Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
joakimeg
Innlegg: 3
Registrert: 16 apr 2021, 22:23
Motorsykkelen din: Ingen

Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av joakimeg »

Hei,

Er i prosessen til å ta A2 lappen.
Noen som har anbefaling til kjøp av produkter? Fra topp til tå.
Ser for meg helhjelm, men ellers er jeg åpen for forslag.
Prismessig er jeg relativ åpen, men sub 10k tenker jeg.
Blir hovedsakelig kjøring på fine dager, så må ha noen som kan brukes da.

- Takk for alle tips :)

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av Voodoodoo »

Kjøp ny hjelm, sko og hansker. Trål finn.no for jakke/bukse:
Kjøpte nylig en tidligere toppmodell fra halvarssons med nypris på 10k som nærmes var ubrukt for 2000kr.
Det viktigste er huet så legg mest penger i hjelm.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av SilverSmurfer »

HJC hjelmer gir utrolig god valuta for pengene, generelt sett, godt utstyrte kvalitetshjelmer.

Når det kommer til kjøreutstyr er det som Voodoodoo sier, utrolig mye gode dealer å finne på Finn, mange som kjøper fullstendig MC utstyr når de tar lappen og ikke kjører mye etterpå.

Når det kommer til hansker, så er det best å prøve i butikk. Samme med støvler. Forøvrig bør du bestemme deg om det blir støvler eller sko.

Forøvrig hadde det ikke skadet om du sier litt om hva slags type sykkel du skal kjøpe og om det blir korte turer det er snakk, dagsturer, helgeturer eller om eller langturer over en uke eller mer. Det kan spille inn på akkurat hva slags utstyr som blir anbefalt.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av niko »

Og så må du huske ryggskinne!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av AJ »

Ny bruker som kaster seg ut i det med en gang. Bra :D !
Velkommen skal du være, joakimeg .

Så til utstyr fra topp til tå:
Husk øreplugger.
Vindstøy er noe du ikke vil utsette ørene dine for over for lang tid. Det kan fort føre til ubotelig hørselskade.
Det finnes mye å velge i. Selv har jeg prøvd det meste og endt opp med disse fra helseboden.no:
https://helseboden.no/helse/sovn-snorki ... r-med-band

Billig og effektive.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg bruker moldex spark plugs.

Når det gjelder utstyr, så er det viktigste å finne ut hva du vil ha, og til hvilken bruk. Får mye fint på Finn, men må gjerne vite ganske eksakt hva du leter etter.

joakimeg
Innlegg: 3
Registrert: 16 apr 2021, 22:23
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av joakimeg »

Takk for svar!

Blir hovedsaklig til mindre turer i første omgang.
Tenker egentlig sko og ikke støvler, men ikke spikret i stein.
Har tenkt tanken å prøve i butikk, men ser for meg at jeg uansett blir å handle på nett. Eventuelt sende tilbake om det ikke passer.
Blir nok en naked bike. Ser veldig på Honda CB 500f.
Noen spesifike hjelmer å anbefale?
Er det slik at de fleste hjelmer vil fungere med intercom eller burde jeg være ekstra omppmerksom på dette? Skal brukes på kjøreskole.

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av Forc »

Har gode erfaringer med Shoei GT Air 2. Var rimelig enkelt å hive inn intercom i den. Generelt vil jeg vel anbefale å unngå det aller billigste, men din lokale MC-butikk vil vel kunne hjelpe deg på veien. Husk at hjelmen gjerne skal føles litt trang når du prøver den da den skal tilpasse seg hodet ditt. (Litt trang, ikke ekstremt trang.)

Stenakim
Innlegg: 8
Registrert: 15 jan 2020, 22:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT09SP 850 2019

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av Stenakim »

Forc skrev: 17 apr 2021, 12:20 Har gode erfaringer med Shoei GT Air 2. Var rimelig enkelt å hive inn intercom i den.
Støtter denne selv, bruker selv Shoei GT Air 2 med Sena sin SRL2 Intercom. Denne er laget spesifikt for denne hjelmen, og monteres i egne spor på denne.

joakimeg
Innlegg: 3
Registrert: 16 apr 2021, 22:23
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av joakimeg »

Så dere mener denne hjelmen er verdt pengene, selv for en nybegynner?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av FredrikE24 »

Har du tenkt å kjøre sykkel noen år er det neppe noe vits å spare på hjelmen. Her er det store forskjeller ute og går.

Schubert C3/C4 Pro og Shoei Neotec II og GT Air er bransjeledende. Jeg favoriserer Schubert fordi hodeformen er bollete. En hjelm av en slik kvalitet varer 5-6år med daglig bruk. Vinterkjører man, så må nytt visir på hvert år, kjører man kun sommer kan et visir fint vare i 3-4 år.

Har hatt min C3 Pro siden 2016, brukt 4 vintre og har dermed hatt 4 visir. Nå begynner man imidlertid å merke at den er ferdig. Ser og føles fin ut, men den har blitt stor inni og baugporten har blitt sliten og visirmekanismen funker ikke som den skal. Daglig Kjøring vinterstid er en veldig stor slitasje.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av rolf-arne »

FredrikE24 skrev: 17 apr 2021, 21:38 Har du tenkt å kjøre sykkel noen år er det neppe noe vits å spare på hjelmen. Her er det store forskjeller ute og går.

Schubert C3/C4 Pro og Shoei Neotec II og GT Air er bransjeledende.
Har hatt min C3 Pro siden 2016 Nå begynner man imidlertid å merke at den er ferdig. Ser og føles fin ut, men den har blitt stor inni og baugporten har blitt sliten og visirmekanismen funker ikke som den skal.
Det at den blir stor inni - kan jo ordnes med å kjøpe ny innmat . baugen er det vanskeligere med .. men jeg med min C4 fra 2018 merker ingenting til disse momenter - derimot er solskjermen litt ubestemt -- skal ta fra hverandre hjelmen nå før sesongen og se om ikke det også kan løses.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av FredrikE24 »

Den har blitt brukt noen mil. Oslo-vinter er heller ikke noe særlig. Den er ferdig :-k

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av SilverSmurfer »

joakimeg skrev: 17 apr 2021, 21:30 Så dere mener denne hjelmen er verdt pengene, selv for en nybegynner?
Jeg har nå prøvd litt forskjellig av hjelmer, og det er vel ingen tvil om at Shoei/Arai hjelmer er veldig gode og meget komfortable.

Men om de er verdt pengene er nå litt mer opp til hver enkelt. For under 2000 kroner får du en komfortabel HJC hjelm i glassfiber, med sikkerhet i toppklasse, grei ventilasjon, akseptabelt støynivå, integrert solskjerm og pinlock-antidugg skjerminnlegg vedlagt i prisen. Feks HJC i90 som er en åpningshjelm til 2500 kroner, eller FGST som har kostet ned i 1500 kroner og scoret helt på topp i sikkerhetstester.

Og det er heller ikke slik at den hjelmen som koster mye mer og er mye mer komfortabel også vil være sikrere, sikkerhetsmessig så er enklere hjelmer ofte bedre.

Så er den verdt pengene? Kanskje, hvis budsjettet tillater det. Men om du har et totalbudsjett til kjøreutstyr på 10 000 kroner, så er det ikke nødvendigvis verdt å bruke godt over halvparten bare på hjelmen i seg selv. For det finnes veldig mange, veldig gode hjelmer til mye mindre penger enn det man betaler for superhjelmene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Trenger tips til utstyr fra topp til tå!

Legg inn av Domino »

Ja, det løser alltid problemet med FOR MYE penger... De forsvinner nok fort.

Svar