg. Biltema har helt greie hansker, men støvler må du kanskje til en mc-forretning for å få et par som både er sikre og vanntette.
Hvis du er blant dem som skal teste sykkelen i over 200 på Autobahn eller baneløp holder dette ikke, da må du ha en hel skinndress. Men da må du ut med det tidobbelte.
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-k ... 2000043603

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Utstyrstips til nybegynner

Legg inn av erik m »

Dette er buksa. Da får du en komplett dress med uttakbart innerfor til rundt 1.800,-! https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-k ... 2000043588

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22866
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utstyrstips til nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

Ingen grunn til å betale ut av nesen for Goretex dress.

Kjøp deg en billig kjøredress som er vanntett (så og si vanntett) til 2.500 kroner for bukse og jakke på Sharkspeed slik jeg har gjort. Denne holder vannet ute hvis du ikke har tenkt til å kjøre timesvis i regnvær. Kjøp en billig regndress for dager hvor det skal regne konstant mens du er på tur.

Jeg mener det er fullt mulig og få en god kjøredress, samt hansker og støvler til rundt 5.000 kroner. Kanskje mindre også. Men hjelmen ville jeg ikke spart på. Kjøp den som sitter best på knollen, uavhengig av pris. Det er denne du skal ha på deg HELE tiden når du kjører og det er denne som beskytter det mest vitale (hodet).

Jeg kjøpte min dress på Sharkspeed og jeg kjørte i ca. 5 timer i konstant øsende regnvær fra Trondheim til Molde. Jeg ble ikke våt. Dressen begynte å bli "klam", men jeg var ikke våt på innsiden.

Den er mer enn bra nok litt avhengig av hvilke turer du skal på.

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Utstyrstips til nybegynner

Legg inn av xavi0n »

Takk for gode tips alle sammen!
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Utstyrstips til nybegynner

Legg inn av Plastrakett_71 »

Jeg kjøpte en touring pakke hos Bullfighter i fjor vår og det har blitt noen mil med dette og jeg må si jeg er strålende fornøyd :twothumbs: La vel ikke mer enn fem laken på bordet, men til mitt bruk, og mitt budsjett så holder det i massevis. To innerlag som kan tas ut og masse muligheter for lufting. Når det gjelder hjelm, så er jeg enig med de andre her; kjøp kvalitet med en gang! Selv bruker jeg en Shoei Neotec II og er kjempefornøyd. Den var ikke billig, men jeg føler meg trygg på at den vil beskytte knollen dersom jeg skulle være uheldig å brette meg rundt en hindring. :O
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utstyrstips til nybegynner

Legg inn av SilverSmurfer »

Gammelsmurfen skrev: 28 feb 2021, 23:15
FredrikE24 skrev: 28 feb 2021, 22:24 Jeg for min del liker ikke Bullfighter, men kjører også mye. Man får det man betaler for, og det kan være godt nok for turer i ny og ne og nogenlunde fint vær. Regndress holder deg både tørr og varm om man drar den på seg i tide!

En tidligere kollega kjører noe billig fra bullfighter og det er mange mange hakk ned enn jeg selv har og han blir både våt, svett og kald og sleit hull i buksa etter én sesong med jobbpendling med et glidelåsbytte. Han er happy med det han.

Hjelm ville jeg overhodet ikke spart penger på. Støy, lufting og sikkerhet er viktig og her er det store forskjeller på å legge noen tusenlapper ekstra på bordet. Se i retning Schubert og Shoei så er man safe. Jeg har en HJC med solvisir jeg kjøpte for 700kr på Finn så godt som ny som passasjerhjelm. Plasten satt fortsatt på visiret og sparte 1500kr. Den gjør nytta, men om jeg ville brukt den selv? Nei. Til det støyer den for mye, tøymaterialet inni holder lav kvalitet og utsynet er snevert sammenlignet med min Schubert C3 Pro som jeg er storfornøyd med.

Ofte er det slik at man får det man betaler for, men det er likevel ikke slik bestandig selv om man liker å tro det.
Noen ganger betaler man mer enn kvaliteten tilsier at man burde fordi det er et kjent merke.
Det finnes dyre drittbiler som har mye mer feil og trøbbel enn det en bil som koster halvparten kan ha.

Ser du sammenlikner dine egne to hjelmer også, en Schubert C3 Pro og en HJC hjelm.
Om du tar en titt på Sharp testdatabasen som regnes litt som hjelmenes svar på ncap-test, så scorer ikke Schubert C3 Pro bra 3 stjerner og rødt på beskyttelse av tinningene, så kan du se på HJC FG ST sine resultater, den får 5 stjerner og god omtale ;)
Har HJC FG ST selv, meget fornøyd. Planen var egentlig å kjøpe en annen, langt dyrere Arai hjelm, men etter godt over en måned i bestilling kom nettbutikken frem til at den klarte de ikke å få tak i allikevel. Ingen andre hadde den på tidspunktet heller, så da ble valget relativt enkelt.

Da endte jeg opp med en HJC FG-ST i stedet til en brøkdel av prisen og jeg angrer ikke et sekund.

Svar