Kjørejakke for varme dager?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
mistergemas
Innlegg: 22
Registrert: 27 mai 2017, 20:08
Motorsykkelen din: Honda ST 1300 Pan European

Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av mistergemas »

Hei. Noen som har erfaring og kan gi anbefalinger om en god kjørejakke for varme sommerdager? Kjører en touringsykkel med helkåpe og regulerbar vindskjerm og synes jakken jeg har, en IXS tour Powell, kan bli vel varm selv med foret ute og alle lufteåpninger åpne. Det jeg er ute etter er en ikke for tettsittende tekstiljakke med velfungerende lufting til en fornuftig pris. Forslag?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av kjellv »

Denne jakka skal egentlig fungere ganske bra selv på varme dager. Det er jo et kompromiss, man skal ha ei jakke med god sikkerhet, og det får man ikke uten at det er en viss tykkelse og masse i den. At sykkelen har kåpe og vindskjerm gjør det heller ikke bedre. På toppen av det hele vil man på turer over flere dager helst klare seg med bare ei jakke som bør fungere uansett hvordan været blir.
Selv har jeg ei iXS Saragossa som jeg snart må bytte ut etter å ha hatt den i 6 år og noe over 60000 km. Har vært veldig fornøyd med den så langt, men det er noe glidelåser og knapper som bærer preg av slitasje. Ikke takler den regnbyger like bra lenger heller. Men til å være ei jakke jeg betalte rundt 5000 for har den virkelig vært verd prisen. Jeg kjøper nok iXS neste gang også, men velger nok en av de lyse fargene neste gang, den jeg har er mest svart og den absorberer varme mye mer enn lyse farger.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av SilverSmurfer »

REVIT Airwave 3.

Eventuelt Tornado 3 som er en modulær versjon av samme.

Perfekt for sommerdager, luften går rett i gjennom.

OttoL
Innlegg: 36
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight. BMW R1250RS

Re: Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av OttoL »

Bullfighter har en helt ok Meshjakke som duger, ikke koster den mye. Har samme selv og bruker den på varme dager i Norge og når jeg kjører i Asia.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av ejs »

Anbefaler den som jeg har til salgs her på forumet.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av FredrikE24 »

Tja, jeg kan nevne jakker for alle forhold. KLIM Kodiak og Badlands. Jeg tura til og fra jobb i kø og masse jobbing i 28-32 varmegrader(operatunnelen var varmest) denne arbeidsuka. Er ikke svett engang når jeg har kommet hjem.

Jeg er smått imponert(igjen) av hvilke gode egenskaper disse klærne har under alle forhold..

Det er veldig hakk i plata fra min side ang. Klim, men det er virkelig gode produkter. Nå er Kodiaken på andre sesongen med hyppig bruk, nå føles den «innkjørt». Det har tatt sin tid.

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av Rha »

FredrikE24 skrev: 06 jun 2021, 19:54 Tja, jeg kan nevne jakker for alle forhold. KLIM Kodiak og Badlands. Jeg tura til og fra jobb i kø og masse jobbing i 28-32 varmegrader(operatunnelen var varmest) denne arbeidsuka. Er ikke svett engang når jeg har kommet hjem.

Jeg er smått imponert(igjen) av hvilke gode egenskaper disse klærne har under alle forhold..
Badlands :thumleft
Solgte kevlar hudy'n min når jeg kjøpte klim, hadde ikke bruk for den mere da. fikk igjenn en 6pakk med øl :D
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av FredrikE24 »

Får du den samme følelsen som meg, at fartsvinden blåser inn forran, sirkulerer en tur inni jakka, virvler en tur på ryggen og forlater jakka ut bak?

Kombinert med å kneppe opp kragen for enda mer ventilering får man ikke noe bedre tror jeg. Og det med all beskyttelse fortsatt på plass. Og når regnet kommer lukker man noen glidelåser og man kan kjøre i dagesvis med regn i strekk uten å få en dråpe vann innenfor..

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av Rha »

ikke sikker på hvordan, men sitter jo bak skjermen min. kjører man aktivt så man svetter litt blir jeg nesten for kald på armene
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 06 jun 2021, 19:54 Tja, jeg kan nevne jakker for alle forhold. KLIM Kodiak og Badlands. Jeg tura til og fra jobb i kø og masse jobbing i 28-32 varmegrader(operatunnelen var varmest) denne arbeidsuka. Er ikke svett engang når jeg har kommet hjem.

Jeg er smått imponert(igjen) av hvilke gode egenskaper disse klærne har under alle forhold..

Det er veldig hakk i plata fra min side ang. Klim, men det er virkelig gode produkter. Nå er Kodiaken på andre sesongen med hyppig bruk, nå føles den «innkjørt». Det har tatt sin tid.
Må si meg veldig enig her. Nå har jeg foreløpig ikke sett mer enn 29 grader, men det har vært helt problemfritt. Har faktisk ikke åpnet hverken i kraven eller de to store lufteglidelåsene på ryggen så langt. :)

Men hvis man skal ha ei jakke som kun er for de varme dagene finnes det sikkert lettere og rimeligere alternativer.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av FredrikE24 »

Poenget mitt er at man trenger ikke noe mer, om man velger noe slikt. Jeg kjører mye sykkel vil jeg påstå, men har primært kun én dress, et par hansker og et par støvler og en hjelm. Savner overhodet ingenting. Blir det egentlig noe dyrere i det lange løp?!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 06 jun 2021, 22:02 Poenget mitt er at man trenger ikke noe mer, om man velger noe slikt. Jeg kjører mye sykkel vil jeg påstå, men har primært kun én dress, et par hansker og et par støvler og en hjelm. Savner overhodet ingenting. Blir det egentlig noe dyrere i det lange løp?!
Jeg foretrekker også å kun ha én dress, men det kan jo være folk som har andre behov enn oss.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av tormodg »

Jeg har en Halvarsons Amazonas jakke som er nydelig i kjølig vær/regn osv men da det var 35+ sommeren 2018 så ble det for varmt.

Da kjøpte jeg en Lindstrands Flux som jeg har vært veldig fornøyd med. Den sitter veldig godt og er ganske lett, men har god beskyttelse. Det har blitt min "standardjakke" i stedet for Amazonas så lenge det ikke er for kjølig.

https://www.mcbekledning.no/flux

Jeg har endel ulike kjørebehov og det funker ikke med en dress for min del.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av erik m »

Har ei lett og rimelig skinnjakke som jeg bruker nesten hele sommeren. Var på tilbud for en del år siden på XLMoto for under to lapper. Null lufteåpninger, men på varme dager trekker jeg glidelåsen litt ned i halsen men har trykknappen igjen, og åpner dem halvveis på ermene. Og så har jeg ei L2 skinne fra Forcefield i rygglomma på jakka så den ikke ligger tett på ryggen. Sammen med ei kevlar dongeribukse og lette sommerhansker har jeg kjørt behagelig i mye over 30 grader på langturer både i Norge og på kontinentet. Men hva du har under er helt avgjørende. Kjører aldri med bomull; enten ei tynn polyestertrøye eller merino når det er kjøligere.
GoreTexdressen henger i skapet fra mai til godt uti september.
Ikke denne jakka, men noe liknende. Min er uten strechpaneler og vatteringen, og med bare meshfor. : https://www.xlmoto.no/mc-utstyr/mc-klae ... PM-4901261

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjørejakke for varme dager?

Legg inn av AJ »

Perforert skinnjakke kjøpt på Sharkspeed for mange år siden.
Kostet lite og fungerer bra sammen med skinnjeans med luftelommer.
SAM_1014.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar