Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøpte en så godt som ny FGST som reseevdhjelm på Finn til 500 spenn eller hva det var. Grei nok, men kunne ikke tenke meg å sitte med den på hodet mil etter mil.

Kommer alltid ann på hvor mye ting blir brukt. Og hvem du spør. Dette er et MC-forum, folk kjører gjerne mye, og utstyret er deretter.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av SilverSmurfer »

FredrikE24 skrev: 22 apr 2021, 22:47 Kjøpte en så godt som ny FGST som reseevdhjelm på Finn til 500 spenn eller hva det var. Grei nok, men kunne ikke tenke meg å sitte med den på hodet mil etter mil.

Kommer alltid ann på hvor mye ting blir brukt. Og hvem du spør. Dette er et MC-forum, folk kjører gjerne mye, og utstyret er deretter.
Jo, men det virker som om folk har glemt at TS har et budsjett på 10000 kroner for et helt sett med MC utstyr og ikke 10000 kroners budsjett på hjelm alene.. :)

Er det verdt å bruke opp 7000 kroner av budsjettet på en Shoei Neotec 2 hvis det betyr at man sitter igjen med 3000 kroner som skal dekke MC støvler, hansker, jakke og bukse? Eller er det kanskje bedre å kjøpe en trygg, god og komfortabel hjelm til 1500-2500 kroner for så å sitte igjen med 7500 til å dekke støvler, hansker, jakke og bukse?

Jeg må si at svarene i liten grad reflekterer det at TS faktisk har et budsjett å forholde seg til.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av oivindg »

SilverSmurfer skrev: 23 apr 2021, 09:02 Jeg må si at svarene i liten grad reflekterer det at TS faktisk har et budsjett å forholde seg til.
Enig. Jeg synes forslaget om HJC var bra. Selv om det kanskje er et "billigmerke" er det jo flere her som har gode erfaringer med det.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av JK95 »

Samboeren kjörer Nolan N87, og synes ikke den var noen nedtur etter AGV sin K5, som til dobbel pris ikke holder vann ute :lol Kan jo ta titten på disse også?

Ellers tenker jeg som noen andre at kjöp hjelm, hansker og sko nye, jeg synes iallefall det kjennes best. Burde väre mulig å få til hjelm, sko og hansker til 5-6k nytt. Da har du 4-5k å bruke på enten en ok dress ny, eller noe bedre brukt, alt etter som hva som passer deg :thumleft Ta også gjerne turen til forhandlerne, flere av dem har gjerne fulle pakker med kjöreutstyr, og om ikke så kanskje de kan gi litt rabatt om du kjöper alt der, eller kanskje de har noen klär som av forrige modell?

Uansett, lykke til.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av Domino »

Sjøl har jeg handlet noe klær på Finn, og spør alltid om høyde og vekt på den som har brukt klærne. Det har funket fint! Mange selger jo nesten nytt utstyr for en billig penge. Enten fordi det ikke ble noe MC-kjøring likevel eller fordi de har oppgradert til dyrere utstyr. Men hansker og hjelm har jeg kjøpt nytt. Støvlene blir foreløpig Gaspo-støvlene jeg kjøpte i 1984. Men det blir nok handlet nye, litt lavere støvler etter hvert.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av SilverSmurfer »

oivindg skrev: 23 apr 2021, 09:07
SilverSmurfer skrev: 23 apr 2021, 09:02 Jeg må si at svarene i liten grad reflekterer det at TS faktisk har et budsjett å forholde seg til.
Enig. Jeg synes forslaget om HJC var bra. Selv om det kanskje er et "billigmerke" er det jo flere her som har gode erfaringer med det.
Selv om HJC er et billigmerke så scorer en billighjelm som FG-ST 5/5 på sikkerhet hos Sharp Safety, mens Neotec 2 er 4/5 og GT Air 1 (2 er ikke testet) scorer 3/5. Samtidig som hjelmene som sagt kommer med Pinlock vedlagt i pakken, integrerte solskjermer og glassfiberkonstruksjon.

Det er et lite poeng at dyre hjelmer fra premium-merkene ofte er bedre på komfort, men ikke nødvendigvis bedre på sikkerhet.

Svar