Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av pingvin »

Vurdert airbag-vest en stund da opplagt øker sikkerheten, men holdt igjen da kjører både på asfalt og offroad og da har det ikke vært trådløse alternativer meg bekjent. Og liker ikke tanken på snor så valgt å holde igjen og visste In-Motion jobbet med alternativer (og andre som Helite).

Nå har In-Motion kommet med denne opsjonen, bare switcher med app, og jammen fått med Track opsjon også. Så da blir det litt rågoogling på hvilken av alternativene skal gå for, Klim bruker jo In-Motion teknologi men også andre. Da kan det bli handling om veldig kort tid, dette var gode nyheter :twothumbs:

Er abonnementskostnad på det da men bare 25euro ekstra pr. år for offroad (og nye 25euro for bane evt) så det skal jeg klare. Og da må man når kjøper vesten velge mellom 399euro engangskostnad eller 120euro abbonement i tillegg til det vesten koster. Så ikke helt gratis...

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av oivindg »

Så at Alpinestars har kommet med forskjellige modi på sin vest også, men foreløpig bare bane og vei. Ikke noe off-road.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av pingvin »

Helite har teamet opp med UFO og testet ut offroad på Dakar rally så er nok tidsspørsmål før de har vest som er både for on- og offroad der også.

Er jo primært landeveisskjørere på forumet her så for de fleste kanskje ikke så big deal men for meg er dette en game changer :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av Sakkle »

Er det ikke ganske corny å måtte velge om du skal kjøre vei, bane eller off-road? Eller misforstår jeg konseptet?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av pingvin »

Sakkle skrev: 16 apr 2021, 17:22 Er det ikke ganske corny å måtte velge om du skal kjøre vei, bane eller off-road? Eller misforstår jeg konseptet?
Er vel bare algoritmene som er forskjellige for de forskjellige modusene. Hopper og spretter en del mer offroad så dumt om løser ut fordi tror du er i ferd med å kræsje når bare hopper over liten kul :eh Tror også det at om står og kjører offroad påvirker hvordan systemet tolker hva som skjer. Tror bare de logger bøttevis med timer for hhv asfalt og offroad og baserer algoritmene på dette og da skilt mellom gate og offroad.

Men ikke noe har kjempegreie på, bare slik tenker er. I fremtiden blir det kanskje så bra at systemet skjønner når du kjører offroad, kunne jo også delvis være basert på noe så enkelt som at er kjent hvor det er asfaltert vei og ikke. Men inn til dette skjer så må man stoppe, dra fram moben, åpne appen og skifte modus når svinger av fra asfalten.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av Sakkle »

Ja, men poenget mitt med å måtte velge står vel? Det er vel praktisk å ha mulighet for å kjøre både vei og bane, eller både vei og off-road etc.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av oivindg »

Sakkle skrev: 16 apr 2021, 17:41 Ja, men poenget mitt med å måtte velge står vel? Det er vel praktisk å ha mulighet for å kjøre både vei og bane, eller både vei og off-road etc.
Du velger på mobilen. Du trenger ikke tre vester. Men du må stoppe og ta fram mobilen, da. Så hvis du har en bane som veksler mellom asfalt og offroad blir det tungvint.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av Sakkle »

oivindg skrev: 16 apr 2021, 17:42
Sakkle skrev: 16 apr 2021, 17:41 Ja, men poenget mitt med å måtte velge står vel? Det er vel praktisk å ha mulighet for å kjøre både vei og bane, eller både vei og off-road etc.
Du velger på mobilen. Du trenger ikke tre vester. Men du må stoppe og ta fram mobilen, da. Så hvis du har en bane som veksler mellom asfalt og offroad blir det tungvint.
Se det... ja, da hadde jeg jo misforstått noe. :twothumbs:
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av pingvin »

Bestilte Ixon sin vest fra Motorspeed i Lillehammer, kjøpt mye derfra opp gjennom og fått bra service og god pris. Fikk litt rabatt 4.699,- så ikke all verden da veiledende 4.999,- men da tar de frakten og så greit nok.

I tillegg til dette kommer da enten engangsavgift for software til In&motion, eller abbonement og altså et tillegg for hhv Track og Adventure. Men bruker mye penger på utsyr enkelte vil hevde ikke er så viktig, dette går 100% på sikkerhet så om noe skal søle penger på så er det vel det. For meg er dette 3. kvantesprang i sikkerhet på kjøreutstyr, først kom hjelm, så ryggskinne og nå airbag.

Må innrømme mest dette med app som litt balete. Når kjører typisk TET kan det bli en del av og på asfalt og mas og stoppe å stille om i hvert kryss, men tipper lar bli på Adventure mode om bare kortere strekninger på asfalt.

Skal jo være litt rom under jakka, 4cm visstnok, så tok på største boblevesten har og den er stor, fikk den greit under Kodiak jakka og lignet da på bildene fra utløst airbag så tror OK selv om nok ikke skulle vært trangere. Offroad jakkene har er litt romsligere og god plass til brynje så de skal være greie. Verst med skinndressene for bane, de er tighte så får se hva gjør. Kanskje gå ned 5kg før sommeren :crazy:

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) [emoji2]

Legg inn av oivindg »

Har fundert på disse 4 centimeterne. Det betyr vel at jakka må være 24 centimeter (4*2*Pi) videre enn kroppen? Er du en meter rundt brystet må jakka være 124cm rundt brystet. Eller tenker jeg feil?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) [emoji2]

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 18 apr 2021, 08:32 Har fundert på disse 4 centimeterne. Det betyr vel at jakka må være 24 centimeter (4*2*Pi) videre enn kroppen? Er du en meter rundt brystet må jakka være 124cm rundt brystet. Eller tenker jeg feil?
Nja, holder vel at 4cm på bryst og rygg vel. Tolker det litt som at ikke fungerer bra med ultra-tight R-skinndress :[-X
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av pingvin »

Etter litt struling men veldig god support fra In&motion i Frankrike, har jeg fått fyret opp vesten, var en gammel software versjon som måtte oppdateres og for å gjøre en lang historie kort så fikk jeg tilsendt filer på email lastet rett inn på "hjernen", via std usb så ikke mer komplisert enn minnepinne. Dette da fremdeles ikke fått synkronisert med wifi, datakyndig kompis kommer over en dag.

Appen funker også, slet med bluetooth men etter kokebokoppskrift fra Frankrike ordnet dette seg også. lett å hoppe frem/tilbake mellom Street/Adventure. Stilte In&motion følgende spørsmål:

"When riding offroad, it’s mostly dirt/gravel roads which is what the Adventure mode is intended for. But often have to travel a few km on tarmac so could be on and off tarmac many times in a day. Is it a problem just leaving it on Adventure mode for short tarmac sections as hassle having to pull out mobile all the time? Will normally be smaller tarmac roads with moderate speeds.

And may also be some shorts sections that will be more enduro oriented single trails, same question really, OK just leaving it on Adventure mode for that as well?"


Og fikk til svar:

"In order to benefit from the best possible detection conditions, it is essential to change detection mode as soon as you change practice. Indeed, each detection mode is designed to be adapted to a very specific practice: if you are driving off-road your system must be in Adventure mode and if you go on the road your system must be in Road mode!
If you have to drive on a road between 2 motorable paths, you can stay in Adventure mode, but if it is a longer trip on the road, we recommend that you switch back to road mode.
In Adventure mode we cover the discipline:
- Trail (Adventure Touring)
- Rallye raid
- Light enduro: the leisure enduro (not hard or sport enduro).

The settings of this detection mode differ from Street mode to adapt to “Off-road” type use with more vibrations, situations of limited grip, light jumps while integrating loss of balance at low speed not causing the need for inflation.
Falls are part of the off-road practice. It is important to inflate when necessary and not to inflate on all falls (falling when stopped, loss of balance, etc.). The airbag is triggered if the fall requires inflation.
As a reminder, the triggering of the airbag does not depend only on the speed and the angle but also and above all on the situation, the context, etc.
Feel free to come back to me when needed and have a lovely day !

Sanne
Customer Care In&motion"


Høres jo veldig bra ut om teorien stemmer i praksis, viktigst at løser ut når skal men greit at ikke løser ut når ikke skal også. (Håper Sanne er jentenavn da sett for meg søt fransk jente, ville blitt skikkelig skuffet om hårete mannebeist).

Så får ut å prøve vesten en dag men håper slipper å komme med testrapport med det første :[-(
Sist redigert av pingvin den 11 mai 2021, 19:29, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av pingvin »

Nyttig artikkel på ADVRider forumet som gir en del svar på ting kanskje noen lurer på: KLIM AI-1 Airbag VestYour Questions Answered

Gjelder Klim sin vest men akkurat samme for Ixon og andre som bruker In&Motion sitt system.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av pingvin »

Liten update etter å ha brukt vesten i sommer. Først av alt, veldig betryggende å ha den på, er selvfølgelig ikke usårbar på noen måte men god følelse å i hvert fall ha gjort det man kan ifht sikkerhet når gjelder det har på seg.

Har ikke kræsjtesten den (heldigvis får man vel si) så kan ikke si noe om det. Men ikke mye strul å bruke. Når var på tur sist helg ladet jeg den etter 2 dager men hadde nok egentlig holdt 3 dager greit. Samme lader som mobil (bortsett fra at nye Samsung har annen plugg nå).

De har forsøkt å lage den så luftig som mulig men er jo et ekstra plagg så litt varmere blir det men vesten på uten noe stort problem her i nord.

Det var mest skeptisk til, var på lengre grusturer hvor man i praksis stadig er innom kortere eller lengre asfaltseksjoner også, da forskjellig modus for asfalt ("Street") og offroad ("Adventure"). Men blir fort kjapp på dette, har mobil i brystlomma så stopper når kommer til asfalt eller grus, fisker opp mobil, inn på appen og trykker på "Street" eller "Adventure" og legger mobilen tilbake. OG når kjørt med andre har flere uansett måtte inn på menyen på sykkelen sin for å stille om tilsvarende så det ble fast prosedyre. Men er det bare korte seksjoner, sto jeg over å endre, er jo integrert ryggskinne så worst-case er at ikke bedre enn de som ikke har airbag (riktignok level 1 uten airbagen).

Slet med å få oppdatert software på airbagen da ikke var venner med wifi'en så som nevnt over, måtte få tilsendt fil som la inn manuelt som for så vidt var enkelt. Fremdeles ikke fått på lufta mhp wifi MEN i mellomtiden kommet mulighet for oppdatering via appen hvor også får varsel om når oppdatert software. Så da er den biten løst :D

Eneste ulempen er altså om skulle bli fryktelig varmt samtidig som kjører litt mer teknisk offroad i lav fart. Både fordi vesten er varmere enn om ikke hadde den på men også fordi i praksis ender med å kjøre med jakke med beskyttelse i skuldre/albu. Kjører man med rustning så kan man kjører med bare crosstrøye om veldig varmt ved offroad. Men tror i praksis lite problem da om forventer mye teknisk kjøring må man forvente noe småfall og da blir det upraktisk med vest som stadig må skifte beholdere på, ikke er de gratis og etter 3 ganger må vesten sendes inn for sjekk. Så blir da rustning i praksis.

Men alt i alt veldig fornøyd og ikke angret på investeringen, om skulle ende på Sundaas skal det i hvert fall ikke være fordi sparte på utstyret :[-X
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av pingvin »

Nevnte i annen tråd at Furygan også har kommet med sin variant med level 2 d3o ryggskinne:

"Gikk for inmotion type vest av 2 grunner, delvis fordi ville slippe snor og delvis fordi den har både gate og offroad setting (og bane). Flere bruker inmotions system, bla. Klim, jeg kjøpte Ixon da ikke fikk tak i Klim og er nærmest identiske uansett. Men ville valgt FURYGANs vest nå da de har d3o som nevnt over. For disse vesten har level 1 beskyttelse uansett så selv om airbag'en failer så har man likevel en "normal" ryggskinne. EDIT: Ser Furygan faktisk har level 2 ryggskinne."

Bilde

Googlet litt mer for å se om bare kan kjøpe d30 skinnen til Furygan og bytte ut med den har i Ixon vesten (hvilket tror mulig) men ser da at Furygan også har lommer for optional brytbeskyttere for de som virkelig vil være så helgardert som mulig: Bilde

Tenkte var bedre å legge siste infoen her enn å jamme ryggskinne-tråden selv om beslektet.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar