råd til hjelm (igjen)

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

råd til hjelm (igjen)

Legg inn av space-ace »

hei!

jeg ga bort min Schubert s2 da den begynte å bli sliten. visiret var slitt, foret var slitt og den var blitt litt romslig..


kjøpte så AGV k3. siden har jeg måtte bruke øreplugger hele tiden, visiret dugger uansett når man lukker det, eller bruker luftelåsen, og solbrillene er så dårlig at det svir i øynene. så noe må skje..


hva anbefaler folk her? støy er det viktigste for meg. er meget lydsensitiv av meg. nr.2 er dugg og solbriller.

har tittet på Shoei gt air 2. men kanskje en ny schubert s2 ikke hadde vært så dumt heller?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: råd til hjelm (igjen)

Legg inn av Bjerknez »

Kjøp den hjelmen som passer hodet ditt best. Da vil du få minst støy.

Grovt sett.... har du hodefasong som Albert Åberg, er trolig Schuberth best. Har du hodefasong som Postman Pat, er nok andre hjelmer bedre.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: råd til hjelm (igjen)

Legg inn av space-ace »

Bjerknez skrev: 18 apr 2021, 14:34 Kjøp den hjelmen som passer hodet ditt best. Da vil du få minst støy.

Grovt sett.... har du hodefasong som Albert Åberg, er trolig Schuberth best. Har du hodefasong som Postman Pat, er nok andre hjelmer bedre.
vanskelig å få prøvd i disse dager. her i byen har vi veldig lite muligheter for å prøve. hvis butikker i heletatt tillater det nå?

schuberten husker jeg var litt løs, jeg kunne vri den ganske mye rundt når den var på. AGV sitter derimot godt.

de øverste modellene fra AGV er kanskje av en annen kvalitet?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: råd til hjelm (igjen)

Legg inn av AJ »

Uhyre vanskelig å gi råd og anbefalinger når det kommer til hjelmer.
Noen er superhappy med sin billighjelm fra f.eks. Biltema, mens andre er skikkelig misfornøyd med sin SHOEI, AGV eller Schubert i de øvre prisklassene.

Selv er jeg veldig godt fornøyd med min Held adventurehjelm, en sånn med skygge, som er støysvak og passer min hodeform perfekt.
Så er jeg også veldig godt fornøyd med mine to Premier hjelmer, en av modellen "Touran", helhjelm i karbon, og åpningshjelmen "Delta", laget av plastmateriale (og en god del tyngre en karbonhjelmen...).
Begge passer min hodeform veldig godt.
Støynivået er også akseptabelt, men ingen hjelmer jeg har prøvd har hatt et akseptabelt støynivå uten bruk av ørepropper.
den hjelmjakten avlyste jeg for mange år siden.
Men jeg har hatt hjelmer som har laget irriterende hvisle- og plystrelyder i bestemte hastigheter. Det godtas ikke så disse kvittet jeg meg med rimelig kjapt.

Jeg har siden jeg gjenopptok MC-kjøringen i 2006 hatt flest Premier hjelmer og siden den første, en klassisk "Monza" (for Premier kjennere), funket såpass bra som den gjorde, så jeg liten grunn til lå sjekke ut andre hjelmmerker.
Likevel gjorde jeg dette etter noen år, mest av nysgjerrighet, og endte opp med et par spanskproduserte NZI hjelmer, en helhjelm og en åpningshjelm.
Gode hjelmer begge to når det gjaldt passform og støynivå, men svakheter med bevegelige deler gjorde levetiden på disse altfor kort.

Har også prøvd et par andre merker, men kun kort tid, før jeg igjen endte opp med italienske Premier igjen.

Det lar seg vel knapt gjøre å teste ut alle hjelmmerkene og typene som er å få tak i på det norske markedet, så når det gjelder innkjøp av hjelm må man nok innstille seg på å plukke ut noen få merker og typer og gjøre hva man kan for å sjekke ut disse før man velger den man mener er best på eget hode.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: råd til hjelm (igjen)

Legg inn av mekkern »

Prøvde meg på AGV sportmodular carbonhjelm... men den var enten for stor eller ikke plass til haka...ble ikke happy nei.. 0 kjøp.
Shuberth har nogenlunde passform for meg -samme med Nishua og en eldre biltemahjelm..
Men den beste jeg har hatt var en Vemar hjelm-men den stjal de.. :-(

I gamle dager Tommy helhjelm med dobbeltvisir-fortsatt lunken når jeg hentet den.. :knegg
Sist redigert av mekkern den 18 apr 2021, 19:16, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: råd til hjelm (igjen)

Legg inn av FredrikE24 »

Er Schubert for alle penga her. C3 Pro, en svært så komfortabel og grom hjelm etter min mening.

Hva en eller annen kræsjtest hos söta bror sier driter jeg i faktisk.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: råd til hjelm (igjen)

Legg inn av Domino »

space-ace skrev: 18 apr 2021, 15:03 vanskelig å få prøvd i disse dager. her i byen har vi veldig lite muligheter for å prøve. hvis butikker i heletatt tillater det nå?
Hvis jeg skulle prøve hjelm i dag ville jeg tatt med meg en balaklava. Jeg kjøpte to silketynne balaklavaer i vinter til sommerbruk. Knapt 35 kr for begge med frakt fra Wish. Selv om de skulle holde bare én sesong er det likevel god valuta for pengene. Og de er så tynne at det har null betydning for størrelsen på hjelmen.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: råd til hjelm (igjen)

Legg inn av rolf-arne »

FredrikE24 skrev: 18 apr 2021, 19:16 Er Schubert for alle penga her. C3 Pro, en svært så komfortabel og grom hjelm etter min mening.

Hva en eller annen kræsjtest hos söta bror sier driter jeg i faktisk.
Her og, men holder meg til C4
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar